Momenteel is er geen verschil of je nu een 1 fase 6 A aansluiting hebt voor een reclamebord in een bushokje of een veel zwaardere 3 fase 32 A aansluiting (22,1 kW). Die 3f 32 A is de zwaarste aansluiting die je kan verkrijgen zonder bijkomende netstudie.
Echter, de netbeheerder rekent er op dat niet iedereen op hetzelfde ogenblik dit vermogen zal afnemen (of terugvoeden) en rekent dus met een soort gelijktijdigheidsfactor.
Als blijkt dat de afname of terugvoeding wel allemaal gelijk begint te lopen, moet de kabel in je straat door een dikkere variant vervangen worden en dan beginnen komen de kosten natuurlijk...
Om te vermijden dat men een zwaardere kabel moet installeren (gebaseerd op hun berekeningen) door een hoog aantal aansluitingen waar nooit zoveel vermogen verbruikt wordt, overweegt men nu sterk om een capaciteitstarief in te voeren.
De "standaard" woning aansluiting van 1 fase 40A wordt dan als norm beschouwd en er wordt een hoger of lager tarief gevraagd in functie van je reële aansluitingsvermogen. Een aansluiting van 3 fase 32 A waar je vlotjes je elektrische wagen mee kan laden, wordt dan mogelijk 'oninteressant' duurder omdat deze 2,4 keer het standaard vermogen bevat.
Voorlopig is dit allemaal nog niet definitief beslist want het blijft dansen op een slappe koord tussen de 'push' naar elektrische wagens, warmtepompen en zonnepanelen, en de politieke impact van het "belasten" van de zware aansluiting die hiervoor noodzakelijk is...
Op het gezapig tempo van de Belgische politiek... To be continued...