Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
Thanks !

Nog even herlezen, dus momenteel of scheidingstransfo of 3rd party chargers; deze maken blijkbaar dan geen probleem met het 3 x 220 net…?

Heeft er al iemand weet wat de HPWC van Tesla doet met het 3 x 220 net?

Xavier

het neuter-probleem (laden op een schuko) is een probleem van de Tesla-UMC. dat kan je oplossen met een andere UMC of laadpaal.

het driefazig-probleem 3*220V (lijnspanning) is een probleem van de onboard-laders. de onboard-laders kunnen enkel weg met 3*380V. (i.c. : de driefazige laders schakelen enkel in bij een lijnspanning van 380V)
je gaat géén enkele laadpaal vinden die dat gaat oplossen; tenzij je er eentje vindt met ingebouwde transfo:wink:
 
dank voor de uitleg nogmaals. Wil gewoon zeker vermijden de tesla in de garage te hebben zonder te kunnen opladen...
Ik laat de verzwaring naar 400V aan mij voorbijgaan ($$$), en laat laadpaal (allicht de ve wegens significant prijsverschil met ev en keba) op singlefase 32A installeren. Hopelijk kan de krultang van mevrouw dan nog zijn werk doen tijdens het frieten bakken en de was drogen.

ik betaal niet graag voor onnodige dingen - dan hou ik geld over om de s te kunnen betalen

dat zal dan van je huidige installatie afhangen. Als er monofase 40A binnenkomt kan je die krultang wel vergeten.
En als het op een oud net is en de spanningsval is te hoog zal je Model S ook langzaam het vermogen terugschakelen. Ook daar kan Dirk (S-19910) een boek over schrijven :)
 
In dit topic wordt enkel de ratio als alternatieve umc genoemd. Heeft iemand ervaring met de juice booster http://www.e-driver.net/mobile-ladebox-juice-booster-1/ ?
image.jpg

lijkt me een completer apparaat, meer mogelijkheden, 750€. I s dat geen perfect mini-laadstation?
Hier op het forum wordt ergens vermeld dat umc feitelijk in zekere zin een noodoplossing is, maar waarom is dat zo? Een laadpaal heeft toch ook zo'n umc/omzetter/stroomrichter, maar dan in een vast kastje?
 
Last edited:
Ik had de naam al enkele keren zien langskomen. Lijkt me een interessant apparaat. Compact en het kan zowel 3 fase als monofase opladen. En waarschijnlijk ook monofase zonder Neuter. Ik heb zeker interesse. Ben al een tijdje aan het twijfelen over een mobiel laadstation. Voorlopig kom ik met de ratio en UMC wel toe. Maar met die juicebooster zou ook 32A laden op locatie en >10A monofase zonder Neuter (limiet van de ratio) mogelijk zijn.
 
Ik had de naam al enkele keren zien langskomen. Lijkt me een interessant apparaat. Compact en het kan zowel 3 fase als monofase opladen. En waarschijnlijk ook monofase zonder Neuter. Ik heb zeker interesse. Ben al een tijdje aan het twijfelen over een mobiel laadstation. Voorlopig kom ik met de ratio en UMC wel toe. Maar met die juicebooster zou ook 32A laden op locatie en >10A monofase zonder Neuter (limiet van de ratio) mogelijk zijn.

Heb het " bakske" aangeschaft incl. Alle kabels en stekkers.
zeer volledig behalve de Franse stekker.
enkel nog maar getest thuis op rode stekker 32 A. 380 V.
Werkt perfect aan 22 KW.
ik zal hem ook eens testen op gewoon stopkontakt, als ik terug thuis ben.
maar thuis heb ik het neuter- probleem niet.

kan ik het ergens komen testen op lokatie?
 
maar dat zou je dan eenvoudig zelf kunnen maken door een verloopje te maken met losse stekkers en wat kabel?

wat is het verschil tussen een 'echt' laadstation (vast) en dit bakje? Mogelijks geen, enkel de omkasting die veel kleiner is?
Dit bakje heeft alle functionaliteiten van een laadstation. Het enige misschien is dat er geen verliesstroomschakelaar tussen zit. Maar die zit op je laadstation ook niet, wel binnen voor je zekeringen (als je de regels gevolgd hebt).

Ik heb hem ineens ook besteld. Als ik hem heb komt mijn Ratio lader voor een prijsje vrij.
 
Last edited:
Er word idd vaak (onterecht) gesproken alleen over de Ampérage.

@Stev : zoals pvh terecht schrijft : je kan met een monolader, en de blauwe stekker, laden met 32A.

