Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Polestar 2

This site may earn commission on affiliate links.
Is dat echt zo? Niet dat ik je niet geloof hoor, maar in het filmpje van Autovisie (post #114) worden de afmetingen op de achterbank werkelijk vergeleken met elkaar, en daaruit zou blijken dat het in de P2 zelfs ietsje ruimer is (maar bijna hetzelfde). Wat mis ik?

Verder heb ik in andere threads ook al proberen te achterhalen wat de werkelijke meerwaarde van de SuC-s nu werkelijk is. Enkele jaren geleden onmisbaar, maar is dat nog steeds zo?

Als je lange afstanden gaat doen, vakantie of alles meer dan 400 km dan is de meerwaarde van de SuperChargers er zeker. Niet hoeven wachten op VAG producten in de rij bij Ionity.
En veel goedkoper.

Maar als je pijp rookt past zo'n Chinese Volvo misschien beter bij je.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: coolname
Is dat echt zo? Niet dat ik je niet geloof hoor, maar in het filmpje van Autovisie (post #114) worden de afmetingen op de achterbank werkelijk vergeleken met elkaar, en daaruit zou blijken dat het in de P2 zelfs ietsje ruimer is (maar bijna hetzelfde). Wat mis ik?

Verder heb ik in andere threads ook al proberen te achterhalen wat de werkelijke meerwaarde van de SuC-s nu werkelijk is. Enkele jaren geleden onmisbaar, maar is dat nog steeds zo?
Ik denk dat hij wel gelijk hebt, het beste kun je vergelijken met de volgende links:
Polestar 2
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor

De model 3 is 9 cm langer en 5cm breder, maar wel 3,5 cm lager.

Wat betreft de SuC: De meerwaarde van een SuC ligt voornamelijk aan de gebruiker zijn gewoontes. Als jij dagelijks moet bijladen vanwege de reisafstanden kan een SuC prettiger zijn ivm de laadsnelheid en bijbehorende kosten. Die zijn uiteraard weer tegen te gaan met een abonnement. Ook weer afhankelijk wel snellaadstation op jou route ligt. De Model3 is goedkoper in gebruik, dat is ook een overweging.

Tijdens vakanties vind ik de SuC absoluut fijn en minder prijzig (voor mij gratis) dan bijvoorbeeld Ionity. Als je vaak in het buitenland bent, dan kan je met behulp abonnementen al de prijs van alternatieve laadstations drukken. Ik ben bijna alleen tijdens vakanties in het buitenland en dan is een SuC waarbij de prijs lager is gewoon prettig.

In NL laad ik voornamelijk thuis.
 

Attachments

  • upload_2020-7-9_16-55-52.png
    upload_2020-7-9_16-55-52.png
    37 KB · Views: 52
  • Helpful
Reactions: coolname
Autoblog heeft gister een video uitgebracht: Polestar 2 - rijtest en video van de Model 3 killer - Autoblog.nl

Als al eerder gezegd, vind ik de model 3 mooier in overal looks zowel interieur als Exterieur. Dit is heel persoonlijk. Maar de rechthoekige buitenkant van de Polestar is niet mijn ding.

Aanvullend lees ik net op de site van autoblog (citaat crepito):

Polestar 2 een Tesla-killer? Als rij-eigenschappen, bereik, laadsnelheid, software je ding is, nee:
300kg zwaarder
150kW snelladen ipv 250 kW
60km minder WLTP range uit eenzelfde hoeveelheid kWh..
4,7s 0-100 ipv 3,4..
Topsnelheid 200 ipv 260..
 
Last edited:
  • Like
Reactions: wooter
Al lang verbeterd, speelde, als je even de moeite neemt voorbij de kop te lezen, in januari 2019 volgens de datum op Topgear.
Verder zoeken dus.

In het draadje “verbeterpunten” lees ik dat mensen toch nog last hebben van een natte kofferbak. Nog los dat het niet het gewenste ontwerp is, om eerst mensen te laten klagen en dan maar een dikke rubbere rand erop plakken.
 
Is dat echt zo? Niet dat ik je niet geloof hoor, maar in het filmpje van Autovisie (post #114) worden de afmetingen op de achterbank werkelijk vergeleken met elkaar, en daaruit zou blijken dat het in de P2 zelfs ietsje ruimer is (maar bijna hetzelfde). Wat mis ik?

Verder heb ik in andere threads ook al proberen te achterhalen wat de werkelijke meerwaarde van de SuC-s nu werkelijk is. Enkele jaren geleden onmisbaar, maar is dat nog steeds zo?

Ik was vastberaden om de Polestar 2 te kopen ipv de Model 3. Tot ik er in ging zitten en merkte dat er dan niemand meer achter me zou kunnen zitten. Bovendien een zeer ingesloten gevoel, waarschijnlijk door de hoge middenconsole, zijraam dat hoog start,... . Ik kon er m'n vinger niet opleggen, maar een wereld van verschil met de Model 3. Overigens nog veel mensen horen zeggen op het salon waar ik hem zag, dat hij kleiner leek van buiten dan verwacht en ook binnenin nogal krap was. Ik ben zeker geen Tesla-fanboy, maar als je groter bent dan 1m85 en/of grote kinderen hebt, zou ik de Polestar zeker testen voor je hem bestelt. Voor de rest zeker van dat het een super wagen is.

