Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Performance boost upgrade?

This site may earn commission on affiliate links.
Een halve seconde verschil is echt heel veel.
heel veel?
Goed dat je dat er nog even bij zet. Scheelt denk ik een hoop disagrees ;)
Dat is eigenlijk toch raar.....disagrees zijn zeldzaam en worden sporadisch gegeven. Alleen nu het gaat om een eigen gevoel en je zelf een gevoel geven dat het je de juiste beslissing heb genomen, geef je sneller een disagree? Je hoeft al het goed is jezelf niet te overtuigen.

Laten we het niet mooier maken dan het is. Die 0,5 seconden kan je merken, net zoals je het verschil tussen een HiFi installatie van 1k en 10k kan merken. Heb je hiervoor €1800 over ga dan vooral aanschaffen en maak jezelf blij.
Voor en tegenstanders gaan het toch niet eens worden, is een zinloze discussie.
Probeer elkaar niet te overtuigen.
 
Dat is eigenlijk toch raar.....disagrees zijn zeldzaam en worden sporadisch gegeven. Alleen nu het gaat om een eigen gevoel en je zelf een gevoel geven dat het je de juiste beslissing heb genomen, geef je sneller een disagree? Je hoeft al het goed is jezelf niet te overtuigen.
Als iemand schrijft "Stelt echt niets voor deze upgrade en is een volstrekt nutteloze toevoeging voor bizar veel geld.", nota bene zonder het zelf ervaren te hebben, dan kun je het daar denk ik heel goed mee oneens zijn. Zeker als je zelf het tegendeel hebt ervaren. En laten we wel zijn, als zoiets geschreven wordt, wie probeert dan eigenlijk wie te overtuigen? :D

Maar goed, feitelijk doe ik niet veel meer dan @Annor complimenteren met het feit dat hij zo verstandig is / de moeite neemt om er bij te zetten dat zijn stellige uitspraak slechts een mening is. Gewoon goed bedoeld. Dus waar hebben we het eigenlijk over? :)
 
Het kost meer tijd om 'een halve seconde' uit te spreken dan een halve seconde duurt. Stelt echt niets voor deze upgrade en is een volstrekt nutteloze toevoeging voor bizar veel geld. Geweldige marketing, dat dan wel weer. Maar dat je hier je geld aan zou willen uitgeven? En ja, ik weet het, het is slechts een mening ...

Tja 2 weken voor ik de model 3 bestelde mocht er bij ons bedrijf nog niet electrisch gereden worden. Ik had bijna een audi a4 of bmw 3 gehad met 560euro netto bijtelling in de maand. nu maar 210. Wat is dan nog 1.800 op 5 jaar lease.

anyway I heb hem ook maar aangevinkt vanmorgen en het verschil is echt GROOT. Ik merk nu ook dat de winterbanden op vochtig wegdek aan het vechten zijn. De motoren klinken ook anders. Ook merk ik nu dat de vering eigenlijk te slap is en begrijp ik goed dat de performance een ander onderstel heeft (iig lager). Vooral het stuk van 0-50 is echt humor nu. Ik hoop niet dat dit soort auto's ooit bereikbaar word voor de jeugd.....want dat zal dan nog wel wat worden.
 
  • Like
Reactions: Jooop and DutchTM3
Het kost meer tijd om 'een halve seconde' uit te spreken dan een halve seconde duurt. Stelt echt niets voor deze upgrade en is een volstrekt nutteloze toevoeging voor bizar veel geld. Geweldige marketing, dat dan wel weer. Maar dat je hier je geld aan zou willen uitgeven? En ja, ik weet het, het is slechts een mening ...

In beleving scheelt 4 seconden tov 4,5 seconden heel veel.

Dat jij er geen geld aan uit wil geven is vers twee.
 
  • Like
Reactions: Jooop
Ik heb even al mijn overdenkingen bij elkaar geschraapt en hoop er van jullie reactie op te krijgen.

