Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Schade topic

This site may earn commission on affiliate links.
De verzekering gaat hem sowieso niet maken.
Volgens mij is het de eigenaar die dit beslist. De expert van de verzekering bepaalt de schade en de verzekering betaalt die uit.
Het is duidelijk dat de verzekeraar niet meer uitkeert dan de dagwaarde.
Maar omdat de dagwaarde, zoals ik al zei tussen de 45 en 55 mille ligt, zal de auto van Erik beslist kunnen worden gerepareerd.
Het gaat niet om meer of minder uitkeren dan de dagwaarde.
Gaat om verschil tussen dagwaarde/ vervangwaarde en het bod van de opkopers.
Als dat verschil (bedrag) kleiner is dan schade, kiest de verzekering voor economisch TL. Dat kost ze namelijk minder.
Deze keus is dan niet aan Erik maar aan de verzekering, zie voorwaarden.

Erik mag vervolgens wel er voor kiezen om de auto voor hetzelfde bedrag als de opkoper geboden heeft te houden, verzekering keert dan het verschil uit, maar dat is vaak te weinig om de auto via officiële Tesla met nieuwe onderdelen te laten maken.
Daarom schreef ik dus, zie link. Daar had de Anwb dit uitgelegd.
 
  • Informative
Reactions: Gaston
Het gaat niet om meer of minder uitkeren dan de dagwaarde.
Gaat om verschil tussen dagwaarde/ vervangwaarde en het bod van de opkopers.
Als dat verschil (bedrag) kleiner is dan schade, kiest de verzekering voor economisch TL. Dat kost ze namelijk minder.
Deze keus is dan niet aan Erik maar aan de verzekering, zie voorwaarden.

Erik mag vervolgens wel er voor kiezen om de auto voor hetzelfde bedrag als de opkoper geboden heeft te houden, verzekering keert dan het verschil uit, maar dat is vaak te weinig om de auto via officiële Tesla met nieuwe onderdelen te laten maken.
Daarom schreef ik dus, zie link. Daar had de Anwb dit uitgelegd.

Die route ken ik. Toch denk ik dat de auto niet economisch TL zal zijn. Stel de dagwaarde op 50.000 euro. De dagwaarde van de auto na de botsing zal rond 30.000 euro zijn. Mijn gevoel zegt dat de auto voor rond 20 mille te repareren zal zijn. Uiteraard mogen dan de accu en of belangrijke constructiedelen van de auto niet vervangen moeten worden.
We gaan het van Erik wel horen.
 
  • Like
Reactions: Erik-S85
Het gaat niet om meer of minder uitkeren dan de dagwaarde.
Gaat om verschil tussen dagwaarde/ vervangwaarde en het bod van de opkopers.
Als dat verschil (bedrag) kleiner is dan schade, kiest de verzekering voor economisch TL. Dat kost ze namelijk minder.
Deze keus is dan niet aan Erik maar aan de verzekering, zie voorwaarden.

Erik mag vervolgens wel er voor kiezen om de auto voor hetzelfde bedrag als de opkoper geboden heeft te houden, verzekering keert dan het verschil uit, maar dat is vaak te weinig om de auto via officiële Tesla met nieuwe onderdelen te laten maken.
Daarom schreef ik dus, zie link. Daar had de Anwb dit uitgelegd.

Heb zo'n geintje een keer gehad met een Prius, ik dacht dat het autobedrijf in eerste instantie een geintje maakte...maar niet dus. Zal in deze casus niet zo'n vaart lopen denk, maar idd verzekeraar beslist doorgaans.
 
Die route ken ik. Toch denk ik dat de auto niet economisch TL zal zijn. Stel de dagwaarde op 50.000 euro. De dagwaarde van de auto na de botsing zal rond 30.000 euro zijn. Mijn gevoel zegt dat de auto voor rond 20 mille te repareren zal zijn. Uiteraard mogen dan de accu en of belangrijke constructiedelen van de auto niet vervangen moeten worden.
We gaan het van Erik wel horen.
We hebben hier al schades voorbij zien komen van rond de 13-17k en dat was zonder airbags..
 
Zul je net zien: op de dag dat je nieuwe velgen plus winterbanden onder je nieuwe Tesla wilt zetten - glibber je op je zomerbandjes van de eigen afrit zo tegen de stoep aan de overkant.
65D72058-384C-4DEB-A07A-6669A2C35698.jpeg

Nah, haalt meteen even de stoep vrees weg voor de komende kilometers...:oops:
Minder leuk: merk dat mijn stuur nu wat scheef staat als ik rechtuit rijdt - vermoed dat de uitlijning een tik gekregen heeft (ging alllemaal erg langzaam maar je hebt toch 2000kg massa die tot stilstand moet komen).
Wat vinden jullie:.meteen langs bij Tesla voor uitlijnen of weet Euro master ook hoe dat moet (ivm autopilot)? Of kan ik wachten tot Tesla sowieso over een week of 3/4 de kras in mijn achterklep repareert?
 
