Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
Wellicht wat ik een gebrek aan focus noem. Er is gewoon niet goed over nagedacht. In Europa worden er zoveel pogingen gedaan om zaken te standaardiseren, misschien moet dat met de stopcontacten ook maar ns gebeuren. Ik heb onlangs nog een gaatje moeten boren in een kWh-meter-tussenstekker omdat het ding enkel randaarde had en dus geen gat om een aardingspin te "ontvangen". Dat staat er dus niet bij als je zo 10 dingen koopt op bol.com. Erger is nog dat de verbruiker achter de tussenstekker nu wel gemeten wordt maar niet meer geaard is.
Terug on-topic: ik begrijp niet waarom die oude driehoeknetten niet sneller omgebouwd worden. Een middenspanningstrafo heeft toch ook een levensduur en de efficientie van die oude krengen zal ook niet top zijn. Dit is wellicht puur een lokale (politieke/budgettaire/kortzichtige?) beslissing? In Vlaanderen is in de jaren 70 en 80 overal het 10-15kV net ondergronds gebracht, het was toen een relatief beperkte moeite geweest om dan ook meteen het laagspanningsnet om te bouwen naar ster. Op zeer veel plaatsen is dat ook gewoon gebeurd, waarom niet overal?
 
Wat zeker ook meespeelt: bij de ombouw van de netwerken, moeten alle thuisinstallaties nagekeken worden en vermoedelijk ook anders bekabeld, want nu heeft men willekeurig twee fasen genomen waarmee men dan stopcontacten en andere zaken voedt.Met telkens 230V ertussen. Na de ombouw moeten al die dingen tussen een fase en de neuter gezet worden.
Wie gaat dat betalen?
Bij ons in de wijk heeft men drie jaar geleden de bekabeling vernieuwd, maar men is bij 3x230V gebleven. Dat was nochtans een prima gelegenheid om over te schakelen.
 
Tja wie gaat dat betalen... hopelijk niet diezelfde die in mijn gemeente momenteel volop bezig is het bovengronds LS-net ondergronds te leggen...
Maar het werk in de private installaties is in principe toch beperkt tot het herbekabelen van het verdeelbord? In de installaties na 1981 is dat op te lossen door andere verdeellatten onder de automaten te schroeven en in de oudere installaties... tja die hebben vaak maar een zestal smeltveiligheden dus daar is het ook niet zoveel werk. Eventuele driefasige verbruikers moeten natuurlijk wel goed bekeken worden...
Is er sowieso trouwens geen verplichting je installatie elke 25j te laten herkeuren?
 
Maar het werk in de private installaties is in principe toch beperkt tot het herbekabelen van het verdeelbord?
Dat is juist. Maar 1 of meer nieuwe aardlekschakelaars, herbekabelen en nog wat nieuwe zekeringen, meestal ook een nieuwe DIN-rail zekeringenkast... het kost toch snel enkele honderden euro's. En dat voor een aanpassing die voor de meeste mensen geen meerwaarde biedt.
Dit speelt ongetwijfeld mee.
 
Vragen ronde Amperage. als 3x230 zonder N. Dus L1=>L1 L2=>L2 L3=>N . Als 32A . L1 zal 16A gebruike, L2 16A & L3 32A ? Dus als total 40A binnen komt , zal max 16A op L1&L2 vrij zin en 0 op L3 ?
Op hoeveel dan de lader doen 32A voor 7.6Kw/h ?
 
Je mag de amperages, anders dan bij gelijkstroom, niet gewoon optellen. Het gaat om wisselstroom: een sinusvormig signaal. Door L3 gaat de som van L1 en L2 die 120° tov elkaar verschoven zijn en de amplitude daarvan is opnieuw 16A. De drie fasen voeren dus dezelfde stroom. Dat is meteen het grote voordeel tov enkelfasig laden. Dan worden er twee fasen maximaal belast.
Figuurtje om het duidelijk te maken. L3 =L1 + L2
upload_2017-4-3_22-45-55.png


Bij driefasig laden met neuter (3x400V) is de som van alle stromen door de neuter trouwens 0A, althans bij een perfect symmetrische belasting, hetgeen bij laden het geval is.
 