Veel onduidelijkheid overigens over herstellingen. Inboeken zou ook app-based zijn (ook daarin nemen ze de Tesla-specsheet over). Herstelling in eerste instantie in Volvo-garages door Polestar-ingenieurs en na verloop van tijd in Polestar-centers. Wat mij wat zorgen baarde is dat die centra in de stadscentra lijken te liggen (ben dat aan het herhalen dat ik eerder ook al oplijstte).

Naar laadnetwerk staat Tesla verder, maar zou ik me niet te veel zorgen maken. Buiten dan dat de belangrijkste tegenhanger in veel landen Ionity lijkt te zijn. Als Volvo/Polestar niet mee is ingestapt in Ionity kan laden aan de officiële prijs wel een heel wat duurdere grap zijn dan het Supercharger-netwerk.
 
Autoblog heeft gister een video uitgebracht: Polestar 2 - rijtest en video van de Model 3 killer - Autoblog.nl

Als al eerder gezegd, vind ik de model 3 mooier in overal looks zowel interieur als Exterieur. Dit is heel persoonlijk. Maar de rechthoekige buitenkant van de Polestar is niet mijn ding.

Aanvullend lees ik net op de site van autoblog (citaat crepito):

Polestar 2 een Tesla-killer? Als rij-eigenschappen, bereik, laadsnelheid, software je ding is, nee:
300kg zwaarder
150kW snelladen ipv 250 kW
60km minder WLTP range uit eenzelfde hoeveelheid kWh..
4,7s 0-100 ipv 3,4..
Topsnelheid 200 ipv 260..
Dat verschil in laden gaat in de praktijk begreep ik meevallen, aangezien de P2 veel meer de 150kW over een groot deel van de laadcyclus volhoudt (als dat klopt), terwijl de M3 behoorlijk snel afneemt. Ik hoor mensen een verschil van 5min melden.
Die 3,4s en topsnelheid hoort bij de M3P. Ik denk dat het goed is de vergelijking te maken met de LR, ook gezien prijs. Dan licht het op 0.1s bij elkaar. Topsnelheid is bij de P2 gelimiteerd op 200.
 
Ik was vastberaden om de Polestar 2 te kopen ipv de Model 3. Tot ik er in ging zitten en merkte dat er dan niemand meer achter me zou kunnen zitten. Bovendien een zeer ingesloten gevoel, waarschijnlijk door de hoge middenconsole, zijraam dat hoog start,... . Ik kon er m'n vinger niet opleggen, maar een wereld van verschil met de Model 3. Overigens nog veel mensen horen zeggen op het salon waar ik hem zag, dat hij kleiner leek van buiten dan verwacht en ook binnenin nogal krap was. Ik ben zeker geen Tesla-fanboy, maar als je groter bent dan 1m85 en/of grote kinderen hebt, zou ik de Polestar zeker testen voor je hem bestelt. Voor de rest zeker van dat het een super wagen is.

Veel onduidelijkheid overigens over herstellingen. Inboeken zou ook app-based zijn (ook daarin nemen ze de Tesla-specsheet over). Herstelling in eerste instantie in Volvo-garages door Polestar-ingenieurs en na verloop van tijd in Polestar-centers. Wat mij wat zorgen baarde is dat die centra in de stadscentra lijken te liggen (ben dat aan het herhalen dat ik eerder ook al oplijstte).

Naar laadnetwerk staat Tesla verder, maar zou ik me niet te veel zorgen maken. Buiten dan dat de belangrijkste tegenhanger in veel landen Ionity lijkt te zijn. Als Volvo/Polestar niet mee is ingestapt in Ionity kan laden aan de officiële prijs wel een heel wat duurdere grap zijn dan het Supercharger-netwerk.
Dank voor het delen van deze ervaring!! Vooral van dat kleiner zijn/lijken. Tja, ik hoop hem snel te kunnen zien ergens. Weet iemand waar en wanneer dat verwacht wordt?
Qua toegevoegde waarde van de SuC’s verdelen de meningen nogal. Ik heb het niet dagelijks nodig, maar als mijn vakanties en wintersport er heel erg door worden beïnvloed vind ik het wel heel belangrijk. Dan zijn de kosten niet zo belangrijk (want maar paar keer per jaar), maar de beschikbaarheid des te meer. Naast Ionity is er in de zuidelijke landen van ons niet veel volgens mij dat wat meer geeft dan 50kW. En die moeten nog flink uitbreiden om in de buurt te komen van het SuC netwerk, begrijp ik.
 
Ik denk dat de Polestar een groot succes gaat worden bij leasend Nederland. Denk aan de leaserijder die tot nu toe A3/A4'tjes, V40 of 1- of 3-series reed. Die wil niet het extreem eenvoudige interieur van de Tesla maar een wat meer luxe aankleding, en is wat minder geïnteresseerd in SuCs, fancy schermen en vindt 0-100 onder de 5 seconden snel zat.
 
