Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
Kan je verduidelijken waarom je het niet meer zou doen? Ik sta namelijk op het punt het wel te doen. Ik heb momenteel 1x40amp en zonnepanelen.
Ik wou naar 3x40amp en nog zonnepanelen bij leggen. Niet doen dus??

oei, misverstandje... sorry...
een beetje een lang verhaal dat ik hier niet helemaal ga doen, maar ik moest een nieuwe aansluiting hebben (op een nieuwe distributiekabel) en, wegens wijziging van de normen, ook een nieuwe grondkabel leggen.
Mijn Classic met duolader kan laden op 3*32A, ik deed véél kilometers én er waren toen geen (0) superchargers in de EU.
En toen al wist ik dat ook de auto van mijn vrouw zou ingeruild worden wanneer de "kleine" Tesla zou komen.

Meerkost van dat ganse plaatje toen tussen 3*40A en 3*63A was beperkt; en om te vermijden dat ik vroeg of laat opnieuw met capaciteitsproblemen (op de distributiekabel) zou geconfronteerd worden (zoals een paar jaar voordien) ben ik ineens naar 3*63A gegaan.
Even meegeven dat we toen ook 4 kinderen op kot hadden, in het weekend stonden was- en droogmachines continu op.
Dat we inductief koken; en dat we sauna wilden bouwen - ook al 9kW. (die er intussen is).


Vandaag zou ik waarschijnlijk naar 3*32A of 3*40A gaan.

Omdat ik nu méér vertrouwd ben met het laden.
Omdat er nu vele superchargers staan en ik niet leeg toekom en 's nachts tot 100% moet laden om lange dagritten te maken. Rekening houdende dat ik 24/7 beschikbaar moest zijn.
Omdat er nu betaalbare, betrouwbare smart-chargers zijn.


Ik ken uw persoonlijke situatie niet (wil desgevallend wel eens langskomen, ik woon op de grens met Pulle ;)), weet niet hoeveel je moet laden op welke tijd en welke andere verbruikers je nog hebt.
Maar weet dat met smart-laders véél kan opgelost worden.
 
  • Helpful
Reactions: robertvg
Hallo Ik ben nieuw hier en moet het nog allemaal een beetje uitzoeken, maar ik denk dat ik in de juiste groep zit met mijn vraag.
Na 2.5 jaar heb ik eindelijk mijn Tesla Model 3 dual drive long range kunnen bestellen maar nu begint het pas, het laden + zonnepanelen
Ik woon op een appartement en heb een 40A monofase aansluiting.
Van de kast tot aan de auto/garage ligt er al een 5G6 klaar (heb ik zelf niet gelegd lag er al)
Ik verbruik prive maar 1850kw/jaar en met de auto rij ik 12000km/jaar = 32km per dag.
Zonnepanelen komen op de apart gelegen garage van de auto liggen en ik wil een opbrengst van +- 5000kw / jaar.

Dus als ik op 40A monofase blijf heb ik +- 9200W ter beschikking wat niet zo heel veel is, pak dat ik de auto instel op 20A als dat al kan ? dan heb ik nog 20A voor het appartement veronderstel ik. 20A laden is 25Km/uur? op een nachtje is dat dus 25x8uur=200Km dat zou ruim voldoende zijn.
OF ik vraag een verzwaring en ik ga naar 50A monofase zeker boven af op 40A en de auto op 32A = +-39Km/uur maar deze verzwaring kan niet zomaar dan moet ik al een heel dikke kabel van straat tot aan mijn kast hebben liggen...
OF ik ga naar 3 fase (die liggen tot aan mijn kast) maar dat is weer een moeilijke situatie, ik heb gehoord dat je die 3 fase overal moet hebben appartement-auto-zonnepanelen en daar wringt het schoentje, er is echt geen mogelijkheid om dat kabel van de kast naar bij appartement aan te passen.Dus zou ik 1 fase naar het appartement willen laten gaan en de andere fase gebruiken voor zonnepanelen en de auto....

Dus de vraag is zou ik monofase blijven en hoe zwaar of naar 3 fase gaan?
Bij Infrax info krijgen is een ramp dus als iemand weet wat verzwaren kost (installatie) en wat het / jaar meer kost hoor ik het ook graag!!

Alvast bedankt voor de tips

Ik heb ook monofase 40A en laad mijn Model S (75D) zonder probleem op (met vaste Fivari lader) aan 30 à 32 km/u.
Je moet echt al veel gereden hebben (of veel verbruikt hebben) om én 's avonds met een zodanig lege batterij toe te komen, én een zodanig korte nacht hebben (zodat je auto niet kan volladen) én de volgende dag alweer heel veel kilometers moeten doen, vooraleer je daarmee in laadproblemen geraakt. En dan zijn er nog de superchargers onderweg....
 
