Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Schade topic

This site may earn commission on affiliate links.
Nou, daar ging dus een groot deel van mijn maandag :confused::
  • 07:55 - Euromaster in Veghel probeert de auto uit te lijnen. Na 30 minuten conclusie: niets is verbogen, ziet er goed uit - we gaan uitlijnen. 15 minuten later blijkt er toch 2mm verschil in een arm tussen links en rechts te zitten. Ze breken het uitlijnproces af (of moeten weer helemaal overnieuw beginnen). Had liever gezien dat ze toch zover als mogelijk hadden uitgelijnd - was beter geweest voor de banden. In elk geval hadden de mannen medelijden genoeg met me - Geen kosten.
  • 08:55 - ik bel met Tesla. Omdat er geen originele Tesla velgen meer onder de auto zitten, weigert Tesla SeC in Tilburg me te helpen. Ook niet als ik aangeef dat er iets verbogen moet zijn (los van de velgen). Ik moet maar een schadebedrijf opzoeken. Ze kunnen geen aanbevelingen doen, ik moet het zelf maar uitzoeken. Ik dacht altijd dat Tesla & schadebedrijf een lastige combinatie waren - vermeld dit ook een geef aan "underwhelmed" over de service van Tesla te zijn. Het maakt weinig indruk. :(
  • 9:15 - na googelen en snel lezen van reviews ga ik langs bij ASN in Den Bosch. Auto gaat meteen op de brug en monteurs vermoeden dat er genoeg afstelmogelijkheden zijn, zelf als er iets een beetje verbogen is. Maar zonder uitlijnrapport kan diagnose niet goed gesteld worden. Ik word doorverwezen naar de Bossche Bandenservice - ik kan daar om 13:00 uur terecht.
  • 13:00 - Auto wordt uitgelijnd - zo goed als mogelijk. Toch iets krom, waardoor rechtervoorwiel iets scheef (gekanteld, dus meer aan de buitenkant van het wiel) op de weg staat (1.5 graden). In elk geval spoort de band weer en staat mijn stuur weer recht. "Dat moet wel een klap geweest zijn, hè?". Niet echt, maar kennelijk net onder de verkeerde hoek en 2000kg momentum...
  • 14:30 - terug naar ASN met uitlijnrapport. Twee mogelijkheden - vervangen van 1 stang is voldoende - kosten dan ca. 300€ (ex BTW, maar die kan ik verrekenen) of ook de fusee-drager moet vervangen worden, dan totale kosten dan ca. 1100€. Reactie van mijn zoon: "wat, van zo'n klein tikje?". Ik heb wel vertouwen in ASN - ze trokken meteen een 3D tekening van Model S wielophanging op het scherm en konden zo de juiste onderdelen aanklikken.
Uit dit forum heb ik al begrepen dat Tesla niet bekend staat om het snel kunnen leveren van onderdelen. Ik heb daarom afgesproken dat als ze de stang snel kunnen krijgen, we eerst dat proberen. Als levertijd lang is (> 1 maand), dan ook de fusee-drager (spel ik dat zo goed? o_O) meebestellen - ik heb weinig zin hier tot in de zomer mee te moeten rijden.

Overigens nog geen telefoontje van SeC gehad om de laksschade bij oplevering te herstellen. Mijn plan de campagne is nu: eerst wielophanging laten herstellen - beschadigde slipstream velg laten controleren (misschien wel krom - zou zomaar eens een extra schadepost kunnen worden) en laten balanceren - slipstream velgen met zomerbanden weer op de auto en daarna pas lak laten repareren - kan Tesla meteen de uitlijning controleren.:rolleyes:.

Lastig verhaal. Het is inderdaad zo dat Tesla moeilijk doet bij aftermarket velgen. Bij een schuiver door gladheid en een zijdelingse tik tegen een velg is er al gauw schade aan de ophanging. Dat zou ik bij voorkeur bij Tesla zelf laten repareren, zij hebben toch meer ervaring dan een bandenman die dit voor de eerste keer doet.

Het kan dan ook geen kwaad een extra set Tesla velgen te hebben. Dat kan je zomerset zijn.

Voor Tesla Model S rijders die in Noord-Holland wonen heb ik naast mijn 21" Tesla zomer- en 19" T-Sportsline winterset een derde set standaard 19" Tesla velgen.
Loopt iemand met alleen aftermarket velgen tegen bovengenoemde problemen op, kom gerust langs om tijdelijk mijn Tesla velgen op te halen. Zitten nieuwe Goodyear banden om.
 
