Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Opgelet met mennekes stopcontact

This site may earn commission on affiliate links.
Onlangs kwam ik 's morgens bij de S aan, hing er een rare geur in de garage, en was de wagen niet opgeladen.
Na wat zoeken kwam ik bij het probleem terecht: de mennekes doos opengeschroefd, en een stuk was helemaal gesmolten. (geinstalleerd door electricien trouwens)
Contact gehad via mijn groothandel met de vertegenwoordiger van mennekes. Zij geven hierop geen garantie, want dit zou niet gemaakt zijn om auto's te laden, aangezien er constant grote stromen voor lange tijd door passeren. (wat met machines in vb mijn atelier niet het geval zou zijn)
Vreemd verhaal, maar wie ben ik om te argumenteren...
 

Attachments

  • 20170112_070355.jpg
    20170112_070355.jpg
    192.8 KB · Views: 258
Gewoon uit nieuwsgierigheid, gezien zelf net MX besteld en aan het kijken voor laadoplossingen :

Hoeveel ampere was er voorzien / afgezekerd ?
Ik meen te zien dat het een blauw Mennekes (3-pins) stopcontact is dat normaal voorzien is voor 230V/32A monofase. Indien inderdaad afgezekerd op 32A heeft uw elektricien m.i. een te kleine draadsectie gebruikt : 32A is minimaal 4mm2 sectie (zeer bij langdurige max belasting en bij lange afstanden zelfs 6mm2). Kleinere sectie draad wordt te warm bij continue 32A belasting en dan kunnen dingen smelten. Indien afgezekerd op 16A zou de draad het moeten houden en ligt het probleem idd bij het stopcontact en dan is dit product te mijden.
 
Het is de 'gewone' mennekes stekker met 5 pinnen hoor. Aangesloten op 400v+neuter. Het blauw klepje dat je onderaan ziet kan je gebruiken voor een gewoon stopcontact.
Mijn electricien is mijn beste kameraad die werfleider is bij een grote firma die industriële electriciteit aanlegt. Ik heb er het volste vertrouwen in. Tesla geeft trouwens zelf in de specificaties aan om 2.5 mm2 te gebruiken (voor 16A wat hier het geval is).
ik heb er een groot jaar gebruik kunnen van maken. Is het heel die tijd langzaam gesmolten of plots in 1 keer? Ik vermoed het laatste gezien de geur.
 
op basis van de foto onmogelijk vast te stellen waar het probleem ontstaan is.

en vergeet maar dat dit niet bij een laadstation kan gebeuren : het risico is net even groot als de aansluitingen niet goed zijn.
Het is al herhaaldelijk aangehaald op het forum : kijk regelmatig de verbindingen na; eventueel met zo'n goedkope FLIR-camera.
(het gaat niet om exact de juiste temperaturen meten; maar om een afwijking vast te stellen)
 
Ik raad het de gebruikers van de Fivari altijd aan: bij een stopcontact waarop voor de eerste keer geladen wordt: na 10' en half uur eens voelen of het niet te veel opwarmt.
Verder heb ik meer vertrouwen in een schroefconnector dan in een klemverbinding.
Voor de kabels van de koppelstukken gebruik ik 6mm2 vanaf 16A en 2,5mm2 tot 16A. Intern in de lader ook altijd 6mm2. Allemaal schroefverbindingen, dus dat zit wel goed.
Maar inderdaad: over de stopcontacten waarop de laders worden aangesloten heb ik geen controle. Ik kan alleen maar adviseren om regelmatig te controleren en de maximale stromen te respecteren.
Het kan trouwens ook in de zekeringenkast misgaan.
Een troost: gelukkig smelten die dingen maar ze vatten geen vuur.
 
Hier in het verleden al veelvuldig aangehaald (maar door sommigen ook verguisd), de blog uit 2013 van @widodh over laadpaal vs rode stekker:
Waarom een Type 2 laadstation en geen Rode CEE voor een Model S? – Widodh
Hierbij een gelijkaardig/ander geval (uit de oude doos) waarbij deze blogpost aangehaald werd #3277
Heb sindsdien nieuwe stekker (de oude was een recup stekker) en die doet het prima.
Ik let er sindsdien wel op dat de rode stekker steeds VOLLEDIG in het stopcontact zit en niet maar half.
Ook verwijder ik de stekker NIET terwijl er stroom op staat: eerst aan de kant van de wagen afschakelen/loskoppelen.
 
Last edited:
Even with a charge station of reputable brand, high quality cabling, professional installation, *sugar* sometimes happens. Damage to the charge port of the car and to the wallbox cable plug and the discomfortable sensation you feel when you realise this happened overnight while the family was asleep...

IMG_2129.JPG
 
Vermoedelijk een slecht contact. Schroeven moeten goed vast zitten anders wordt het lekker warm. Verder is er wel een datasheet van deze rode CEE connector te vinden. Bij deze stekers staat de toegelaten stroom voor continue stroom dacht ik.

http://www.mennekes.com/pdf/intl/MENNEKES 2010 Short Form Export Catalog.pdf

Ja, dààr gaat het net om, bij Jochen zijn stekker zijn helemaal geen schroeven, het is zo'n 'screw-less' connection.

Ik zie wel dat je bij Mennekes naast die screw-less terminals je een soortgelijke stekker kan hebben mét schroeven.
Deze zullen zeker betrouwbaarder zijn voor grote en/of continue stromen.
Heb persoonlijk ook weinig vertrouwen in die screw-less dingen. De overgangsweerstand van draad naar klem is te hoog, deze genereert warmte met bovenstaand gevolg… .