Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Opladen Model 3 met UMC

This site may earn commission on affiliate links.
Het is in principe inderdaad veiliger met een type EV of type B aardlekschakelaar vóór de UMC (type EV zijn type A met specifieke extra detectie van kleine DC aardlekken, en zijn vaak goedkoper), maar 100% nodig is het niet. Even wat meer uitleg...

Een Tesla Wall Connector heeft geen ingebouwde type B aardlekschakelaar, en er moet dus een type EV (type A EV) of type B aardlekschakelaar voor.

Een UMC heeft zelf (omdat die dient om op installaties met type A aardlekschakelaar te worden gebruikt) zelf een aardlekdetectiecircuit, ook voor DC grondlekstromen. Zie bijvoorbeeld iemand die het getest heeft:

Teslas UMC besitzt eine Gleichfehlerstromerkennung • TFF Forum - Tesla Fahrer & Freunde

maar natuurlijk, je zou het aan Tesla moeten vragen (of je een antwoord krijgt...)

Een type B aardlekschakelaar voor je 16A-stopcontact is wat overkill. Een type EV is wat goedkoper en voldoet ook, en bij gebruik van een UMC beveilig je dan vooral het falen van de UMC zelf (het zou niet de eerste keer zijn dat iemand over een UMC rijdt, en wat er dan gebeurt met DC-lekstroomdetectie is natuurlijk de vraag).

Dus, voor zover ik weet: niet verplicht, maar als het geen "occasioneel" UMC gebruik is maar min of meer een vaste opstelling en je wilt extra zekerheid kan je een type EV schakelaar overwegen.

Uiteraard: als je een "extended Schuko" ombouwt naar 16A CEE moet je er ook voor zorgen dat het geen stroomopwaarts is ook effectief 16A aankan (incluis de bekabeling en uiteraard zekering).

Als jullie zelf elektriciens hebben, dat zou ik op een 3x25A gewoon een type EV aardlekschakelaar, evt. overspanningsbeveiliging, en 4x16A automaat installeren, en daarachter een Tesla Wall Connector. Die zijn niet zo duur, tenzij er een elektricien bij de installatie bij te pas komt.

Dan kun je de UMC gewoon in de wagen laten, en dan zit je ook niet met kabels te klooien.

Voorbeeldje (de teller mag je uiteraard weglaten, de overspanningsbeveiliging ook als je veel vertrouwen hebt in je "240V" ;- ) ):

TWC-upstream.jpg
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Annoyingmouse
Het is in principe inderdaad veiliger met een type EV of type B aardlekschakelaar vóór de UMC (type EV zijn type A met specifieke extra detectie van kleine DC aardlekken, en zijn vaak goedkoper), maar 100% nodig is het niet. Even wat meer uitleg...

Een Tesla Wall Connector heeft geen ingebouwde type B aardlekschakelaar, en er moet dus een type EV (type A EV) of type B aardlekschakelaar voor.

Een UMC heeft zelf (omdat die dient om op installaties met type A aardlekschakelaar te worden gebruikt) zelf een aardlekdetectiecircuit, ook voor DC grondlekstromen. Zie bijvoorbeeld iemand die het getest heeft:

Teslas UMC besitzt eine Gleichfehlerstromerkennung • TFF Forum - Tesla Fahrer & Freunde

maar natuurlijk, je zou het aan Tesla moeten vragen (of je een antwoord krijgt...)

Een type B aardlekschakelaar voor je 16A-stopcontact is wat overkill. Een type EV is wat goedkoper en voldoet ook, en bij gebruik van een UMC beveilig je dan vooral het falen van de UMC zelf (het zou niet de eerste keer zijn dat iemand over een UMC rijdt, en wat er dan gebeurt met DC-lekstroomdetectie is natuurlijk de vraag).

Dus, voor zover ik weet: niet verplicht, maar als het geen "occasioneel" UMC gebruik is maar min of meer een vaste opstelling en je wilt extra zekerheid kan je een type EV schakelaar overwegen.

Uiteraard: als je een "extended Schuko" ombouwt naar 16A CEE moet je er ook voor zorgen dat het geen stroomopwaarts is ook effectief 16A aankan (incluis de bekabeling en uiteraard zekering).

Als jullie zelf elektriciens hebben, dat zou ik op een 3x25A gewoon een type EV aardlekschakelaar, evt. overspanningsbeveiliging, en 4x16A automaat installeren, en daarachter een Tesla Wall Connector. Die zijn niet zo duur, tenzij er een elektricien bij de installatie bij te pas komt.

Dan kun je de UMC gewoon in de wagen laten, en dan zit je ook niet met kabels te klooien.

Voorbeeldje (de teller mag je uiteraard weglaten, de overspanningsbeveiliging ook als je veel vertrouwen hebt in je "240V" ;- ) ):

View attachment 422670


Dank je wel voor je uitgebreide uitleg, ben weer wat wijzer geworden. :) Voor de zekerheid ga ik natuurlijk ook ergens anders na vragen. Eerst op forum wat informatie inwinnen.

Met max 30km per dag is TWC niet echt noodzakelijk (ook al hebben wij het wel gekocht, deze gaan wij later op onze eigen huis installeren), op onze zaak doen wij gewoon met een permanente UMC. Bij TWC komen er meer bij kijken, omdat wij over 3 jaar weer gaan verhuizen is het niet waard om daar tijd/geld aan besteden. Wij nemen wel nog een UMC voor in de auto als backup.
 
