Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
met de stroomgroep heb je dus ook het "neuterprobleem".
Dus met de bak van Dirk er tussen moet het lukken.
IMG_4864.JPG
 
Specifiek voor diegenen die beslist hebben om een scheidingstranfo te installeren :

- hebben jullie extra sturingselectronica rond de transfo laten zetten? e.g. gaande van simpele schakelaar om hem aan/uit te zetten (e.g. sluimerverbruik), voor zover zinvol, tot sturing van het inputvermogen naar de tranfo op basis van andere verbruik in huis?
- is er iemand die de 25kVA transfo heeft staan?
- heeft er iemand een integratie gedaan in domotica systeem?
- andere relevante ervaring / things-to-know van dergelijke setup die men beter weet voor men er aan begint?

Ik ben dus een van de gelukkigen die op een verouderd netwerk zit. Heb ondertussen mijn installatie al preventief laten verzwaren, krijg nu 3 x 230V x 80A binnen (is approx 32 kVA). Als ik omreken is er ongeveer 23 ampere nodig per faze aan de output van de transfo om aan 22 kVA te laden, er is dus meer dan genoeg vermogen.

Zit in hetzelfde (verouderde) schuitje. En heb aldus tal van kosten gehad doordat de energie leverancier dit (nog) niet nodig achte.

Aldus heb ik een 25K scheidingstransfo, die staat achter een aparte zekering. Deze kan ik enkel schakelen wanneer de zonnepanelen 'geven', want anders springt de hoofdzekering. Dit ondanks 100A. Dus het sluimerverbruik neem ik erbij.
Heb me laten vertellen dat een C zekering (ben een leek in dit verhaal, dus mogelijk gebruik ik hier de foute bewoordingen) het piek vermogen dat het aanschakelen genereert zou kunnen opvangen, maar dat is niet toegestaan in particuliere woningen. En de B versie die ik heb trekt het niet.

Geen domotica integratie.

Wel op deze aparte 'EV laad connecties' een eenvoudige aparte verbruiksmeter voorzien om elk kwartaal even uit te lezen (voor de boekhouding).
Naast de Tesla hebben we ondertussen ook een Smart EV. De initiële ruime voorzieningen komen nu dus van pas om ze beide tegelijkertijd te laden.

Andere zaken: voorzie wat budget voor al dit, want alles bij elkaar loopt het mooi op...
Meer ampère binnen laten komen heeft impact op de kabel naar de straat. Ik had 10 Carré liggen. Dus ook die heb ik moeten laten vervangen. Nu ligt er 35 Carré.
De transfo geeft toch een zekere zoom... Best dus niet onder je bed stoppen...
 
dit vind ik toch eigenaardig.

ik zou eens (met een automaatje van 1A ertussen, in geval ik ongelijk heb:crying:) één ader aan de aarde leggen. (dat is dan de neuter)
dan moet het werken.

dat is dus al Latijn voor mij hé!
Ik had een aarding aangesloten, maar dat veranderde niets.

voor de rest is dit wel een aardig ding. met afstandsbediening om te starten, eco modus enz.
 
Zit in hetzelfde (verouderde) schuitje. En heb aldus tal van kosten gehad doordat de energie leverancier dit (nog) niet nodig achte.

Aldus heb ik een 25K scheidingstransfo, die staat achter een aparte zekering. Deze kan ik enkel schakelen wanneer de zonnepanelen 'geven', want anders springt de hoofdzekering. Dit ondanks 100A. Dus het sluimerverbruik neem ik erbij.
Heb me laten vertellen dat een C zekering (ben een leek in dit verhaal, dus mogelijk gebruik ik hier de foute bewoordingen) het piek vermogen dat het aanschakelen genereert zou kunnen opvangen, maar dat is niet toegestaan in particuliere woningen. En de B versie die ik heb trekt het niet.
Dat probleem los je volgens mij op met een driefasige solid state relay die ik hierboven vermeldde: deze schakelt namelijk, in tegenstelling tot een contactor die willekeurig schakelt en alle drie de fasen tegelijkertijd, bij de nuldoorgang van elke fase waardoor de ingangsstroom onder controle blijft. Dat werkt in elk geval bij mijn eenfasige transfo.

- - - Updated - - -

met de stroomgroep heb je dus ook het "neuterprobleem".
Dus met de bak van Dirk er tussen moet het lukken.
Vreemd is dat, want zo'n generator produceert een zwevend net (dat wil zeggen zonder referentiespanning). Door de fase langs de neuterpin van het stopcontact met de aarde te verbinden, creeer je dan de juiste nulgeleider. Een nulgeleider is immers die geleider die zich op het spanningsniveau van de aarde bevindt.
Juiste geleider:
stopcontact.jpg
 
Dat probleem los je volgens mij op met een driefasige solid state relay die ik hierboven vermeldde: deze schakelt namelijk, in tegenstelling tot een contactor die willekeurig schakelt en alle drie de fasen tegelijkertijd, bij de nuldoorgang van elke fase waardoor de ingangsstroom onder controle blijft. Dat werkt in elk geval bij mijn eenfasige transfo.

