Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Plotselinge wijziging tariefstelling publieke laadpaal

This site may earn commission on affiliate links.
Sja ik weet even ook geen beter idee hoe dit te herkennen... Dat is het nadeel met die laadpasjes, dan weet je helemaal niks. En een laadpaal met scherm kost ook weer wat, en de laadpaal weet vaak zelf niet het tarief, dat is voor de beheerder van je laadpas... Je bent ook niet gaan klagen bij de eerste hogere factuur dus hangt het af van de goodwill van NewMotion of je een krediet krijgt.

Ik heb ook niet dé oplossing. Het is een lastige situatie.

Maar dit soort dingen maken het wel een wir-war voor mensen. Hoe moet je iemand overtuigen een EV te gaan rijden als dit soort dingen voor komen.

Het hele systeem met laadpassen is erg ondoorzichtig. Zoals ik aan gaf moet je dus echt bovenop je factuur zitten en die controleren, anders gaat het heel snel fout.
 
Eigenlijk zouden laadpunten moeten worden voorzien van een klein display waar ze, zodra je je laadpas erlangs haalt op tonen hoeveel het voor jou gaat kosten.

Bij voorkeur inclusief het totaalbedrag om vol te laden, maar daarvoor zal zeker het een en ander aan aanpassingen nodig zijn in de communicatie tussen laadpunt en auto en laadpunt en pasverstrekker. Bovendien weet de paal dan wellicht hoe lang het gaat duren om tot 100% te komen, maar natuurlijk nog steeds niet hoe lang je de kabel erin gaat laten.
 
Laadpalen in parkeergarages zijn er in het algemeen meer voor bedoeld om te laden tijdens het boodschappen doen etc, met dat in gedachte hebben ze die tarieven wellicht zo bedacht.
Ik snap je punt. Zit niets anders op dan regelmatig in de app te checken wat de prijzen van de betreffende laadpaal is, en alles goed in de gaten te houden totdat je je nieuwe huis hebt en gewoon thuis vol kan tanken. aangezien de paal van te voren niet weet hoe snel een auto kan laden, hoe vol hij nog is, en tot hoeveel % je wilt laden, is een prijs vooraf in display of app een moeilijk verhaal natuurlijk
 
Er moet gewoon wetgeving komen. Toch zal het beste zijn dat het tarief digitaal gepubliceerd zou moeten worden ik een door de overheid gehoste site/app. Schermpjes op palen is niet uitvoerbaar, dan moeten alle huidige palen worden vervangen of aangepast en een sticker zou ik niet vertrouwen. Bij geen registratie een basis tarief van 0,32 cent per kW oid. En voor wat betreft de discussie over een laadpaal bezet houden, Dat is echt onzin. Je betaald om te mogen PARKEREN. Je betaald dan ook nog eens extra om te kunnen laden. Die IDLE fee is dan ook belachelijk en helemaal als ze dit niet als waarschuwing op of bij de palen zetten. Een AC lader bij een betaalde parkeerplaats zou je net zolang mogen bezetten zolang je voor die parkeerplaats betaald. Een parkeerplaats met lader ga je naar toe om te parkeren en heb je het voordeel dat je ook er kan gaan laden terwijl je er toch staat. Met de vele snelladers tegenwoordig wat wel laadplaatsen zijn en geen parkeerplaatsen zijn ga je heen om te laden en niet om te parkeren....
 
Bij een laadplaats staan zonder te laden? Dat is niet heel sociaal gedacht van je. Er zijn nu ook weer niet laadplaatsen in overvloed. Niet iedereen heeft een Tesla met mega bereik (ok, ok, je snapt wat ik bedoel ;)).

Over het algemeen mag je alleen bij een laadplaats staan om te laden (zie het bord dat er bij staat), niet om te parkeren. Daar heb je parkeerplaatsen voor. Parkeerplaats schrijf je niet voor niets anders dan laadplaats. ;)
 
Eigenlijk zouden laadpunten moeten worden voorzien van een klein display waar ze, zodra je je laadpas erlangs haalt op tonen hoeveel het voor jou gaat kosten.

Bij voorkeur inclusief het totaalbedrag om vol te laden, maar daarvoor zal zeker het een en ander aan aanpassingen nodig zijn in de communicatie tussen laadpunt en auto en laadpunt en pasverstrekker. Bovendien weet de paal dan wellicht hoe lang het gaat duren om tot 100% te komen, maar natuurlijk nog steeds niet hoe lang je de kabel erin gaat laten.
Dat zou mooi zijn. Maar zoiets vereist heel, heel veel backend werk. Makkelijk (en goedkoop) gaat zoiets niet zijn.

