Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

product announcement 23 augustus 21h

This site may earn commission on affiliate links.
Waar andere merken eens in de 8 jaar een nieuw model op de markt brengen en tussentijds 1x een facelift, worden Tesla's continue verbeterd. Een auto die een kwartaal later wordt uitgeleverd kan al weer flink wat wijzigingen hebben gehad. Ik kan je nu al verkondigen dat binnen 1 jaar er een nog grotere accu beschikbaar komt, met een nog snellere p versie, en dat er waarschijnlijk ook nieuwe hardware zal komen voor AP.
Een schrale troost misschien, ik rijd in een S van november 2013. Toen was er geen 90, laat staan 100 versie. Geen dual motor. Niets van dat alles. En geloof het of niet, maar ik moet echt alle bochten zelf sturen! Bizar.
Voor de nieuwe Model X eigenaren: wees gewoon ontzettend blij met je auto, geen hond die weet dat je niet de zwaarste versie hebt. Wij model S rijders hebben met de classics mogen ervaren hoe men reageerde op een auto die toen nog niemand kende, jullie zullen bijkijks krijgen met de falcon wings. Geniet er van en accepteer dat er over een half jaar een 110 versie is. So be it.
 
Nu las ik pas dat een andere (sport)wagenfabrikant per auto ook een marge had van dik boven de 40k. Ik kan het bericht niet meer terugvinden.
Het voordeel bij Tesla is wel dat elke dollar marge wordt gebruikt voor de toekomstige auto's en batterijen.

Nu is range een onderwerp waar we naar nu blijkt heel verschillend in staan.

Van een 85 ben ik vorig jaar terug gegaan naar een 70D en ik merk daar eigenlijk heel weinig van. De enige plek waar wat extra aandacht nodig is ligt, in ons geval, na Wenen door het (nog) ontbreken van een SuC in Hongarije.
Verder gaat het prima en is de range royaal voor mijn gebruik.

Ervan uitgaande dat ik, als ik wat verder ga, vol van huis vertrek (buiten vakanties) dan is het zo dat ik het gemakkelijk retour haal ofwel ik kom in de buurt van een SuC.

Zou ik spelen met de gedachte aan een X zou ik het best aandurven om een 60 versie te nemen. Ten opzicht van de 90 versie (nog even de 100 daargelaten) is het verschil meer dan 20k. Daarvan zou ik dan liever een deel in de opties stoppen zoals het audio pakket dat ik in de X van John heb gehoord en dat werkelijk enorm goed is.
 
Mijn levering is nu vrijdag? Volgens dit artikel kom ik dan in aanmerking voor een goedkopere p100D upgrade?

Tesla customers who have ordered a P90D Ludicrous, but not taken delivery, can upgrade to the 100 kWh pack for $10,000. Existing P90D Ludicrous owners can also upgrade to a 100 kWh pack, but for $20,000, as their used 90 kWh pack will have to be recycled.
Zo lees ik het ook en zou ik ook zeker die upgrade nemen. Toch maar weer 10k verdiend zou mijn vrouw trots zeggen:rolleyes:.
 
Een ding om rekening mee te houden bij al die percentages is de reserves die Tesla heeft ingebouwd. Je gebruikt een kleine 10kWh niet echt, cq wordt niet meegenomen in de berekening van beschikbare range. Je gaat dus effectief van 80 naar 90 (of 75 naar 90). De range winst zal procentueel dus wat groter zijn.

Verder is die 'extra' range in het dagelijks gebruik natuurlijk helemaal niet belangrijk. Voor (nog-)niet-teslarijders verlaagt het wellicht de psychologische barriere een beetje. In de praktijk van alle dag mis je die 80km extra misschien 1 a 2 keer per jaar (zelfs op een TTT of RRR zouden ze niet echt een essentieel verschil maken).

Maar het is meer dan obvious dat dit vooral een move is die gedreven wordt door Musk's idiote obsessie om de snelste productieauto ooit te willen maken. Meer batterij levert een hogere piekstroom en dus snellere acceleratie. Die hele 100 grap is daarom ook alleen voor Ludicrous modellen interessant omdat de andere modellen de hardware missen om zo'n hoge piekstroom van de batterij naar de motor te krijgen.

Wat mij betreft weer een en al afleiding van waar het bij Tesla echt om zou moeten gaan. En het levert weer een hoop onrust en extra werk op (zie de discussies hierboven) in een organisatie die er niet op is voorbereid en/of toegerust.

De enige waarde die voor het bedrijf overblijft is de news buzz en wellicht een effect op de beurskoers maar die lijken toch vooral van tijdelijke aard. (want op dit 'goede' bericht volgen onvermijdelijk weer berichten over de chaos, het niet halen van deadlines, het niet kunnen leveren, etc.)
 
