Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

S/X eigenaar met spijt over batterijkeuze?

This site may earn commission on affiliate links.
Tesla vertelde mij dat de rente van het moment van tekenen leidend is.

Hmm, zie puntje b

dll.png


Ik hoop dat je gelijk hebt, maar ik vrees...
 
@widodh
Als ik je posts goed lees, zijn je voornaamste overwegingen te kiezen voor de 100D:
(1) de lange ritten waarvoor je hem gebruikt zowel zakelijk als in de vakantie en
(2) de snelheid waarmee je rijdt (140-150 kmh).

Dat lijken me idd geldige argumenten. Misschien dat daarom je al een beter gevoel had bij de 100D.

Bij mijn M3 SR/LR keuze is het weliswaar geen €23.000, maar ik heb dezelfde gevoelsmatige voorkeur voor de long range batterij. Probleem is dat ik eigenlijk maar weinig rijd. Geen woon-werkverkeer en zelden meer dan 300 km op een dag. Dat haalt de SR ook nog wel, desnoods met een korte laadsessie.
Mijn huidige hybrid rijdt gelukkig prima, dus ik kan de keuze nog uitstellen. Wellicht dat over een paar jaar de range van de SR net zo groot is als de huidige LR zoals dat nu het geval is bij de 85 vs 75D. Dan ga ik voor die versie. Tienduizend euro is voor mij een hoop geld en die houd ik liever in mijn zak.
 
Ik had dezelfde twijfel. Een 75D zou voor mij ook best voldoende geweest zijn. Toch de 100D gekozen, om net dat luxe gevoel te hebben dat je nog minder afhankelijk bent van de SuCs. Is het het waard? Misschien niet, maar ik ga in de lease minder betalen dan met mijn huidige P85 en dat vond ik eigenlijk het belangrijkste. Restwaarde is ook wel een goed argument. Ik denk dat de 100D nog gewilder wordt op de tweedehands markt.
Hier maak je jezelf natuurlijk tot tweemaal toe iets wijs. Dat je bij de 100D in lease minder gaat betalen dan bij de P85 is irrelevant, bij de 75D ging je nog minder betalen.
Argument restwaarde dat enkelen hier opperden vind ik ook raar, je gaat 20 000 euro extra uitgeven, om bij verkoop 10 000 euro meer te krijgen dan een 75D? Netto doe je dan nog altijd 10 000 euro verlies. Restwaarde zou enkel een argument zijn als het tweedehands verschil tussen een 75D en 100D groter is dan de nieuwprijs; wat uiteraard niet zo is.
 
  • Like
  • Helpful
Reactions: basvk and Klaas
Hmm, zie puntje b

dll.png


Ik hoop dat je gelijk hebt, maar ik vrees...
Klopt, ik heb die vraag nu nog uit staan. Ze zeggen mondeling van niet, maar ik wil het ook schriftelijk hebben. Contract kreeg ik net pas.

@widodh
Als ik je posts goed lees, zijn je voornaamste overwegingen te kiezen voor de 100D:
(1) de lange ritten waarvoor je hem gebruikt zowel zakelijk als in de vakantie en
(2) de snelheid waarmee je rijdt (140-150 kmh).

Dat lijken me idd geldige argumenten. Misschien dat daarom je al een beter gevoel had bij de 100D.
Dat zijn inderdaad mijn primaire overwegingen. Nu is het eerder 140km/h dan 150, maar ik wil gewoon probleemloos 250km kunnen rijden met 140km/h op de teller. Dat kan met een 75D nét en met de huidige S85 ook erg krap.

Ik heb veel lange ritten in Nederland, maar ook door Duitsland en dan scheelt het serieus veel tijd.

Bestelling is nu dus gedaan en voelt goed, tot nu toe geen spijt ;)
 
Klopt, ik heb die vraag nu nog uit staan. Ze zeggen mondeling van niet, maar ik wil het ook schriftelijk hebben. Contract kreeg ik net pas.