Ok, dan is mijn info in post #1 simpelweg fout.
Zowel bij Tesla (die mij met de 16A-beperking als argument een tweede lader hebben verkocht) als bij een leverancier van laadpalen had ik nochtans begrepen dat het de stroomsterkte (en niet het vermogen) is die de beperking vormt voor de on-board laders.

Jullie uitleg is alleszins consistent met het gedrag van de simulator op de Tesla-website.

In short moet het dus worden:
monolader ondersteunt alle laadvermogens <= 11kW
duolader voor alles > 11kW en <=22kW

That makes sense. Ik probeer asap aan te passen. Hebben jullie ergens bronnen waarnaar ik kan verwijzen?
 
Ok, dan is mijn info in post #1 simpelweg fout.
Zowel bij Tesla (die mij met de 16A-beperking als argument een tweede lader hebben verkocht) als bij een leverancier van laadpalen had ik nochtans begrepen dat het de stroomsterkte (en niet het vermogen) is die de beperking vormt voor de on-board laders.

Jullie uitleg is alleszins consistent met het gedrag van de simulator op de Tesla-website.

In short moet het dus worden:
monolader ondersteunt alle laadvermogens <= 11kW
duolader voor alles > 11kW en <=22kW

That makes sense. Ik probeer asap aan te passen. Hebben jullie ergens bronnen waarnaar ik kan verwijzen?

Zonder te willen muggenziften, maar volgens mij eigenlijk
monolader ondersteunt alle laadvermogens<= 11kW
duolader ondersteunt alle laadvermogens <=22kW

Duolader ondersteunt immers ook onder 11kW :wink:.
 
Heb het " bakske" aangeschaft incl. Alle kabels en stekkers.
zeer volledig behalve de Franse stekker.
enkel nog maar getest thuis op rode stekker 32 A. 380 V.
Werkt perfect aan 22 KW.
ik zal hem ook eens testen op gewoon stopkontakt, als ik terug thuis ben.
maar thuis heb ik het neuter- probleem niet.

kan ik het ergens komen testen op lokatie?
filip, je bent meer dan welkom bij mij thuis om op lokatie te testen. Ik heb hier een 32a monophase stopcontact en geen neuter. Dit zou een mirakel oplossing voor mij zijn.

Weet et er trouwens iemand of de toestel toelaat om drie fasig op 230V te laden met een rode stop contact ? (10kW/u)
 
filip, je bent meer dan welkom bij mij thuis om op lokatie te testen. Ik heb hier een 32a monophase stopcontact en geen neuter. Dit zou een mirakel oplossing voor mij zijn.

Weet er trouwens iemand of de toestel toelaat om drie fasig op 230V te laden met een rode stop contact ? (10kW/u)

Stel dat die mobiele lader effectief om kan met het neuter probleem, dan hebben we de ideale oplossing te pakken voor thuis én onderweg.
Ik hou mijn fingers crossed.
 
terugkomend op m'n eerdere vraag:

"hallo, in het kader van de installatie van een laadstation zoek ik wat meer informatie. Ik heb in mijn woning in de kelder mennekes stopcontacten (rood). Ik heb dit destijds zo voorzien mocht ik houtbewerkingsmachines willen installeren. Ik meet tussen elke fase en N +/- 230V (3x), tussen de fasen 400V (2x). De kabel is 4mm x 4 VOB en afgezekerd 20A (4 polig). Zijn er laders die hierop aangesloten kunnen worden (in 3 fasen) ? Met welke capaciteit kan ik dan laden ? 230 x 20 = 4,6 kW of mag ik rekenen 400 x 20 = 8 kW ?
Ik heb de indruk dat de meeste laders op 1 fase aangesloten worden, wil ik op 7kW kunnen laden dan moet ik andere kabel leggen (wat kan), maar mag ik dan deze op 1 fase aansluiten aan de kast, ik lees iets over scheeflast ?...
thx !

oh ja, iemand ervaringen met crOhm ?"

