Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Schokkerig optrekken tijdens rustig rijden koude motor

This site may earn commission on affiliate links.
Goed omschreven, ik ervaar het op exact dezelfde manier.

Probleem bij mij doet zich voor tussen de 50 en 60 km/u en het maakt niet uit of je met koude of warme motor rijdt. Geef je 'gas' of rem je af dan is het weg, maar probeer je een constante snelheid aan te houden dan schokt de auto. Bijzonder irritant. Dit valt echter alleen op op een asfaltweg, rijd je op ander, minder vlak wegdek, dan heb je het niet in de gaten?? Heb, zoals al eerder vermeld, heel veel problemen gehad met trillingen door uitlijning, hoogteslag (zowel bij originele Tesla 21" turbine velgen als de nieuwe Vossen) en kan helaas niet zeggen dat de auto inmiddels helemaal trillingvrij is, maar het 'schokken bij 55 km/u' heeft naar mijn idee niets te maken met velgen of banden. Dus mocht er iemand hier iets over gehoord of gelezen hebben dan houd ik me aanbevolen. Zo niet, dan zal ik zelf binnenkort weer eens contact opnemen met het SC.
 
Ik ben aan het noteren wanneer het optreedt, incl datum/tijd, zodat ze in de logfile kunnen kijken wat er toen gebeurde. Ik heb het ook ervaren als je uit de schipholtunnel komt en in de file erg rustig probeert op te trekken, dan loopt ie te stuiteren bij 3 km/u. Over 2 maanden toch voor een servicebeurt naar SeC, hopelijk is het dan wat kouder, ik heb het idee dat het bij koud weer duidelijekr voelbaar was.
 
Voor degene die nog steeds te maken hebben met dit probleem, bij mij is het dus verdwenen en het enige wat er is verandert aan de auto... twee nieuwe achterbanden??? Enige wat ik kan bedenken is dat de bouten misschien iets zijn los getrild en dat deze bij het wisselen van de banden weer goed zijn aangedraaid ofzo??? Zou het waarschijnlijk niet geloven als iemand mij dit vertelde, maar ik ben er iig wel van verlost:biggrin:.
 
Voor degene die nog steeds te maken hebben met dit probleem, bij mij is het dus verdwenen en het enige wat er is verandert aan de auto... twee nieuwe achterbanden??? Enige wat ik kan bedenken is dat de bouten misschien iets zijn los getrild en dat deze bij het wisselen van de banden weer goed zijn aangedraaid ofzo??? Zou het waarschijnlijk niet geloven als iemand mij dit vertelde, maar ik ben er iig wel van verlost:biggrin:.

Ik denk dat jullie mogelijk hinder hebben van 'roadforce' die buiten de specs vallen. Ik had dit met Continental banden. Bij mij uitte zich dit door sterk naar links trekken bij optrekken en sterk naar rechts trekken bij afremmen. De banden maakten veel lawaai dat bij lage snelheden en glad asfalt wegdek deed denken aan cuppen.
Ik dacht dat het aan de motor lag.
Tesla stelde vast dat het aan een onjuiste 'roadforce' lag. Dit betekent dat delen van de banden onregelmatig zijn afgesleten. Als dit meer is dan enkele tienden van een millimeter dan kan dit een heel scala aan effecten sorteren.
Je kunt dit - deels - oplossen met 'schillen' van de banden. Gelukkig heeft Tesla daar in mijn geval niet voor gekozen en de Continentals vervangen door de zeer veel betere Michelin Pilots.
 
Ik denk dat jullie mogelijk hinder hebben van 'roadforce' die buiten de specs vallen. Ik had dit met Continental banden. Bij mij uitte zich dit door sterk naar links trekken bij optrekken en sterk naar rechts trekken bij afremmen. De banden maakten veel lawaai dat bij lage snelheden en glad asfalt wegdek deed denken aan cuppen.
Ik dacht dat het aan de motor lag.
Tesla stelde vast dat het aan een onjuiste 'roadforce' lag. Dit betekent dat delen van de banden onregelmatig zijn afgesleten. Als dit meer is dan enkele tienden van een millimeter dan kan dit een heel scala aan effecten sorteren.
Je kunt dit - deels - oplossen met 'schillen' van de banden. Gelukkig heeft Tesla daar in mijn geval niet voor gekozen en de Continentals vervangen door de zeer veel betere Michelin Pilots.

