Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Polestar 2

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb met grote interesse de Polestar 2 gevolgd als mogelijke kandidaat. Maar hij valt denk ik toch erg af om dezelfde reden als dat de V60 afviel. Ik krijg een compleet claustrofobisch gevoel van een dergelijke auto. Je zit echt compleet ingebouwd (hoge middenconsole, kleine ramen en zwarte afwerking) en hoewel sommige dat als knus zouden ervaren vind ik dat echt niet fijn. (zoals Stijntje dat al aangeeft)

Verder niets op aan te merken hoor, behalve dat ik hem van de zijkant en voorkant erg mooi vindt, maar van de zijkant is het een mix van een musclecar en een jaren 80 skoda. Maar daar wil ik wel overheen kijken met de binnenkant (stoelen, android als besturingssysteem, etc). Als je tijdens het laden video's wilt kijken moet je ook niet bij polestar zijn (onhandige scherm rotatie ten opzichte van de model 3). Ook zijn heel veel opties nog niet beschikbaar en worden deze volgend jaar beloofd (als ze al komen).

Een vriend van mij heeft de Performance Pack besteld erbij, maar die kwam er een tijdje geleden achter dat de vering niet vanuit de auto te verstellen is en dat hij naar een Polestar garage toe moet om de vering bij te stellen (echt tof als je even weg wilt met de caravan). Dat laatste snap ik echt niet, het is 2020..... toen ik mijn motor kocht in 2010 snapte ik wel dat ik de vering nog bij moest stellen (erg goede vering) met de hand... maar tegenwoordig?

Waarom wel Polestar:

- Meer het oude auto gevoel
- Wellicht meer luxe materiaal en uitstraling (zet er elke keer wellicht uit, want heb het nog niet kunnen ervaren), de "Volvo kwaliteit"
- Android als besturingssysteem (heeft potentieel)
- Dealer systeem wat hopelijk tot betere service zal leiden.
- Stiller (?)

Waarom geen Polestar:

- Ruimte om op te bergen valt bijzonder tegen, je kan dan wel een hatchback hebben, maar deze moet dan wel echt toegevoegde waarde hebben in mijn opinie. Ik denk dat de Model 3 wellicht meer ruimte biedt dan de Polestar 2.
- Geen superchargers (ik heb liever de keuze uit alle laadpalen EN de superchargers dan alleen alle laadpalen)
- Onbewezen concept, niemand weet welke problemen je tegenkomt en hoe de software in de praktijk werkt.

Het wordt echt wel een succes en ik kan niet wachten tot ik ze op de straat zie. Wel denk ik dat met het uitbrengen ze toch wel laat zijn om de leasemarkt echt te kunnen behagen. Volgend jaar is het 40.000 22% cap en 12% bijtelling, dan moeten ze met een wel erg aantrekkelijke standard range komen om mensen over te halen. In mijn omgeving merk ik dat mensen liever voor een 22% benzine gaan voor het gemak en comfort (niet iedereen kiest elektrisch uit een ideologie).

Oh en mijn proefrit moet nog worden gepland natuurlijk, ik word graag gewezen op mijn ongelijk door een praktijkervaring. :)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: coolname
De Polestar 2 weegt bijna 2198 kg en is daarmee 14 kg zwaarder dan mijn model S en bijna 300 kg zwaarder dan de Model 3 LR.
De luchtweerstand van:
De Polestar 2 is: niet bekend gemaakt
De MS is: 0,24
De M3 is 0,23

Ik vermoed dat die van de Polestar minder goed is dan die van de MS.

Aangezien dat gewicht en luchtweerstand belangrijk zijn voor het verbruik, dan is het redelijk aannemelijk dat jou MS inderdaad een betere verbruik heeft.

Aanvullend de XC40 heeft een weerstand van 0,34 Cd. De Polestar zal wel beter zijn, maar niet heel veel beter.Ik vermoed dat de range van de Polestar bij 120 km/u niet echt geweldig meer zal zijn.Gelukkig mogen we nog maar 100 in ons kikkerlandje :D
 
Last edited:
Zolang we spreken over verbruik aangegeven door de boordcomputer, heeft vergelijken niet zoveel waarde. Niet alle merken nemen hetzelfde op in die cijfers. Het verbruik lijkt me redelijk en de range van de polestar is meer dan voldoende voor elk verbruik, idem dito voor de laadsnelheid.
Wie niet bereid is enkele keren per jaar die paar minuten extra wachttijd ten opzichte van een tankbeurt of laadbeurt bij een ander model of merk erbij te nemen, zou zich best afvragen wel op de juiste manier in het leven te staan.
Grappig weer om te zien hoe elders de duur van een laadbeurt als heilzaam verkocht wordt, hoe geregelde laadbeurten zelfs tijdwinst betekenen omdat men fitter aankomt en daags nadien niet moet recupereren, maar dat voor de polestar die paar minuten extra onoverkomelijk zijn.
 