Een aantal overdenkingen mbt waarom wel / niet deze upgrade aan te schaffen.
- KNAC praat. Is het leuke praat om de snellere acceleratie te bespreken in de kroeg, met de Kerst of bij een auto evenement?
- Beveiliging. Heb je er iets aan als je een ongeluk wilt vermijden? Ipv dat een auto zich boort in de passagiersvoordeur in de achterpassagiersdeur of nog net het achterlicht raakt.....
- waardevastheid / inruilmogelijkheden. Zal deze upgrade een gunstig effect hebben?
- Verzekering. accessoire of vaste auto uitbreiding? Zal deze upgrade (evt extra bij) te verzekeren zijn en uitbetaald worden, mocht de auto binnen de nieuwwaarde periode total loss raken?
- Overgangsstap naar Performance versie. Zou deze upgrade een tussenstap kunnen zijn om een AWD LR versie om te zetten naar een Performance versie? En wanneer in de toekomst de mogelijkheid wordt geboden om de AWD LR versie naar een volledige Performance om te zetten, kan dat financieel nog tot grote verschillen leiden als je pas dan besluit om een volledige upgrade aan te schaffen?
- Voor particulieren met spaarcenten op de bank is er nog een voordeel. Iets minder vermogensbelasting.
- Gaat de upgrade sowieso ten koste van je actieradius of wordt je actieradius alleen minder als je lekker aan het optrekken bent?
Brian van I1Tesla geeft aan dat de actieradius zelfs meer wordt met een x aantal %, mits je wel rustig hetzelfde blijft rijden. Klopt dat, denken jullie?
- Hoe schadelijk is deze boost voor je batterijpak?
- Denk ook aan de slijtage van je banden.

- Zijn er nog andere, niet financiële, beweegredenen om deze upgrade wel dan niet op dit moment aan te schaffen? Aan jullie de eer om het aan te vullen.

Na twee dagen nadenken blijft er VOOR MIJ persoonlijk 1 valide reden over om eventueel tot aanschaf over te gaan.
Namelijk uitwijk- cq ontsnapmogelijkheid bij een naderend ongeval. 40 jaar geleden heb ik motoren gehad waarbij tot drie keer toe anderen een fout maakten en ik blij was met de extra pk's die ik tot mijn beschikking had. Anders had ik dit nu niet meer kunnen schrijven. Dus....in zo'n mogelijk geval ben ik heel blij dat ik €1800 extra heb uitgegeven. Dit is mijn eigen ervaring die nu bijdraagt aan de gedachte voor mogelijke aanschaf
 
Last edited:
Tja 2 weken voor ik de model 3 bestelde mocht er bij ons bedrijf nog niet electrisch gereden worden. Ik had bijna een audi a4 of bmw 3 gehad met 560euro netto bijtelling in de maand. nu maar 210. Wat is dan nog 1.800 op 5 jaar lease.

anyway I heb hem ook maar aangevinkt vanmorgen en het verschil is echt GROOT. Ik merk nu ook dat de winterbanden op vochtig wegdek aan het vechten zijn. De motoren klinken ook anders. Ook merk ik nu dat de vering eigenlijk te slap is en begrijp ik goed dat de performance een ander onderstel heeft (iig lager). Vooral het stuk van 0-50 is echt humor nu. Ik hoop niet dat dit soort auto's ooit bereikbaar word voor de jeugd.....want dat zal dan nog wel wat worden.

Ik had er al op geanticipeerd en mijn auto voorzien van een H&R kit. ;)
 
Is er niet ook een nadeel aan het nog sneller accelereren? Ik merk nu bijvoorbeeld in een file dat de auto zelf remt om als het verkeer weer iets gaat rijden vervolgens als een malle te accelereren en dan weer flink te remmen. Ik zet de auto in een file of als het druk is op de snelweg meestal in Chill om wat geleidelijker op te trekken en te remmen. Nog sneller accelereren lijkt me dan best onaangenaam, of zie ik dat verkeerd?
Nee, dat hoef je helemaal niet verkeerd te zien / in te schatten.
 
De voordelen kijken me helder geschetst door forum-gebruikers die het “beleefd” hebben. En het lijkt me ook helder dat er anderen zijn die het verschil niet interessant vinden. Meningen die allemaal persoonlijk zijn.

Stemverklaring daarbij: ik vind het belangrijkste dat mijn AWD LR bij 150-160 p/u op de Autobahn in de stromende regen op kletsnat “niet-ZOAB” als een blok op de weg ligt. Maar ook dat is dus persoonlijk.

Heel ander punt: het feit dat Tesla zoveel extra vermogen ter beschikking kan stellen terwijl er bv niets aan garantievoorwaarden verandert betekent voor mij dat de AWD LR “over-engineerd” is. Chassis,accu, motoren, remmen, wegligging etc kunnen dus meer aan dan het “standaard-vermogen”. Dat is voor mij de écht interessante hier. Geeft aan wat voor potentie er überhaupt nog in het ontwerp zit, maar ook hoever binnen de “grenzen van het ontwerp” je eigenlijk iedere dag rijdt.

