Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
Dirk, heb je dit uitgeprobeerd? Op zich is het gemakkelijk te doen om voor de fivari-charger een hulpstuk te maken waarin de verbindingen op die manier gerealiseerd worden. Dat zou de slachtoffers van het neuterprobleem dan toelaten om dubbel zo snel te laden.
De aarding gewoon aan de aarding?
Hij is dit bij mij komen onderzoeken. Dit aangezien ik gewoon met 2 fase kan laden in dergelijke opstelling. Aarding gewoon op de aarding. Hieraan de JuicyBooster.
In de connector (rode aansluiting) heb ik gewoon L3 aangesloten op de Neuter omdat de JB anders niet start.

De weergave in de tesla zelf is wel compleet fout, die toont hier thuis dat hij laad aan 27A op 3 fase (230V). Echter is dit op een 2 fase. Ik haal dus een 50KM/uur zonder duo charger
 
Hij is dit bij mij komen onderzoeken. Dit aangezien ik gewoon met 2 fase kan laden in dergelijke opstelling. Aarding gewoon op de aarding. Hieraan de JuicyBooster.
In de connector (rode aansluiting) heb ik gewoon L3 aangesloten op de Neuter omdat de JB anders niet start.

De weergave in de tesla zelf is wel compleet fout, die toont hier thuis dat hij laad aan 27A op 3 fase (230V). Echter is dit op een 2 fase. Ik haal dus een 50KM/uur zonder duo charger

Bedankt. De JB zoekt zijn bekrachtiging, net als mijn lader, tussen L1 en neuter, dus zonder die L3 aan de neuter start de elektronica niet op.Dat lijkt plausibel.
En dat dan in zo'n vierpolige rode stekker zonder neuter, neem ik aan. Ik voeg zo'n koppelstuk toe aan het aangeboden assortiment.
cee-st-4-pol-32.jpg
 
En dat dan in zo'n vierpolige rode stekker zonder neuter, neem ik aan. Ik voeg zo'n koppelstuk toe aan het aangeboden assortiment.
In het huis hier is standaard gewoon de Neuter (blauwe kabel) in de kast op een fase aangesloten. Dus eigenlijk is er niets "aangepast" geweest, maar staat er op de Neuter kabel / kleur gewoon een fase. Zoals bij anderen dit het geval is.

Bij installatie van de connector (zelf) heb ik hiermee gewoon even zitten experimenteren wanneer die wel en niet ging. Maar eigenlijk zit de kleurencode correct in de stekker ook al zit er vanaf de zekeringkast wat anders op.

Dus als ik bij iemand anders kom die ook zo'n connector heeft werkt dit gewoon altijd met de JB. Dus vermoed niet dat er een extra kabeltje nodig is.
 
Last edited:
Ik krijg 3x230V 40 ampère binnen. In mijn garage hangen reeds 2 rode stekkers type 32A. Ik heb geen neuter, ik krijg maar drie kabels binnen in de kast, het gaatje met N steekt niets in.

Wat zijn de oplossingen? Gewoon laden zal totaal niet werken en ik ben aangewezen op een oplossing als de fivari om eenfasig 32A te laden?
 
Ik krijg 3x230V 40 ampère binnen. In mijn garage hangen reeds 2 rode stekkers type 32A. Ik heb geen neuter, ik krijg maar drie kabels binnen in de kast, het gaatje met N steekt niets in.

Wat zijn de oplossingen? Gewoon laden zal totaal niet werken en ik ben aangewezen op een oplossing als de fivari om eenfasig 32A te laden?
Of een JuicyBooster 2, deze gebruik ik naar alle tevredenheid en ik laad nu op via 2 fasen. (elk 27A), totaal 11kW (55KM/uur)
 
Of een JuicyBooster 2, deze gebruik ik naar alle tevredenheid en ik laad nu op via 2 fasen. (elk 27A), totaal 11kW (55KM/uur)
Om mezelf te corrigeren: JuiceBooster 1. De 2de is in de maak. De 1 kan je niet meer kopen zoals ik kan zien, echter maakt een TMC-lid de Fivari (www.fivari.be) welke dit ook zou moeten kunnen! Dit is als je een mobiele oplossing wenst.

