Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Petitie tegen beperkende EU regels voor Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.

Er gebeuren veel
dodelijke ongelukken doordat mensen met een te hoge snelheid rijden. Ik hoor nooit iemand roepen dat de auto-abrikanten daar verantwoordelijk voor zijn omdat ze maar geen snelheidsbeperking inbouwen. Waarom zou een auto 130 of 150km/u moeten kunnen rijden? Waarom kan ik zo maar 120 rijden in de bebouwde kom of op 30km zones? Waarom in deze voorbeelden geen strengere regelgeving?

Vwb deze voorbeelden vinden we het heel normaal dat de bestuurder verantwoordelijk is. Waarom dan niet bij dit "James Brown" voorval? Waarom is er sprake van een "Autopilot problem" dat Tesla hoognodig moet fixen?

Valide vragen. Snelheidsbeperking op auto’s zal zeker komen en is in (uitersten) gevallen al aanwezig. Mogelijk een petitie starten om dit te versnellen? ;)

Waarom fabrikanten over het algemeen niet voor snelheidsovertredingen aansprakelijk worden gehouden is omdat JIJ die begaat (in jou voorbeeld dan). Immers bedien jij de auto.
Bij AP en zeker FSD (waar de petitie eigenlijk over gaat maar die haalt termen door elkaar) ligt dat anders. Het idee van deze technologie is dat (uiteindelijk) de auto zelf rijdt en het is dan ook de AUTO die de overtreding begaat. Elon begrijpt dit uiteraard ook en heeft niet voor niets zelf aangegeven dat zij waarschijnlijk aansprakelijk zullen zijn wanneer FSD live is.

Natuurlijk is de huidige AP en FSD nog lang niet volwassen en momenteel niet meer dan een (discutabel) hulpmiddel met de nodige kinderziekten. Dat er scherpe regelgeving is vind ik dan wel een prettig idee (overigens wat mij betreft niet Tesla specifiek maar om de een of andere reden is deze petitie alleen op Tesla gericht)
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Nee, het probleem is dat als je een lange snelwegrit hebt meestal niemand 10 voor 2 / kwart voor 3 hanteert maar een iets relaxte houding als je alleen op de weg zit.

Ik rijd met volledige focus van de voertuigen om mij heen maar dat betekent niet dat ik continu een zwaar vermoeiende 10 voor 2 wortelhouding moet aannemen.
Eens, dat doe ik ook niet, en dat hoeft bij mijn wagen ook niet. Ik heb op lange snelweg trajecten met weinig verkeer meestal m'n linkerhand aan het stuur hangen, en dat is voldoende om de nag te voorkomen. Als de situatie het vereist ga ik weer over op 10 voor 2. Moet jij echt zoals sommigen andere bestuurders beweren 'aan het stuur rukken'? Ik vind juist dat de huidige versie precies de juiste lichte druk vereist. Over de interval die nu wellicht wat aan de korte kant is zijn we het niet oneens.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Ook getekend.

Ik vraag me wel af wat de beperkte autopilot nu gaat doen als hij een te scherpe bocht moet nemen. Gewoon uitschakelen en uit de bocht gaan? Is dat veiliger dan gewoon de bocht nemen? Ik hoop dat ik iets niet helemaal begrepen heb en dat dat niet is wat ze bedoelen. Toch?

Hij haalt de bocht gewoon niet. Hij rijdt dus over de lijn cq. pakt de berm mee. Bizarre maatregel wat dat betreft.
 
Zoals ik eerder al schreef: hij rijdt gewoon vol tegen een boom aan onder het mom van veiligheid. Ja, regels bedacht door ambtenaren vallen nogal eens totaal verkeerd uit.

Onzin, je hebt toch al je handen aan het stuur en maakt dus keurig zelf de bocht af.

Daarbij gaat de stuur “beperking” om specifieke situaties waarbij de laterale versnelling niet te groot mag worden en daarom de stuurhoek beperkt is. Je kan rustig(er) een bocht kunnen nemen, volledig automatisch sturen en gewoon niet tegen die boom aanrijden.
 
  • Like
Reactions: BobbyKings
Onzin, je hebt toch al je handen aan het stuur en maakt dus keurig zelf de bocht af.