Misschien gaan ze het nog leren om Elon even wat te bedaren alvorens iets aan te kondigen en er voor te zorgen dat je bijvoorbeeld toch al een tiental nieuwe batterijpacks in Tilburg hebt liggen voor de klanten die de upgrade toch willen betalen. Tesla plakt er belachelijke bedragen op, eigenlijk hopende dat er zo weinig mogelijk mensen gebruik van maken omdat het het reeds overbelaste service netwerk nog meer belast.... Maar ze weten dat er altijd wel enkele tientallen zijn die wél dat geld op tafel willen leggen, maar dan plots geconfronteerd worden met een "we weten niet wanneer, hoe lang, ....". Als je zulke belachelijke upgradebedragen vraagt moet je proces daarachter wel gewoon feilloos zijn.


Helemaal met je eens!
Je kunt dit soort zaken heel goed voorbereiden. Maar misschien is dit ook gedaan.

Ik vraag ook niet om het gratis te krijgen. Nee, gewoon wat er staat:
Tesla customers who have ordered a P90D Ludicrous, but not taken delivery, can upgrade to the 100 kWh pack for $10,000.

Het is ook een kleine moeite om klanten die zo'n bestelling (voor een P90D met Ludicrous) uit hebben staan tevoren even te informeren. Zijn er geen duizenden.
 
Een ding om rekening mee te houden bij al die percentages is de reserves die Tesla heeft ingebouwd. Je gebruikt een kleine 10kWh niet echt, cq wordt niet meegenomen in de berekening van beschikbare range. Je gaat dus effectief van 80 naar 90 (of 75 naar 90). De range winst zal procentueel dus wat groter zijn.

Verder is die 'extra' range in het dagelijks gebruik natuurlijk helemaal niet belangrijk. Voor (nog-)niet-teslarijders verlaagt het wellicht de psychologische barriere een beetje. In de praktijk van alle dag mis je die 80km extra misschien 1 a 2 keer per jaar (zelfs op een TTT of RRR zouden ze niet echt een essentieel verschil maken).

Maar het is meer dan obvious dat dit vooral een move is die gedreven wordt door Musk's idiote obsessie om de snelste productieauto ooit te willen maken. Meer batterij levert een hogere piekstroom en dus snellere acceleratie. Die hele 100 grap is daarom ook alleen voor Ludicrous modellen interessant omdat de andere modellen de hardware missen om zo'n hoge piekstroom van de batterij naar de motor te krijgen.

Wat mij betreft weer een en al afleiding van waar het bij Tesla echt om zou moeten gaan. En het levert weer een hoop onrust en extra werk op (zie de discussies hierboven) in een organisatie die er niet op is voorbereid en/of toegerust.

De enige waarde die voor het bedrijf overblijft is de news buzz en wellicht een effect op de beurskoers maar die lijken toch vooral van tijdelijke aard. (want op dit 'goede' bericht volgen onvermijdelijk weer berichten over de chaos, het niet halen van deadlines, het niet kunnen leveren, etc.)

Het laatste ben ik niet met je eens. Door te laten zien dat EV's op alle terreinen (stap voor stap) de ICE modellen voorbij gaan en nu zelfs de top uitmaken (tegen in vergelijking uiterst schappelijk prijzen Here’s How the New Teslas Stack Up Against Bugatti, Lamborghini, and Ferrari) zet je enerzijds een niet te missen statement neer en anderzijds zal alle research en ontwikkeling terug gaan komen in de goedkopere versies. Als over een paar maanden de 100D versie er is zal deze weer een aardige sprong in de range laten zien (NEDC zal boven de 650 km liggen) en als de nieuwe techniek afdaalt zullen alle versies weer een stapje omhoog gaan.
En uiteraard mag iedereen beslissen wat hij wil kopen resp. ervoor over heeft.
 
  • Like
Reactions: HWS and CO2CLEAN
Het is ook een kleine moeite om klanten die zo'n bestelling (voor een P90D met Ludicrous) uit hebben staan tevoren even te informeren. Zijn er geen duizenden.
Ik gok dat ze dan problemen gaan krijgen met de beurswaakhond...

Vanuit financieel oogpunt zou ik in jouw geval ook eisen dat je de optie krijgt om voor 10k te upgraden. Technisch zou dit geen probleem moeten zijn. Je zou je wagen gewoon af moeten mogen nemen. Ik zou voorstellen 10k minder te betalen en als het 100kw pack beschikbaar is over een maand of 3 deze uit te wisselen waarna jij de resterende 20k nog betaald. Mocht dat niet mogelijk zijn dan zou ik willen downgraden naar een 90D.