Dat zijn inderdaad mijn primaire overwegingen. Nu is het eerder 140km/h dan 150, maar ik wil gewoon probleemloos 250km kunnen rijden met 140km/h op de teller. Dat kan met een 75D nét en met de huidige S85 ook erg krap.

Ik heb veel lange ritten in Nederland, maar ook door Duitsland en dan scheelt het serieus veel tijd.

Bestelling is nu dus gedaan en voelt goed, tot nu toe geen spijt ;)

Hartstikke goed! Gefeliciteerd, gezien de lange ritten die je maakt zal je zeker geen spijt krijgen.
 
  • Like
Reactions: widodh
Hier maak je jezelf natuurlijk tot tweemaal toe iets wijs. Dat je bij de 100D in lease minder gaat betalen dan bij de P85 is irrelevant, bij de 75D ging je nog minder betalen.
Argument restwaarde dat enkelen hier opperden vind ik ook raar, je gaat 20 000 euro extra uitgeven, om bij verkoop 10 000 euro meer te krijgen dan een 75D? Netto doe je dan nog altijd 10 000 euro verlies. Restwaarde zou enkel een argument zijn als het tweedehands verschil tussen een 75D en 100D groter is dan de nieuwprijs; wat uiteraard niet zo is.

Ik maak mijzelf niets wijs.
Tuurlijk ga je bij een 75D nog minder betalen. Maar ik vind wilde niet in kosten omhoog gaan en dat kan. De rente is lager dan toen ik de P85 lease afsloot. Mede daardoor kan ik de maandelijkse kosten omlaag brengen.
En als ik 10000 meer terug krijg bij verkoop, betekent dat dat de extra capaciteit maar 13000 gekost heeft. Klinkt toch anders dan €23000
 
  • Like
Reactions: Pepp
Klopt, ik heb die vraag nu nog uit staan. Ze zeggen mondeling van niet, maar ik wil het ook schriftelijk hebben. Contract kreeg ik net pas.


Dat zijn inderdaad mijn primaire overwegingen. Nu is het eerder 140km/h dan 150, maar ik wil gewoon probleemloos 250km kunnen rijden met 140km/h op de teller. Dat kan met een 75D nét en met de huidige S85 ook erg krap.

Ik heb veel lange ritten in Nederland, maar ook door Duitsland en dan scheelt het serieus veel tijd.

Bestelling is nu dus gedaan en voelt goed, tot nu toe geen spijt ;)
Gefeliciteerd!
Heb je inmiddels bevestiging wanneer hij in dit geval in productie gaat? Zo laat mogelijk ivm mogelijke updates hoop ik
 
Gefeliciteerd!
Heb je inmiddels bevestiging wanneer hij in dit geval in productie gaat? Zo laat mogelijk ivm mogelijke updates hoop ik
Volgens sales zo eind Juni danwel begin Juli. Ongeveer 3 maanden voor de echte levering. Ik hoop zo laat mogelijk dat ik inderdaad eventuele updates nog mee kreeg.

Sales vertelde mij dat zij nooit iets te horen krijgen over eventuele updates, maar ze achten na de recente MCU update eigenlijk niets meer. Alle resources gaan naar Model 3.

Ik ben mij bewust dat sales niet alle informatie heeft, maar dat is waar ik het mee moest doen.

Maar ik denk dat ik sowieso geen spijt krijg van een 100D.
 
  • Like
Reactions: Jkr85
Van de week weer veel baat gehad bij de 100D; eerst voor een afspraak naar Enschede (vanuit Amsterdam) en de dag er na, Eindhoven en Amersfoort.

Toen ik aan het einde van de dag, zonder tussendoor laden, met 10% thuis stond was ik weer erg blij. Natuurlijk kun je met wat moeite vaak op lokatie wel laden, maar ik vind het toch fijn dat ik daar geen rekening mee hoef te houden.

