Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Service-ervaringen

This site may earn commission on affiliate links.
Als je alle ervaringen met Tesla services volgt zie je een gevarieerd beeld. Onderdelen zijn niet/slecht leverbaar - daar hebben alle SeC's last van. Kwa organisatie/drukte (wanneer kan ik terecht) lijken de grootste problemen in Amsterdam te liggen. Het is duidelijk dat ze de problemen nog niet te boven zijn - de brand volg jaar heeft natuurlijk ook niet geholpen. De druk in Q3/Q4 om maar volumes aan nieuwe auto's te leveren heeft de kwaliteit (afwerking) van die auto's geen goed gedaan - waardoor de druk op de SeC's alleen maar is toegenomen. Ondertussen is de Glovis Captain onderweg met de eerste batch aan Model 3's en wordt het volgende schip al weer geladen - de druk op de SeC's gaat dus alleen maar toenemen - de pijn gaat nog wel even duren. Dat de huidige situatie niet kan, en vanuit klant-perspectief onacceptabel is - is iedereen duidelijk. Gelukkig onderkent Tesla dit zelf ook en wordt er heel veel aan gedaan om de boel op orde te krijgen. Belangrijkste: het is geen beleid om op services te besparen (integendeel) - de situatie is eerder het gevolg van het enorme groei-tempo dat Tesla als bedrijf kent en de simpele noodzaak (ivm overleven) om zo veel mogelijk auto's te verkopen en de bewuste keuze om kwaliteit van aflevering maar even voor lief te nemen. Ik krijg wel eens de indruk dat niet iedereen zich dat realiseert. Als je zelf een ervaring hebt zoals sommigen hier beschrijven, dan heb je daar nu niets aan natuurlijk. Maar als je ziet wat er gerealiseerd is sinds de eerste Model S in augustus 2013 in Europa afgeleverd werd, vind ik het zeer indrukwekkend. We zijn nog niet door de pijn heen, het zal met de komst van grote aantallen Model3's eerst alleen nog maar erger worden. Maar Ik heb er alle vertrouwen in dat het op de langere termijn in orde komt.
 
Voor de S had ik een A7 als daily driver en mijn vrouw rijdt nu (nog) in een Q5. Ik onderschrijf de ervaringen van Gaston...
Ik rij met nu nog met Audi en ervaar ook zeer snelle afspraken, meestal dezelfde week nog.
Onderdelen worden binnen de 24u geleverd.
Met mijn vrouw haar BMW ervaar ik hetzelfde.
Maar als je dan kijkt hoeveel servicepunten er wel niet zijn, in West Vlaanderen alleen al.
Tesla moet in de eerste plaats de auto's beter controleren bij het afleveren van hun wagens.
Nu ga je al buiten met een to do list, dit kan vermeden worden en de servicepunten flink ontlasten.
Als de klant gebreken opmerkt bij de aflevering dan zouden ze de auto niet mogen meegeven en die gebreken eerst moeten oplossen.
 