Zolang we spreken over verbruik aangegeven door de boordcomputer, heeft vergelijken niet zoveel waarde. Niet alle merken nemen hetzelfde op in die cijfers. Het verbruik lijkt me redelijk en de range van de polestar is meer dan voldoende voor elk verbruik, idem dito voor de laadsnelheid.
Wie niet bereid is enkele keren per jaar die paar minuten extra wachttijd ten opzichte van een tankbeurt of laadbeurt bij een ander model of merk erbij te nemen, zou zich best afvragen wel op de juiste manier in het leven te staan.
Grappig weer om te zien hoe elders de duur van een laadbeurt als heilzaam verkocht wordt, hoe geregelde laadbeurten zelfs tijdwinst betekenen omdat men fitter aankomt en daags nadien niet moet recupereren, maar dat voor de polestar die paar minuten extra onoverkomelijk zijn.

Touché! Het zijn net mensen, die Teslarijders....... Niets menselijker dan een keuze "goed" praten. Aan de andere kant wordt de Polestar 'geroemd' om zijn interieur en kwaliteit. Volgens mij sluit het gewoon meer aan bij wat we gewend zijn en daarom liever hebben (niet voor niets kennen we het gezegde 'wat die boer niet kent, vreet hij niet'). Bottomline zou ik graag zien dat Tesla meer credits zou krijgen voor hun werk in deze transitie, en vind ik het bijzonder dat een Tesla die al 3 jaar op de markt nog zo goed/makkelijk kan 'concurreren' met nieuwkomers van gerenommeerde bouwers.

Persoonlijk blijft mijn persoonlijke keuze de Tesla: aan een interieur ben ik in 3 weken gewend. De techniek (laden, efficiency, etc) met SUC netwerk blijft mij altijd het gemak geven om zorgeloos electrisch te rijden. Naar Portugal heb ik de keuze tussen een KIA eNiro en de Tesla. No brainer, welke het wordt.
 
Dat verschil in laden gaat in de praktijk begreep ik meevallen, aangezien de P2 veel meer de 150kW over een groot deel van de laadcyclus volhoudt (als dat klopt), terwijl de M3 behoorlijk snel afneemt. Ik hoor mensen een verschil van 5min melden.
[..]
Ik vraag me af, is dat dan niet een teken dat het laadalgoritme van de Polestar nog niet volwassen genoeg is? Want de Tesla zou dat ook kunnen toch? Maar doet dat niet om de batterij te beschermen. Of zijn de batterijen van de Polestar meer geavanceerd dan die van de Tesla Model 3 en kunnen die zonder schade hogere laadsnelheden aan in het latere gedeelte van de laadcyclus?
 
Naar Portugal heb ik de keuze tussen een KIA eNiro en de Tesla. No brainer, welke het wordt.
De M3 is veruit de meest interessante EV om een lange afstand zo snel mogelijk af te leggen door een combinatie van, zoals iedereen hier weet, laag verbruik, grote batterij en een superieure laadcurve en SUC-netwerk. Bovendien moet je om in Portugal te geraken, Frankrijk en Spanje door en daar zijn de alternatieve (snel)laadnetwerken ondermaats uitgebouwd waardoor niet-Tesla's het in die richting minder eenvoudig hebben.
 
Ik vraag me af, is dat dan niet een teken dat het laadalgoritme van de Polestar nog niet volwassen genoeg is? Want de Tesla zou dat ook kunnen toch? Maar doet dat niet om de batterij te beschermen. Of zijn de batterijen van de Polestar meer geavanceerd dan die van de Tesla Model 3 en kunnen die zonder schade hogere laadsnelheden aan in het latere gedeelte van de laadcyclus?
Tesla geeft een erg groot deel van de beschikbare capaciteit vrij. Ook al wordt aangeraden dat er maar tot 80% SOC geladen wordt, toch kan het tot 100% SOC. De andere merken zijn daar wat behoudender in en kunnen dus tot een hogere SOC een hoger laadvermogen toestaan.
Het batterijpack van de Tesla's bestaat uit duizenden kleine cellen, de meeste (alle?) andere producenten gebruiken grotere cellen die misschien minder opwarmen of beter te koelen zijn. Voor de e-tron (van de Polestar weet ik het niet) kreeg de koeling van de batterij erg veel aandacht (en gewicht). De gebruikte chemische samenstelling heeft ook een sterke invloed op de laadsnelheid in de eindfase. Benaderend kan gesteld worden dat er CC-CV geladen wordt (de reële laadvermogens variëren wel ingewikkelder dan dat): dus constant current en vervolgens constant voltage. Waarschijnlijk is de chemie van Tesla van die aard dat de constant voltage fase eerder bereikt wordt dan bij een aantal concurrenten.
Focus op het pieklaadvermogen is dus wat misleidend en waarschijnlijk mee vanuit marketing gestuurd. 250 kW laadvermogen oogt mooi in de specificaties, maar als het maar gedurende enkele minuten gehandhaafd blijft, is het belang ervan niet zo groot. De betere laadcurve die bijvoorbeeld voor de e-tron 55 ontstaat: 150 kW tot 80% SOC en bij 99% SOC nog altijd 50 kW compenseren het hogere verbruik en maken hem op lange afstand vergelijkbaar snel met een MX Raven (zie overzichtstabel van de 1000km challenge van Teslabjörn.
1000km challenge.JPG
 