Mocht dat ook niet mogelijk zijn dan zou ik me flink pissed voelen. Misschien dat t ooit zou slijten na een poos met een toch fantastische wagen gereden te hebben maar ik zou er altijd een wrange nasmaak aan overhouden en dat is wat Tesla beweert niet te willen bij haar klanten.

Om deze redenen heb ik voor een 90D gekozen en kijk ik altijd jaloers als ik weer een P zie maar ben ik blij als er weer een nieuwe update of upgrade uitkomt en ik m'n knaken in m'n zak heb gehouden.
 
Ik gok dat ze dan problemen gaan krijgen met de beurswaakhond...

Vanuit financieel oogpunt zou ik in jouw geval ook eisen dat je de optie krijgt om voor 10k te upgraden. Technisch zou dit geen probleem moeten zijn. Je zou je wagen gewoon af moeten mogen nemen. Ik zou voorstellen 10k minder te betalen en als het 100kw pack beschikbaar is over een maand of 3 deze uit te wisselen waarna jij de resterende 20k nog betaald. Mocht dat niet mogelijk zijn dan zou ik willen downgraden naar een 90D.

Mocht dat ook niet mogelijk zijn dan zou ik me flink pissed voelen. Misschien dat t ooit zou slijten na een poos met een toch fantastische wagen gereden te hebben maar ik zou er altijd een wrange nasmaak aan overhouden en dat is wat Tesla beweert niet te willen bij haar klanten.

Om deze redenen heb ik voor een 90D gekozen en kijk ik altijd jaloers als ik weer een P zie maar ben ik blij als er weer een nieuwe update of upgrade uitkomt en ik m'n knaken in m'n zak heb gehouden.


Helemaal met je eens!!! We zitten op een lijn. Ik ga nu bellen. Denk dat ze me wel blij gaan maken. Ik moet de factuur nog betalen, staat vanmiddag klaar voor betaling.......
 
Maar staat er ergens dat de accupakketten nog niet beschikbaar zijn? Staat er ergens dat dat pas over 3 maanden is>

Lijkt mij, na maanden speculaties, dat je dit nieuwsbericht pas naar buiten brengt als je in Fremont, én in Tilburg, al een heleboel pakketten hebt staan.
 
Maar staat er ergens dat de accupakketten nog niet beschikbaar zijn? Staat er ergens dat dat pas over 3 maanden is>

Lijkt mij, na maanden speculaties, dat je dit nieuwsbericht pas naar buiten brengt als je in Fremont, én in Tilburg, al een heleboel pakketten hebt staan.
Tesla communiceerde ooit eens over een nieuw model en liet je zelfs jaren voor de feitelijke levering een aanbetaling doen. De kans dat er nu al wat 100 (ik durf geen eenheden meer te noemen) accupakketten klaar liggen in Nederland lijkt mij nihil.
 
Maar staat er ergens dat de accupakketten nog niet beschikbaar zijn? Staat er ergens dat dat pas over 3 maanden is>

Lijkt mij, na maanden speculaties, dat je dit nieuwsbericht pas naar buiten brengt als je in Fremont, én in Tilburg, al een heleboel pakketten hebt staan.
Vanuit Tesla zou ik 2 opties voor je zeer coulant vinden. Of je neemt vrijdag je auto in ontvangst, gaat er lekker in rijden en koopt voor 20k een upgrade. Immers voordat deze batterijen beschikbaar zijn heb je met jouw auto toch al snel 10 a 15k km gereden.
Of je annuleert je huidige auto en bestelt een 100.

Je verwacht dat de accu pakketten al beschikbaar zijn, direct na de nieuwsaankondiging. Verwachtte je vroeger van de oude fabrikanten dat een facelift ook dezelfde week geleverd zou worden? Met andere woorden, ik denk dat je irreële verwachtingen hebt van tesla, die je overigens bij andere fabrikanten ook niet zou hebben. Het feit dat je de auto kunt upgraden is al een bizarre verbetering ten opzichte van andere merken. Daar koop je een auto. En als men dan 1 week voor levering aankondigt dat er een sneller motorvariant beschikbaar komt is het echt pech hebben.
 
Een ding om rekening mee te houden bij al die percentages is de reserves die Tesla heeft ingebouwd. Je gebruikt een kleine 10kWh niet echt, cq wordt niet meegenomen in de berekening van beschikbare range. Je gaat dus effectief van 80 naar 90 (of 75 naar 90). De range winst zal procentueel dus wat groter zijn.

Verder is die 'extra' range in het dagelijks gebruik natuurlijk helemaal niet belangrijk. Voor (nog-)niet-teslarijders verlaagt het wellicht de psychologische barriere een beetje. In de praktijk van alle dag mis je die 80km extra misschien 1 a 2 keer per jaar (zelfs op een TTT of RRR zouden ze niet echt een essentieel verschil maken).