  • Like
Reactions: woes
Als je alle ervaringen met Tesla services volgt zie je een gevarieerd beeld. Onderdelen zijn niet/slecht leverbaar - daar hebben alle SeC's last van. Kwa organisatie/drukte (wanneer kan ik terecht) lijken de grootste problemen in Amsterdam te liggen. Het is duidelijk dat ze de problemen nog niet te boven zijn - de brand volg jaar heeft natuurlijk ook niet geholpen. De druk in Q3/Q4 om maar volumes aan nieuwe auto's te leveren heeft de kwaliteit (afwerking) van die auto's geen goed gedaan - waardoor de druk op de SeC's alleen maar is toegenomen. Ondertussen is de Glovis Captain onderweg met de eerste batch aan Model 3's en wordt het volgende schip al weer geladen - de druk op de SeC's gaat dus alleen maar toenemen - de pijn gaat nog wel even duren. Dat de huidige situatie niet kan, en vanuit klant-perspectief onacceptabel is - is iedereen duidelijk. Gelukkig onderkent Tesla dit zelf ook en wordt er heel veel aan gedaan om de boel op orde te krijgen. Belangrijkste: het is geen beleid om op services te besparen (integendeel) - de situatie is eerder het gevolg van het enorme groei-tempo dat Tesla als bedrijf kent en de simpele noodzaak (ivm overleven) om zo veel mogelijk auto's te verkopen en de bewuste keuze om kwaliteit van aflevering maar even voor lief te nemen. Ik krijg wel eens de indruk dat niet iedereen zich dat realiseert. Als je zelf een ervaring hebt zoals sommigen hier beschrijven, dan heb je daar nu niets aan natuurlijk. Maar als je ziet wat er gerealiseerd is sinds de eerste Model S in augustus 2013 in Europa afgeleverd werd, vind ik het zeer indrukwekkend. We zijn nog niet door de pijn heen, het zal met de komst van grote aantallen Model3's eerst alleen nog maar erger worden. Maar Ik heb er alle vertrouwen in dat het op de langere termijn in orde komt.
Ik sprak vorig jaar mijn bezorgdheid over de service uit tegen de enige ranger van SeC Den Haag.
Hij vertelde me dat er een flink aantal rangers per SeC bij komen (dacht dat hij 6 of 7 voor DH zei).
En ook dat de model 3 ontworpen was met onderhoud in gedachten zodat 90% van alle onderhoud door rangers gedaan kon worden.
Hij had er al training voor gehad en die andere rangers waren ook in opleiding.
 
  • Like
Reactions: Right_Said_Fred
Je ziet aan alles dat ze nog in volle opbouw zijn. Als je ziet hoe “vlot” de andere voorbereidingen lopen naar de Model 3 rampup dan weet je dat het nog een tijdje moeilijk zal zijn. Hopelijk krijgen ze dat ook “snel” gestroomlijnd maar de eerste maanden zeker zal het roeien zijn met de riemen dat ze hebben.

Gelijk welke organisatie die van enkele duizenden klanten naar meerdere honderduizenden klanten op zo’n korte termijn moet gaan gaat groeipijnen hebben
 
  • Like
Reactions: Right_Said_Fred
Ik sprak vorig jaar mijn bezorgdheid over de service uit tegen de enige ranger van SeC Den Haag.
Hij vertelde me dat er een flink aantal rangers per SeC bij komen (dacht dat hij 6 of 7 voor DH zei).
En ook dat de model 3 ontworpen was met onderhoud in gedachten zodat 90% van alle onderhoud door rangers gedaan kon worden.
Hij had er al training voor gehad en die andere rangers waren ook in opleiding.
Ik heb al jaren alleen maar zeer positieve service ervaringen in Rotterdam. 0 klachten......
 
Hier maar weer eens een update van mijn pogingen om de gordel van mijn MX te laten fixen, samen met de andere bevindingen.

Nadat ik via de Tesla-omgeving had geescaleerd kwam er wat schot in de situatie. De directie ging e.a. in de gaten houden en beloofde, zo snel er nieuws is, bij mij terug te komen. Nu ken ik deze afspraken, dus heb ik direct aangegeven hier niet akkoord mee te gaan. Ik wil concrete data horen wanneer, met name de gordel, opgelost is. 2 dagen later was oppeens een vervangende gordel aanwezig, en er kon direct een afspraak worden gemaakt om de gordel te vervangen. Dit kon ook via de mobiele service.

Omdat ik geen zin had om voor ieder punt van mijn auto een strijd te gaan voeren heb ik aangegeven dat ik direct wil dat alle bekende punten worden opgepakt (foute uitlijning laadport, knop op de FWD kapot, piepende ramen, sierstrip die niet goed zit en een kras in een dorpel). Daarvoor moest een afspraak worden gemaakt. 3 weken later zou de eerste mogelijkheid zijn. Prima, dan maar zo. Drie weken later, dat was afgelopen vrijdag. Omdat ik op het punt sta voor een maand naar het buitenland te vertrekken heb ik direct bij het maken van de afspraak aangegeven dat de auto dan maandag (dat is vandaag) uiterlijk klaar moet zijn. Geen probleem werdt mij gezegt, je krijgt een loaner mee en we gaan alles regelen. Komt goed.

