Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem

This site may earn commission on affiliate links.

Ik ben even in de documentatie gedoken en daar hebben we ons Type A / Type B dilemma weer:

"De laadkabel mag alleen bij voertuigen worden gebruikt,
die minstens aan de eisen van de beschermingsklasse I
(volgens DIN VDE 0100) met CAT II voldoen en
compatibel zijn met een lekstroombeveiliging type A (zie
de bedieningshandleiding van uw elektrisch voertuig)."
 
Net bij hotel in Italië de UMC aangesloten op rode 3x16a. Begon te laden aan 11kW. Na ongeveer 30 minuten laden gestopt. Bleek een stop eruit te liggen. Stoppenkast was gloeiend heet. 3 stoppen 16a. Ik heb stop vervangen en de S op 12a gezet. Na 30
Minuten oid laden gestopt. Stoppen heet, maar wel inorde. UMC groen maar op de auto rode leds bij laadpoort. Reset gedaan, blauwe leds laadpoort maar niet willen laden. UMC constante groen met klein beetje rode gloed. Meerdere keren geprobeerd maar wil echt niet meer laden. Neuter probleem heb je dat ook op 3fase? En zo ja, kan dit dan het probleem zijn, en waarom lade hij eerst wel? Ik heb meer het gevoel dat er een hoofdzekering ergens uitlicht en dat hij maar 2 fases krijgt. Had ik ook eens met een EV-Box. Leek het gewoon te moeten doen maar lag een fase uit.
12b7307181145ea27c8855a1884019fb.jpg
0848d5679524dc3220647afd87cbe24c.jpg
03df7ee86d0684352c7bd2531aa0d33c.jpg
 
Net bij hotel in Italië de UMC aangesloten op rode 3x16a. Begon te laden aan 11kW. Na ongeveer 30 minuten laden gestopt. Bleek een stop eruit te liggen. Stoppenkast was gloeiend heet. 3 stoppen 16a. Ik heb stop vervangen en de S op 12a gezet. Na 30
Minuten oid laden gestopt. Stoppen heet, maar wel inorde. UMC groen maar op de auto rode leds bij laadpoort. Reset gedaan, blauwe leds laadpoort maar niet willen laden. UMC constante groen met klein beetje rode gloed. Meerdere keren geprobeerd maar wil echt niet meer laden. Neuter probleem heb je dat ook op 3fase? En zo ja, kan dit dan het probleem zijn, en waarom lade hij eerst wel? Ik heb meer het gevoel dat er een hoofdzekering ergens uitlicht en dat hij maar 2 fases krijgt. Had ik ook eens met een EV-Box. Leek het gewoon te moeten doen maar lag een fase uit.
12b7307181145ea27c8855a1884019fb.jpg
0848d5679524dc3220647afd87cbe24c.jpg
03df7ee86d0684352c7bd2531aa0d33c.jpg

Het Neuter probleem kan je wel uitsluiten. Op het stopcontact staat ook duidelijk 3P + N + aarding. En je hebt net op het stopcontact opgeladen. Een Neuter probleem ontstaat niet tijdens het laden, het is er, of het is er niet.

Nog wat verder laten afkoelen en nog wat lager Amperage instellen. Dat de boel warm wordt is niet goed. Ook eens naar Tesla Service bellen zodat zij kunnen bekijken hoe de auto reageert. Want als je een groene LED op je UMC hebt en hij niet begint te laden kan er daar misschien een probleem zijn.
 
Wat betreft de wallbox van VETronic op 220V zonder neuter; dat weet ik niet.... Maar ik zal het eens navragen.

uiteindelijk antwoord gekregen van Cyril van VE-Tronic. (augustus is verlofmaand in Fr.:rolleyes:)

de wallbox kan werken op 220V zonder neuter; maar je moet wel een kleine aanpassing doen.


ook deze box meet de spanning tussen neuter en aarde; maar je kan zelf het desbetreffende draadje tussen neuter en printboard losmaken en verleggen (van neuter naar aarde).
 
Het Neuter probleem kan je wel uitsluiten. Op het stopcontact staat ook duidelijk 3P + N + aarding. En je hebt net op het stopcontact opgeladen. Een Neuter probleem ontstaat niet tijdens het laden, het is er, of het is er niet.

Nog wat verder laten afkoelen en nog wat lager Amperage instellen. Dat de boel warm wordt is niet goed. Ook eens naar Tesla Service bellen zodat zij kunnen bekijken hoe de auto reageert. Want als je een groene LED op je UMC hebt en hij niet begint te laden kan er daar misschien een probleem zijn.