Maar het is meer dan obvious dat dit vooral een move is die gedreven wordt door Musk's idiote obsessie om de snelste productieauto ooit te willen maken. Meer batterij levert een hogere piekstroom en dus snellere acceleratie. Die hele 100 grap is daarom ook alleen voor Ludicrous modellen interessant omdat de andere modellen de hardware missen om zo'n hoge piekstroom van de batterij naar de motor te krijgen.

Wat mij betreft weer een en al afleiding van waar het bij Tesla echt om zou moeten gaan. En het levert weer een hoop onrust en extra werk op (zie de discussies hierboven) in een organisatie die er niet op is voorbereid en/of toegerust.

De enige waarde die voor het bedrijf overblijft is de news buzz en wellicht een effect op de beurskoers maar die lijken toch vooral van tijdelijke aard. (want op dit 'goede' bericht volgen onvermijdelijk weer berichten over de chaos, het niet halen van deadlines, het niet kunnen leveren, etc.)
Die extra range is in de praktijk zeker niet nodig. Wat voor mij vooral een reden zou zijn om tzt te upgraden van een 85 naar een 100, in plaats van naar bijvoorbeeld een 75, is dat de 100 langer met een hoger vermogen kan snelladen en waarschijnlijk ook een hogere laadsnelheid heeft (145 kW, en mogelijk dat dat met de 100 nog wel verder zal worden opgehoogd naar 160). Dat betekend dat waar ik met mijn huidige 85 40 minuten moet laden, de 100 vermoedelijk maar 20 minuten voor nodig heeft voor dezelfde hoeveelheid energie.
 
Bij de P85D kon je voor half geld upgraden naar L...
Dus voor 5K upgraden naar de 100 lijkt me n goed idee... :cool:
(In ieder geval beter dan voor dubbel):D
Bij die upgrade bleef het meest kostbare onderdeel (en mogelijk ook het snelst afschrijvende), de accu, gewoon in de auto zitten. Hier moet er een nieuwe accu in.

Blijft staan dat het prijsverschil voor 10kWh extra bizar is, tegen de huidige batterijprijzen zou dat niet veel meer dan $4.000 mogen kosten.
 
Het laatste ben ik niet met je eens. Door te laten zien dat EV's op alle terreinen (stap voor stap) de ICE modellen voorbij gaan en nu zelfs de top uitmaken (tegen in vergelijking uiterst schappelijk prijzen Here’s How the New Teslas Stack Up Against Bugatti, Lamborghini, and Ferrari) zet je enerzijds een niet te missen statement neer en anderzijds zal alle research en ontwikkeling terug gaan komen in de goedkopere versies. Als over een paar maanden de 100D versie er is zal deze weer een aardige sprong in de range laten zien (NEDC zal boven de 650 km liggen) en als de nieuwe techniek afdaalt zullen alle versies weer een stapje omhoog gaan.
En uiteraard mag iedereen beslissen wat hij wil kopen resp. ervoor over heeft.

Als Tesla een 'normaal' bedrijf was met een gebalanceerde mix van R&D en productie, fatsoenlijke winst en diepe zakken dan had je helemaal gelijk
 
Vanuit Tesla zou ik 2 opties voor je zeer coulant vinden. Of je neemt vrijdag je auto in ontvangst, gaat er lekker in rijden en koopt voor 20k een upgrade. Immers voordat deze batterijen beschikbaar zijn heb je met jouw auto toch al snel 10 a 15k km gereden.
Of je annuleert je huidige auto en bestelt een 100.

Je verwacht dat de accu pakketten al beschikbaar zijn, direct na de nieuwsaankondiging. Verwachtte je vroeger van de oude fabrikanten dat een facelift ook dezelfde week geleverd zou worden? Met andere woorden, ik denk dat je irreële verwachtingen hebt van tesla, die je overigens bij andere fabrikanten ook niet zou hebben. Het feit dat je de auto kunt upgraden is al een bizarre verbetering ten opzichte van andere merken. Daar koop je een auto. En als men dan 1 week voor levering aankondigt dat er een sneller motorvariant beschikbaar komt is het echt pech hebben.


Ik bedenk het niet zelf.

Tesla schrijf:

Als je auto nog niet geleverd is, accupakket dus nog ongebruikt, kun je upgraden voor 10.000 dollar.

Mijn auto is nog niet geleverd.
Wat bedoelen ze dan:
- nog niet op lopende band
- nog niet op de boot
Als ie nog niet in fabricage mag zijn hadden ze die hele regel weg moeten laten!!!

Kortom, ik ben gewoon benieuwd wat Tesla gaat doen.