Zul je net zien: op de dag dat je nieuwe velgen plus winterbanden onder je nieuwe Tesla wilt zetten - glibber je op je zomerbandjes van de eigen afrit zo tegen de stoep aan de overkant.
View attachment 284050
Nah, haalt meteen even de stoep vrees weg voor de komende kilometers...:oops:
Minder leuk: merk dat mijn stuur nu wat scheef staat als ik rechtuit rijdt - vermoed dat de uitlijning een tik gekregen heeft (ging alllemaal erg langzaam maar je hebt toch 2000kg massa die tot stilstand moet komen).
Wat vinden jullie:.meteen langs bij Tesla voor uitlijnen of weet Euro master ook hoe dat moet (ivm autopilot)? Of kan ik wachten tot Tesla sowieso over een week of 3/4 de kras in mijn achterklep repareert?
Als je zo'n tik hebt gehad dat je stuur niet meer in de rechtuit stand staat dan moet je onmiddellijk laten uitlijnen. Laat ook even kijken naar stuurstangen en wielophanging. Ik zou dit direct met Tesla opnemen en niet met de lokale bandenman. Tesla kan eventueel mechanische componenten vervangen, je bandenman niet.
Blijf je ermee doorrijden dan kunnen banden binnen 1000 km totaal versleten zijn.
 
Jeetje Jacques, wat een pech! Verder wat Wim zegt, stuur niet meer rechtuit klinkt niet oke. Je ging je winterbanden halen toch? Je kan sowieso je bandenboer even laten kijken, wellicht valt het mee. In geval van twijfel even bij een SEC langs..
Tesla roadside assistance geeft aan dat ik bij de banden boer langs moet gaan SeC heeft geen monteurs in het weekend. Autostop waar ik vanmorgen wintervelgen heb laten plaatsen wilde uitlijning niet doen. Ivm ook alignen AP? Volgens Tesla Roadside Assistance was dit onzin. Ik zal Euro master zo eens bellen.
 
Tesla roadside assistance geeft aan dat ik bij de banden boer langs moet gaan SeC heeft geen monteurs in het weekend. Autostop waar ik vanmorgen wintervelgen heb laten plaatsen wilde uitlijning niet doen. Ivm ook alignen AP? Volgens Tesla Roadside Assistance was dit onzin. Ik zal Euro master zo eens bellen.
Uitlijnen en bekijken stuurstangen draagarmen kan elk bedrijf die ook kan uitlijnen. Autopilot heeft daar niets mee te maken, als het stuur maar recht staat! Succes. In Sprang-Capelle zit een goede.
 
Tesla roadside assistance geeft aan dat ik bij de banden boer langs moet gaan SeC heeft geen monteurs in het weekend. Autostop waar ik vanmorgen wintervelgen heb laten plaatsen wilde uitlijning niet doen. Ivm ook alignen AP? Volgens Tesla Roadside Assistance was dit onzin. Ik zal Euro master zo eens bellen.
Hmmm, slechte beurt voor/van Autostop dan... Zitten je nieuwe winterbanden er al op?
 
Hmmm, slechte beurt voor/van Autostop dan... Zitten je nieuwe winterbanden er al op?
Yes, hier nog op de brug. Ben vergeten buiten nog een foto te maken - nu is het al donker.
7679999E-4A65-48DA-B565-308ED8D5FD88.jpeg


Oh, en hier nog even de stuurstand bij rechtuit:
14BECE8B-E0DF-421E-A4E1-5107E34C119B.jpeg


Bandenboeren hebben allemaal vroeg weekend. Dus maandagochtend om 8 uur maar langs. Mocht dit niet gefixt kunnen worden - kan ik in de namiddag nog naar een SeC uitwijken.
 
  • Informative
Reactions: nico180
Balen zeg, ik zit vol verwachting te wachten op een telefoontje uit Tilburg voor aflevering van mijn MX. Nauwelijks tijd in agenda daarvoor, dus afgelopen donderdag vast de winterwielen van mijn BMW eraf en mijn zomerset erop en ja hoor: meer sneeuw en kou dan in de afgelopen jaren.