Daarbij gaat de stuur “beperking” om specifieke situaties waarbij de laterale versnelling niet te groot mag worden en daarom de stuurhoek beperkt is. Je kan rustig(er) een bocht kunnen nemen, volledig automatisch sturen en gewoon niet tegen die boom aanrijden.

Ik zeg dat AP dat nu obv de regels dient te doen. Dat is nu nog maar beperkt een probleem (het is vooral irritant), maar op die manier is FSD niet mogelijk.
 
Onzin, je hebt toch al je handen aan het stuur en maakt dus keurig zelf de bocht af.

Daarbij gaat de stuur “beperking” om specifieke situaties waarbij de laterale versnelling niet te groot mag worden en daarom de stuurhoek beperkt is. Je kan rustig(er) een bocht kunnen nemen, volledig automatisch sturen en gewoon niet tegen die boom aanrijden.
Ben ik niet met je eens. Ik reed vandaag op een 80 km/h weg. In het verleden remde de auto af tot 70 nam een bocht en versnelde weer. Vandaag remde de auto ook tot 70 maar in de bocht gooide hij de autosteer eraf. Waarom remt hij niet af tot 60?
 
Begrijp ook niet waarom er geen gebruik wordt gemaakt van andere technieken zoals vermoeidheids herkenning. Zelfs auto's die minder dan 1/3 van Tesla kosten hebben dat in gebruik.
Mijn Mercedes heeft vermoeidheidsherkenning maar dat werkt totaal niet. Als ik een tijdje aan het rijden ben (2 uur of zo) begint hij op de gekste momenten te waarschuwen dat ik misschien wel eens moe zou kunnen zijn, ook voel ik me 100% klaarwakker. Hij baseert dat o.a. op de hoeveelheid minuscule stuurbewegingetjes die je maakt, maar ik ben nu eenmaal iemand die weinig van dat soort bewegingetjes maakt. Vaak is het op een moment dat je het gas lost (blijkbaar doen in slaap vallende chauffeurs dat, veronderstel ik), en soms weet ik gewoon "OK, ik hou in voor die voorligger, binnen enkele seconden gaat hij zeggen dat ik rust nodig heb". Een tijd geleden nog, het navigatiesysteem zegt dat ik de afrit moet nemen, ik zet mijn pinker aan naar rechts, laat mijn gas los, en stuur rustig naar rechts over 2 rijstroken heen naar de afrit... "Piep piep piep! Pauze aanbevolen, wil je de zoektocht naar een wegrestaurant starten?". Terwijl ik op dat moment exact de instructies van het navigatiesysteem volg en bovendien mijn richtingaanwijzer gebruik! Voor de grap koos ik "ja" en stelde hij een traject voor dat langer was dan het traject naar mijn bestemming! :)

Maar als ik echt moe ben, zo van die momenten dat je echt blij bent dat je bijna thuis bent en twijfelt of je die 10 minuten nog verder rijdt of toch beter ergens stopt... dan geeft dat systeem geen kik.

Dus nee, ik hoef dat systeem niet in onze Tesla :)
 
Ben ik niet met je eens. Ik reed vandaag op een 80 km/h weg. In het verleden remde de auto af tot 70 nam een bocht en versnelde weer. Vandaag remde de auto ook tot 70 maar in de bocht gooide hij de autosteer eraf. Waarom remt hij niet af tot 60?
Ik heb nu onlangs inderdaad gemerkt dat hij in een bocht op de Antwerpse ring, bij het Sportpaleis, een waarschuwing gaf "stuurautomaat beperkt". Blijkbaar zat ik nog maar in de buurt van de limiet, maar zou hij bij een hogere snelheid dus afslaan. Moet ik toch eens proberen als ik nog eens langs daar passeer met weinig verkeer. Ik zou het echt te gek voor woorden vinden.
 
Goed voor de spieren, 10 voor 2
Goed voor de spieren zal dat zeker zijn (net als gekruisigd worden, vermoedelijk, zolang men er maar tijdig mee ophoudt :)). Maar in tijden van servo-stuur en van airbags, is dat écht niet de meest veilige houding meer, lees ik vandaag: eerder je handen meer onderaan het stuur houden, genre kwart voor drie, tien over half vier, of vijf over half vijf.
 