In beide gevallen heb ik de auto tot 95% geladen vantevoren. Bij normaal dagelijks gebruik echter, laad ik tot 80%. En daar zit ook een groot verschil met de 75; het werkelijke bereik dat je dagelijks hebt is ongeveer 70% van de capaciteit: van 80 tot 10%. En daar zit wel een groot verschil in tussen de 75 en de 100. Zeker als je van het doorrijden bent.

Al met al schaar ik mij in de groep mensen die niet teveel concessies willen doen op daadwerkelijk bereik en laden gedurende de dag. Heb mede daaromgeen spijt van de 100 tov de 75, waar eerder genoemde argumenten zoals restwaarde ook meespeelden.

Zou ik echter minder vaak langere afstanden hoeven afleggen, was de 75 ook prima. Superchargen op vakantie is geen probleem, maar dagdagelijks wil ik geen ‘ongemak’. Nu heb ik juist iets extra’s: nooit meer naar een tankstation hoeven is fantastisch :)
 
Financial lease gaat omhoog deze Vrijdag naar 3,95% van nu 2,2%.
Dat vertelde ze mij ook deze week, dus dat zal dan ook wel echt zo zijn. Ik zit nèt onder de 2%, maar die tienden is niet het probleem - een jump naar 4% is vervelender. Geen idee waar de reguliere (operationele) leasemij mee rekenen? Hield Tesla de rente kunstmatig laag?
Tesla vertelde mij dat de rente van het moment van tekenen leidend is.
Bij mij werd aangegeven: het moment van aanbetalen - en ik had online al besteld en € 4k aanbetaald. Bij mij bleef de rente dus staan.

Andere vraag: welk deel van het DLL maandbedrag is de restwaardegarantie? Oftewel: wat kun je besparen als je die laat gaan?
 
Van de week weer veel baat gehad bij de 100D; eerst voor een afspraak naar Enschede (vanuit Amsterdam) en de dag er na, Eindhoven en Amersfoort.

Dit is inmiddels toch een van mijn favoriete draadjes. Het verschil tussen een 75 of 100? Het lijkt me heerlijk om dat relevant te vinden. In mijn 4,5 jaar oude classic met 333 km daily en zonder eigen parkeerplek heb ik nog me nog nooit beperkt gevoeld door de range, behalve wanneer ik onderweg ben in het buitenland. Anyway, ik werd getriggerd door de herinnering aan tankstations. Ik merk bij mijn sporadische bezoeken aan tankstations (lunchbroodje, toilet) dat ik dat tanken en alles wat daarbij hoorde eigenlijk best vermakelijk vond. Dat zo’n meisje achter de balie zegt: ,,Een broodje kip? Nee, dat hebben we niet.” ,,Wat is dat broodje dan?” ,,Dat is geen kip meneer, dat is een fookaatsia kon poll-llo.” The good old tankstations. Ik mis ze wel eens. Die meisjes bij Van der Valk zijn helaas veel te goed opgeleid...
 
  • Funny
Reactions: CO2CLEAN
Dit is inmiddels toch een van mijn favoriete draadjes. Het verschil tussen een 75 of 100? Het lijkt me heerlijk om dat relevant te vinden. In mijn 4,5 jaar oude classic met 333 km daily en zonder eigen parkeerplek heb ik nog me nog nooit beperkt gevoeld door de range, behalve wanneer ik onderweg ben in het buitenland. Anyway, ik werd getriggerd door de herinnering aan tankstations. Ik merk bij mijn sporadische bezoeken aan tankstations (lunchbroodje, toilet) dat ik dat tanken en alles wat daarbij hoorde eigenlijk best vermakelijk vond. Dat zo’n meisje achter de balie zegt: ,,Een broodje kip? Nee, dat hebben we niet.” ,,Wat is dat broodje dan?” ,,Dat is geen kip meneer, dat is een fookaatsia kon poll-llo.” The good old tankstations. Ik mis ze wel eens. Die meisjes bij Van der Valk zijn helaas veel te goed opgeleid...
Daar (VdV) vragen ze of je de wijnkaart wilt i.p.v. een RedBull en Mentos;)
 