Ga ik vanmorgen boodschappen doen, glij ik in de eerste de beste bocht rechtdoor en kom uiteindelijk glijdend met neus tegen vangrail tot stilstand! :mad:

Tot mijn verbazing geen schade! :D Ongeluk zit in een klein bochtje.... heb als kadootje voor mezelf maar vast een iPhone adapter besteld op de Tesla website, ze waren er ineens weer.
 
  • Love
Reactions: nico180
Bij een nieuwe voorruit kan Autopilot kan alleen gecalibreerd worden door Tesla, dus je zal zowiezo bij SeC een afspraak moeten maken nadat je nieuwe raam er in zit.

Classic heeft geen Autopilot en dus geen calibratie bij Tesla nodig

Klopt niet wat ik hier gepost heb over de voorruit. Bij mij was de bumper vervangen en daar zit een sensor die wel door Tesla moet worden gecalibreerd.
 
Bandenboeren hebben allemaal vroeg weekend. Dus maandagochtend om 8 uur maar langs. Mocht dit niet gefixt kunnen worden - kan ik in de namiddag nog naar een SeC uitwijken.
Nou, daar ging dus een groot deel van mijn maandag :confused::
  • 07:55 - Euromaster in Veghel probeert de auto uit te lijnen. Na 30 minuten conclusie: niets is verbogen, ziet er goed uit - we gaan uitlijnen. 15 minuten later blijkt er toch 2mm verschil in een arm tussen links en rechts te zitten. Ze breken het uitlijnproces af (of moeten weer helemaal overnieuw beginnen). Had liever gezien dat ze toch zover als mogelijk hadden uitgelijnd - was beter geweest voor de banden. In elk geval hadden de mannen medelijden genoeg met me - Geen kosten.
  • 08:55 - ik bel met Tesla. Omdat er geen originele Tesla velgen meer onder de auto zitten, weigert Tesla SeC in Tilburg me te helpen. Ook niet als ik aangeef dat er iets verbogen moet zijn (los van de velgen). Ik moet maar een schadebedrijf opzoeken. Ze kunnen geen aanbevelingen doen, ik moet het zelf maar uitzoeken. Ik dacht altijd dat Tesla & schadebedrijf een lastige combinatie waren - vermeld dit ook een geef aan "underwhelmed" over de service van Tesla te zijn. Het maakt weinig indruk. :(
  • 9:15 - na googelen en snel lezen van reviews ga ik langs bij ASN in Den Bosch. Auto gaat meteen op de brug en monteurs vermoeden dat er genoeg afstelmogelijkheden zijn, zelf als er iets een beetje verbogen is. Maar zonder uitlijnrapport kan diagnose niet goed gesteld worden. Ik word doorverwezen naar de Bossche Bandenservice - ik kan daar om 13:00 uur terecht.
  • 13:00 - Auto wordt uitgelijnd - zo goed als mogelijk. Toch iets krom, waardoor rechtervoorwiel iets scheef (gekanteld, dus meer aan de buitenkant van het wiel) op de weg staat (1.5 graden). In elk geval spoort de band weer en staat mijn stuur weer recht. "Dat moet wel een klap geweest zijn, hè?". Niet echt, maar kennelijk net onder de verkeerde hoek en 2000kg momentum...
  • 14:30 - terug naar ASN met uitlijnrapport. Twee mogelijkheden - vervangen van 1 stang is voldoende - kosten dan ca. 300€ (ex BTW, maar die kan ik verrekenen) of ook de fusee-drager moet vervangen worden, dan totale kosten dan ca. 1100€. Reactie van mijn zoon: "wat, van zo'n klein tikje?". Ik heb wel vertouwen in ASN - ze trokken meteen een 3D tekening van Model S wielophanging op het scherm en konden zo de juiste onderdelen aanklikken.
Uit dit forum heb ik al begrepen dat Tesla niet bekend staat om het snel kunnen leveren van onderdelen. Ik heb daarom afgesproken dat als ze de stang snel kunnen krijgen, we eerst dat proberen. Als levertijd lang is (> 1 maand), dan ook de fusee-drager (spel ik dat zo goed? o_O) meebestellen - ik heb weinig zin hier tot in de zomer mee te moeten rijden.

Overigens nog geen telefoontje van SeC gehad om de laksschade bij oplevering te herstellen. Mijn plan de campagne is nu: eerst wielophanging laten herstellen - beschadigde slipstream velg laten controleren (misschien wel krom - zou zomaar eens een extra schadepost kunnen worden) en laten balanceren - slipstream velgen met zomerbanden weer op de auto en daarna pas lak laten repareren - kan Tesla meteen de uitlijning controleren.:rolleyes:.