Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tip van ex-Tesla monteur over 12V batterij probleem

This site may earn commission on affiliate links.
Moderator: onderstaande posts zijn verplaatst vanuit het Even Voorstellen-draadje


---

Hoi iedereen,

Bij deze zou ik mezelf graag even voorstellen. Ik ben Rob, 41jaar, autoliefhebber in hart en nieren en autotechnieker.
In 2014 ben ik bij Tesla in België beginnen sleutelen. Als technieker nr. 5 of zo van België, toen er nog maar 1 service center was en Tesla nog vollebak in de luiers zat.
De laatste 6 jaar heb ik in het SC van Hasselt gewerkt.
Zelf heb ik (nog) geen Tesla; ik wacht op een groter model waarin ik vrouw, 3 kinderen en 3 honden kan duwen...

Recent heb ik de sprong gewaagd, heb ik mijn ontslag gegeven en ben ik mijn eigen zaak gestart als onafhankelijke EV hersteller met een focus op Tesla's en het herstellen van de oude battery packs uit garantie.
Als Ex Tesla-werknemer kan ik nu rustig deelnemen aan dit forum en kan ik hulp bieden met technische zaken. Al moet ik, uiteraard, wel rekening houden met de non-disclosure van Tesla.

Als ik iemand kan helpen, just shoot...
 
Hoi iedereen,

Bij deze zou ik mezelf graag even voorstellen. Ik ben Rob, 41jaar, autoliefhebber in hart en nieren en autotechnieker.
In 2014 ben ik bij Tesla in België beginnen sleutelen. Als technieker nr. 5 of zo van België, toen er nog maar 1 service center was en Tesla nog vollebak in de luiers zat.
De laatste 6 jaar heb ik in het SC van Hasselt gewerkt.
Zelf heb ik (nog) geen Tesla; ik wacht op een groter model waarin ik vrouw, 3 kinderen en 3 honden kan duwen...

Recent heb ik de sprong gewaagd, heb ik mijn ontslag gegeven en ben ik mijn eigen zaak gestart als onafhankelijke EV hersteller met een focus op Tesla's en het herstellen van de oude battery packs uit garantie.
Als Ex Tesla-werknemer kan ik nu rustig deelnemen aan dit forum en kan ik hulp bieden met technische zaken. Al moet ik, uiteraard, wel rekening houden met de non-disclosure van Tesla.

Als ik iemand kan helpen, just shoot...
Ik zou eens kijken of je bij Sven aan de slag kunt ;)
 
Hoi iedereen,

Bij deze zou ik mezelf graag even voorstellen. Ik ben Rob, 41jaar, autoliefhebber in hart en nieren en autotechnieker.
In 2014 ben ik bij Tesla in België beginnen sleutelen. Als technieker nr. 5 of zo van België, toen er nog maar 1 service center was en Tesla nog vollebak in de luiers zat.
De laatste 6 jaar heb ik in het SC van Hasselt gewerkt.
Zelf heb ik (nog) geen Tesla; ik wacht op een groter model waarin ik vrouw, 3 kinderen en 3 honden kan duwen...

Recent heb ik de sprong gewaagd, heb ik mijn ontslag gegeven en ben ik mijn eigen zaak gestart als onafhankelijke EV hersteller met een focus op Tesla's en het herstellen van de oude battery packs uit garantie.
Als Ex Tesla-werknemer kan ik nu rustig deelnemen aan dit forum en kan ik hulp bieden met technische zaken. Al moet ik, uiteraard, wel rekening houden met de non-disclosure van Tesla.

Als ik iemand kan helpen, just shoot...

Aangezien Tesla het zelf de normaalste zaak van de wereld vindt en mij niet wilt helpen (de mobile ranger gaf aan dat er een onofficiele fix is, maar dit niet mag uitvoeren):

Rij een Model X Plaid waar ik sporadisch een paardentrailer mee trek. Deze heeft verlichting aan de binnenkant en een draadloze camera, om e.e.a. in de gaten te houden wanneer je rijdt. Nu is er bij normale auto's constant 12V aanwezig op de trailer stekker, alleen bij Tesla vonden ze het een goed idee om dit niet te faciliteren omdat, zo vertelt het SC mij, er een "nieuwe generatie 16 volt Li-Ion accu in zit die dit niet aan kan".

Als leek klinkt dit als klinkklare onzin, gezien er in de auto 2 USB-C always-on poorten zitten waarmee ik mijn telefoon kan opladen. De engelse tak van dit forum heeft het geloof ik al opgelost, alleen geven allen wel aan dat je met de fix je garantie vergooit.

 
Aangezien Tesla het zelf de normaalste zaak van de wereld vindt en mij niet wilt helpen (de mobile ranger gaf aan dat er een onofficiele fix is, maar dit niet mag uitvoeren):

Rij een Model X Plaid waar ik sporadisch een paardentrailer mee trek. Deze heeft verlichting aan de binnenkant en een draadloze camera, om e.e.a. in de gaten te houden wanneer je rijdt. Nu is er bij normale auto's constant 12V aanwezig op de trailer stekker, alleen bij Tesla vonden ze het een goed idee om dit niet te faciliteren omdat, zo vertelt het SC mij, er een "nieuwe generatie 16 volt Li-Ion accu in zit die dit niet aan kan".