  • Like
Reactions: Geendiesel
Lastig verhaal. Het is inderdaad zo dat Tesla moeilijk doet bij aftermarket velgen. ...
Zoals de Amerikanen zo fraai zeggen: YMMV.
Op mijn Model S hebben slechts de eerste 1.500 km ofzo originele velgen gezeten. Daarna aftermarket sets voor zowel zomer als winter. Toch heeft het Amsterdamse SeC nooit ‘moeilijk gedaan’ hierover. Wel ooit een keer iets getekend dat ik me realiseer dat afwijkingen die door de velgen worden veroorzaakt niet worden opgelost bij het reguliere onderhoud, maar dat was alles.
Uiteindelijk zijn er door de jaren heen allerlei werkzaamheden aan de wielophanging en aandrijving gedaan. (Afstelbouten vervangen, complete drive unit vervangen, uitlijning gecontroleerd en aangepast, central computer unit vervangen wegens blijvende storing in het TPMS, etc.)
 
Zoals de Amerikanen zo fraai zeggen: YMMV.
Op mijn Model S hebben slechts de eerste 1.500 km ofzo originele velgen gezeten. Daarna aftermarket sets voor zowel zomer als winter. Toch heeft het Amsterdamse SeC nooit ‘moeilijk gedaan’ hierover. Wel ooit een keer iets getekend dat ik me realiseer dat afwijkingen die door de velgen worden veroorzaakt niet worden opgelost bij het reguliere onderhoud, maar dat was alles.
Uiteindelijk zijn er door de jaren heen allerlei werkzaamheden aan de wielophanging en aandrijving gedaan. (Afstelbouten vervangen, complete drive unit vervangen, uitlijning gecontroleerd en aangepast, central computer unit vervangen wegens blijvende storing in het TPMS, etc.)
Ik denk ook dat het 'moeilijk doen' per SeC verschilt. A'dam is van oudsher wat soepeler dan bijv. Tilburg. Feit is dat als je met originele Tesla velgen aankomt er geen problemen zijn.
 
Nou, daar ging dus een groot deel van mijn maandag :confused::
  • 07:55 - Euromaster in Veghel probeert de auto uit te lijnen. Na 30 minuten conclusie: niets is verbogen, ziet er goed uit - we gaan uitlijnen. 15 minuten later blijkt er toch 2mm verschil in een arm tussen links en rechts te zitten. Ze breken het uitlijnproces af (of moeten weer helemaal overnieuw beginnen). Had liever gezien dat ze toch zover als mogelijk hadden uitgelijnd - was beter geweest voor de banden. In elk geval hadden de mannen medelijden genoeg met me - Geen kosten.
  • 08:55 - ik bel met Tesla. Omdat er geen originele Tesla velgen meer onder de auto zitten, weigert Tesla SeC in Tilburg me te helpen. Ook niet als ik aangeef dat er iets verbogen moet zijn (los van de velgen). Ik moet maar een schadebedrijf opzoeken. Ze kunnen geen aanbevelingen doen, ik moet het zelf maar uitzoeken. Ik dacht altijd dat Tesla & schadebedrijf een lastige combinatie waren - vermeld dit ook een geef aan "underwhelmed" over de service van Tesla te zijn. Het maakt weinig indruk. :(
  • 9:15 - na googelen en snel lezen van reviews ga ik langs bij ASN in Den Bosch. Auto gaat meteen op de brug en monteurs vermoeden dat er genoeg afstelmogelijkheden zijn, zelf als er iets een beetje verbogen is. Maar zonder uitlijnrapport kan diagnose niet goed gesteld worden. Ik word doorverwezen naar de Bossche Bandenservice - ik kan daar om 13:00 uur terecht.
  • 13:00 - Auto wordt uitgelijnd - zo goed als mogelijk. Toch iets krom, waardoor rechtervoorwiel iets scheef (gekanteld, dus meer aan de buitenkant van het wiel) op de weg staat (1.5 graden). In elk geval spoort de band weer en staat mijn stuur weer recht. "Dat moet wel een klap geweest zijn, hè?". Niet echt, maar kennelijk net onder de verkeerde hoek en 2000kg momentum...
  • 14:30 - terug naar ASN met uitlijnrapport. Twee mogelijkheden - vervangen van 1 stang is voldoende - kosten dan ca. 300€ (ex BTW, maar die kan ik verrekenen) of ook de fusee-drager moet vervangen worden, dan totale kosten dan ca. 1100€. Reactie van mijn zoon: "wat, van zo'n klein tikje?". Ik heb wel vertouwen in ASN - ze trokken meteen een 3D tekening van Model S wielophanging op het scherm en konden zo de juiste onderdelen aanklikken.
Uit dit forum heb ik al begrepen dat Tesla niet bekend staat om het snel kunnen leveren van onderdelen. Ik heb daarom afgesproken dat als ze de stang snel kunnen krijgen, we eerst dat proberen. Als levertijd lang is (> 1 maand), dan ook de fusee-drager (spel ik dat zo goed? o_O) meebestellen - ik heb weinig zin hier tot in de zomer mee te moeten rijden.