Ik heb een vraag aan het forum voor mensen die met een Model 3 in Tsjechie hebben rondgereden: zijn daar de Superchargers al voorzien van CCS aansluitingen? Ik kom eigenlijk nooit bij een SC met mijn LR RWD, maar zal nu wel moeten laden.
Is het zo dat ik bij de SC alleen met CCS aansluiting kan laden met mijn auto, of werken de Type 2 aansluitingen ook?
 
Wij mogen onze SR+ deze week gaan ophalen, nu zit ik met een vraag hopelijk kan iemand mij helpen. Per dag rijden wij rond 20~max 30km per dag, wij kunnen onze auto dus prima laden met UMC. Ik ben ook op de hoogte dat deze niet zo goed tegen water kan, er komt een waterbestendig box op de muur te hangen waar UMC er in passen. De 'laadpistol' kan gelukkig wel tegen water, deze hangt dan gewoon buiten met zo'n cable organizer.

Op onze bedrijfspand hebben wij 3x25A met een krachtstroom aansluiting voor overheaddeur, verder geen grote verbruikers.
Wij willen een blauwe 16a CEE aansluiting gaan leggen, die alleen gebruikt word voor opladen. Deze is toch iets veiliger en sneller dan standaard stopcontact.

Kunnen wij van een normale stopcontact ombouwen naar blauwe 16a CEE aansluiting? Of zit er veel meer achter? Moeten wij het ook af zekeren met een type b aardlekschakelaar? Nee toch?
Met dergelijke kilometers per dag mag je rekenen dat je zelfs thuis met de UMC de auto hebt opgeladen op 2 uren, dus de moeite om een blauwe 16A CEE aansluiting te voorzien is eigenlijk verloren.

Als wij occasioneel de Model 3 thuis laden, ligt de UMC gewoon buiten in een verlengkabel met 3x2,5mm.
 
  • Like
Reactions: Krisja
Wij mogen onze SR+ deze week gaan ophalen, nu zit ik met een vraag hopelijk kan iemand mij helpen. Per dag rijden wij rond 20~max 30km per dag, wij kunnen onze auto dus prima laden met UMC. Ik ben ook op de hoogte dat deze niet zo goed tegen water kan, er komt een waterbestendig box op de muur te hangen waar UMC er in passen. De 'laadpistol' kan gelukkig wel tegen water, deze hangt dan gewoon buiten met zo'n cable organizer.

Op onze bedrijfspand hebben wij 3x25A met een krachtstroom aansluiting voor overheaddeur, verder geen grote verbruikers.
Wij willen een blauwe 16a CEE aansluiting gaan leggen, die alleen gebruikt word voor opladen. Deze is toch iets veiliger en sneller dan standaard stopcontact.

Kunnen wij van een normale stopcontact ombouwen naar blauwe 16a CEE aansluiting? Of zit er veel meer achter? Moeten wij het ook af zekeren met een type b aardlekschakelaar? Nee toch?

Het kan ook heel simpel zo...
upload_2019-7-16_19-35-52.png


Inmiddels is de dop op de buis door in dit geval een deur ook alweer zwart en zie je de UMC-aansluiting nauwelijks. Diameter buis is precies genoeg om de stekker door te laten. Het watergevoelige UMC-deel is binnen gewoon in een ge-aard stopkontakt aangesloten. Onderaan de dop en buis maak je een klein inkepinkje.. De dop kan er uiteraard af.
k i s s :cool:

PS Zo hebben we een poos probleemloos geladen toen er een probleempje was met de bekabeling naar onze 11kW 3-fasen lader. En nu fungeert hij als backup. En diefstal is best lastig!
 
  • Like
Reactions: TM3LR
Ik moet wel zeggen dat ik mijn UMC ook thuis liet, tot ik een keertje op weekend ging en het verbruik onverwacht hoger was en ik mijn gasten een extra half uurtje aan een 50kW CHAdeMO paal heb moeten entertainen. Sindsdien zit de UMC in de frunk tezamen met 25 meter verlengsnoer en vraag ik of ik aan markttarief wat kW's kan laden. Scheelt weer wat.

Hetzelfde heb ik met onze Model 3 gedaan en toen bleek dat de laadpaal op onze vakantiebestemming koppig en selectief was, heb ik ook gewoon de UMC uitgegooid en goedkoop kunnen laden op ons gastadres.
 
Het kan ook heel simpel zo...
View attachment 430304

Inmiddels is de dop op de buis door in dit geval een deur ook alweer zwart en zie je de UMC-aansluiting nauwelijks. Diameter buis is precies genoeg om de stekker door te laten. Het watergevoelige UMC-deel is binnen gewoon in een ge-aard stopkontakt aangesloten. Onderaan de dop en buis maak je een klein inkepinkje.. De dop kan er uiteraard af.
k i s s :cool:

PS Zo hebben we een poos probleemloos geladen toen er een probleempje was met de bekabeling naar onze 11kW 3-fasen lader. En nu fungeert hij als backup. En diefstal is best lastig!
Prima oplossing! Wij hebben een oprit waar de 2 Tesla's naast elkaar staan. Aan de ene kant een TWC, aan de andere kant, voor als het nodig is, heb ik een tuinslanghouder gekocht en een klein beetje verbouwd... bol.com | vidaXL Tuinslanghaspel voor aan de wand kunststof bruin

ez135aBmT4yaEqatLegVVA.jpg
3+K%tbY5SH2wpO1EtWUqOA.jpg
 
10 A hoort geen probleem te zijn inderdaad. Je friteuse, je strijkijzer, je wasmachine, je wasdroger is toch ook gewoon aangesloten?

Sluit hem niet aan op een verlengdoosje waarin nog meer is aangesloten maar rechtstreeks op een wandcontactdoos, dat is common sense. Gebruik ook een goed verlengsnoer.