Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Polestar 2

This site may earn commission on affiliate links.
Ik wil wel even het perspectief meegeven van iemand die de Polestar 2 ging bestellen. Voor mij ging de keuze tussen de Model 3 en de Polestar 2 omdat al de andere elektrische auto's ofwel te klein/basic waren, te duur of te lang wachten voor je er daadwerkelijk mee zou kunnen rijden. Mijn keuze viel op de Polestar, want:
  • ik vond de model 3 niet mooi (zeker vooraan), de Polestar is mooier (maar ook een wat banaler design)
  • de kwaliteit van afwerking van de Polestar lijkt beter, sluit beter aan bij Volvo-kwaliteit
  • ik verwacht meer comfort van de zetels en de instelbare ophanging van de Polestar
  • voorkeur voor het Android-infotainementsysteem (Waze, Google Assistant)
  • de koffer van de model 3 is voor mij een echte designfout (bij regen)
Ik ben naar het autosalon gegaan om er toch eens in te gaan zitten voordat ik hem bestelde. En daar vond ik hem zeer klein. Ik ben zelf zeer groot en moet, zoals in de meeste wagens, mijn stoel volledig naar achteren plaatsen. In die positie is er enkel plaats op de achterbank voor zeer kleine kinderen (tot 10-12j?). Ook de hoogte op de achterbank gaf +/- dezelfde conclusie. Ik kon daar niet rechtop zitten zonder met mijn hoofd het dak te raken. Dat was voor mij de dooddoener. Daarnaast had ik op de plaats van de chauffeur ook een zeer ingesloten gevoel. Mogelijk door de lage stoelpositie waarin ik hem moest zetten en het hoge begin van het raam, maar zeker ook door de zeer hoge middenconsole.

Daarna ben ik in de Model 3 gaan zitten en daar had ik dat probleem absoluut niet. Veel opener gevoel als chauffeur en meer plaats op de achterbank. Nadien ben ik de afmetingen gaan vergelijken en de Polestar is inderdaad bijna 10 cm korter en die 10 cm lijken tussen de wielen te zitten. Het is dus echt de cabine die duidelijk kleiner is en niet de frunk of kofferruimte. Ik heb dus uiteindelijk de Model 3 besteld.

Nog punten die voor mij negatief zijn aan de Polestar, maar niet echt een invloed hadden op de beslissing:
Je koopt eigenlijk een XC40 met een ander uiterlijk. De batterijen, motoren en performantie van de Polestar zijn identiek aan de XC40 (afgezien van paar tienden seconden door andere vorm). De batterijen zijn zelfs gevormd naar de transmissietunnel van de XC40, waardoor je een bult in de vloer krijgt voor de middenpassagier op de achterbank. Naar mijn gevoel plaatst de lengte van de wagen de Model 3 een segment hoger dan de Polestar 2, hoewel de prijs identiek is.
Het hele verhaal rond onderhoud was bijzonder vaag. In eerste instantie bij Volvo-dealers door Polestar-techniekers, nadien in de Polestar Centers. Het is de bedoeling van de Polestar Centers dat die allemaal in de centra van grote steden worden geplaatst. Het laatste wat ik wil is naar het centrum van Brussel moeten rijden omdat dat het dichtstbijzijnde Polestar Center is.
Nog maar afwachten hoeveel updates de Polestar 2 gaat ontvangen die een effect hebben op de echte rijbeleving of praktische kant er van. Dat lijkt me niet iets dat in het DNA van Volvo ingebakken zit.
Het doodzwijgen van de Chinese fabricatie. Ik heb er geen enkel probleem mee dat de wagen in China geproduceerd wordt, maar het 'Zweeds' beeld wordt (voor mij te) sterk benadrukt.
Cruisecontrol-limiet tot 130 km/u. Ik gebruik dat al eens op 150.
 
Ik hoor dit punt veel terugkomen echter heb ik de Model 3 nu 4 maanden en ik heb hier in de praktijk nog geen hinder van ondervonden.