Maar, het vervangen van de gordel kon nogsteeds door de mobiele service worden gedaan, zodat dit zo snel mogelijk opgelost kon worden. Prima, lijkt me goed idee. Op de dag van de afspraak zat ik in het buitenland, maar dat was ook geen probleem. Ik heb geleerd dat de mobiele service iedere Tesla open kan krijgen zonder dat er een sleutel in de buurt is. Fijn, mobiele service aan de gang. Ik wordt gebeld; het is niet gelukt. De monteur heeft niet het goede gereedschap bij zich ... maar de nieuwe gordel laat hij in de auto achter, zodat dit kan in de Sec kan worden vervangen.

Afgelopen donderdag, 17:00u (de dag voor de afspraak met de Sec) wordt ik gebeld. De vervangende dorpel is niet binnen, dus de afspraak gaan niet door. Ik wordt boos, want ik wil minimaal de laadport uitgelijnd hebben en uiteraard de gordel gefixed hebben. Na flink aandringen gaat de afspraak wel door, en worden alle punten opgepakt. Uiteraard behalve de dorpel. Zo snel ze meer weten bellen ze daar weer over ....

Vrijdag langs bij de Sec. Op de werkorder staat alleen dat laadport moet worden gemaakt. Dus heb ik dat lijstje maar aangevuld met alles wat er nog meer aan de hand is. Loaner (BWM 4-serie) staat klaar. Prima. Ik benadruk nogmaals dat de auto echt maandag klaar moet zijn.

Maandag (vandaag). Om 13:00u krijg ik een SMS. De MX is naar de bodyshop om de laadport te fixen. Ik voel al wat nattigheid aankomen, en ga maar eens bellen. Toch maar even vragen of de auto echt vandaag klaar gaat zijn. Na de nodige tijd in de wachtrij aan de telefoon krijg ik een medewerker aan de lijn. De MX moet nog voor de bodyshop worden opgehaald, dus de kans is zeer klein dat hij vandaag echt af is. Ik nogmaals benadrukt dat ik morgen een maand lang niet in het land ben. Nu gaat de medewerker bellen, maar de kans is zeer klein dat ik de MX echt vandaag kan ophalen... Dus gaat er een maand een loaner voor mijn deur staan.

Lessen die ik zover heb geleerd:
- Interne communicatie bij Tesla bestaat niet. Keer op keer moet je vertellen wat er aan de hand is en gemaakte afspraken herhalen
- gemaakte afspraken moet je zelf najagen
- Planning is er niet. Tesla kan sneller een auto in elkaar zetten dan een onderdeel nazenden voor replacement
- Escalatie naar directie werkt redelijk. Voor mij heeft dat gezorgt dat er wat schot in de zaak komt
- Goed iets: de medewerkers zelf werken hard, maar individueleel (en dus verschrikkelijk inefficient)
- " We komen er zo snel mogelijk op terug" is een standaard reactie die in praktijk betekend dat er er nooit meer wat van hoort.
- Tesla verliest verschrikkelijk veel geld door een huidige inefficientie

Maar:
Na wat kilometers in een BWM 4-serie (toch niet de minste auto) waardeer je je Tesla weer zooooooveel meer!
 
Nog maar een update:

Gisteravond belde Tesla nog, maar die miste ik. Dus vandaag zelf maar weer eens gebelt. Na 1 uur in de wacht te hebben gestaan is inderdaad bevestigt dat de auto niet vandaag af zou komen. Gevolg is dat de auto nu dus een maand bij Tesla blijft staan. De vervangende auto zal (sporadisch) door mijn vrouw worden gebruikt. Wel nog even de vraag gesteld aan Tesla wie er voor de brandstofkosten op gaat draaien. Daar moest een manager over besluiten, en die belt mij terug. En dat is tot op heden nog niet gebeurt...

