Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Opladen Model 3 met UMC

This site may earn commission on affiliate links.
dat wist ik niet. Ik ga meteen een zwaardere kabel en automaat vanuit mijn megerkast naar mijn twc aan laten leggen. Ik dacht dat het maximum van mijn 1 fasige huisaanlsuiting 16 a was!
Ik zit wel met een ander issue. Ik weet dat mijn twc aan te passen Is van max 16 a naar 24A maar in mijn model 3 kan ik max 16A laadstroom aanvinken. Als ik de twc op 24a zet wordt dan automatisch de stroom over twee laders verdeeld? En zo ja. Evenredig of twee laders. Kan ik dan bijvoorbeeld de stroom die de twc trekt nog reduceren als ik in mijn model 3 hem terug schroef naar 8a (per lader??)
 
Ik zit wel met een ander issue. Ik weet dat mijn twc aan te passen Is van max 16 a naar 24A maar in mijn model 3 kan ik max 16A laadstroom aanvinken. Als ik de twc op 24a zet wordt dan automatisch de stroom over twee laders verdeeld? En zo ja. Evenredig of twee laders. Kan ik dan bijvoorbeeld de stroom die de twc trekt nog reduceren als ik in mijn model 3 hem terug schroef naar 8a (per lader??)

Zodra jij meer dan 16 amp aanbiedt aan de M3 kun je instellen boven de 16 amp.
 
omdat je het "apart" vond dat jouw werd afgeraden om naar 3-fase te gaan........ als dat voldoende is, prima, kreeg het idee dat je dat niet voldoende vond (en dacht... dat beslis je toch zelf).......interpretatie-gedoe, verder niks.....1-fase (4 maanden een kona geladen op 24A, gaat prima als je genoeg range hebt).
 
Last edited:
omdat je het "apart" vond dat jouw werd afgeraden om naar 3-fase te gaan........ als dat voldoende is, prima, kreeg het idee dat je dat niet voldoende vond (en dacht... dat beslis je toch zelf).......interpretatie-gedoe, verder niks.....1-fase (4 maanden een kona geladen op 24A, gaat prima als je genoeg range hebt).

Wat ik apart vind is dat Horta claimt dat netbeheerders het niet toestaan omdat er twee stappen tussen de hoofdzekering en de lijn zouden moeten zitten. Dan verwacht je daar toch van de experts een opmerking over?
 
Ik claim het niet, het is een eis van NEN1010. Bijvoorbeeld Selectiviteit van beveiligingen

Nu zijn er laadpalen die zelf zorgen voor de selectiviteit (door gebruik van loadbalancing). TWC hoort daar niet bij. Installateurs snappen vaak het onderscheid tussen een loadbalancing laadpaal (waar de selectiviteit dus is geregeld) en een niet-loadbalancing paal vaak niet en/of doen onjuiste aannames. Ik schat dat dit bij jou speelt.
 
Ik claim het niet, het is een eis van NEN1010. Bijvoorbeeld Selectiviteit van beveiligingen

Nu zijn er laadpalen die zelf zorgen voor de selectiviteit (door gebruik van loadbalancing). TWC hoort daar niet bij. Installateurs snappen vaak het onderscheid tussen een loadbalancing laadpaal (waar de selectiviteit dus is geregeld) en een niet-loadbalancing paal vaak niet en/of doen onjuiste aannames. Ik schat dat dit bij jou speelt.

Tenzij ik het verkeerd lees gelden die twee stappen voor smeltzekeringen. Ik heb automaten (wat tegenwoordig ook de norm is).

Zou het daar niet aan kunnen liggen?
 
Nope. Smeltzekeringen en automaten zijn vanuit NEN1010 optiek hetzelfde. Het gaat er om dat de hoofdzekering/automaat niet eerder mag afslaan dan de secundaire.

Er staat anders:

Conclusie
Als twee smeltpatronen in serie worden toegepast is selectiviteit goed in te regelen door te letten op de typen en de nominale stroomwaarden. Deze hoofdbeveiliging moet minimaal een factor 1,6 ofwel twee stappen hoger zijn.
Bij twee installatieautomaten of een combinatie is de selectiviteit slechts gegarandeerd tot een bepaalde waarde van de kortsluitstroom. Door de kortsluitstroom vooraf te bepalen en de juiste typen automaten te selecteren kan selectiviteit worden gegarandeerd.

Dat de hoofdzekering niet eerder mag afslaan lees ik ook, ik lees alleen dat bij smeltzekeringen die twee stappen daarvoor noodzakelijk zijn en bij automaten je moet letten op de doorlaatenergie:

Voor installatieautomaten is het verhaal wat anders. In het overbelastingsgebied geldt om selectiviteit te krijgen, ook dat de karakteristiek van de hoofd- en subbeveiliging volledig dekkend moeten zijn. De lijnen in de grafiek mogen elkaar nergens kruisen. Dit geldt ook bij het gebruik van een smeltpatroon in combinatie met een installatieautomaat (figuur 8). Fabrikanten geven voor installatieautomaten de doorlaatenergie op. Deze wordt uitgedrukt in de Ι2·t-waarde. Bij een kortsluiting is het bij het gebruik van installatieautomaten of een combinatie van patroon-automaat noodzakelijk om de waarde van de potentiele kortsluitstroom te weten. Deze is minimaal als sluiting optreed aan het einde van de stroomkring en is het hoogste als deze zich direct achter de beveiliging voordoet (figuur 9). Bij een hoge kortsluitstroom is er een reële kans dat de doorlaatenergie van de hoofdbeveiliging F1 te laag is waardoor deze uitschakelt en er dus geen sprake is van selectiviteit.
 
