Ik ben gisteren mijn lader gaan leveren bij KristofL, aansluiting met neuterprobleem en een P90D met Monocharger. Even wat feedback.
Daar waar de UMC voor een gewoon schuko-stopcontact dienst weigert, laadt de Fivari-charger zonder probleem. Maar dat is al voldoende vermeld op het forum.
Ik had voor hem speciaal een hulpstuk gemaakt om tweefasig te kunnen laden op zijn 3x230V aansluiting zonder neuter en ook wat meetapparatuur meegenomen om uitsluitsel te geven over de laadvermogens.
Aansluiting is zoals hierboven beschreven: L1 -> L1, L2->L2 en L3->N met ook de aarding verbonden.
Het laden start probleemloos. Met de maxcurrent ingesteld op 30A, wordt de stroom tijdens het laden, gemeten door de Fivari-charger, beperkt tot afgerond 16A per fase. Het vermogen bedraagt 7,2 kW of precies het dubbele van 16A1f of hetzelfde als enkelfasig 32A. Vermogen is gemeten met de Fivari-charger, maar ook met een driefasige Wattmeter. 0,1 kWh op 50" of 7,2 kW. De display in de MS geeft 27A/30A en 30km/h en geen indicatie van 3f.
Daarna enkelfasig geladen, met maxstroom op ingestelde 24A (er zijn 25A zekeringen aanwezig). Daarbij wordt effectief een totale stroom van 24A onttrokken, dit wordt correct opgemeten met de Fivari-charger. Aanduiding in de MS: 24A/24A 22 km/h.
Het lijkt erop dat
- de totale stroom bij enkelfasig laden verdeeld wordt over meerdere fasen in de lader. De stroom is uiteraard beperkt tot 32A omwille van de kabel. Het max. vermogen voor enkelfasig laden is daardoor beperkt tot 7,3 kW.
- bij tweefasig laden zonder Duocharger die verdeling niet meer gebeurt. Dat daar de laadstroom beperkt wordt tot 16A per fase. Vermits er twee fasen worden gebruikt, is het max. vermogen eveneens gelijk aan 7,3 kW.
Ik vermoed dat bij tweefasig laden met een duocharger, de stroom per fase beperkt zal worden tot 32A per fase en het max. laadvermogen bijgevolg tot 14,6 kW kan oplopen, maar dat heb ik niet kunnen testen.
Hij is dit bij mij komen onderzoeken. Dit aangezien ik gewoon met 2 fase kan laden in dergelijke opstelling. Aarding gewoon op de aarding. Hieraan de JuicyBooster.
In de connector (rode aansluiting) heb ik gewoon L3 aangesloten op de Neuter omdat de JB anders niet start.
De weergave in de tesla zelf is wel compleet fout, die toont hier thuis dat hij laad aan 27A op 3 fase (230V). Echter is dit op een 2 fase. Ik haal dus een 50KM/uur zonder duo charger
Mijn bevindingen van gisteren komen niet helemaal overeen met die van timb. Ook bij timb geeft de MS aan te laden aan 27A/30A, maar blijkbaar aan 50 km/h. Daarvoor zou ik graag een verklaring vinden. Ofwel maakte Tim een foutje bij zijn observaties en daarom enkele vragen
@timb: hoe zeker ben je dat je inderdaad aan 50 km/h laadt bij tweefasig laden. Heb je het vermogen of het aantal kWh per tijdseenheid kunnen opmeten of de stroom per fase?
Ofwel is er toch een verschil in de aansluiting. Ik zie thans één mogelijke fout die ik niet geverifieerd heb: dat ik in het hulpstuk aansloot als volgt:
L1 -> L1,
L2->L3 en L3->N. Maar zou dat verschil maken?