Ik heb een i3 besteld voor de vrouw, die zal enkel 1 fazig laden. Nu zie ik dat de automaat op de meterkast 20A staan. Dan ben ik verplicht de installatie te verzwaren om meer dan 4,7kwh te kunnen laden ? Achter die meter automaat mag ik toch geen steken van hoger amperage ?
 
terugkomend op m'n eerdere vraag:

"hallo, in het kader van de installatie van een laadstation zoek ik wat meer informatie. Ik heb in mijn woning in de kelder mennekes stopcontacten (rood). Ik heb dit destijds zo voorzien mocht ik houtbewerkingsmachines willen installeren. Ik meet tussen elke fase en N +/- 230V (3x), tussen de fasen 400V (2x). De kabel is 4mm x 4 VOB en afgezekerd 20A (4 polig). Zijn er laders die hierop aangesloten kunnen worden (in 3 fasen) ? Met welke capaciteit kan ik dan laden ? 230 x 20 = 4,6 kW of mag ik rekenen 400 x 20 = 8 kW ?
Ik heb de indruk dat de meeste laders op 1 fase aangesloten worden, wil ik op 7kW kunnen laden dan moet ik andere kabel leggen (wat kan), maar mag ik dan deze op 1 fase aansluiten aan de kast, ik lees iets over scheeflast ?...
thx !

oh ja, iemand ervaringen met crOhm ?"

Ik heb een i3 besteld voor de vrouw, die zal enkel 1 fazig laden. Nu zie ik dat de automaat op de meterkast 20A staan. Dan ben ik verplicht de installatie te verzwaren om meer dan 4,7kwh te kunnen laden ? Achter die meter automaat mag ik toch geen steken van hoger amperage ?
:scared:
Bedoeling van een zekering is de kabel beveiligen, zodat je deze niet overbelast.
Je mag dus perfect een zekering van 40a zetten, als je kabel maar zwaar genoeg is.
Maar wat zin heeft het een 40a vertrek te zetten na een 20a ???
 
Last edited:
:scared:
Bedoeling van een zekering is de kabel beveiligen, zodat je deze niet overbelast.
Je mag dus perfect een zekering van 40a zetten, als je kabel maar zwaar genoeg is.
Maar wat zin heeft het een 40a te zetten op een 20a vertrek ???

Vermijden dat je in de toekomst de automaat moet veranderen als je de verzwaring laat uitvoeren?
Ik zit met een vergelijkbare situatie op 2 locaties. Op de ene een hoofdzekering van 3x20A en op de andere 3x32A.
Gezien ik op beide locaties een 32A CEE stopcontact wil zetten zou ik voor die stopcontacten toch alvast automaten van 32A willen installeren.
De verzwaring kan dan in 2de orde gebeuren.

Ik zal wel moeten zorgen voldoende onder het inkomende vermogen te blijven bij het laden want anders gaat de hoofdzekering er telkens uitvliegen.
 
Specifiek voor diegenen die beslist hebben om een scheidingstranfo te installeren :

- hebben jullie extra sturingselectronica rond de transfo laten zetten? e.g. gaande van simpele schakelaar om hem aan/uit te zetten (e.g. sluimerverbruik), voor zover zinvol, tot sturing van het inputvermogen naar de tranfo op basis van andere verbruik in huis?
- is er iemand die de 25kVA transfo heeft staan?
- heeft er iemand een integratie gedaan in domotica systeem?
- andere relevante ervaring / things-to-know van dergelijke setup die men beter weet voor men er aan begint?

Ik ben dus een van de gelukkigen die op een verouderd netwerk zit. Heb ondertussen mijn installatie al preventief laten verzwaren, krijg nu 3 x 230V x 80A binnen (is approx 32 kVA). Als ik omreken is er ongeveer 23 ampere nodig per faze aan de output van de transfo om aan 22 kVA te laden, er is dus meer dan genoeg vermogen.
 
Zelf heb ik ook een scheidingstransformator, zij het een éénfasige. Bij het laden bekrachtig ik de transformator met een solid state relay (SSR) die met een 5V-spanning wordt aangestuurd. Hetzelfde zou kunnen met een contactor, maar ik had de SSR nog liggen.
Ik heb dus een ladertje van een mobiele telefoon genomen en daar een schakelaartje tussen gezet. Bij het laden schakel ik manueel de transformator in waardoor het laadstation onder spanning komt te staan.
Hetzelfde zou kunnen met een tijdschakelaar of een combinatie van de twee. Voordeel is, ook voor een installatie zonder transfo dat het door de tijdschakelaar geschakelde vermogen miniem is.
Een driefasige contactor met een spoelspanning van 220V zou perfect op een analoge maier met een gewone lichtschakelaar kunnen geschakeld worden.
Twee fotootjes:
de SSR
SSR_(800_x_600).jpg


en de bekrachtiging ervan:
Bekrachtiging_SSR_(800_x_600).jpg
 

Attachments

  • Bekrachtiging_SSR.jpg
    Bekrachtiging_SSR.jpg
    535.6 KB · Views: 273