Wens je een vaste oplossing dan kunnen de meeste laadpalen wel of je kan de Fivari ook omhoog hangen met een beugel en dan mee nemen als nodig.
 
Moet je voor twee fasen te laden nog iets speciaal doen aan de bekabeling van het stopcontact? Of kan dat eventueel in de laadoplossing (of maakt dit die laadoplossing onbruikbaar voor buitenhuis dan).

Ivm de Fivari heb ik reeds contact gehad met de maker. Over de JuiceBooster 2 is waarschijnlijk nog steeds geen concreet nieuws over de beschikbaarheid?
 
Ik heb gewoon (anders werkte de JuiceBooster niet) op de plek van de N gewoon een fase gestopt.
Dus N, L1 en L2 zijn aangesloten, de rest niet op de rode stekker. Fivari verkoopt dacht ik een kabeltje(tussenstuk/adapater) dat dit ook doet, als je de stekker niet wilt aanpassen.

De JB2 ging er normaal al enkele maanden zijn, maar is er nog steeds niet.
 
Ik ben gisteren mijn lader gaan leveren bij KristofL, aansluiting met neuterprobleem en een P90D met Monocharger. Even wat feedback.

Daar waar de UMC voor een gewoon schuko-stopcontact dienst weigert, laadt de Fivari-charger zonder probleem. Maar dat is al voldoende vermeld op het forum.

Ik had voor hem speciaal een hulpstuk gemaakt om tweefasig te kunnen laden op zijn 3x230V aansluiting zonder neuter en ook wat meetapparatuur meegenomen om uitsluitsel te geven over de laadvermogens.

Aansluiting is zoals hierboven beschreven: L1 -> L1, L2->L2 en L3->N met ook de aarding verbonden.

Het laden start probleemloos. Met de maxcurrent ingesteld op 30A, wordt de stroom tijdens het laden, gemeten door de Fivari-charger, beperkt tot afgerond 16A per fase. Het vermogen bedraagt 7,2 kW of precies het dubbele van 16A1f of hetzelfde als enkelfasig 32A. Vermogen is gemeten met de Fivari-charger, maar ook met een driefasige Wattmeter. 0,1 kWh op 50" of 7,2 kW. De display in de MS geeft 27A/30A en 30km/h en geen indicatie van 3f.

Daarna enkelfasig geladen, met maxstroom op ingestelde 24A (er zijn 25A zekeringen aanwezig). Daarbij wordt effectief een totale stroom van 24A onttrokken, dit wordt correct opgemeten met de Fivari-charger. Aanduiding in de MS: 24A/24A 22 km/h.

Het lijkt erop dat
  • de totale stroom bij enkelfasig laden verdeeld wordt over meerdere fasen in de lader. De stroom is uiteraard beperkt tot 32A omwille van de kabel. Het max. vermogen voor enkelfasig laden is daardoor beperkt tot 7,3 kW.
  • bij tweefasig laden zonder Duocharger die verdeling niet meer gebeurt. Dat daar de laadstroom beperkt wordt tot 16A per fase. Vermits er twee fasen worden gebruikt, is het max. vermogen eveneens gelijk aan 7,3 kW.
Ik vermoed dat bij tweefasig laden met een duocharger, de stroom per fase beperkt zal worden tot 32A per fase en het max. laadvermogen bijgevolg tot 14,6 kW kan oplopen, maar dat heb ik niet kunnen testen.


Hij is dit bij mij komen onderzoeken. Dit aangezien ik gewoon met 2 fase kan laden in dergelijke opstelling. Aarding gewoon op de aarding. Hieraan de JuicyBooster.
In de connector (rode aansluiting) heb ik gewoon L3 aangesloten op de Neuter omdat de JB anders niet start.