Ik heb nu onlangs inderdaad gemerkt dat hij in een bocht op de Antwerpse ring, bij het Sportpaleis, een waarschuwing gaf "stuurautomaat beperkt". Blijkbaar zat ik nog maar in de buurt van de limiet, maar zou hij bij een hogere snelheid dus afslaan. Moet ik toch eens proberen als ik nog eens langs daar passeer met weinig verkeer. Ik zou het echt te gek voor woorden vinden.
De bocht die in Antwerpen de E34 met de ring richting Gent aansluit, is ook zo een bocht. Het is er echter nooit kalm, dus een hoge snelheid testen is er niet echt een optie :)
 
Mijn Mercedes heeft vermoeidheidsherkenning maar dat werkt totaal niet. Als ik een tijdje aan het rijden ben (2 uur of zo) begint hij op de gekste momenten te waarschuwen dat ik misschien wel eens moe zou kunnen zijn, ook voel ik me 100% klaarwakker. Hij baseert dat o.a. op de hoeveelheid minuscule stuurbewegingetjes die je maakt, maar ik ben nu eenmaal iemand die weinig van dat soort bewegingetjes maakt. Vaak is het op een moment dat je het gas lost (blijkbaar doen in slaap vallende chauffeurs dat, veronderstel ik), en soms weet ik gewoon "OK, ik hou in voor die voorligger, binnen enkele seconden gaat hij zeggen dat ik rust nodig heb". Een tijd geleden nog, het navigatiesysteem zegt dat ik de afrit moet nemen, ik zet mijn pinker aan naar rechts, laat mijn gas los, en stuur rustig naar rechts over 2 rijstroken heen naar de afrit... "Piep piep piep! Pauze aanbevolen, wil je de zoektocht naar een wegrestaurant starten?". Terwijl ik op dat moment exact de instructies van het navigatiesysteem volg en bovendien mijn richtingaanwijzer gebruik! Voor de grap koos ik "ja" en stelde hij een traject voor dat langer was dan het traject naar mijn bestemming! :)

Maar als ik echt moe ben, zo van die momenten dat je echt blij bent dat je bijna thuis bent en twijfelt of je die 10 minuten nog verder rijdt of toch beter ergens stopt... dan geeft dat systeem geen kik.

Dus nee, ik hoef dat systeem niet in onze Tesla :)
Jij hebt geen vermoeidheidsklachten, maar de robotknul/-trien in de Mercedes. Die kan het niet bijhouden ha, ha, ha.
 
Goed voor de spieren zal dat zeker zijn (net als gekruisigd worden, vermoedelijk, zolang men er maar tijdig mee ophoudt :)). Maar in tijden van servo-stuur en van airbags, is dat écht niet de meest veilige houding meer, lees ik vandaag: eerder je handen meer onderaan het stuur houden, genre kwart voor drie, tien over half vier, of vijf over half vijf.
Ik heb altijd 14:47 uur voor de linkerhand en 14:13 uur voor de rechterhand
 
  • Like
Reactions: Carl
De bocht die in Antwerpen de E34 met de ring richting Gent aansluit, is ook zo een bocht. Het is er echter nooit kalm, dus een hoge snelheid testen is er niet echt een optie :)
Ooit.........35 jaar geleden met de motor op de Antwerpse ring gereden. Eerst blijkbaar van die hele kleine bordjes met 100, terwijl ik gewoon door was blijven rijden rond de 120 km. Toen ik het grotere bord zag meteen gas los en uit laten lopen naar de 100. Maar de Vlaamse dienders die achter mij in een burger politie-auto reden waren het er niet mee eens en wilden de Hollandse Kaaskop te grazen nemen. Nadat ik het grote bord was gepasseerd kreeg ik een stopteken. Ze wilden al te graag de bekeuring uitschrijven. Toen die thuis aankwam bleek het omgerekend naar de Hollandse gulden rond de 1500 te zijn. Heb toen meteen beroep aangetekend en van mijn kant uitgelegd wat en waar er gebeurd was. De Belgische rechter verzocht de dienders nogmaals aan te geven waar het was en of de bebording ter plaatse inderdaad zo was. Toen kregen de dienders op hun flikker, maar ik moest toch nog Fl 200 betalen zodat ik in het vervolg toch beter op de bebording zou letten. Dat heb ik toen maar geaccepteerd, omdat ik geen verdere herrie wilde.