Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Schade topic

This site may earn commission on affiliate links.
Het alu frame is helemaal geplooid achteraan en ik mocht er niet meer mee rijden van Tesla.

Het is zo te zien erg hard gegaan en dan moet dat ook zo gaan. Dan heeft de auto zijn werk goed gedaan. Verder eerste dagen even voorzichtig zijn en op de nek letten. Gelukkig zat je in een Tesla, dan heb je de meeste kans dat het blijft bij boos zijn en nog eens boos zijn. Wel een ellende.
 
Jan, wat een domme pech. Eén geluk is dat de schadeherstellers die Tesla heeft aangesteld ronduit prachtig werk leveren. Deze bedrijven proberen alle delen die zijn beschadigd te vervangen door nieuwe delen. Lassen of uitdeuken zullen ze koste wat het kost vermijden. Mijn Model S werd na een frontale botsing op het hoogste niveau hersteld en is er letterlijk niets meer van te zien, ook niet door professionals. Wel jammer dat de kentekenplaat weg is. Dat gebeurde met mijn S ook en dan moet je een vervangende kentekenplaat, met een extra 'eentje', accepteren. Is dat in België ook zo?
 
Als je in België je officiële nummerplaat kwijt bent krijg je gewoon een nieuw kenteken toegewezen en dan betaal je alleen de kost van de plaat (30 euro).

Als je een gepersonaliseerde kentekenplaat had en die is weg, kun je die alleen terug krijgen door ze opnieuw te betalen (1000 euro en binnenkort gaat die prijs zelfs naar 2000 euro). Daarom kunnen eigenaars van gepersonaliseerde platen maar beter zorgen dat ze goed zijn bevestigd.

Jan, wat een domme pech. Eén geluk is dat de schadeherstellers die Tesla heeft aangesteld ronduit prachtig werk leveren. Deze bedrijven proberen alle delen die zijn beschadigd te vervangen door nieuwe delen. Lassen of uitdeuken zullen ze koste wat het kost vermijden. Mijn Model S werd na een frontale botsing op het hoogste niveau hersteld en is er letterlijk niets meer van te zien, ook niet door professionals. Wel jammer dat de kentekenplaat weg is. Dat gebeurde met mijn S ook en dan moet je een vervangende kentekenplaat, met een extra 'eentje', accepteren. Is dat in België ook zo?
 
:scared:
verdikke Jan, dat moet toch een klap geweest zijn...
hoe, wat, waar ????

Ik zag het aankomen. En daar zit je dan een split second te wachten tot het onvermijdelijke gebeurt.
Ik dacht dat ze het gros van de snelheid er wel nog uit zou kunnen krijgen, maar het bleef toch een vrij grote klap.
Gelukkig geen fysieke letsels. We zaten allebei alleen in de wagen. Ben al heel blij dat mijn kleine Louise er niet bij was.

Het was op de A8 net voor je in Halle komt (richting Brussel). Er staat bijna altijd file op die plaats door de rode lichten. Ik stond stil achter een vette Audi RS6.
Gelukkig hou ik altijd heel veel afstand (ik rij met TACC op 7), zodat zelfs met zo'n impact er geen probleem was voor de wagen voor mij.
Je mag er maximaal 90 maar de impact zal wel aan een veel lagere snelheid geweest zijn (tussen 40 en 60?).

De diepe zone in de trunk is helemaal vervormd (ook het deksel past er niet meer op). Die alu delen moeten allemaal vervangen worden. Een Tesla zit in mekaar met lijm, klinknagels en er is uiteraard ook een deel gelast. Ik heb een halve rondleiding gekregen in de bodyshop en heb diverse onderdelen gezien omdat ze daar continu aan Tesla's aan het werken zijn. De bestelling van de onderdelen is nog vandaag overgemaakt aan Tesla. Er is mogelijk een probleem voor de bumper want er zijn er blijkbaar geen meer op voorraad in Europa. Ze moeten met de boot uit de US komen.
De eerstvolgende levering van onderdelen is in de eerste week van januari. Als alle onderdelen beschikbaar zijn is er ongeveer 1 week werk aan mijn wagen. Ik ga er van uit dat ik 1 maand met die Seat Ibiza ga moeten rijden...

- - - Updated - - -

OMG jpet, P90D​ dan maar?