De implicatie van de laatste zin is dat je dus de waardes goed moet uitzoeken (lees de grafieken juist interpreteren). Effectief is het niet heel anders dan voor smeltveiligheden als je de karakteristieken goed leest. Aanvullend komt er de problematiek van de aardlek bij (Type B is vereist voor 3 fase netten).

Blijft het gegeven dat de TWC niet zelf voor selectiviteit kan zorgen. Daar zit je probleem.

Verder wijs ik je op de conclusie van het verhaal, het linkje is slechts 1 van de vele voorbeelden, vergeet dat niet!~

Bij twee installatieautomaten of een combinatie is de selectiviteit slechts gegarandeerd tot een bepaalde waarde van de kortsluitstroom. Door de kortsluitstroom vooraf te bepalen en de juiste typen automaten te selecteren kan selectiviteit worden gegarandeerd.

Is dat gebeurd en gecontroleerd?
 
Ik ga er vanuit dat professionals naar alle belangrijke aspecten kijken.

Wat ik specifiek weet is dat mijn kennis naast de theoretische zaken (kabeldikte, gebruikte automaten, enz) ook nog heeft gekeken naar de warmteontwikkeling. Die is in de garage miniem (lauw, mag geen naam hebben), maar de automaat wordt wel redelijk warm. Dat blijkt echter normaal te zijn als je een automaat langdurig op zijn maximale waarde belast kennelijk.

Om de laadefficientie te vergroten laad ik nu met 28 ampere. Als ik een keer haast zou hebben kan ik altijd gewoon voor 32 amp kiezen, maar 40 km/u is voor mij in de praktijk snel genoeg.

Hoe dan ook: de elektricien raadde af om naar driefase te gaan (terwijl dat hem toch omzet op zou leveren) en mijn kennis gaf aan dat alles op zichzelf krap aan was, maar voldoende en dat er geen noodzaak is om zaken te veranderen op dit moment.

Geen van beiden maakte een opmerking over dat de hoofdzekering tov de lijnzekering een verkeerde waarde zou hebben.
 
Als auditor doe ik geen aannames. ;) Probleem is dat er bij installateurs gewoon (te) weinig kennis aanwezig is van zwaar belaste huisinstallaties. BEV's, zonnepanelen, ze snappen er niet al te veel van, vooral niet omdat het in huisinstallaties tot nu toe hoogst ongebruikelijk was om langdurig grote stromen te hebben, Overgangsweerstanden bij slecht contact worden dan ineens levensgevaarlijk.

Hebben ze wel gezien wat de waarde van de hoofdzekering ten opzichte van de andere is? Ik vraag het me af...
 
  • Informative
Reactions: Onno
De energie beheerders eisen selectiviteit, en in jouw geval betekent dat dat de lijn afgezekerd moet zijn met 2 stappen onder de maximum stroom van jouw aansluiting, vermoedelijk 35 A, dus iets van 20 of 25 A.
Is dat werkelijk een eis van de net beheerders (neem aan dat je daar op doelt met energie beheerders)? Volgens mij staat er wel iets over in NEN-1010, maar ik verkeer eigenlijk in de veronderstelling dat "je houden aan NEN-1010" geen wettelijke eis is.

Ik kan me goed voorstellen dat officiële installateurs / aanbieders zich graag aan NEN-1010 houden om te voorkomen dat zij er op aangesproken worden als het mis gaat. En dat zij dus ook heel graag roepen dat selectiveit een eis is. Maar goed, zij hebben er ook geen last van as het opladen twee keer zo lang duurt, dus waren zouden ze zich er niet aan houden?

Het ergste wat er m.i. kan gebeuren als je niet selectief bent is dat je hoofdzekering er uit klapt en dat je, als je pech hebt, de net beheerder moet bellen om die te laten vervangen. Daar betaal je voor, dus ik denk niet dat die net beheerder daar heel erg wakker van ligt.

Toen mijn meter recent werd vervangen door een slimme meter had ik een gesprekje met de monteur van Stedin, over de Model 3 die toen net voor de deur stond . Die monteur lag er helemaal niet wakker van dat ik een 3x25 installatie automaat achter zijn 3x25 smeltzekeringen had hangen. Nu heb ik (ik zou haast zeggen) vanzelfsprekend wel een load balancer toegepast.

Kan me ook niet zo goed voorstellen dat alle mensen met een 7.2 kW of 22 kW laadpaal op de oprit op minimaal 1 x 50 of 3 x 50 ampere hoofdaansluitingen zitten. ...

- edit - sorry, zag dat ik nog niet alle reacties van de laatste blz had gelezen toen ik dit schreef
 
Last edited:
Het Bouwbesluit is een wettelijke eis, en daarin wordt verwezen naar NEN1010. In dat opzicht kun je dus spreken van een (indirecte) wettelijke verplichting.

Ik ben me niet bewust van iemand die 7,2 kW of 22 kW laadpalen zonder loadbalancing gebruiken op een kleine aansluiting. Normaal regelt de installateur wel iets. Hier was de opmerking ook 'dan moet u uw hoofdaansluiting verzwaren'. Terug regelen naar 16A vond ik een handiger optie. ;)