Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Range depending on tyre choice

This site may earn commission on affiliate links.
Volgens 2012 Tesla Model S Road Test Specs

is het Max. toegestane gewicht 5.664 lbs = 2.570 kg.
Het maximale laadvermogen is op basis van de gegevens van Edmunds 405 kg; dat is erg weinig voor een auto in deze klasse.
Bij gewichtsverdeling van 47%/53% is het gewicht op een achterband 680 kg.

Dat is dus slechts een fractie onder de maximale toegestane belasting van 710 kg (load index 96).

Als je met 5 volwassenen in de auto zit en wat zware spullen achterin legt, ga je hier waarschijnlijk overheen.
 
Sinds kort is de EU Owners Manual Europe V1.11 beschikbaar op MyTesla met de bandengegevens.

21 inch: geen Continental Extreme Contact (F label) maar de Michelin Pilot Sport ( PS2 ? ) . Merkwaardig omdat volgens de Michelin site alleen de Pilot Super Sport in deze maat in EU leverbaar is. Bij P+ staat slechts dat het Michelin ( ? ) banden zijn.

19 inch: nog steeds de Goodyear Eagle RS-A2 vierseizoenenband (E-label rolweerstand en waarschijnlijk E-label voor remmen op nat wegdek).

Omdat de Goodyear Eagle RS-A2 niet in EU te koop is, wordt dit hopelijk nog gewijzigd in een zomerband. Er zijn diverse zomerbanden met C label voor rolweerstand en A label voor remmen op nat wegdek verkrijgbaar, dus het kan niet heel ingewikkeld zijn.

Het verschil in remweg tussen E en A label op nat wegdek bij 80 km/uur bedraagt 12 meter ( ! ). Als Tesla mijn Model S met de 19 inch vierseizoenbanden levert dan zal mijn eerste rit direct naar de bandenleverancier zijn.

Ik ben heel benieuwd wat er over een paar weken onder de eerste uit te leveren auto's zit.



View attachment 27153


Schermafbeelding 2013-07-31 om 9.44.43 AM.png





 
Sinds kort is de EU Owners Manual Europe V1.11 beschikbaar op MyTesla met de bandengegevens.

21 inch: geen Continental Extreme Contact (F label) maar de Michelin Pilot Sport ( PS2 ? ) . Merkwaardig omdat volgens de Michelin site alleen de Pilot Super Sport in deze maat in EU leverbaar is. Bij P+ staat slechts dat het Michelin ( ? ) banden zijn.

19 inch: nog steeds de Goodyear Eagle RS-A2 vierseizoenenband (E-label rolweerstand en waarschijnlijk E-label voor remmen op nat wegdek).

Omdat de Goodyear Eagle RS-A2 niet in EU te koop is, wordt dit hopelijk nog gewijzigd in een zomerband. Er zijn diverse zomerbanden met C label voor rolweerstand en A label voor remmen op nat wegdek verkrijgbaar, dus het kan niet heel ingewikkeld zijn.

Het verschil in remweg tussen E en A label op nat wegdek bij 80 km/uur bedraagt 12 meter ( ! ). Als Tesla mijn Model S met de 19 inch vierseizoenbanden levert dan zal mijn eerste rit direct naar de bandenleverancier zijn.

Ik ben heel benieuwd wat er over een paar weken onder de eerste uit te leveren auto's zit.


Hans,
welke banden zou jij monteren ? zomer / winter.

thx !!
 
Hans,
welke banden zou jij monteren ? zomer / winter.

thx !!


De meest geschikte zomerbanden in de maat 245/45R19 zijn m.i.

ContiSportContact 5 102Y (C/B/72dB)
Dunlop Sport Maxx RT 102Y (C/A/68dB)
GoodyearEagle Asymmetric 2 102Y (C/A/70dB)
Michelin Pilot 3 102Y (C/A/71dB)

Deze banden komen in alle testen steeds als besten naar voren, de verschillen zijn slechts marginaal.
Van de ANWB krijgen de GoodYear en Dunlop een iets betere waardering voor de slijtage.
De Dunlop maakt het minste geluid (aan de buitenzijde gemeten). Wellicht dat dit ook een indicatie is voor het geluid in de auto zelf.
De Conti's krijgen van de ANWB een extra plusje voor remmen op droog wegdek, maar dat is wat mij betreft niet een interessant criterium.

Vooralsnog is mijn persoonlijke keuze de Dunlop, mits deze een velgrandbescherming heeft.

Geschikte winterbanden in de maat 245/45R19 zijn:

Michelin Alpin PA4 102W (E/C/70dB)
Pirelli Sottozero serie 2 102V (C/C/72dB)

Tesla USA biedt de Sottozero 240 als winterband aan. In de USA is er echter ook een Sottozero 240 serie 2, dus ik weet niet of deze band gelijk is aan de EU uitvoering.