Overigens nog geen telefoontje van SeC gehad om de laksschade bij oplevering te herstellen. Mijn plan de campagne is nu: eerst wielophanging laten herstellen - beschadigde slipstream velg laten controleren (misschien wel krom - zou zomaar eens een extra schadepost kunnen worden) en laten balanceren - slipstream velgen met zomerbanden weer op de auto en daarna pas lak laten repareren - kan Tesla meteen de uitlijning controleren.:rolleyes:.


Dank voor je verhaal hier heb ik veel aan gehad.
Afgelopen vrijdag 2 velgen en banden kapot gereden had geen idee waar ik moest beginnen!
Informatie vanuit Tilburg was; naar een schadebedrijf.
Uitlijnen was niet gebeurt na het monteren van twee nieuwe banden en velgen de auto trok een beetje naar rechts. Nu bij Euromaster!
 
Lastig verhaal. Het is inderdaad zo dat Tesla moeilijk doet bij aftermarket velgen. Bij een schuiver door gladheid en een zijdelingse tik tegen een velg is er al gauw schade aan de ophanging. Dat zou ik bij voorkeur bij Tesla zelf laten repareren, zij hebben toch meer ervaring dan een bandenman die dit voor de eerste keer doet.

Het kan dan ook geen kwaad een extra set Tesla velgen te hebben. Dat kan je zomerset zijn.

Voor Tesla Model S rijders die in Noord-Holland wonen heb ik naast mijn 21" Tesla zomer- en 19" T-Sportsline winterset een derde set standaard 19" Tesla velgen.
Loopt iemand met alleen aftermarket velgen tegen bovengenoemde problemen op, kom gerust langs om tijdelijk mijn Tesla velgen op te halen. Zitten nieuwe Goodyear banden om.
Dat verhaal doet me denken aan dat bedrijfje op Curacao waar je banden voor een paar uur kunt huren. Heeeel handig als je langs de APK moet.
 
Bij een schuiver door gladheid en een zijdelingse tik tegen een velg is er al gauw schade aan de ophanging. Dat zou ik bij voorkeur bij Tesla zelf laten repareren, zij hebben toch meer ervaring dan een bandenman die dit voor de eerste keer doet.
Tja, in hoeverre verschilt een wielophanging van een Tesla met die van een ICE? Het schadebedrijf is geen banden boer en wisten precies waarover ze praten. De originele Tesla stang is volgende week al binnen en dan ben ik mijn auto een halve dag kwijt op 3 km van kantoor - ik betwijfel of Tesla het sneller en voor dezelfde prijs (300€) kan repareren. En zogezegd, ik laat Tesla het over een maand met de originele velgen nog nakijken. Wat de Amerikanen een 'calculated risk' noemen.:cool:
 
  • Like
Reactions: nico180
Dank voor je verhaal hier heb ik veel aan gehad.
Afgelopen vrijdag 2 velgen en banden kapot gereden had geen idee waar ik moest beginnen!
Informatie vanuit Tilburg was; naar een schadebedrijf.
Uitlijnen was niet gebeurt na het monteren van twee nieuwe banden en velgen de auto trok een beetje naar rechts. Nu bij Euromaster!
2 banden én velgen kapot gereden?? Moet een aardige klap geweest zijn dan:eek: Geen verdere schade zoals bij Flaker??
 
Ik denk ook dat het 'moeilijk doen' per SeC verschilt. A'dam is van oudsher wat soepeler dan bijv. Tilburg. Feit is dat als je met originele Tesla velgen aankomt er geen problemen zijn.
Inmiddels is Amsterdam ook besmet met het anti-service virus.
Zojuist werd me geweigerd om een afspraak te maken voor het stellen van de diagnose van een terugkerende storing in het TPMS. Gelukkig proberen ze nog wel online hier naar te kijken, maar aan het eerste generatie systeem (Baolong) schijnt online niet veel te zien te zijn, volgens dezelfde servicemedewerker.
 