Even een andere vraag aan @widodh
Jij hebt heel lang met een 85 gereden en hebt nu een 100, merk je veel verschil in je dagelijks gebruik qua laden overslaan etc? Hoeveel meer range heb je nu kn de praktijk?
Die kan ik ook beantwoorden. Waar ik in mijn 85 met meoite 300 km haalde, haal ik nu bijna 500 km. Scheelt dus enorm. Door:
- Grotere accu
- stuk zuiniger door dual engine
- zuiniger doordat ik op lange ritten nu veel gebruik maak van auto-pilot (constanter, en beperkt tot 150 km/h)

Op vakantie betekent dit nu dat de inzittenden eerder aan een pauze toe zijn dan dat de auto moet laden.
 
  • Like
Reactions: HWS
Ik denk dat er iets niet helemaal klopt als je in je 85 amper 300 haalde. Ik heb een 75kwh en haal nu op warmere dagen 350km met een 96% accu.

Als je jouw 300 deelt door 85 en vermenigvuldigt met 100 krijg je 352km. Het kan nooit zijn dat je nu ineens 500km haalt.

Ik weet dat de accu capaciteiten niet exact kloppen met wat ze zeggen.

Kijkend naar mijn 75kwh accu en bereik zou jij nu op 466km moeten zitten. Uiteraard hangt alles af van rijgedrag en weersomstandigheden etc.
 
Ik denk dat er iets niet helemaal klopt als je in je 85 amper 300 haalde. Ik heb een 75kwh en haal nu op warmere dagen 350km met een 96% accu.

Als je jouw 300 deelt door 85 en vermenigvuldigt met 100 krijg je 352km. Het kan nooit zijn dat je nu ineens 500km haalt.

Ik weet dat de accu capaciteiten niet exact kloppen met wat ze zeggen.

Kijkend naar mijn 75kwh accu en bereik zou jij nu op 466km moeten zitten. Uiteraard hangt alles af van rijgedrag en weersomstandigheden etc.

De 85 had maar 77 kWh bruikbaar en de 100 heeft 98 bruikbaar (in nieuwstaat). Daarnaast is de nieuwe neus (facelift) zuiniger en zijn de kleinere motoren in de "D" versie (geen P!) efficienter. Dat samen kan voor een groot verschil zorgen.
 
Even een andere vraag aan @widodh
Jij hebt heel lang met een 85 gereden en hebt nu een 100, merk je veel verschil in je dagelijks gebruik qua laden overslaan etc? Hoeveel meer range heb je nu kn de praktijk?

Leek mij beter deze hier te beantwoorden.

Ik ben dus van een S85 naar een S100D gegaan na 230.000km te hebben gereden met een 85kWh (welke eigenlijk maar ~80kWh is).

De S85 geeft bij 90% zo'n 343km aan, de 100D 456km. Die 100km merk ik wel.

Heb nu al een paar lange ritten (totaal 2.500km) er mee gereden in 10 dagen en die extra range vind ik erg fijn.

Gisteren een lange rit van zo'n 270km. Lekker 140 gereden door weer en wind. Ik vind het ideaal!
 
  • Informative
Reactions: F500e

Verklaar je nader?



Ik heb een S100D besteld omdat:

- Ik op de snelweg van doorrijden houd
- Ik 21" velgen heb genomen waardoor het verbruik toeneemt
- Zo kort mogelijk wil laden bij een SuC en laden sneller gaat
- Bij 10% degradatie de range nog steeds acceptabel is
- Ik voornemens ben een dakkoffer te gebruiken tijden vakanties
- Het advies is bij minder dan 20% de batterij z.s.m. boven de 20% te krijgen en dat hopelijk minder vaak moet gebeuren om te voorkomen dat ik geforceerd een laadpunt moet zoeken omdat deze defect is, is geICEd of al in gebruik.
- Ik tijdens lange ritten wat meer keuze heb welke route te nemen en eventueel een SuC kan overslaan