Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Scan my Tesla Android app

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb ook een kabeltje gemaakt van Alie onderdelen en aangezien mijn oudere dongle software V2 had werkt die niet met een Tesla. Je moet versie 1.5 hebben. Net een protocol die niet meer in V2 zit. Dus ook een Konnwei dongle bij Alie besteld en nu werkt het. Totaal voor minder dan €20,-

Maar nu mijn vragen.
Misschien heb ik er overheen gekeken maar geeft de 2017 MX ook de voor en achter motor info? Of is dat alleen M3?

Degradatie: Ik zie Usable full pack. 90.7 kWh en buffer 5kWh dus samen 95.7 kWh. Nu zie ik verschillende nieuw waardes van de 100 kWh pack. Een site zegt 100kWh real en 95 kWh usable en ergens anders had ik eens gevonden 102.4 kWh real en 98.4 kWh usable. Welke gebruik je nu om je degradatie te berekenen?
 
102.4 kWh real en 98.4 kWh usable
ik zou dit aanhouden.
Er zijn door de tijd heen toch veel aanpassingen in de firmware en BMS die bijvoorbeeld de buffer van 4kW naar 5kW heeft gebracht(dat was een grote aanpassing overigens, die je niet in de 'release notes' ziet op het scherm), daarbij dus usable minder maar effectief zelfde kW full beschikbaar.

Ook is mij opgevallen dat de temperatuur ranges waarop diverse onderdelen reageren veranderd, alsook de voltage van de accucellen anders is, dit is per firmware soms anders, maar nu inmiddels stabiel(ik heb immers nu ook al een oude bak he :)

Ben alleen hierin niet super naukeurig in de data om het op te slaan, maar vindt het leuk om mee te kijken wat de status nu is. Als ik in mijn archief nog wat vergelijking materiaal vindt, laat ik het je weten.
 
  • Like
Reactions: Camelroel
@Camelroel
deze foto kwam ik tegen, in de software is ook veel veranderd qua naamgeving, wat ook niet helpt om exact je waardes of degradatie te vinden.

in deze foto en software, uit maart 2019, was usable fullpack 94.0kWh en de buffer 4.00kWh, totale capaciteit 98.0kWh

Selection_064.png
 
  • Like
Reactions: Camelroel
in deze foto en software, uit maart 2019, was usable fullpack 94.0kWh en de buffer 4.00kWh, totale capaciteit 98.0kWh

De werkelijke capacitieit maar die buffer kun je niet gebruiken. Dus je hebt gewoon maar 94kWh over.


Degradatie: Ik zie Usable full pack. 90.7 kWh en buffer 5kWh dus samen 95.7 kWh. Nu zie ik verschillende nieuw waardes van de 100 kWh pack. Een site zegt 100kWh real en 95 kWh usable en ergens anders had ik eens gevonden 102.4 kWh real en 98.4 kWh usable. Welke gebruik je nu om je degradatie te berekenen?

Kijk gewoon naar "full rated range" en "full typical range". Dat zijn namelijk waarden waar de 'buffer' die je niet kunt aanspreken vanaf is getrokken.

Dan zou ik dus op 6,5% Degradatie zitten na 3 1/2 jaar en 80000 km

Zeer onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk voor een 100 pack.



Hier een screenshot van destijds mijn overzicht:

yNC-ZLYMA4Kia_RyfCYqDvlgsiwOi9RiZRciY8rBgjjrCkJd3o1HXAu0_kESRCUg8Xcc3__prfcUELoptlHy-1MHO4rX-1oR93e5XEi9QPgd4SYSm1I3G_1UuhBKdHlmtKKrwOFrv6k6rAKV3gkpB5Xpg2ql00z2quZTLiB-ztfoLUQba_MOHDwLGr0MDrjVQW5_iE0yYSqorIM2ypS2km8vqpa7ZhO6T9COlrtMrU6fyusAi-S7hENXy_5gRPPfcAiCBxZ63S2FF3_HZzl0cb1YJv_ZBo2wpzNm-_9TfipoPLj4wuycefD6oOh_5q2YkElbCNsrR6QiRFoyw5Ra7jDa3nJa_h30pt5-CoIEDR-HoE-CuLouEZdKe3tPSNPU0j9ktR6NrXBvGk6rX9MU1b2RSZyE2VdbXHOG5SigEggeQzixK5C21D5_J5hc5YKRcRqRDE1KUsuWYTJiNr6i0f_dX5wSiohGQlym6-Ns0LMxVhWVMgRd0A1qkcrMsvoD_1pRy5O0HLRcntISuSCeh6rKcZux7pNODDJfjeQsIxYF3x4HivbK-55FEBKlXUP-vcXjGM0TxLfT5LFYei1RwGK1ZiE-dErCBjZqjsiwweRRW87MKtuw22kw6h6W1DALnDY6FOUqwlg1T6PP7HeLCoqdQIU-KiiHju9oKDqMUAsITqnr2tPyBR7-c0Wj=w636-h1272-no
 
De werkelijke capacitieit maar die buffer kun je niet gebruiken. Dus je hebt gewoon maar 94kWh over.
Ze gebruiken de termen usable en nominal in het engels, om het duidelijk te houden hebben we het dus over 94kW bruikbaar capaciteit, en een nominale capaciteit van 98.0kWh.

Er zit dus gewoon 98kW in, inderdaad door de bekende buffer is er iets minder bruikbaar capaciteit.