Helaas brengt het mij tot de overweging of mijn eerste Tesla niet meteen de laatste moet zijn.
It was fun while it lasted.
Ik ben gemiddeld best kritisch op Tesla. Maar dat zij niet aan/met producten van derden willen werken vind ik begrijpelijk.

In een vorig leven produceerde ik high-end analoge groot formaat luchtfoto camera's. Dit waren oorspronkelijk camera's van Amerikaanse fabrikanten uit WWII. Behalve de inbouw van nieuwe Schneider objectieven modificeerden wij de camera's op 140 punten. Dat maakte de camera's prijzig.
Reden voor derden om de wijzigingen aan onze camera's te kopiëren en deze aan luchtfotografen te verkopen.

De camera's van de concurrenten werden nooit zo scherp als onze camera's. Ik heb weleens onderzoek gedaan naar zo'n camera en dan blijkt hoe moeilijk het is om erachter te komen wat er aan de hand is. Uiteindelijk heb ik voor meerdere luchtfotografen een geheel door ons vervaardigde camera geleverd en de door derden gemodificeerde camera ingenomen voor onderdelen.

Tesla wil simpelweg niet voor onverwachte verrassingen komen te staan.
Maak het jezelf niet moeilijk en bied de auto aan met originele velgen, zo ingewikkeld is dat toch niet?
 
  • Like
Reactions: Tozz
Ik ben gemiddeld best kritisch op Tesla. Maar dat zij niet aan/met producten van derden willen werken vind ik begrijpelijk.

In een vorig leven produceerde ik high-end analoge groot formaat luchtfoto camera's. Dit waren oorspronkelijk camera's van Amerikaanse fabrikanten uit WWII. Behalve de inbouw van nieuwe Schneider objectieven modificeerden wij de camera's op 140 punten. Dat maakte de camera's prijzig.
Reden voor derden om de wijzigingen aan onze camera's te kopiëren en deze aan luchtfotografen te verkopen.

De camera's van de concurrenten werden nooit zo scherp als onze camera's. Ik heb weleens onderzoek gedaan naar zo'n camera en dan blijkt hoe moeilijk het is om erachter te komen wat er aan de hand is. Uiteindelijk heb ik voor meerdere luchtfotografen een geheel door ons vervaardigde camera geleverd en de door derden gemodificeerde camera ingenomen voor onderdelen.

Tesla wil simpelweg niet voor onverwachte verrassingen komen te staan.
Maak het jezelf niet moeilijk en bied de auto aan met originele velgen, zo ingewikkeld is dat toch niet?
Ik herinner me je aanbod, W. ;)
Het gaat in deze om de gewijzigde houding van een tot op heden uiterst correcte servicemedewerker. Blijkbaar is er dus nieuw beleid ingevoerd.
I.c.: De bereidheid om een DIAGNOSE te stellen verdween toen bleek dat mijn auto over aftermarket velgen en niet bij hen gekochte Baolong sensoren beschikt.
Kijk, het zou anders zijn als na diagnose blijkt dat de TPMS storing wordt veroorzaakt door de sensoren en niet door het systeem in de auto. Dan dien ik zelf voor een oplossing te zorgen (nieuwe sensortjes). Het feit dat Tesla het onmogelijk heeft gemaakt om een diagnose te stellen, anders dan door henzelf, legt in mijn ogen de verantwoordelijkheid voor het stellen van een diagnose bij Tesla als producent.
Maar er loopt nu nog een actie/poging om on-line een diagnose te stellen, dus niet alles is verloren.
 
Ik ben gemiddeld best kritisch op Tesla. Maar dat zij niet aan/met producten van derden willen werken vind ik begrijpelijk. Tesla wil simpelweg niet voor onverwachte verrassingen komen te staan.
Maak het jezelf niet moeilijk en bied de auto aan met originele velgen, zo ingewikkeld is dat toch niet?

Ik kan mij hier ook heel goed in vinden. De wet is hier volgens mij ook vrij duidelijk in wat betreft autogarages. Die stelt dat andere garages reparaties mogen uitvoeren met behoud van garantie, maar dan moeten wel originele onderdelen gebruikt worden bij vervanging.