Als leek klinkt dit als klinkklare onzin, gezien er in de auto 2 USB-C always-on poorten zitten waarmee ik mijn telefoon kan opladen. De engelse tak van dit forum heeft het geloof ik al opgelost, alleen geven allen wel aan dat je met de fix je garantie vergooit.


Is dit specifieke geval niet eenvoudig op te lossen door bijvoorbeeld een aftakking te maken op de verlichting van je trailer?
(als de achterlichten van de trailer aan gaan gaat ook de binnenverlichting en eventueel de voeding van de camera aan / eventueel met extra schakelaar ertussen)

De trailer is altijd aangekoppeld als er een paard in zit, dan is het alleen nog noodzakelijk om de verlichting van de Tesla aan te hebben/houden.
 
LED verlichting op batterijen zijn er tegenwoordig voldoende te koop die meerdere uren licht kunnen geven.
Bijvoorbeeld:

Hetzelfde geldt voor mini-camera's
Bijvoorbeeld:
 
  • Like
Reactions: job-lek
LED verlichting op batterijen zijn er tegenwoordig voldoende te koop die meerdere uren licht kunnen geven.
Bijvoorbeeld:

Hetzelfde geldt voor mini-camera's
Bijvoorbeeld:
Weet ik. Net als koelkasten, die kun je ook voldoende vinden op internet.

Dat was de vraag niet. Ik wil 12v continu-stroom over de trailer stekker.
 
Is dit specifieke geval niet eenvoudig op te lossen door bijvoorbeeld een aftakking te maken op de verlichting van je trailer?
(als de achterlichten van de trailer aan gaan gaat ook de binnenverlichting en eventueel de voeding van de camera aan / eventueel met extra schakelaar ertussen)

De trailer is altijd aangekoppeld als er een paard in zit, dan is het alleen nog noodzakelijk om de verlichting van de Tesla aan te hebben/houden.
Hm goede vraag. Zal het eens neerleggen bij de trailer dealer of dit (volgens hem) kan.

Blijft nogsteeds dat ik liever gewoon een werkende continu 12v poort heb voor toekomstige usecases (geen idee welke nog), maar wellicht een handige hack voor het moment.
 
Dat was de vraag niet. Ik wil 12v continu-stroom over de trailer stekker.
Krisja deed een first principles thinking, terwijl jij al een oplossing hebt gekozen.

First principle: je wil 12V in je trailer. Krisja stelt een eenvoudige oplossing voor die niet je garantie beïnvloed. Jij verwerpt die want je hebt al gekozen dat die 12V van je auto moet komen, hoewel je auto die niet ondersteunt.

Eenvoudigste lijkt me de 12V batterij, die wanneer de auto is aangesloten en rijdt wordt opgeladen. En eens de auto stil staat, val je terug op enkel de batterij. Lijkt me eenvoudiger en veiliger dan te gaan knippen in de bedrading van je Tesla.
 
Krisja deed een first principles thinking, terwijl jij al een oplossing hebt gekozen.

First principle: je wil 12V in je trailer. Krisja stelt een eenvoudige oplossing voor die niet je garantie beïnvloed. Jij verwerpt die want je hebt al gekozen dat die 12V van je auto moet komen, hoewel je auto die niet ondersteunt.

Eenvoudigste lijkt me de 12V batterij, die wanneer de auto is aangesloten en rijdt wordt opgeladen. En eens de auto stil staat, val je terug op enkel de batterij. Lijkt me eenvoudiger en veiliger dan te gaan knippen in de bedrading van je Tesla.

Verder gaat alles goed daar?

Een externe stroombron inbouwen die oplaadt tijdens het rijden (hoe dan?) is ongeveer de meest complexe oplossing die je had kunnen bedenken.
 
Een externe stroombron inbouwen die oplaadt tijdens het rijden (hoe dan?) is ongeveer de meest complexe oplossing die je had kunnen bedenken.
De auto levert toch 12V wanneer ie aan staat? Tak af van de inkomende 12V of van een van de achterlichten en klaar is kees.

Veel makkelijker dan ergens een continue 12V vinden in een Tesla, waardoor je continu de 12/16V batterij leeg trekt, waardoor de auto telkens uit slaapstand schiet om wakker te worden om de 12/16V batterij te laden.

Mijn 2017 Model X met MCU1 had geen Sentry mode, dus had ik zelf dash cams op een 12V. Op continu 12V trok die de 12V batterij leeg en bleef de auto telkens aan. Pas op een geschakelde 12V en een externe batterij kon de wagen terug slapen, terwijl de dashcams werden gevoed door die externe 12V batterij.
 
  • Informative
Reactions: job-lek
De auto levert toch 12V wanneer ie aan staat? Tak af van de inkomende 12V of van een van de achterlichten en klaar is kees.