Ja, dacht ik ook al. Heb hem aan het laden gekregen maar gaat niet van harte. Heb de Tes op 12amp gezet, maar start op, gaat weer naar 0, start weer op en gaat niet boven de 6 a 7 amp. Na ongeveer 10 minuten stopt laden weer. Moet dan de mennekes eruit en er weer in doen dan start alles weer van vooraf aan. De zekeringen gechecked, geven 250volt 16a aan. 3 stuks en toch worden ze gloeiend heet. Nu op 10 amp gezet maar schiet niet op, blijft uitgaan. Had vanmorgen 100km, dus nu ff centrum Florence in. Straks nog eens proberen en anders bij Enel paal maar laden.
 
Dat de 16A-zekeringen heet worden bij een stroom van 10A is niet normaal. Vraag het hotel even om het contact open te leggen en de verbindingen van de draden stevig aan te schroeven. Dat de lader er af en toe mee stopt, wijst er volgens mij op dat de stroom tijdelijke onderbroken wordt. Wanneer de zekering dan weer even wat afkoelt, ontstaat er terug contact waardoor het laden herneemt tot het geheel weer te warm wordt. Lang kan dat niet blijven duren, misschien is op dit ogenblik het hotel al afgebrand.
Om uit te sluiten dat de lader zelf problemen geeft, zou je op een gelijkaardig vermogen moeten laden aan een ander laadstation, bijvoorbeeld een publieke lader.
 
uiteindelijk antwoord gekregen van Cyril van VE-Tronic. (augustus is verlofmaand in Fr.:rolleyes:)

de wallbox kan werken op 220V zonder neuter; maar je moet wel een kleine aanpassing doen.


ook deze box meet de spanning tussen neuter en aarde; maar je kan zelf het desbetreffende draadje tussen neuter en printboard losmaken en verleggen (van neuter naar aarde).
Heb na veel 5en en 6en deze wallbox besteld.

Is dat dan niet hetzelfde als de UMC aansluiten op een prise waar je de terre niet aan de terre van het huis maar aan de neuter verbonden hebt?
 
Heb na veel 5en en 6en deze wallbox besteld.

Is dat dan niet hetzelfde als de UMC aansluiten op een prise waar je de terre niet aan de terre van het huis maar aan de neuter verbonden hebt?

Ik dacht ook even dat men met mijn oplossing kwam aandraven. Toch hoeft het niet zo te zijn: er kunnen in het laadstation twee verschillende terres zijn: eentje om te meten en eentje om door te verbinden. Maar dat zou ik eerlijk gezegd wel vreemd vinden
 
Ik dacht ook even dat men met mijn oplossing kwam aandraven. Toch hoeft het niet zo te zijn: er kunnen in het laadstation twee verschillende terres zijn: eentje om te meten en eentje om door te verbinden. Maar dat zou ik eerlijk gezegd wel vreemd vinden
De fabrikant : "Mais il sera très simple de contourner le souci, en débranchant le fil de mesure entre le neutre et la carte électronique"

dus aarding lijkt wel functie te behouden. Vraag is dan wel waarom die ve-box in the first place wel die draad heeft...

ander leuk ding : die lader (het juiste model dan toch) kan monofasisch laden aan 63 ampere blijkbaar... Uitleg staat in het franse forum. Naar goede gewoonte snap ik er geen bal van.
Borne de recharge pour la maison (wallbox) - Page 6
 
Dat de 16A-zekeringen heet worden bij een stroom van 10A is niet normaal. Vraag het hotel even om het contact open te leggen en de verbindingen van de draden stevig aan te schroeven. Dat de lader er af en toe mee stopt, wijst er volgens mij op dat de stroom tijdelijke onderbroken wordt. Wanneer de zekering dan weer even wat afkoelt, ontstaat er terug contact waardoor het laden herneemt tot het geheel weer te warm wordt. Lang kan dat niet blijven duren, misschien is op dit ogenblik het hotel al afgebrand.
Om uit te sluiten dat de lader zelf problemen geeft, zou je op een gelijkaardig vermogen moeten laden aan een ander laadstation, bijvoorbeeld een publieke lader.

Hoi Fivari,

Dank. Ik heb de zekeringen steviger aangedraaid en hij heeft ongeveer 1,5 uur kunnen laden op 2x12a. Net weer gestopt. De UMC staat op groen, zekeringen goed heet. Kan op afstand niet starten, moet dan naar de auto en dan even de mennekes eruit en weer erin. Ik denk dat je gelijk hebt en dat het "zweeft" oid. Vreemde is ook, iedere keer gaat hij ongeveer 2-3 minuten na het starten weer naar 0 ampère en komt dan gelijk weer op.

De UMC heb ik regelmatig gebruikt op verschillende 3x16a. Ook op gewone Shuko.

