Nou, daar ging dus een groot deel van mijn maandag :
Uit dit forum heb ik al begrepen dat Tesla niet bekend staat om het snel kunnen leveren van onderdelen. Ik heb daarom afgesproken dat als ze de stang snel kunnen krijgen, we eerst dat proberen. Als levertijd lang is (> 1 maand), dan ook de fusee-drager (spel ik dat zo goed? ) meebestellen - ik heb weinig zin hier tot in de zomer mee te moeten rijden.
- 07:55 - Euromaster in Veghel probeert de auto uit te lijnen. Na 30 minuten conclusie: niets is verbogen, ziet er goed uit - we gaan uitlijnen. 15 minuten later blijkt er toch 2mm verschil in een arm tussen links en rechts te zitten. Ze breken het uitlijnproces af (of moeten weer helemaal overnieuw beginnen). Had liever gezien dat ze toch zover als mogelijk hadden uitgelijnd - was beter geweest voor de banden. In elk geval hadden de mannen medelijden genoeg met me - Geen kosten.
- 08:55 - ik bel met Tesla. Omdat er geen originele Tesla velgen meer onder de auto zitten, weigert Tesla SeC in Tilburg me te helpen. Ook niet als ik aangeef dat er iets verbogen moet zijn (los van de velgen). Ik moet maar een schadebedrijf opzoeken. Ze kunnen geen aanbevelingen doen, ik moet het zelf maar uitzoeken. Ik dacht altijd dat Tesla & schadebedrijf een lastige combinatie waren - vermeld dit ook een geef aan "underwhelmed" over de service van Tesla te zijn. Het maakt weinig indruk.
- 9:15 - na googelen en snel lezen van reviews ga ik langs bij ASN in Den Bosch. Auto gaat meteen op de brug en monteurs vermoeden dat er genoeg afstelmogelijkheden zijn, zelf als er iets een beetje verbogen is. Maar zonder uitlijnrapport kan diagnose niet goed gesteld worden. Ik word doorverwezen naar de Bossche Bandenservice - ik kan daar om 13:00 uur terecht.
- 13:00 - Auto wordt uitgelijnd - zo goed als mogelijk. Toch iets krom, waardoor rechtervoorwiel iets scheef (gekanteld, dus meer aan de buitenkant van het wiel) op de weg staat (1.5 graden). In elk geval spoort de band weer en staat mijn stuur weer recht. "Dat moet wel een klap geweest zijn, hè?". Niet echt, maar kennelijk net onder de verkeerde hoek en 2000kg momentum...
- 14:30 - terug naar ASN met uitlijnrapport. Twee mogelijkheden - vervangen van 1 stang is voldoende - kosten dan ca. 300€ (ex BTW, maar die kan ik verrekenen) of ook de fusee-drager moet vervangen worden, dan totale kosten dan ca. 1100€. Reactie van mijn zoon: "wat, van zo'n klein tikje?". Ik heb wel vertouwen in ASN - ze trokken meteen een 3D tekening van Model S wielophanging op het scherm en konden zo de juiste onderdelen aanklikken.
Overigens nog geen telefoontje van SeC gehad om de laksschade bij oplevering te herstellen. Mijn plan de campagne is nu: eerst wielophanging laten herstellen - beschadigde slipstream velg laten controleren (misschien wel krom - zou zomaar eens een extra schadepost kunnen worden) en laten balanceren - slipstream velgen met zomerbanden weer op de auto en daarna pas lak laten repareren - kan Tesla meteen de uitlijning controleren..
Lastig verhaal. Het is inderdaad zo dat Tesla moeilijk doet bij aftermarket velgen. Bij een schuiver door gladheid en een zijdelingse tik tegen een velg is er al gauw schade aan de ophanging. Dat zou ik bij voorkeur bij Tesla zelf laten repareren, zij hebben toch meer ervaring dan een bandenman die dit voor de eerste keer doet.
Het kan dan ook geen kwaad een extra set Tesla velgen te hebben. Dat kan je zomerset zijn.
Voor Tesla Model S rijders die in Noord-Holland wonen heb ik naast mijn 21" Tesla zomer- en 19" T-Sportsline winterset een derde set standaard 19" Tesla velgen.
Loopt iemand met alleen aftermarket velgen tegen bovengenoemde problemen op, kom gerust langs om tijdelijk mijn Tesla velgen op te halen. Zitten nieuwe Goodyear banden om.