Laadpalen in parkeergarages zijn er in het algemeen meer voor bedoeld om te laden tijdens het boodschappen doen etc, met dat in gedachte hebben ze die tarieven wellicht zo bedacht.
Ik snap je punt. Zit niets anders op dan regelmatig in de app te checken wat de prijzen van de betreffende laadpaal is, en alles goed in de gaten te houden totdat je je nieuwe huis hebt en gewoon thuis vol kan tanken. aangezien de paal van te voren niet weet hoe snel een auto kan laden, hoe vol hij nog is, en tot hoeveel % je wilt laden, is een prijs vooraf in display of app een moeilijk verhaal natuurlijk
Deze Q-Park (zijn er hier 3) voorzien veel bewoners van hun parkeerplek in de stad. Je kan hier in het centrum geen vergunning krijgen als je in bepaalde delen van de stad woont voor parkeren op straat.

Je MOET van de gemeente dan in die parkeergarages parkeren waar voor bewoners dan wel weer een aangepast tarief is.


Maar nogmaals, het gaat mij er om dat tarieven dus zo maar kunnen wijzigen zonder dat je het weet. Dat lijkt mij ook niet houdbaar. Welke informatieplicht heeft een aanbieder hier?
 
Dit is wel een ding met laadpalen. Je weet pas ver achteraf wat je écht gaat betalen en daarna is het al te laat. (...)
Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Heel irritant.
Ik merk dat laden bij commerciele opdrachtgevers ook nogal eens Russische roulette is. Bij de een is het gratis, bij de ander min of meer tegen kostprijs (0,30), maar ik zie soms ook behoorlijk stevige prijzen.

Back on-topic.

In mijn stad is een paar jaar geleden in veel betaald parkeren gebieden een tarief van toepassing verklaard voor het bezetten van de laadpaal, naast laadkosten. Dat stamt uit de tijd dat laadpaalplekken in die gebieden gratis waren. En werd ingevoerd om te voorkomen dat gesubsidieerde gratis laadplekken eindeloos werden bezet door... precies, dat model uit Japan.

Werkt ook goed. Maar inmiddels is de betaald parkeren zone uitgebreid. Het tijdstarief geldt vooralsnog niet in wijken waarin recent betaald parkeren is ingevoerd. Maar over dit alles staat niets te lezen op de laadpaal zelf. Totaal ondoorzichtig.

Op zich ben ik vaak wel gelukkiger met betaalde palen dan met ‘gratis’ palen. Vandaag weer eens in de Stopera garage in Amsterdam gestaan: ultratrage palen (15 km/h) en een kwart ervan is al wekenlang defect. Niemand die de palen een upgrade geeft. Ze zijn immers gratis...
 
Als die 1ct/min bedoeld is als idle-fee en mensen moet bewegen hun auto te verplaatsen dan zou je juist verwachten dat ze er ruchtbaarheid aan geven.

Een die NM app kan net als de Tesla app natuurlijk notificaties sturen als het laden gestopt is en je idle fees staat te vergaren.
 
  • Like
Reactions: shthpnz
@widodh Nu begrijp ik sowieso weinig van die NewMotion app. Met uitzondering van een aantal laadpalen, zijn alle recente in Venlo van Nuon. Volgens de app van NewMotion zou ik voor de Nuon paal 34ct/Kwh kwijt zijn, maar op de site van Nuon staat toch echt 23ct/Kwh inclusief BTW. Heb maar een Nuon pas aangevraagd aangezien ik 't verschil toch wel groot vind.
 
Ik had recent iets gelijkaardigs voor. Mijn dochter gebruikte in juli twee keer deze TNM-laadpaal in Mechelen. Ze gebruikte daarbij de Chargemap-pas terwijl de TNM-pas ook gewoon in de auto ligt. De site van Newmotion toont ondertaande:, dus geen tijdstarief. Chargemap, dat door mij dochter niet gecheckt werd (papa betaalt toch en wie verwacht nu problemen), pretendeert algemeen bij roaming het tarief over te nemen en een kleine premie aan te rekenen. Het toont voor de eigen pas echter wel een combinatie van tijdtarief (een stevige 0,056€/min) en kWh-tarief (0,289€/kWh). De lader gaf op de Zoe, die normaal 43 kW AC kan laden, slechts 3,7 kW en ze liet de auto de hele werkdag staan: resultaat op 2 dagen +- 30 kWh geladen voor een bedrag van 84,55€ of bijna 3€/kWh. Chargemap beweert dat ze zelf ook een tijdstarief moeten betalen en weigeren terug te betalen. Wel hebben ze een zaak aangespannen bij Newmotion omdat de laadpaal niet de beloofde 22 kW gaf. Dat is toch pure diefstal.Ik verwacht er niets van en heb de Chargemap laadpas veilig weggeborgen. Jammer want ik geef al jaren feedback over laadpalen via Chargemap, ik vind het op zich een zeer nuttige site.
upload_2019-9-13_22-2-42.png
 
