Klinkt inderdaad misschien wat vreemd, maar dat was toch zeker wat mij met stelligheid verteld werd aan de telefoon door een tesla service medewerker. Typisch gevalletje van te veel waarde hechten aan wat iemand je verteld.
De Schuko standaard (CEE 7/7) maakt geen vermelding van 13A als de max. Sterker nog, de max wordt omschreven als 10A of 16A. Ik ben nu dan ook erg benieuwt waar die 13A vandaan komt en vooral de waarschuwing dat zaken gaan smelten. (Als we bang zijn dat kabels gaan smelten, waarom hebben we dan zekeringen?)
Een zekering beschermd tegen overbelasting van de draden en tegen kortsluiting.
Zo moeten draden in de muur 2,5mm2 zijn, maar veel er achter weer niet. Je kan een verlengsnoer van 0,75mm2 pakken en daar je auto achter gaan laden. Dat snoer smelt dan gewoon.
Volgens mij is het zelfs zo, dat op de kabel en/of stekker duidelijk vermeld moet worden met stikkers als deze niet voldoen aan de specificaties. Indien dat niet gebeurt mogen de producten bij mijn weten geen CE keurmerk dragen (of ze moeten voldoen aan de specificaties). Ik heb een 'camping' stekker (CEE P+N+E 230V 16A) gekocht met een rating tot 3680 watt. Mocht er wat gaan smelten dan zal ik het zeker terug koppelen, maar zo'n vaart zal het vast niet lopen.
Een blauwe CEE (Ookwel 'campingstekker') kan prima een continue load van 16A aan.
Een Schuko (gewone stekker) wisselt. Je hebt ze in diverse kwaliteiten en zo ook de stopcontacten waar je ze in plugt.
Wat
@DutchTM3 hier onder al aan geeft: Bij een gloednieuwe gaat het vast wel goed als je ook spul van goede fabrikanten gebruikt.
Maar na verloop van tijd of tijdens een langere periode van belasting gaat het fout. Die 16A continue load is té veel.
Daarom zie je ook dat eigenlijk alle mobiele laders bij EV's 10 danwel 13A als maximum aanhouden op een Schuko, meer niet.
In het begin kon de Tesla Roadster ook met 16A laden vanaf een Schuko. Dat heb ik toen wel eens gedaan en ik heb stopcontacten zien smelten. Tesla heeft toen met een software update dat terug gebracht naar 13A.
Ik begrijp het wel. De massa gaat nu elektrisch rijden met een Model 3 en laden met een Schuko is niet veilig. Je wil geen brand hebben en dan groot in de media hebben staan dat het door een Tesla kwam.
Laden doe je met een fatsoenlijk geïnstalleerde laadpaal.
Het meest gevaarlijk zijn de stopcontacten die je frequent gebruikt voor mobiele apparaten (stofzuiger, etc.). Vaak is je snoer net wel of net niet lang genoeg voor wat je wil. Veel kleine rukjes aan het snoer die allemaal over gebracht worden op het inwendige van het stopcontact. Stopcontacten vinden dat niet leuk.
Exact. Daar schuilt het grote gevaar.
Dat klinkt als een wat genuanceerder verhaal, waar ik nog wel in kan komen.
Al ben ik wel wat gereserveerd over de 13A. Een slecht stopcontact wordt sowieso heet met hoge belasting. Denk dat het dan ook niet veel meer uit maakt tussen 13A en 16A. Wellicht is dat waarom de UMC een limiet heeft op 8A met de schuko connector.
13A gaat nog wel ok, dat heb ik ook al vaker gedaan.
Die 3A maakt een groot verschil in de warmte ontwikkelingen. Maar 10A zou nog beter zijn inderdaad.