Ik denk ook dat dit wel goed is. Tesla kent hun eigen producten. Elk product, hoe simpel ook, heeft producteigenschappen. Kan best zijn dat velg model X van merk Y bovengemiddeld snel vervormd of misschien zelfs wel schade veroorzaakt aan de ophanging door bv. extra trillingen. Moet Tesla dat dan allemaal maar uitzoeken op haar kosten? Ik denk dat je prima mag stellen dat als je wil dat ze je probleem oplossen, dat je ook gebruik maakt van de onderdelen die zij geleverd hebben.
 
Ik kan mij hier ook heel goed in vinden. De wet is hier volgens mij ook vrij duidelijk in wat betreft autogarages. Die stelt dat andere garages reparaties mogen uitvoeren met behoud van garantie, maar dan moeten wel originele onderdelen gebruikt worden bij vervanging.

Ik denk ook dat dit wel goed is. Tesla kent hun eigen producten. Elk product, hoe simpel ook, heeft producteigenschappen. Kan best zijn dat velg model X van merk Y bovengemiddeld snel vervormd of misschien zelfs wel schade veroorzaakt aan de ophanging door bv. extra trillingen. Moet Tesla dat dan allemaal maar uitzoeken op haar kosten? Ik denk dat je prima mag stellen dat als je wil dat ze je probleem oplossen, dat je ook gebruik maakt van de onderdelen die zij geleverd hebben.

Maar waarom dan niet aangeven dat een diagnose wel gesteld kan worden, echter indien het probleem te maken heeft met de "niet-Tesla" onderdelen de diagnose kosten in rekening gebracht zullen worden?
Of is dat wat te flexibel/veelgevraagd?
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
2 banden én velgen kapot gereden?? Moet een aardige klap geweest zijn dan:eek: Geen verdere schade zoals bij Flaker??
Ik reed op een weg achteraf, wegens een omleiding van de hoofdweg, omdat de navigatie niet altijd de kortste weg kiest was ik 4 seconden aan het kijken op het grote scherm, helaas op het verkeerde moment, met 50 KM per uur over een stoeprand ( was een versmalling van de weg om de snelheid eruit te halen ) bij het omhoogkijken nog snel naar links getrokken maar het mocht niet baten, 2 velgen beschadigd banden kapot.....

Tesla bellen 1,5 uur later kwam de sleepauto, ik was ondertussen niet meer bij de auto, en had de sleutel bij mijn afspraak laten liggen.

De zelfde avond de auto nog gehaald, met 2 nieuwe banden en velgen, helaas trok de auto naar rechts, de melding was, dit kunnen wij niet oplossen hiervoor moet je naar een schadebedrijf, lang verhaal kort, de auto was niet uitgelijnd, daarna was alles prima :)
Iets meer toelichting van Tilburg zou het een stuk makkelijker maken, ik heb een afspraak gemaakt in Duitsland om de andere problemen op te lossen, nadat de auto 4 weken daar heeft gestaan heb ik in plaats van minder problemen er nog nieuwe problemen bij....( maar dat is voor een ander draadje :) )
 
Ik reed op een weg achteraf, wegens een omleiding van de hoofdweg, omdat de navigatie niet altijd de kortste weg kiest was ik 4 seconden aan het kijken op het grote scherm, helaas op het verkeerde moment, met 50 KM per uur over een stoeprand ( was een versmalling van de weg om de snelheid eruit te halen ) bij het omhoogkijken nog snel naar links getrokken maar het mocht niet baten, 2 velgen beschadigd banden kapot.....

Tesla bellen 1,5 uur later kwam de sleepauto, ik was ondertussen niet meer bij de auto, en had de sleutel bij mijn afspraak laten liggen.

De zelfde avond de auto nog gehaald, met 2 nieuwe banden en velgen, helaas trok de auto naar rechts, de melding was, dit kunnen wij niet oplossen hiervoor moet je naar een schadebedrijf, lang verhaal kort, de auto was niet uitgelijnd, daarna was alles prima :)
Iets meer toelichting van Tilburg zou het een stuk makkelijker maken, ik heb een afspraak gemaakt in Duitsland om de andere problemen op te lossen, nadat de auto 4 weken daar heeft gestaan heb ik in plaats van minder problemen er nog nieuwe problemen bij....( maar dat is voor een ander draadje :) )

Hmm, ik heb eens zoiets gehad in Almere, waar ze rotondes hebben waar vrachtauto’s toch dwars over de rotonde via een doorgang met hoge drempel langzaam rechtdoor kunnen, maar personenauto’s niet.
Nou, bij slechte verlichting ‘s avonds kon ik het wel...:confused:
Jemig wat een klap gaf die drempel.
Maar alles heeft het wonderwel overleefd.
Extreem geluk gehad.