Omdat mijn Tesla eind nov/begin dec geleverd wordt, zou ik deze het liefst gelijk met winterbanden geleverd zien. Zou dat mogelijk zijn ?

- - - Updated - - -

Vanmiddag heb ik nog met Wouter van Tesla gesproken.
Voor zover hij wist worden de auto's geleverd met de GoodYear Eagle RS-2A 'vlees noch vis' vierseizoenen banden.
Hij zou wel gaan informeren of hier nog iets aan te wijzigen valt.

- - - Updated - - -

Zou zo'n (zomer)band iets zijn?
http://www.profiletyrecenter.nl/banden/Dunlop/SPSportMaxxGT/B.DU.245.45.019.Y.MAX.01
C-label voor zuinigheid, B-label voor remafstand en een laag geluidsniveau.

- - - Updated - - -

En bijvoorbeeld zoiets als winterband:
http://www.profiletyrecenter.nl/banden/Pirelli/WinterSottoZero2/B.PI.245.45.019.V.240.00
C-label voor zuinigheid en remweg


Inderdaad.. Ik denk dat de Dunlop Sport Maxx RT de opvolger is van de Sport Maxx GT.
 
Bedankt Hans. Interessante en nuttige informatie. Lijkt me toch niet zo handig van Tesla EU om een band te gaan afleveren die normaal in de EU niet eens leverbaar is. Daar lijkt me dan niet goed over nagedacht. Ik ga ook de winterbanden bestellen en zal net als jij ook rond eind-november/begin december zitten. Ik ga ze zeker vragen om dan gelijk de winterbanden er onder te zetten. Als ze dat van tevoren weten lijkt me dat toch geen probleem ...

En dan opteer ik natuurlijk ook voor zomerbanden (i.p.v. 4-seizoen), net als jij aangeeft. Als ze dat niet kunnen/willen leveren dan kunnen we altijd nog proberen om de winterbanden IN PLAATS VAN de vierseizoenen banden te laten monteren en dan zelf de boer op te gaan voor de zomerbanden.
 
Nog een kleine aanvulling.

De winterband van Michelin is de Michelin Pilot Alpin PA4 102W (E/C/70dB)

Op de USA site van Pirelli staat uitsluitend de Sottozero serie 2 vermeld.
Er van uitgaande dat Tesla de meest up-to-date banden inkoopt, zijn deze identiek aan de EU banden.

http://shop.teslamotors.com/collections/model-s/products/winter-wheel-and-tire-set-pirelli




- - - Updated - - -

Bedankt Hans. Interessante en nuttige informatie. Lijkt me toch niet zo handig van Tesla EU om een band te gaan afleveren die normaal in de EU niet eens leverbaar is. Daar lijkt me dan niet goed over nagedacht. Ik ga ook de winterbanden bestellen en zal net als jij ook rond eind-november/begin december zitten. Ik ga ze zeker vragen om dan gelijk de winterbanden er onder te zetten. Als ze dat van tevoren weten lijkt me dat toch geen probleem ...

En dan opteer ik natuurlijk ook voor zomerbanden (i.p.v. 4-seizoen), net als jij aangeeft. Als ze dat niet kunnen/willen leveren dan kunnen we altijd nog proberen om de winterbanden IN PLAATS VAN de vierseizoenen banden te laten monteren en dan zelf de boer op te gaan voor de zomerbanden.


En tegen de tijd dat het lente 2014 wordt zijn er wellicht alweer betere/efficiëntere zomerbanden op de markt.
Dunlop doet nu al proeven met A+ label banden. Dat zou de actieradius van de model S tot ver boven de 500km brengen.
 
i installed Toyo's nanoenergie 2 on the rear of myRoadster. the consumption at 55mph = 88kph went down frm 120-124Wh/km as far as 105Wh/km, Did 390km at 105Wh/km recently (my roadster hat > 147.000km at that time)
 
i installed Toyo's nanoenergie 2 on the rear of myRoadster. the consumption at 55mph = 88kph went down frm 120-124Wh/km as far as 105Wh/km, Did 390km at 105Wh/km recently (my roadster hat > 147.000km at that time)

Very impressive !

What type of rear tires did you have before you installed the Toyo's ? And what is on the front ?

Interesting: Toyo NanoEnergy2 has a C label for efficiency and an A-label for braking on wet

NanoEnergy 2 | TOYO TIRES – Benelux


p.s. 390km x 105Wh/km = 41 kWh. Did you loose some battery capacity after 147.000 km ?
 
Only available up to 18"
I asked Lester if the 19" Goodyear Eagles were definitely the tyres for the EU and he confirmed


Did you mention to Lester that the Eagles are not available in the EU, so we only can get replacements from Tesla and not from regular tyre shops ?
Will Tesla immediately send a ranger with a spare tyre at no extra cost when I am stranded with a puncture in the middle of nowhere ?