Eens, regenwater van achterruit loopt simpelweg gootje in tussen glas en rubberen rand van achterklep. Overdreven kritiek is dat geweest. Wel lastig is feit dat achterruit redelijk nat blijft bij regen en het zicht naar achteren ontneemt. Ruitverwarming aan lijkt wel te helpen.
 
Overdrijven is ook een kunst he :D een knielmatje is wel handig maar liggen is echt niet nodig

Eerst klepje los zien te krijgen, klepje weg leggen (in kofferbak), haak erin, na aankoppelen de stekker er in mikken (blind).
Klaar haak eruit (weer in kofferbak) en dat klepje er weer op zetten (uit de kofferbak) en afsluiten (want anders hoop rommel in de bak en slecht voor je range). En dat allemaal in de regen bij nul graden en flinke wind. Zo wat is dat leuk zeg...... gewoon misser.

Of op knopje drukken bij de Volvo (en heel veel ander auto's).
 
Eerst klepje los zien te krijgen, klepje weg leggen (in kofferbak), haak erin, na aankoppelen de stekker er in mikken (blind).
Klaar haak eruit (weer in kofferbak) en dat klepje er weer op zetten (uit de kofferbak) en afsluiten (want anders hoop rommel in de bak en slecht voor je range). En dat allemaal in de regen bij nul graden en flinke wind. Zo wat is dat leuk zeg...... gewoon misser.

Of op knopje drukken bij de Volvo (en heel veel ander auto's).
Zoiets bedoel je?
 
Ik wil wel even het perspectief meegeven van iemand die de Polestar 2 ging bestellen. Voor mij ging de keuze tussen de Model 3 en de Polestar 2 omdat al de andere elektrische auto's ofwel te klein/basic waren, te duur of te lang wachten voor je er daadwerkelijk mee zou kunnen rijden. Mijn keuze viel op de Polestar, want:
  • ik vond de model 3 niet mooi (zeker vooraan), de Polestar is mooier (maar ook een wat banaler design)
  • de kwaliteit van afwerking van de Polestar lijkt beter, sluit beter aan bij Volvo-kwaliteit
  • ik verwacht meer comfort van de zetels en de instelbare ophanging van de Polestar
  • voorkeur voor het Android-infotainementsysteem (Waze, Google Assistant)
  • de koffer van de model 3 is voor mij een echte designfout (bij regen)
Design van de Model stoort me niet, ik vind de Polestar zeker niet mooier..
Ik ben naar het autosalon gegaan om er toch eens in te gaan zitten voordat ik hem bestelde. En daar vond ik hem zeer klein. Ik ben zelf zeer groot en moet, zoals in de meeste wagens, mijn stoel volledig naar achteren plaatsen. In die positie is er enkel plaats op de achterbank voor zeer kleine kinderen (tot 10-12j?). Ook de hoogte op de achterbank gaf +/- dezelfde conclusie. Ik kon daar niet rechtop zitten zonder met mijn hoofd het dak te raken. Dat was voor mij de dooddoener. Daarnaast had ik op de plaats van de chauffeur ook een zeer ingesloten gevoel. Mogelijk door de lage stoelpositie waarin ik hem moest zetten en het hoge begin van het raam, maar zeker ook door de zeer hoge middenconsole.
Hoe groot ben je dan?
Daarna ben ik in de Model 3 gaan zitten en daar had ik dat probleem absoluut niet. Veel opener gevoel als chauffeur en meer plaats op de achterbank. Nadien ben ik de afmetingen gaan vergelijken en de Polestar is inderdaad bijna 10 cm korter en die 10 cm lijken tussen de wielen te zitten. Het is dus echt de cabine die duidelijk kleiner is en niet de frunk of kofferruimte. Ik heb dus uiteindelijk de Model 3 besteld.
De wielbasis van de Polestar is inderdaad 14,5 cm korter. Dat is echt wel veel... Dan ga ik die Polestar toch ook maar laten, denk ik.
Nog punten die voor mij negatief zijn aan de Polestar, maar niet echt een invloed hadden op de beslissing:
Je koopt eigenlijk een XC40 met een ander uiterlijk. De batterijen, motoren en performantie van de Polestar zijn identiek aan de XC40 (afgezien van paar tienden seconden door andere vorm). De batterijen zijn zelfs gevormd naar de transmissietunnel van de XC40, waardoor je een bult in de vloer krijgt voor de middenpassagier op de achterbank.
Daar is nog een andere reden voor, door die accucellen in die 'transmissietunnel' te plaatsen; kan je de vloer voor de twee andere passagiers wat lager maken, zodat ze beter zitten (door daar wat minder accucellen te plaatsen).
Naar mijn gevoel plaatst de lengte van de wagen de Model 3 een segment hoger dan de Polestar 2, hoewel de prijs identiek is.
Het hele verhaal rond onderhoud was bijzonder vaag. In eerste instantie bij Volvo-dealers door Polestar-techniekers, nadien in de Polestar Centers. Het is de bedoeling van de Polestar Centers dat die allemaal in de centra van grote steden worden geplaatst. Het laatste wat ik wil is naar het centrum van Brussel moeten rijden omdat dat het dichtstbijzijnde Polestar Center is.
Nog maar afwachten hoeveel updates de Polestar 2 gaat ontvangen die een effect hebben op de echte rijbeleving of praktische kant er van. Dat lijkt me niet iets dat in het DNA van Volvo ingebakken zit.
Het doodzwijgen van de Chinese fabricatie. Ik heb er geen enkel probleem mee dat de wagen in China geproduceerd wordt, maar het 'Zweeds' beeld wordt (voor mij te) sterk benadrukt.
Cruisecontrol-limiet tot 130 km/u. Ik gebruik dat al eens op 150.
Die onderhoudscentra zijn ook nog wel een ding, ik heb nog een maand om te beslissen dus :D.
 