Vertrek morgen vanuit hier naar Ljubljana en had al gepland om even te stoppen in Ferrara. Zal daar dan maar langer vertoeven en volladen. Moet daarna over Villesse om het te halen naar Ljubljana. Vandaag naar Pisa geweest, heenweg gemiddeld 250 terug 275. Dus heb de "juice" echt wel nodig...

Lokatie stroomkast:
6359b686a2b13fa70722ed79d6a90f9b.jpg
 
Last edited:
Yep afgelopen zomer drie weken door Noorwegen gereden en bij het Service center in Oslo een UMC geleend.
Heb op diverse grotere parkeerterreinen of in parkeergarages hiermee de Tesla over nacht opgeladen.
Er staan daar altijd 230 volt 16 amp 1 fase paaltjes (tbv standkachels of EV's)
De stroom is gratis alleen parkeergeld.
Op twee plaatsen was naast 230 volt ook 3 fase aanwezig op de EV parkeerplaatsen en ging de UMC fijn met 48 km/h opladen.
Het is zeker aan te bevelen een UMC bij Tesla te lenen voor een trip door Norway.




Zijn er intussen personen die met een Noorse UMC hebben rondgereisd in Noorwegen?

Is er iemand die daarover ervaringen kan delen?
 
Ik heb de schuko uitvoering. Is langzaam maar voor mijn doel voldoende. Ik gebruik de oorspronkelijk meegeleverde umc thuis (Limburg, geen neuter probleem) met de rode stekker en op mijn vakantieadres (Knokke) de Mennekes kabel. Ik heb deze via Tesla Brussel ontvangen (free of charge) na een gesprek met Sebastien.

ZoomButt.gif
 
STROOM NOOD OPROEP 1/11/2014
Ik zit nu in Dochamps in België in een vakantiehuis. Dat is ca. 15km van La Roche en Ardennes.
Dacht hier te kunnen laden met UMC maar werkt dus niet vanwege neuter probleem.
Ik heb nog ca. 60km range naar haal daarmee niet de supercharger in Stein NL of Charleroi BE.
Wie zit in de buurt waarbij ik zou kunnen laden of heeft een oplossing??
 
Als het echt een neuter probleem is, zal omdraaien van de draden niet helpen. Maar als je dat niet zeker weet, is het wel aan te raden om (met een tussenstuk of verlengsnoer) uit te proberen of het probleem inderdaad veroorzaakt wordt door ontbreken van de neuter en niet door omkeren van neuter en fase.
Anders naar McDonalds in Marche-En-Famenne?
Volgens chargemap is daar een 7 kW type 2 aansluiting voor klanten. Niet heel snel, maar wel genoeg om even wat bij te laden en weer verder te komen misschien.
 
STROOM NOOD OPROEP 1/11/2014
Ik zit nu in Dochamps in België in een vakantiehuis. Dat is ca. 15km van La Roche en Ardennes.
Dacht hier te kunnen laden met UMC maar werkt dus niet vanwege neuter probleem.
Ik heb nog ca. 60km range naar haal daarmee niet de supercharger in Stein NL of Charleroi BE.
Wie zit in de buurt waarbij ik zou kunnen laden of heeft een oplossing??

Anders naar East Belgium Kart en Fun Center in Grüfflingen 39k, 4791 Burg-Reuland tegen Sankt Vith (is +/-50 km), daar kan je voor 5Euro (zonder pasjes!!!) laden zoveel je wil. En tegelijk de kinderen bezig houden.
 
Anders naar East Belgium Kart en Fun Center in Grüfflingen 39k, 4791 Burg-Reuland tegen Sankt Vith (is +/-50 km), daar kan je voor 5Euro (zonder pasjes!!!) laden zoveel je wil. En tegelijk de kinderen bezig houden.

Bedankt voor jullie snelle reacties!
@Merijn: Is het zeker dat dit werkt
@FVO: Welke aansluitingen hebben ze daar? Kan ik daar 3x32(=26) laden met mijn Mennekes kabel?
 
Bedankt voor jullie snelle reacties!
@Merijn: Is het zeker dat dit werkt
@FVO: Welke aansluitingen hebben ze daar? Kan ik daar 3x32(=26) laden met mijn Mennekes kabel?

Het is een Mennekes type-2, maar het vermogen is 11kW.
East Belgium Karting, Fun & Action center: charge point in Burg-Reuland

- - - Updated - - -

Bedankt voor jullie snelle reacties!
@Merijn: Is het zeker dat dit werkt
@FVO: Welke aansluitingen hebben ze daar? Kan ik daar 3x32(=26) laden met mijn Mennekes kabel?

Bel anders eens met Particulier - Libin: charge point in Libin
op +32473690222

Mogelijks kan je hem daar een nacht laten staan en brengt hij je wel terug en heen naar je vakantiehuisje in ruil voor een bak bier.