  • Like
Reactions: Phil V
Ik ben ook aan het kijken voor m'n toekomstige Model 3. Binnen een 2tal weken komen er zonnepanelen op ons dak die ook ruim de helft zouden moeten voorzien van wat ik jaarlijks rij (zo'n 25000km) en ons jaarlijks 'normaal' elektriciteitsverbruik. We hebben monofase in ons huis, die zou dus naar 3 fase moeten gaan om te kunnen laden op 3 Fase 16A 11KW. Er moet dus één en ander herkableerd worden en zo, ik moet nog even checken wat de heren van Eandis nog willen om dat voor ons mogelijk te maken, zou iets van een 800 euro of zo moeten zijn, ik ben eens benieuwd... Vraag is natuurlijk of dit nodig is, zo veel keer zal het nu ook wel niet voor komen dat ik zo laag moet gaan met de batterij, maar in de nabijheid zijn er hier geen superchargers, helaas
 
De productie van de zonnepanelen zorgt ervoor dat de limiet (van 40A) in de hoofdaansluiting minder snel bereikt wordt en je zal dus meer tijd van de dag aan 32A kunnen laden. Of dat 's nachts tijdens de daluren veel invloed zal hebben, durf ik te betwijfelen.
Uiteindelijk is de gemiddelde stroom in een aansluiting, zelfs een enkelfasige, zeer beperkt. Laten we uitgaan van 5000kWh per jaar, zonder de EV. Dat betekent gemiddeld 2,5A stroom. Dus houd je gemiddeld ook 37,5A stroom over. Met een productie van 5000 kWh aan zonne-energie houd je dan gemiddeld 40A over. Het zal het verschil niet maken, tenzij laden en zware overige verbruikers over dag regelmatig voorkomen.
Voordeel van een slimme lader, men zal het ondertussen wel begrepen hebben, is dat je bij het instellen van de laadstroom op het laadstation geen marge moet inrekenen voor die paar kwartieren per dag dat andere verbruikers wel veel stroom trekken.
 
Ik heb even wat info opgezocht op de Eandis site en daar spreken ze op het ene moment over dit:
___
Tip: Indien je lokale productie over een piekvermogen van meer dan 5kW beschikt, heb je minimaal een 3-fasige aansluiting (3x230V; 3n400V) nodig.
___
Waarna ik wat zaken ingeef ivm verbruik (veel zal er 's nachts niet aan staan buiten 2 diepvrieskasten en eventueel eens een vaatwas) en laden tot 12kW waarbij ik op 3F - 17,3kW uitkom
 
Baco, hoeveel (kilo)Watt piek (=kWp) kan je omvormer van de zonnepanelen leveren? Als dit minder dan 5 kWp is, hoef je niet over te schakelen naar een 3 fase aansluiting voor de zonnepanelen. Als je de maximale laadsnelheid van 3 fase 16A (=11 kW) wil benutten op je model 3 heb je wel 3 fase aansluiting nodig, maar zoals Fivari aanhaalde zou het best kunnen dat je toekomt met een slimme lader. Hiermee kan je dan enkelfasig op 32A laden. De model 3 gebruikt dan 2/3 van zijn interne laders.

Vergeet niet dat bovenop de aanpassing van 1 naar 3 fase door Eandis er ook nog werk is voor de elektricien in je interne zekeringkast. Ook hier moeten de verbruikers over 3 fases verdeeld worden en moeten de nodige automaten en kabels voorzien worden je laadstation aan te sluiten.

kleine aanvulling: heb je momenteel een dag/nacht teller of een enkelvoudige meter? Met een dag/nacht teller produceren de zonnepanelen op "dag" van maandag tot vrijdag en op "nacht" in het weekend. Als je dan 's nachts oplaadt heb je daar een verbruik dat niet wordt afgedekt door de zonnepanelen en aan het eind van het jaar een hoop "dag" geproduceerde stroom over die je kwijt bent.
Tenzij je dus overdag je wagen oplaadt, is het ook noodzakelijk van door Eandis de meter te laten omschakelen naar een enkelvoudig tarief, wat je opnieuw 240 € kost.
 
Omvormer is er eentje van 10-12,5kW, we hebben enkelvoudig tarief. Herkablering van bord naar 3 fasig zat in de offerte, maar ik weet nu niet of dat is omdat ik over die 3 fase lader sprak, of omdat het zowiezo moest. Leek, weet je wel ;)
 
In functie van je zonnepanelen omvormer is het dan sowieso verplicht en ook voor je EV-lader kan het geen kwaad ;)
Je hoeft natuurlijk niet met de maximale stroom je model 3 te laden, dit kan je beperken tijdens het laden zelf.
Maar snel die afspraak met Eandis inplannen dan :rolleyes:
 
Een standaard huisaansluiting is dan ook "maar" 1 fase 40 A, wat overeenkomt met 9,2 kW. Men verwacht(te) niet dat je een installatie plaatst die groter is van 4 a 5 kWp.
Al blijken er historisch wel meer vergissingen geweest in de veronderstellingen over zonnepanelen...
Vooral het omvormer vermogen is relevant voor alle regelgeving (en taksen). Je kan gerust je panelen zelf overdimensioneren om een hogere opbrengst te krijgen doorheen het jaar, bijvoorbeeld 16 * 275 Wp (= 4400 Wp) op een 4000 Wp omvormer.