Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Praktijkverbruik vs verbruik weergegeven in de auto

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag even gekeken naar het E-gebruik over 2022:
  1. Totaal gebruik volgens administratie: Thuis laden met geijkte meter, 91% van totaal, 6% elders, 3% supercharger totaal 7575 kWh,
  2. Totaal gebruik volgens App: 7365 kWh, dus verschil 3,8%.
Totaal gereden 39684 km, dus verbruik resp 191 resp 186 Wh/km. Dat verschil valt me mee.
Verbruik volgens auto heb ik in 2022 niet bijgehouden, eerdere checks gaven een verschil tussen auto en meterstanden van ca 15%.

Met nachttarief van 0,21 EUR/kWh (nog 2 jaar vast...) zijn brandstofkosten 4 ct/km.
Dat rijdt bijna voor niks nog steeds en dat na 110.000 km zonder onderhoud, (alleen 4 banden en interieurfilter), zonder wegenbelasting en 500,- verzekering. En afschrijving schijnt (nu) ook nog mee te vallen.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Phil V
Volgens TeslaMate is er best een verschil tussen de hoeveelheid energie die gebruikt wordt voor het laden en wat er daadwerkelijk de auto in gaat:
1672490314298.png


De gegevens komen vanuit de Tesla, dus dan moet je er ook nog het verlies bij optellen dat je hebt om 11kW door een paar aders te drukken. Vooral bij kou en korte laadsessies zie je behoorlijke inefficiency, dus ik vermoed dat zaken als het opwarmen van de batterij bij het laden best een extra aanslag is op de energierekening.
 
Deze had ik blijkbaar per ongeluk op een vraag in het Model S forum (hoe kwam ik daar terecht) geantwoord ipv in het BENE forum.
Dan maar gecopieerd naar hier.

Kleine oefening gedaan.
Gisteren openbaar geladen aan openbare laadpaal van 11kW.
53CE504F-DA80-4F86-BE5E-D77A6A2FD6E4.jpeg


42 kWh verbruik. In de auto stond dat er 40 kWh geladen was. Er zijn dus 2 kWh laadverliezen. Of 2/42= 4,76% verloren.
Er is 5 uur geladen. Dus 8,4kW gemiddeld (gedeelde paal).

Is veel meer dan thuis aan 7,4 kW. Daar zit ik aan meer dan 10%.

Andere check. Met die 40kWh ben ik van 38% naar 90% gegaan. 52% bij zou dus betekenen dat 100% 77kWh is. Ik dacht dat dit maar 75% was

En het verbruik. Die 40kWh is verbruikt op een rit van 150 km en 2 ritten van 7,5km. Of 242 Wh/km. Tesla gaf aan dat het verbruik 200Wh/km was. Dit zou 33kWh zijn. Waar is die 7kWh naartoe? Er is dus 7,5 kW verbruik geweest die niet in de statistieken meegeteld zijn.
Er zijn 3 koudstarts geweest. Dit zou kunnen betekenen, dat die koudstarts voor ongeveer een uur volop de verwarming noodzakelijk gemaakt hebben (als het klopt dat volle verwarming aan 6kW gebeurt, wat ik ergens las) de 2 korte ritten duurden maar 10 minuten,

Attachments​

  • 67375149-4843-4774-9A48-0E10EFC276B7.png
    67375149-4843-4774-9A48-0E10EFC276B7.png
    94.1 KB · Views: 7
 
Weet niet waar dit te posten maar wellicht kan het ooit voor iemand nuttig zijn.
Verbruik Model S 100D van 2019 met 21" Arachnid (licht)
Verbruik Model S Raven van 2020 met 21" Twin Turbine 21" (zwaar)
Korte trage ritjes met dezelfde klimatologische condities (gisteren en vandaag)
Weet niet of het aan de zware wielen ligt maar verschil is verwaarloosbaar.
Vermoedelijk wordt de winst bij de Raven gemaakt bij langere ritten aan hogere snelheid. 🤔

NRoKpUK.jpg

onyjOP6.jpg
 
  • Like
Reactions: Nick-m