Design van de Model stoort me niet, ik vind de Polestar zeker niet mooier..

Hoe groot ben je dan?

De wielbasis van de Polestar is inderdaad 14,5 cm korter. Dat is echt wel veel... Dan ga ik die Polestar toch ook maar laten, denk ik.

Die onderhoudscentra zijn ook nog wel een ding, ik heb nog een maand om te beslissen dus :D.
Die 14,5cm is precies genoeg om die vloer achterin vlak te krijgen. Maar bij Volvo hadden ze altijd al een mega Carranger tunnel dus die hebben ze nu weer. Dat zijn ze gewend! Weinig fantasie hebben die autobouwers uit het verleden.
 
We mogen best kritisch zijn (doet de rest van de wereld ook in het kwadraat met Tesla), maar de Polestar is geen verkeerde poging. Trekhaak (voor die 3x dat ik hem gebruik), niet zo spannend dat die elektrisch is, maar wel 1500kg (caravan liefhebbers gaan dat toch leuk vinden).

Grootste plus, naast de andere goede specs: android based, Tesla's systeem is mooi maar compleet gesloten en daar missen we toch functionaliteit. We kunnen sms (antiek, alleen je bank gebruikt het nog), terwijl elke micro-auto, carplay en android auto ondersteund. Je wilt gewoon een flexibel zelf in te richten systeem met eigen apps.

Nu moeten we de telefoon in een houder zetten en lopen rommelen op een micro schermpje.. Wakeup...... hoop dat daar gewoon eens een keer een fatsoenlijk update voor komt. Want ook Tesla wint het niet van Google.
 
Eerst klepje los zien te krijgen, klepje weg leggen (in kofferbak), haak erin, na aankoppelen de stekker er in mikken (blind).
Klaar haak eruit (weer in kofferbak) en dat klepje er weer op zetten (uit de kofferbak) en afsluiten (want anders hoop rommel in de bak en slecht voor je range). En dat allemaal in de regen bij nul graden en flinke wind. Zo wat is dat leuk zeg...... gewoon misser.

Of op knopje drukken bij de Volvo (en heel veel ander auto's).
Allemaal prima. Maar ik zie niet waar je gaat liggen.