Het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe de Tesla de consignes van het laadstation in de praktijk omzet.
Bij een laatste test werd de Fivari-lader op 32A gezet, werd intern in de Tesla 32A toegelaten en werd er dan in realiteit tweefasig geladen aan 18A.
Die auto had een "enhanced" lader, dus 16 kW of 24A. Ik heb de indruk dat de laadstroom ook rekening houdt met de spanningsval bij oplopende stroom en indien die spanningsval te groot wordt, het opgenomen vermogen beperkt wordt.
 
//**//Ik heb de indruk dat de laadstroom ook rekening houdt met de spanningsval bij oplopende stroom en indien die spanningsval te groot wordt, het opgenomen vermogen beperkt wordt.

dat heb ik iig ook in de praktijk vastgesteld.
Eind 2013/begin 2014 is er een update geweest nadat er een in de VS een stopcontact met bijhorende garage is uitgebrand omdat het stopcontact bij 80A (monofaze) niet goed was.

Het net was hier toen nog "vrij zwak"; in de piekmomenten haalden we zelfs de 200V niet meer :eek:.
Na de update was de laadsnelheid op de UMC beperkt van 13A naar 8A
 
Ik wou nog eens een duidelijke, correcte post plaatsen met de polariteit van een Belgisch (Type E) stopcontact. Want ik heb conflicterende info gevonden in dit topic.

Ik heb een dubbel stopcontact opengegooid, de fase- en nul-draden omgekeerd aangesloten en getest met de Tesla Universal Mobile Connector voorzien van de Type E+F (Shuko) stekker.
Op de foto's kan je de draden en de LED op de UMC zien voor error of OK.

Nul links, fase rechts: ERROR
View attachment 220434
Nul rechts, fase links: OK
View attachment 220435

Dus correcte aansluiting is neuter (nul-draad) rechts.

Ook ff mijn oplossing meegeven voor incorrecte polariteit op verplaatsing: 10 m verlengkabel met randaarde (type F) stopcontact.
Een verlengkabel heb je meestal toch nodig als je de mobile charger met een normaal stopcontact nodig hebt.

Ik heb dit onlangs in België geprobeerd maar op die locatie kreeg ik ook na het omwisselen van de draden een foutmelding. Ik ga de rest van het forum nog eens nalezen naar mogelijke andere oplossingen.
 
... Dan zeggen we dat je geneuterd bent. De UMC zal het niet doen op dit net.
Je hebt een alternatieve Mobile Charger nodig, zoals Mennekes, Fivari, ...

Ik was er al bang voor :).

De volgende keer dat ik die kant op ga zorg ik dat ik een andere mobile charger bij me heb. Voor die enkele keer nog best prijzig, maar aangezien het aantal laadpunten in de Ardennen nog beperkt is geen overbodige luxe.
 
Ik vind het persoonlijk vreemd dat niet meer klanten de Fivari ook zien als laadstation voor thuis. Ze moeten dan enkel een krachtstroomaansluiting laten installeren en die enkele keer dat ze op verplaatsing gaan, koppelen ze de mobiele lader gewoon los en leggen hem in de auto.
 
  • Like
Reactions: cambreVer!
Helemaal juist, Filip.
Ik heb momenteel 1x230v 25a (privé) en overweeg een verzwaring van de aansluiting voor een Tesla dewelke op de firma wordt gefactureerd. Eandis kan een 3x230v 50A activeren in mijn garage voor ongeveer 320 euro.
Wat raad je mij dan aan ? Privé en Tesla met aparte eandis ingangen ? Of alles overzetten op 3x230v en dan een meter ertussen voor de lader voor mijn boekhouding (uitsplitsing Privé-werk ) ? En welke rode fiches voorzie ik dan voor een fivari lader ? 32a of 16a ? En kunnen we van Eandis ook een vastrecht verwachten binnenkort omwille van de zware aansluiting (50a) en misschien daarom beter een fivari smart met load balancing gecombineerd met een 3x230 met lagere amps door eandis laten installeren ? PS ik overweeg geen twinlader in de TMX.
 