  • Funny
Reactions: pati07
Ik vind het een mooie wagen en ik hoop dat hij erg populair wordt: meer medestanders om uit te leggen dat er geen beren op de weg zijn.

Als ik nu in de markt zou zijn, zou ik, met mijn ervaringen, wederom voor de volle 100% gaan voor de Tesla. Voor nieuwkomers in de markt gaan looks en interieur vaak van doorslaggevende rol zijn. Gaat mij ook niet verbazen dat het alternatief gaat worden voor de etron.
 
Dat verschil in laden gaat in de praktijk begreep ik meevallen, aangezien de P2 veel meer de 150kW over een groot deel van de laadcyclus volhoudt (als dat klopt), terwijl de M3 behoorlijk snel afneemt. Ik hoor mensen een verschil van 5min melden.
Die 3,4s en topsnelheid hoort bij de M3P. Ik denk dat het goed is de vergelijking te maken met de LR, ook gezien prijs. Dan licht het op 0.1s bij elkaar. Topsnelheid is bij de P2 gelimiteerd op 200.
Als je alleen kijkt na de laadsnelheid, heb je helemaal gelijk.

Zelf zou ik kijken naar de laadsnelheid en hoeveel km ik kan halen uit de geladen kWh.
Als ik 10 kWh bij beide auto's laad en de ene verbruikt 150 Wh/km en de ander 200 Wh/km dan rijdt de ene auto de ene auto 67 km en de andere 50km. Als ik dan beredeneer dat beide auto's even snel zouden laden, dan kan de ene auto sneller vertrekken dan de andere.
Je voelt em waarschijnlijk al aankomen. Bij de Model S is het niet alleen de laadsnelheid die wint, maar ook het aantal km wat je ermee kan rijden.

Maar als ik jou was, zou ik gewoon de Polestar 2 nemen omdat je duidelijk die auto wilt. Je hebt namelijk 2 zaken: je gevoel en overall prestatie (hoeveel krijg ik voor mijn geld). Als ik me probeer te verplaatsen in jou schoenen, dan is het gevoel de Polestar 2 en dan probeer je de prestatie te evenaren aan de model 3 om de keuze te rechtvaardigen. Op sommige punten is de Polestar 2 beter en op sommige punten de model 3. Beide mooie auto's.
 
  • Like
Reactions: coolname
Dank voor het delen van deze ervaring!! Vooral van dat kleiner zijn/lijken. Tja, ik hoop hem snel te kunnen zien ergens. Weet iemand waar en wanneer dat verwacht wordt?
Qua toegevoegde waarde van de SuC’s verdelen de meningen nogal. Ik heb het niet dagelijks nodig, maar als mijn vakanties en wintersport er heel erg door worden beïnvloed vind ik het wel heel belangrijk. Dan zijn de kosten niet zo belangrijk (want maar paar keer per jaar), maar de beschikbaarheid des te meer. Naast Ionity is er in de zuidelijke landen van ons niet veel volgens mij dat wat meer geeft dan 50kW. En die moeten nog flink uitbreiden om in de buurt te komen van het SuC netwerk, begrijp ik.
Je kent je eigen rij-patroon het beste. Dan is Excel pakken en het gaan berekenen voor 1 jaar niet zo moeilijk.
 
Als je alleen kijkt na de laadsnelheid, heb je helemaal gelijk.

Zelf zou ik kijken naar de laadsnelheid en hoeveel km ik kan halen uit de geladen kWh.
Als ik 10 kWh bij beide auto's laad en de ene verbruikt 150 Wh/km en de ander 200 Wh/km dan rijdt de ene auto de ene auto 67 km en de andere 50km. Als ik dan beredeneer dat beide auto's even snel zouden laden, dan kan de ene auto sneller vertrekken dan de andere.
Je voelt em waarschijnlijk al aankomen. Bij de Model S is het niet alleen de laadsnelheid die wint, maar ook het aantal km wat je ermee kan rijden.

Maar als ik jou was, zou ik gewoon de Polestar 2 nemen omdat je duidelijk die auto wilt. Je hebt namelijk 2 zaken: je gevoel en overall prestatie (hoeveel krijg ik voor mijn geld). Als ik me probeer te verplaatsen in jou schoenen, dan is het gevoel de Polestar 2 en dan probeer je de prestatie te evenaren aan de model 3 om de keuze te rechtvaardigen. Op sommige punten is de Polestar 2 beter en op sommige punten de model 3. Beide mooie auto's.
Hi hi. Volgens mij ben je meer overtuigd van mijn gevoel dan ikzelf. Ik neig momenteel nl. meer naar de Tesla. Maar eigenlijk bungel ik nog aardig in het midden.... Ik heb nog eventjes, dus niet erg. Hopelijk kan ik de P2 zelf een keer zien....En inderdaad, het zijn beiden hele mooie auto’s, dus slechte keus is er niet.
 
  • Like
Reactions: Maurice1