Leuke bijkomstigheid is dat ik nu dus voor 1 maand een vervangende auto heb. Ik woon in een betaaldparkeerzone in Utrecht, dus wil ik mijn kenteken aanpassen. Maar dat mag 5x per jaar voor maximaal 5 dagen. Alleen dat is wat lastig als je in het buitenland bovenop een berg zit. Op deze situatie wist de gemeente ook niets.. nouja, ze zouden terugbellen. En je raad het al: dat doen ze ook niet...
 
  • Informative
Reactions: daud
Nog maar een update:

Gisteravond belde Tesla nog, maar die miste ik. Dus vandaag zelf maar weer eens gebelt. Na 1 uur in de wacht te hebben gestaan is inderdaad bevestigt dat de auto niet vandaag af zou komen. Gevolg is dat de auto nu dus een maand bij Tesla blijft staan. De vervangende auto zal (sporadisch) door mijn vrouw worden gebruikt. Wel nog even de vraag gesteld aan Tesla wie er voor de brandstofkosten op gaat draaien. Daar moest een manager over besluiten, en die belt mij terug. En dat is tot op heden nog niet gebeurt...

Leuke bijkomstigheid is dat ik nu dus voor 1 maand een vervangende auto heb. Ik woon in een betaaldparkeerzone in Utrecht, dus wil ik mijn kenteken aanpassen. Maar dat mag 5x per jaar voor maximaal 5 dagen. Alleen dat is wat lastig als je in het buitenland bovenop een berg zit. Op deze situatie wist de gemeente ook niets.. nouja, ze zouden terugbellen. En je raad het al: dat doen ze ook niet...
Nu jouw echtgenote niet mee de berg op gaat is het natuurlijk ook een optie dat zij de auto omwisselt. Ik schat zo in dat zij daarvoor niet naar Tesla hoeft te rijden: stel voor dat Tesla zelf de auto omwisselt in de avond, eea in afstemming met jouw echtgenote.

Tesla doet dit wel vaker, hoef je ook geen kentekens door te geven.
 
7AE49E8E-54A5-485B-97EF-6ECF374E1BE8.jpeg


Hm...dat wordt ritje naar de SeC Tilburg...maar helaas krijg ik niemand aan de lijn. Na 40 minuten vond ik het welletjes.

Later weer eens proberen...
 
Nu jouw echtgenote niet mee de berg op gaat is het natuurlijk ook een optie dat zij de auto omwisselt. Ik schat zo in dat zij daarvoor niet naar Tesla hoeft te rijden: stel voor dat Tesla zelf de auto omwisselt in de avond, eea in afstemming met jouw echtgenote.

Tesla doet dit wel vaker, hoef je ook geen kentekens door te geven.
Precies. Gewoon bij jou voor de deur laten omruilen. Wordt bij mij regelmatig aangeboden als de auto bij het Sec staat.
 
View attachment 373061

Hm...dat wordt ritje naar de SeC Tilburg...maar helaas krijg ik niemand aan de lijn. Na 40 minuten vond ik het welletjes.

Later weer eens proberen...

Heb ik ook,
Na twee bezoeken hebben ze eindelijk de onderdelen (gehele koplamp) besteld.
Alles was besteld vertelde men de eerste keer, niet dus.........
Nadat men mijn voorste luchtvering heeft vervangen ivm rammelen (rammelt nog steeds) hebben ze dan eindelijk na lang aandringen toch maar de koplamp besteld, op de vraag waarom men gewoon keihard staat te liegen over de bestelling Bij het eerste bezoek kon men mij alleen maar gelijk geven dat het niet zo netjes was.
Het wordt dus gemaakt na drie bezoeken.
Ook vertelde ze nog dat ik ook kon bellen In plaat van langskomen.
Ik begon hard te lachen en vertelde dat ik sneller ben met heen en weer rijden dan met bellen.
Er is inderdaad geen doorkomen aan.
(Ik kom bij Sec Amsterdam)
Achter mij stond een meneer meer dan 45 minuten te wachten om alleen zijn auto mee te krijgen. (Deze stond al klaar)