- - - Updated - - -

Vreemd is dat, want zo'n generator produceert een zwevend net (dat wil zeggen zonder referentiespanning). Door de fase langs de neuterpin van het stopcontact met de aarde te verbinden, creeer je dan de juiste nulgeleider. Een nulgeleider is immers die geleider die zich op het spanningsniveau van de aarde bevindt.
Juiste geleider:
View attachment 57639

direct getest! en dat werkt dus. Thanks.
De kabel geeft in ieder geval groen licht.
Morgen de auto er eens aan hangen:smile:
IMG_4867.JPG
 
volgens de handleiding van de umc:
All green lights flowing / Red lights Off = Charging is in progress.
Green top light on / Red lights Off = Power on. Mobile Connector is powered, but not charging.

Hij was aan de kant van de auto niet aangesloten, dus lijkt me dat ok. morgen eens verder testen
 
volgens de handleiding van de umc:
All green lights flowing / Red lights Off = Charging is in progress.
Green top light on / Red lights Off = Power on. Mobile Connector is powered, but not charging.

Hij was aan de kant van de auto niet aangesloten, dus lijkt me dat ok. morgen eens verder testen

Ah, een gevalletje RTFM.
Had ik ook moeten doen.
Mijn opmerking kwam voort uit de ervaring die ik in Duitsland had met laden via een verlengsnoer. Ik had het statische groene licht, maar de S wilde niet laden.
 
Andere zaken: voorzie wat budget voor al dit, want alles bij elkaar loopt het mooi op...
Meer ampère binnen laten komen heeft impact op de kabel naar de straat. Ik had 10 Carré liggen. Dus ook die heb ik moeten laten vervangen. Nu ligt er 35 Carré.
De transfo geeft toch een zekere zoom... Best dus niet onder je bed stoppen...

In terme van budget, hoeveel dolares zijn er dan te voorzien?

Eandis heeft in geval wel de moeite gedaan om het net te bestuderen (grote verdeelkast op 200m van huis, einde van de straat) maar geoordeeld dat ze geen zin hadden om de stoep open te smijten. Fair enough, en ik zie nog niet iedereen in de straat een EV kopen, dus dat zit wel goed. Dat gezegd zijnde, aangezien ik het stroomverbruik continue kan evalueren (huis zit vol met KNX), ben ik wel van plan om in functie van influx stroom per faze toch wat lijntjes code te schrijven die al dan niet transfo via een relay kan in of uitschakelen, en dat proberen te combineren met een DIY "Widoh-style" laadstation (of toch wat electronica, gecombineerd met een off-the-shelf laadstation) en de REST API van de model S zelf (bv: batterij reeds grotendeels opgeladen, dan opladen aan lager vermogen, e.g. laden in functie van een "target" tijdstip
 
Ik heb na vele omzwervingen te horen gekregen van Electric Fuel dat zij een kabel kunnen leveren die gegarandeerd werkt. Het betreft een Mennekens kabel met een Schuko stekker die tot 13 amp kan laden, kosten €675,- Omdat ik het niet meer dan normaal vond dat Tesla moet zorgen voor adequaat materiaal heb ik hen gevraagd mij de kabel te bezorgen, "free of charge". Ik was dan ook zeer verheugd en dankbaar dat Tesla hieraan gehoord heeft gegeven en mij de Mennekens kabel intussen heeft geleverd. Vandaag heb ik kunnen constateren dat het werkt! Weliswaar langzaam (8 tot 10 km per uur) maar voor mijn doel toereikend.

Kick. Tesla S Signature, rood, full options.
 
Ik heb na vele omzwervingen te horen gekregen van Electric Fuel dat zij een kabel kunnen leveren die gegarandeerd werkt. Het betreft een Mennekens kabel met een Schuko stekker die tot 13 amp kan laden, kosten €675,- Omdat ik het niet meer dan normaal vond dat Tesla moet zorgen voor adequaat materiaal heb ik hen gevraagd mij de kabel te bezorgen, "free of charge". Ik was dan ook zeer verheugd en dankbaar dat Tesla hieraan gehoord heeft gegeven en mij de Mennekens kabel intussen heeft geleverd. Vandaag heb ik kunnen constateren dat het werkt! Weliswaar langzaam (8 tot 10 km per uur) maar voor mijn doel toereikend.

Kick. Tesla S Signature, rood, full options.
Nice! Heb je de umc dan moeten teruggeven/nooit ontvangen?
 
Ik heb na vele omzwervingen te horen gekregen van Electric Fuel dat zij een kabel kunnen leveren die gegarandeerd werkt. Het betreft een Mennekens kabel met een Schuko stekker die tot 13 amp kan laden, kosten €675,- Omdat ik het niet meer dan normaal vond dat Tesla moet zorgen voor adequaat materiaal heb ik hen gevraagd mij de kabel te bezorgen, "free of charge". Ik was dan ook zeer verheugd en dankbaar dat Tesla hieraan gehoord heeft gegeven en mij de Mennekens kabel intussen heeft geleverd. Vandaag heb ik kunnen constateren dat het werkt! Weliswaar langzaam (8 tot 10 km per uur) maar voor mijn doel toereikend.

Kick. Tesla S Signature, rood, full options.

Hoe ziet er die oplossing uit, Kick? Kan je een foto posten? Welk "bakske" zit er tussen de Schuko en de Type 2 Mennekes?