De weergave in de tesla zelf is wel compleet fout, die toont hier thuis dat hij laad aan 27A op 3 fase (230V). Echter is dit op een 2 fase. Ik haal dus een 50KM/uur zonder duo charger

Mijn bevindingen van gisteren komen niet helemaal overeen met die van timb. Ook bij timb geeft de MS aan te laden aan 27A/30A, maar blijkbaar aan 50 km/h. Daarvoor zou ik graag een verklaring vinden. Ofwel maakte Tim een foutje bij zijn observaties en daarom enkele vragen @timb: hoe zeker ben je dat je inderdaad aan 50 km/h laadt bij tweefasig laden. Heb je het vermogen of het aantal kWh per tijdseenheid kunnen opmeten of de stroom per fase?
Ofwel is er toch een verschil in de aansluiting. Ik zie thans één mogelijke fout die ik niet geverifieerd heb: dat ik in het hulpstuk aansloot als volgt:
L1 -> L1, L2->L3 en L3->N. Maar zou dat verschil maken?
 
  • Informative
Reactions: FVO
@timb: hoe zeker ben je dat je inderdaad aan 50 km/h laadt bij tweefasig laden. Heb je het vermogen of het aantal kWh per tijdseenheid kunnen opmeten of de stroom per fase?
Ofwel is er toch een verschil in de aansluiting. Ik zie thans één mogelijke fout die ik niet geverifieerd heb: dat ik in het hulpstuk aansloot als volgt:
L1 -> L1, L2->L3 en L3->N. Maar zou dat verschil maken?
In de tesla klopt de weergave van die 30km/uur niet lijkt me. Als ik teslalog.com volg kreeg ik volgende (zoals ervoor gepost):

Vind dit heel raar aangezien je deze statistieken ziet:
Code:
Charging Datamin    Time    Amps    Volt    kW    Rate    ETA    State    Range    Level %    Battery Amps
0m    01:26:31    27/32A    217V    17.6kW    33 km/h    2h    Charging    422.8 km    76%    15.9A
1m    01:27:38    27/32A    217V    17.6kW    33 km/h    2h    Charging    424.2 km    76%    15.9A
3m    01:29:39    26/32A    218V    17kW    33 km/h    1h55m    Charging    425.6 km    76%    15.6A
5m    01:31:05    26/32A    219V    17.1kW    33 km/h    1h55m    Charging    426.3 km    76%    15.5A
6m    01:32:12    27/32A    217V    17.6kW    33 km/h    1h55m    Charging    427 km    76%    15.7A
7m    01:33:28    27/32A    217V    17.6kW    33 km/h    1h55m    Charging    427.7 km    76%    15.7A
8m    01:34:29    26/32A    217V    16.9kW    33 km/h    1h55m    Charging    428.4 km    77%    15.5A
9m    01:35:34    27/32A    217V    17.6kW    33 km/h    1h50m    Charging    429.1 km    77%    15.7A
10m    01:36:54    26/32A    218V    17kW    33 km/h    1h50m    Charging    430.6 km    77%    15.5A

Start: 1:26 - 422 KM
Eind: 1:36 - 430 KM
Tijd tussen: 10min
KM's tussen : 8KM

Dus 8KM x 6 (1 uur) = 48KM/uur

Of mag je zo niet rekenen?
En het is zo consistent met alle ladingen. Vind dit zeer raar.

Kan zijn dat ik fout ben, maar heb net nog stats van de dagen er na bekeken, als ik gewoon naar de rated range kijk en de laadtijd kom ik op een 48-52KM/uur uit.

Maar 16A per fase limitatie lijkt me wel logisch zoals je aangeeft, geen duo charger. Dus snap het niet :)
 
Last edited:
Kan zijn dat ik fout ben, maar heb net nog stats van de dagen er na bekeken, als ik gewoon naar de rated range kijk en de laadtijd kom ik op een 48-52KM/uur uit.

Zou ook een onnauwkeurigheid kunnen zijn door de korte tijdsduur.
Het is bijna 10,5 minuten en het kan ook gaan om 7,5 km i.p.v. 8. Met die getallen zou je uitkomen op 43 km rated range per uur.

Fivari meet 7,2 kW. Dat is (met 10% laadverlies) circa 32 km typical range per uur of 41 km rated.