Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Petitie tegen beperkende EU regels voor Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Ook getekend.

Ik vraag me wel af wat de beperkte autopilot nu gaat doen als hij een te scherpe bocht moet nemen. Gewoon uitschakelen en uit de bocht gaan? Is dat veiliger dan gewoon de bocht nemen? Ik hoop dat ik iets niet helemaal begrepen heb en dat dat niet is wat ze bedoelen. Toch?
Dat doen de Ipace en ETron wel. En zonder aankondiging!
Fundamenteel verschil tussen Tesla en andere merken is dat Tesla het stuur overneemt en de andere merken je helpen tussen de lijnen te blijven. Daarom ontkom je niet aan een accoustisch signaal bij uitschakelen.
 
Last edited:
Overigens is er nog een lange weg te gaan met “AP” dus strengere regelgeving tot het product daadwerkelijk volwassen en veilig is lijkt mij toch wel wenselijk voor ieders veiligheid. Zie o.a. dit recente artikel
Tesla didn’t fix an Autopilot problem for three years, and now another person is dead.


Er gebeuren veel
dodelijke ongelukken doordat mensen met een te hoge snelheid rijden. Ik hoor nooit iemand roepen dat de auto-abrikanten daar verantwoordelijk voor zijn omdat ze maar geen snelheidsbeperking inbouwen. Waarom zou een auto 130 of 150km/u moeten kunnen rijden? Waarom kan ik zo maar 120 rijden in de bebouwde kom of op 30km zones? Waarom in deze voorbeelden geen strengere regelgeving?

Vwb deze voorbeelden vinden we het heel normaal dat de bestuurder verantwoordelijk is. Waarom dan niet bij dit "James Brown" voorval? Waarom is er sprake van een "Autopilot problem" dat Tesla hoognodig moet fixen?
 
  • Informative
Reactions: DriverX
Men moet zich wel realiseren dat de regeling niet gaat over de snelheid waarmee een auto een bocht neemt maar over de laterale versnelling. Dus AP kan nog steeds de A10-A1 bocht bij Diemen met 100 km/u door. Maar op een rotonde zal het heel rustig gaan.
Op een klaverblad in België gaat onze Model X op 2018.12.x probleemloos door de bocht aan de snelheidslimiet (70km/u, wat onder de gemiddelde vMax is), en in onze Model 3 zit constant te flipperen dat hij denkt dat hij de bocht niet kan halen aan diezelfde snelheid. Eerst dacht ik dus echt dat de AP in de Model 3 aanzienlijk gehandicapt was, maar nu blijkt dus dat dat van overheidswege zo geprogrammeerd is.
 
  • Like
Reactions: Dries Verhelle
Men moet zich wel realiseren dat de regeling niet gaat over de snelheid waarmee een auto een bocht neemt maar over de laterale versnelling. Dus AP kan nog steeds de A10-A1 bocht bij Diemen met 100 km/u door. Maar op een rotonde zal het heel rustig gaan.

Als een systeem jarenlang prima gefunctioneerd heeft en dan ineens in mogelijkheden beperkt wordt door regelgeving is er iets mis met de regelgeving.

Zo simpel is het.
 
  • Disagree
Reactions: FairFrank
Op een klaverblad in België gaat onze Model X op 2018.12.x probleemloos door de bocht aan de snelheidslimiet (70km/u, wat onder de gemiddelde vMax is), en in onze Model 3 zit constant te flipperen dat hij denkt dat hij de bocht niet kan halen aan diezelfde snelheid. Eerst dacht ik dus echt dat de AP in de Model 3 aanzienlijk gehandicapt was, maar nu blijkt dus dat dat van overheidswege zo geprogrammeerd is.

Begrijp ook niet waarom er geen gebruik wordt gemaakt van andere technieken zoals vermoeidheids herkenning. Zelfs auto's die minder dan 1/3 van Tesla kosten hebben dat in gebruik.
 
Begrijp ook niet waarom er geen gebruik wordt gemaakt van andere technieken zoals vermoeidheids herkenning. Zelfs auto's die minder dan 1/3 van Tesla kosten hebben dat in gebruik.
Dewelke dan? En welke techniek?

Buiten Super Cruise van GM in enkele van hun Caddilacs ken ik geen geen goed Driver Monitoring System dat doeltreffend is.

Zelfs de nieuwe nag interval van Tesla is gevaarlijk. Bij 30s laat je nog wel eens het stuur los en leun je enkel als ie erom vraagt, maar bij 10s ga je een manier zoeken om je hand continu op het stuur te laten leunen, en weet de auto helemaal niet meer of je nog wakker bent, tot je hand van het stuur valt.

Het probleem met Tesla lijkt me dat ze allerlei bestuurdersfuncties zoals vermoeidheidscontrole en head-up display niet doen omdat dat eens de auto zelf kan rijden toch overbodig is.
 
  • Like
Reactions: Dries Verhelle
Dewelke dan? En welke techniek?

Buiten Super Cruise van GM in enkele van hun Caddilacs ken ik geen geen goed Driver Monitoring System dat doeltreffend is.

Zelfs de nieuwe nag interval van Tesla is gevaarlijk. Bij 30s laat je nog wel eens het stuur los en leun je enkel als ie erom vraagt, maar bij 10s ga je een manier zoeken om je hand continu op het stuur te laten leunen, en weet de auto helemaal niet meer of je nog wakker bent, tot je hand van het stuur valt.

Het probleem met Tesla lijkt me dat ze allerlei bestuurdersfuncties zoals vermoeidheidscontrole en head-up display niet doen omdat dat eens de auto zelf kan rijden toch overbodig is.
Jij draait het om, de 10s is niet het probleem. Het probleem is de bestuurder die zonder handen aan het stuur denkt te moeten kunnen rijden, terwijl de fabrikant duidelijk aangeeft dat dat niet de bedoeling is. Je handen continue aan het stuur is juist de bedoeling van die nags.

Stellen dat de 10s nag gevaarlijk is omdat de kans dan groter is dat de wagen niet door heeft dat de bestuurder in slaap is gevallen is gewoon de hele zaak omdraaien om je eigen gedrag -zonder handen aan het stuur rijden en alleen even sturen als de nag erom vraagt- goed te praten.
 
Jij draait het om, de 10s is niet het probleem. Het probleem is de bestuurder die zonder handen aan het stuur denkt te moeten kunnen rijden,

Nee, het probleem is dat als je een lange snelwegrit hebt meestal niemand 10 voor 2 / kwart voor 3 hanteert maar een iets relaxte houding als je alleen op de weg zit.

Ik rijd met volledige focus van de voertuigen om mij heen maar dat betekent niet dat ik continu een zwaar vermoeiende 10 voor 2 wortelhouding moet aannemen.
 
  • Like
Reactions: Pascal-R