Ik zou zweren dat het aan de motor lag, maar gezien de uiteindelijke oplossing lijkt me dat wel uitgesloten. Het blijft een vreemd verhaal :wink:
 
ik heb hetzelfde issue. Ook af en toe bij koude motor maar vooral na het laden bij een supercharger. Als ik daar wegrijd met 50 op cruisecontrol schokt de motor vooral een beetje. Het voelt als lichte optrekschokjes van ongeveer 4 a 5 keer per seconde. Na een paar kilometer ook weer weg.

Gisteren gemeld bij Tesla en afspraak gemaakt voor begin december waar de rest van mijn lijstje ook afgehandeld wordt.
 
ik heb hetzelfde issue. Ook af en toe bij koude motor maar vooral na het laden bij een supercharger. Als ik daar wegrijd met 50 op cruisecontrol schokt de motor vooral een beetje. Het voelt als lichte optrekschokjes van ongeveer 4 a 5 keer per seconde. Na een paar kilometer ook weer weg.

Gisteren gemeld bij Tesla en afspraak gemaakt voor begin december waar de rest van mijn lijstje ook afgehandeld wordt.

Ik dacht het vanavond ook weer even te voelen, maar enkel op 49km en alleen op die snelheid. Heb last van shock anxiety vrees ik :scared:
 
Ik dacht het vanavond ook weer even te voelen, maar enkel op 49km en alleen op die snelheid. Heb last van shock anxiety vrees ik :scared:

Ik heb er de laatste weken ook meer last van, het lijkt wel alsof het koudere weer invloed heeft op het schokkerig 50 km/u rijden... blijft spookachtig..tja halloween he :-o
Overigens heeft bij mij het opnieuw uitlijnen en balanceren niet geholpen, dus ik verdenk ook de drivetrain.
 
Ik heb er de laatste weken ook meer last van, het lijkt wel alsof het koudere weer invloed heeft op het schokkerig 50 km/u rijden... blijft spookachtig..tja halloween he :-o
Overigens heeft bij mij het opnieuw uitlijnen en balanceren niet geholpen, dus ik verdenk ook de drivetrain.

Afgelopen week de eerste kleine beurt gehad.
Heel veel puntjes verholpen, en.... een nieuwe drive unit. Geluid bij 30 km/u is weg, en geruisloos zonder clunk rijden. Hopen dat het goed blijft gaan nu.
Echter.... schokken bij 50 km/u blijft. En dat terwijl ze ook de remmen hebben gereinigd, wielen hebben gewisseld en banden gebalanceerdm, auto is tevens uitgelijnd.
Ik heb het idee dat het echt te maken heeft met een koude motor/accu. Toen de auto warm was een proefritje gemaakt bij SC Amsterdam, en natuurlijk geen schokje te voelen. Echter gisteren en vanochtend wel weer in de kou (4 graden) duidelijk voelbaar.
Mijn gevoel zegt dat het minder is dan een half jaar geleden. Misschien slijt er iets in, waardoor het langzaam weg ebt..? Ik kijk het een tijdje aan, ik vind het nu wel acceptabel. Ben benieuwd naar winterse omstandigheden.
 
Afgelopen week de eerste kleine beurt gehad.
Heel veel puntjes verholpen, en.... een nieuwe drive unit. Geluid bij 30 km/u is weg, en geruisloos zonder clunk rijden. Hopen dat het goed blijft gaan nu.
Echter.... schokken bij 50 km/u blijft. En dat terwijl ze ook de remmen hebben gereinigd, wielen hebben gewisseld en banden gebalanceerdm, auto is tevens uitgelijnd.
Ik heb het idee dat het echt te maken heeft met een koude motor/accu. Toen de auto warm was een proefritje gemaakt bij SC Amsterdam, en natuurlijk geen schokje te voelen. Echter gisteren en vanochtend wel weer in de kou (4 graden) duidelijk voelbaar.
Mijn gevoel zegt dat het minder is dan een half jaar geleden. Misschien slijt er iets in, waardoor het langzaam weg ebt..? Ik kijk het een tijdje aan, ik vind het nu wel acceptabel. Ben benieuwd naar winterse omstandigheden.

Schokken bij 50 km/u zou echt niet mogen. Mijn S was vanmorgen 6 graden C koud. Van schokken, bij welke snelheid dan ook, is totaal geen sprake.