Ik vraag me af, is dat dan niet een teken dat het laadalgoritme van de Polestar nog niet volwassen genoeg is? Want de Tesla zou dat ook kunnen toch? Maar doet dat niet om de batterij te beschermen. Of zijn de batterijen van de Polestar meer geavanceerd dan die van de Tesla Model 3 en kunnen die zonder schade hogere laadsnelheden aan in het latere gedeelte van de laadcyclus?

Gezien het verschil in (jaren) ervaring met de BMS tussen Tesla en Volvo, zou mijn educated guess zijn dat Volvo nog een leercurve door moet. A.d.a.k. als je alleen tijdens de vakanties van snelladen gebruik van gaat maken, is het niet zo'n probleem.
 
  • Like
Reactions: joesgarage
De Polestar 2 weegt bijna 2198 kg en is daarmee 14 kg zwaarder dan mijn model S en bijna 300 kg zwaarder dan de Model 3 LR.
De luchtweerstand van: De Polestar 2 is: niet bekend gemaakt. De MS is: 0,24. De M3 is 0,23
Ik vermoed dat die van de Polestar minder goed is dan die van de MS.
Aangezien dat gewicht en luchtweerstand belangrijk zijn voor het verbruik, dan is het redelijk aannemelijk dat jou MS inderdaad een betere verbruik heeft.
Polestar heeft een cw van 0,278 laat de video zien. Duidelijk slechter dan de Tesla Model 3. Volvo (vierkante bak) vormgeving dus.

upload_2020-7-10_12-23-25.png
 
Heb net in de Polestar gezeten in Leidsenhage/Mall of the Netherlands.

Oprecht een hele leuke auto. En heb de "product specialist" gezegd dat ik heel erg blij ben dat de Polestar 2 er is. Goed voor de markt en fijn dat er weer een opschudder is.

Maar na net 350 km fluitend in de M3 te hebben doorgebracht komt de Polestar ietwat benauwend over. Je zit iets meer opgesloten als het ware.

Maar allemaal persoonlijke voorkeur natuurlijk. Ik wens Polestar en alle toekomstige berijders heel veel succes en plezier.

20200710_155541.jpg
 
- Dealer systeem wat hopelijk tot betere service zal leiden.

Dit blijft afwachten. De Polestar wordt slechts door een beperkt aantal dealers aangeboden, en kan enkel daar terecht voor onderhoud. Voor hen wordt het ook allemaal nieuw -op technisch gebied- dus groeipijnen zou ik zeker incalculeren. De administratieve molen en de organisatie zouden wel merkelijk beter moeten zijn.

Een kennis van mij wordt verantwoordelijk voor de Polestar afdeling bij een Volvo dealer en heeft mij een testrit beloofd. Ik ben benieuwd. Voordien werkte hij trouwens in een Tesla SEC...
 
Het verbruik lijkt me redelijk en de range van de polestar is meer dan voldoende voor elk verbruik, idem dito voor de laadsnelheid.

I beg to differ. Als je zoals ik dagelijks zakelijk 300 tot 400 km rijdt is een range van 350 km echt te krap. In de prakijk hou je in de winter bij 90% iets van 250 km over. Dan sta je echt een stuk meer en vaker te laden dan met een Model 3 waarmee ik in de winter met 90% SOC ruim 350 km haal. Ik vind de polestar op foto's zowel binnen als buiten een stuk(je) mooier dan de Model 3, maar de range, laadsnelheid, Superchargers en periodieke updates spreken voor mij allen in het voordeel van de Model 3.
 
Of zijn de batterijen van de Polestar meer geavanceerd dan die van de Tesla Model 3 en kunnen die zonder schade hogere laadsnelheden aan in het latere gedeelte van de laadcyclus?

Wat denk je zelf? Uit alle testen en onderzoeken blijkt keer op keer dat de innovativiteit van Tesla onovertroffen is als het gaat om het accupakket. Het lijkt mij sterk dat een nieuwkomer als Polestar dat direct weet te overtreffen. Zou wel fijn zijn want dat houdt Tesla scherp.