Voor de oudere jongeren onder ons, dit is wat ooit de oer-Golf GTI had toen die met zoiets als 110pk :p als “bloedsnelle auto” uitkwam, en het in de jaren daarna bleek dat er veel meer in het ontwerp zat.

Benieuwd hoe anderen hiernaar kijken:)
 
De voordelen kijken me helder geschetst door forum-gebruikers die het “beleefd” hebben. En het lijkt me ook helder dat er anderen zijn die het verschil niet interessant vinden. Meningen die allemaal persoonlijk zijn.

Stemverklaring daarbij: ik vind het belangrijkste dat mijn AWD LR bij 150-160 p/u op de Autobahn in de stromende regen op kletsnat “niet-ZOAB” als een blok op de weg ligt. Maar ook dat is dus persoonlijk.

Heel ander punt: het feit dat Tesla zoveel extra vermogen ter beschikking kan stellen terwijl er bv niets aan garantievoorwaarden verandert betekent voor mij dat de AWD LR “over-engineerd” is. Chassis,accu, motoren, remmen, wegligging etc kunnen dus meer aan dan het “standaard-vermogen”. Dat is voor mij de écht interessante hier. Geeft aan wat voor potentie er überhaupt nog in het ontwerp zit, maar ook hoever binnen de “grenzen van het ontwerp” je eigenlijk iedere dag rijdt.

Voor de oudere jongeren onder ons, dit is wat ooit de oer-Golf GTI had toen die met zoiets als 110pk :p als “bloedsnelle auto” uitkwam, en het in de jaren daarna bleek dat er veel meer in het ontwerp zat.

Benieuwd hoe anderen hiernaar kijken:)
Een oudere jongere tegen de andere... Een VW? wat is dat? Iets van voor onze tijd?
 
Het kost meer tijd om 'een halve seconde' uit te spreken dan een halve seconde duurt. Stelt echt niets voor deze upgrade en is een volstrekt nutteloze toevoeging voor bizar veel geld. Geweldige marketing, dat dan wel weer. Maar dat je hier je geld aan zou willen uitgeven? En ja, ik weet het, het is slechts een mening ...

Goed dat je het er nog even bijgezet hebt want zo omschrijf je normaal gesproken niet een mening.
Meestal begint die dan ook met "Ik vind".

Ik ben wel benieuwd naar je onderbouwing waarom je het bizar veel geld vindt voor deze upgrade?
 
Haha, dat was toen de “i” van GTI en het feit dat je injectie had én wel 16 kleppen :eek: iets was om over op te scheppen.

nu bluffen we over “null kleppen”:rolleyes:
Ohh, Dat was uit de tijd dat ik op de dam zat, tegen de Vietnam-oorlog en de luchtverontreiniging aan het demonstreren was. Toen Amsterdam nog zo afgrijselijk vuil was dat iedereen constant op straat moest hoesten.Toen je 500 meter kon fietsen en vervolgens moest stoppen om weer een beetje op adem te komen. De tijd dat niemand vanwege voorstaande een auto wilde. Wel een mooie relax tijd.......hahaha
 
Na twee dagen nadenken blijft er VOOR MIJ persoonlijk 1 valide reden over om eventueel tot aanschaf over te gaan.
Namelijk uitwijk- cq ontsnapmogelijkheid bij een naderend ongeval. 40 jaar geleden heb ik motoren gehad waarbij tot drie keer toe anderen een fout maakten en ik blij was met de extra pk's die ik tot mijn beschikking had. Anders had ik dit nu niet meer kunnen schrijven. Dus....in zo'n mogelijk geval ben ik heel blij dat ik €1800 extra heb uitgegeven. Dit is mijn eigen ervaring die nu bijdraagt aan de gedachte voor mogelijke aanschaf

Je hebt jezelf overtuigd..... :) Gewoon doen....YOLO

Voor alle andere potentiële kopers:

De ontsnapmogelijkheid theorie is een uitstekend argument......hell yeah, als ik het zou willen aanschaffen denk ik dat mijn vrouw met deze argumentatie zelf de CC had getrokken ;)
 
Last edited:
  • Funny
Reactions: DutchTM3