  • Informative
Reactions: widodh
Newmotion is ook zeker niet de goedkoopste oplossing. Wel een oplossing die op heel veel plaatsen werkt. En uiteindelijk zijn de verschillen procentueel wel groot, maar effectief gaat het om kleine bedragen vergeleken met benzine of diesel.
 
De informatieplicht hangt weer af van wat er in de voorwaarden staat. Ook is het afhankelijk van prive of zakelijk.
Dat is zo. Stel ik zou particulier zijn, mag je dan zo maar zonder mijn weten het tarief aanpassen? Of mag er van mij verwacht worden dat ik elke keer in de app kijk? Ik start en stop het laden met de laadpas.

Newmotion is ook zeker niet de goedkoopste oplossing. Wel een oplossing die op heel veel plaatsen werkt. En uiteindelijk zijn de verschillen procentueel wel groot, maar effectief gaat het om kleine bedragen vergeleken met benzine of diesel.
Goedkoop? Bij 50 cent per kWh kom ik uit op zo’n 10 cent per km. Dat is behoorlijk aan de prijs.

PS ook in den Haag zie ik voorlopig nog geen kosten per minuut die worden doorberekend bij newmotion. Heeft het misschien iets met Qpark te maken?
Het kan zo maar Q-Park zijn. Maar daar kan je ook niemand bereiken over de laadpalen. Al een keer eerder proberen een storing t melden.....

@widodh Nu begrijp ik sowieso weinig van die NewMotion app. Met uitzondering van een aantal laadpalen, zijn alle recente in Venlo van Nuon. Volgens de app van NewMotion zou ik voor de Nuon paal 34ct/Kwh kwijt zijn, maar op de site van Nuon staat toch echt 23ct/Kwh inclusief BTW. Heb maar een Nuon pas aangevraagd aangezien ik 't verschil toch wel groot vind.
Klopt, allemaal Nuon hier. Maar straat parkeren doe ik dus niet. Palen in de Q-Park zijn 22kW van New Motion.

Tja, als het niet hoeft, dan hoeft het niet he. Overigens net een blogpost gevonden waar precies dit punt wordt besproken en ook nog kort wat staat over de prijsverhoging van NewMotion in de Qpark garages.

Verder valt het mij op dat in de diverse apps steeds vaker geen tariefinformatie staat.

Elektrisch rijden kan altijd goedkoper: NewMotion 2x zo duur bij voordelige Allego laadpunten
Alleen zit er bij deze palen dus ook een tarief per minuut bij. Ik snap dat dus niet...
 
Erg vervelend. in Den Bosch lijken er vooralsnog geen kosten per minuut te zijn, en is het voornamelijk 34ct/KwH. Anyway maak ik voor thuisladen voornamelijk gebruik van mijn SW Dusseldorf laadpas, die een stuk goedkoper is. Is dat misschien iets voor jou?
Hele goede tip! Voor €35 per maand flat fee. Lijkt een top deal voor ons. Afgelopen maand 610kWh gebruikt voor beide auto’s.
 
Dat is zo. Stel ik zou particulier zijn, mag je dan zo maar zonder mijn weten het tarief aanpassen? Of mag er van mij verwacht worden dat ik elke keer in de app kijk? Ik start en stop het laden met de laadpas.

Dat hangt dus van de voorwaarden af (die ik zo snel ook niet kon vinden).

Goedkoop? Bij 50 cent per kWh kom ik uit op zo’n 10 cent per km. Dat is behoorlijk aan de prijs.

Het kan zo maar Q-Park zijn. Maar daar kan je ook niemand bereiken over de laadpalen. Al een keer eerder proberen een storing t melden.....


Klopt, allemaal Nuon hier. Maar straat parkeren doe ik dus niet. Palen in de Q-Park zijn 22kW van New Motion.

Alleen zit er bij deze palen dus ook een tarief per minuut bij. Ik snap dat dus niet...

Het loont de moeite om bij Laadpas Top 10 | 100% onafhankelijk | Tot 900% goedkoper te kijken, en dan een maingau pas te bestellen.
 
  • Informative
Reactions: TM3LR and widodh