Helemaal juist, Filip.
Ik heb momenteel 1x230v 25a (privé) en overweeg een verzwaring van de aansluiting voor een Tesla dewelke op de firma wordt gefactureerd. Eandis kan een 3x230v 50A activeren in mijn garage voor ongeveer 320 euro.
Wat raad je mij dan aan ? Privé en Tesla met aparte eandis ingangen ? Of alles overzetten op 3x230v en dan een meter ertussen voor de lader voor mijn boekhouding (uitsplitsing Privé-werk ) ? En welke rode fiches voorzie ik dan voor een fivari lader ? 32a of 16a ? En kunnen we van Eandis ook een vastrecht verwachten binnenkort omwille van de zware aansluiting (50a) en misschien daarom beter een fivari smart met load balancing gecombineerd met een 3x230 met lagere amps door eandis laten installeren ? PS ik overweeg geen twinlader in de TMX.
Inderdaad zoals je het zegt: een aparte lijn voor de krachtstroomaansluiting met een aparte zekering, differentieel en meter. Die meter gebruik je dan voor het factureren van de kosten. Voor de standaardlader volstaat een stekker 16A, maar ik zou toch een 32A installeren. Je weet nooit wat de toekomst brengt en de meerkost is heel beperkt.
De fivari SMART is voor mij de beste oplossing indien je het laadstation enkel thuis gebruikt. Het is niet zo gemakkelijk te ontkoppelen en mee te nemen. Het zou je perfect toelaten om de aansluiting te beperken tot bv. 3x25A (zeker vermits nu 1x25A voldoet) en toch bijna altijd aan maximaal vermogen te laden. Gedurende die paar ogenblikken dat er flinke overige verbruikers zijn, wordt de laadstroom dan wel beperkt.
 
twee aansluitingen op 1 adres kan niet.... dat was althans wat ik te horen kreeg van eandis.
Wel bij Infrax, op voorwaarde dat het echt gescheiden privé/werk is. Ik heb pas zo'n 2de meter laten plaatsen.
Heeft wel wat voeten in de aarde gehad, meer dan 4,5 maand tussen aanvraag en plaatsing en hun online aanvraagsysteem liep er op vast. En ondertussen hadden ze mijn ook nog de foute EAN doorgegeven voor de nieuwe meter, gelukkig heeft de leverancier het makkelijk kunnen oplossen.

Infrax en Eandis is toch hetzelfde bedrijf nu, want de politiek heeft dat beslist ;)
 
twee aansluitingen op 1 adres kan niet.... dat was althans wat ik te horen kreeg van eandis.
Klopt. Géén twee aansluitingen op één officieel adres/postbus.
Best verwarrend voor een leek, ik heb maar nog eens naar Eandis gebeld hiervoor, daar ik een offerte kreeg voor de vennootschap hoewel de huidige aansluiting puur op privé staat. Ik dacht daarom dat het om een bijkomende aansluiting ging (wat ik ook liever zou gehad hebben).
Ik heb blijkbaar momenteel dan toch een 2f230 40A (9,20 KVA) aansluiting volgens hun dossiers en Eandis voorstel is om te verzwaren naar 3f230 50A (19,90 KVA) (3f is hier in driehoek) voor 379,80 euro (ex btw).
Laden 's nachts aan 11KW zou daarmee dus geen probleem mogen zijn.
In België is er voorlopig nog geen bijkomende maandelijkse vaste kost voor dergelijke (zware) aansluiting (zoals in Nederland), maar volgens Eandis hangt het wel in de lucht...