Veel makkelijker dan ergens een continue 12V vinden in een Tesla, waardoor je continu de 12/16V batterij leeg trekt, waardoor de auto telkens uit slaapstand schiet om wakker te worden om de 12/16V batterij te laden.

Mijn 2017 Model X met MCU1 had geen Sentry mode, dus had ik zelf dash cams op een 12V. Op continu 12V trok die de 12V batterij leeg en bleef de auto telkens aan. Pas op een geschakelde 12V en een externe batterij kon de wagen terug slapen, terwijl de dashcams werden gevoed door die externe 12V batterij.
Kan je dan niet beter een lamp met batterij en zonnecel installeren?
Zoiets: LED-schijnwerper op zonne-energie met bewegingssensor Maclean Energy IP44, 5W, 400lm,... | bol.
 
Aangezien Tesla het zelf de normaalste zaak van de wereld vindt en mij niet wilt helpen (de mobile ranger gaf aan dat er een onofficiele fix is, maar dit niet mag uitvoeren):

Rij een Model X Plaid waar ik sporadisch een paardentrailer mee trek. Deze heeft verlichting aan de binnenkant en een draadloze camera, om e.e.a. in de gaten te houden wanneer je rijdt. Nu is er bij normale auto's constant 12V aanwezig op de trailer stekker, alleen bij Tesla vonden ze het een goed idee om dit niet te faciliteren omdat, zo vertelt het SC mij, er een "nieuwe generatie 16 volt Li-Ion accu in zit die dit niet aan kan".

Als leek klinkt dit als klinkklare onzin, gezien er in de auto 2 USB-C always-on poorten zitten waarmee ik mijn telefoon kan opladen. De engelse tak van dit forum heeft het geloof ik al opgelost, alleen geven allen wel aan dat je met de fix je garantie vergooit.

Ik heb me er even in verdiept, en ik vind het nogal bizar.
Allereerst moet ik bekennen dat ik nog niet veel van de Plaids weet, aangezien ik die nog niet veel gezien heb. Als tech zie je de wagens alleen als ze defect zijn.
Volgens de elektrische schema's zit die constante voeding er gewoon in. Maar dat is op het schema van de Noord-Amerikaans versie. En ik vind de Europese versie nergens terug.
Ik veronderstel dat je het al fysiek gecontroleerd hebt dat de voeding er effectief niet in zit...
De officiële oplossing die Tesla voorstelt (staat zo in de owners manual beschreven) is de connector voor een trailer controller in het dashboard onder het stuur ergens. In die connector is voeding voorzien. Je zou die voeding (met een tegenconnector beschikbaar via tesla) tot aan de stekker voor de aanhanger kunnen doortrekken. Volgens de amerikanen staat er dan 16v op, maar dat lijkt me onzin. Die voeding komt uit de VCLeft, afgezekerd tot 20A, dus perfect voor de functies die nodig hebt.
Mogelijk moet je wel de wagen 'wakker' houden door je veiligheidsgordel in te klikken . Geen idee of die voeding actief blijft als de wagen geparkeerd staat.
Het vervallen van de garantie lijkt met ook niet echt van toepassing. Die connector is daarvoor aanwezig. Ok, officieel moet je traileraansluiting openen en een extra kabel aansluiten. Maar ik zie niet in waar dat dat ooit voor problemen zou zorgen aangaande garantie.

En de opmerking van de usb-poorten is correct. Die worden gevoed door dezelfde VCLeft-controller. Dus de wagen heeft de mogelijkheid om 12v te geven voor randapparatuur.
Ik heb er het raden naar waarom die specifiek voeding er niet zou in zitten, laat staan dat een baliemedewerker van een Service Center dit zou weten. Het is mogelijk dat een gevolg is van de nieuwe 15,5V-batterij. Maar dat weet ik niet zeker.
Ik heb al vele verhalen gehoord die een heel eigen leven zijn gaan leiden omwille van de onzin die 1 persoon binnen Tesla ooit uitgekraamd heeft.
 

Attachments

  • Scherm­afbeelding 2023-11-23 om 11.14.19.png
    Scherm­afbeelding 2023-11-23 om 11.14.19.png
    556 KB · Views: 46
  • Scherm­afbeelding 2023-11-23 om 11.09.00.png
    Scherm­afbeelding 2023-11-23 om 11.09.00.png
    411.7 KB · Views: 25
  • Scherm­afbeelding 2023-11-23 om 11.08.24.png
    Scherm­afbeelding 2023-11-23 om 11.08.24.png
    81.8 KB · Views: 29
Mogelijk moet je wel de wagen 'wakker' houden door je veiligheidsgordel in te klikken
Waaaat? Dat is wel een hele handige tip. En zo simpel. Als ik bijvoorbeeld een koelbox achterin gedurende de nacht aan wou houden, dan doe ik dat door Sentry aan te laten of anders door de airco aan te laten op een lage stand. Maar ik had dus ook gewoon de gordel in kunnen prikken? Of zitten daar andere nadelen aan?