Die vraag heb ik ook meteen gesteld toen ik bij Tesla was maar zo erg is het nog niet. Of dat gelukkig is of niet laat ik in het midden. :rolleyes:
Ze hebben wel de 4 bevestigingsbouten van de drivetrain gecontroleerd en aangedraaid. Ik moest natuurlijk weten met welk aandraaimoment, je kent mij :wink:, en het is 120 Nm.
Minder dan de bouten van de wielen dus. Hier is zo'n exemplaar:

Bevestiging drivetrain.jpg


- - - Updated - - -

Wat een nare ervaring Jan! Blij dat je er zelf goed vanaf bent gekomen, maar de straf om langdurig rond te rijden in een Seat Ibiza lijkt me verschrikkelijk.

Ja omdat het niet mijn fout is en nee omdat wachten op een Model S ook iets heeft. :smile:

- - - Updated - - -

Het is zo te zien erg hard gegaan en dan moet dat ook zo gaan. Dan heeft de auto zijn werk goed gedaan. Verder eerste dagen even voorzichtig zijn en op de nek letten. Gelukkig zat je in een Tesla, dan heb je de meeste kans dat het blijft bij boos zijn en nog eens boos zijn. Wel een ellende.

Ik voelde eigenlijk geen boosheid. Heb de jongedame meteen op haar gemak gesteld want ze zag er uit als sneeuwwitje als ze uit haar wagen stapte. Het heeft op zo'n moment toch geen zin om je ergens druk over te maken. Ik schakel dan over naar "Just do it" mode.
 
Jan, kreeg je een waarschuwing voor de impact? Mocht er plaats geweest zijn voor u kon de auto dan niet uit zichzelf naar voor rijden?
Toch niet verantwoord al diegene die zelf proberen te rijden!
Hopelijk komt alles snel in orde.

Ik heb vandaag weer van alles geleerd. De wagen heeft geen waarschuwing gegeven en na afloop kreeg ik de melding dat de parkeersensoren uitgeschakeld waren. Door de klap was er 1 sensor half in de bumper verdwenen. Ook de keyfob antenne die zich in de bumper bevindt, is verbrijzeld dus achteraan detecteerde hij de sleutel niet meer.

10 minuten voor het ongeval, was ik nog vol bewondering voor het side collision detection system. Ik was zelf aan het rijden (niet op autopilot) en hij heeft me op een bepaald moment 10cm meer naar rechts gezet toen hij vond dat ik te dicht bij de hoge betonnen rand van de snelweg aan het rijden was. Hij gaf ook een piepje doen hij dit deed. Op weg naar het herstelbedrijf heb ik nogmaals hetzelfde gehad toen een motorfiets me blijkbaar van te dichtbij inhaalde. Ik vind dat soort zaken echt wel super. Dat staat los van de autopilot maar is toch wel ongelofelijk goed gemaakt.

Nu, wat ik heb geleerd over die sensoren is dat volgens mij enkel de zijdelingse, die je ook op je dashboard ziet stralen, gebruikt worden als voelsprieten tijdens het rijden. Die vooraan en achteraan zijn volgens mij enkel om te helpen bij het parkeren. Het zijn wel allemaal dezelfde sensoren maar ik heb niet de indruk dat ze allemaal op hetzelfde moment voor dezelfde functies worden gebruikt.
 
Jan, balen!
Waarschijnlijk kun je nu naar het draadje werkelijke wachttijd! Nog erger dan toen wachten op je nieuwe want nu moet je dat doen in een ICE, ik denk dat dit pijn doet, ik zou zeggen beterschap gewenst want als ik in jouw schoenen stond zou ik er ziek van zijn![emoji24]
 
Ik zag het aankomen. En daar zit je dan een split second te wachten tot het onvermijdelijke gebeurt.
Ik dacht dat ze het gros van de snelheid er wel nog uit zou kunnen krijgen, maar het bleef toch een vrij grote klap.
Gelukkig geen fysieke letsels. We zaten allebei alleen in de wagen. Ben al heel blij dat mijn kleine Louise er niet bij was.

...

Ik voelde eigenlijk geen boosheid. Heb de jongedame meteen op haar gemak gesteld want ze zag er uit als sneeuwwitje als ze uit haar wagen stapte. Het heeft op zo'n moment toch geen zin om je ergens druk over te maken. Ik schakel dan over naar "Just do it" mode.

Jan, ik was al een groot bewonderaar van jou aan het worden door jouw kennis en inzichten mbt tot de Tesla als auto, maar na het lezen van dit ben je toch echt een held geworden in mijn ogen. Gelukkig was je inderdaad alleen en had je nadien nog de kalmte kunnen vinden om ook haar gerust te stellen.

Ik baal ervan om dit te hebben moeten lezen, en wens je veel sterkte de komende tijd.


P.s.: waarschijnlijk ligt jouw kentekenplaat in de BMW's motorruimte!