Hier maar weer eens een update van mijn pogingen om de gordel van mijn MX te laten fixen, samen met de andere bevindingen.
Nadat ik via de Tesla-omgeving had geescaleerd kwam er wat schot in de situatie. De directie ging e.a. in de gaten houden en beloofde, zo snel er nieuws is, bij mij terug te komen. Nu ken ik deze afspraken, dus heb ik direct aangegeven hier niet akkoord mee te gaan. Ik wil concrete data horen wanneer, met name de gordel, opgelost is. 2 dagen later was oppeens een vervangende gordel aanwezig, en er kon direct een afspraak worden gemaakt om de gordel te vervangen. Dit kon ook via de mobiele service.
Omdat ik geen zin had om voor ieder punt van mijn auto een strijd te gaan voeren heb ik aangegeven dat ik direct wil dat alle bekende punten worden opgepakt (foute uitlijning laadport, knop op de FWD kapot, piepende ramen, sierstrip die niet goed zit en een kras in een dorpel). Daarvoor moest een afspraak worden gemaakt. 3 weken later zou de eerste mogelijkheid zijn. Prima, dan maar zo. Drie weken later, dat was afgelopen vrijdag. Omdat ik op het punt sta voor een maand naar het buitenland te vertrekken heb ik direct bij het maken van de afspraak aangegeven dat de auto dan maandag (dat is vandaag) uiterlijk klaar moet zijn. Geen probleem werdt mij gezegt, je krijgt een loaner mee en we gaan alles regelen. Komt goed.
Maar, het vervangen van de gordel kon nogsteeds door de mobiele service worden gedaan, zodat dit zo snel mogelijk opgelost kon worden. Prima, lijkt me goed idee. Op de dag van de afspraak zat ik in het buitenland, maar dat was ook geen probleem. Ik heb geleerd dat de mobiele service iedere Tesla open kan krijgen zonder dat er een sleutel in de buurt is. Fijn, mobiele service aan de gang. Ik wordt gebeld; het is niet gelukt. De monteur heeft niet het goede gereedschap bij zich ... maar de nieuwe gordel laat hij in de auto achter, zodat dit kan in de Sec kan worden vervangen.
Afgelopen donderdag, 17:00u (de dag voor de afspraak met de Sec) wordt ik gebeld. De vervangende dorpel is niet binnen, dus de afspraak gaan niet door. Ik wordt boos, want ik wil minimaal de laadport uitgelijnd hebben en uiteraard de gordel gefixed hebben. Na flink aandringen gaat de afspraak wel door, en worden alle punten opgepakt. Uiteraard behalve de dorpel. Zo snel ze meer weten bellen ze daar weer over ....
Vrijdag langs bij de Sec. Op de werkorder staat alleen dat laadport moet worden gemaakt. Dus heb ik dat lijstje maar aangevuld met alles wat er nog meer aan de hand is. Loaner (BWM 4-serie) staat klaar. Prima. Ik benadruk nogmaals dat de auto echt maandag klaar moet zijn.
Maandag (vandaag). Om 13:00u krijg ik een SMS. De MX is naar de bodyshop om de laadport te fixen. Ik voel al wat nattigheid aankomen, en ga maar eens bellen. Toch maar even vragen of de auto echt vandaag klaar gaat zijn. Na de nodige tijd in de wachtrij aan de telefoon krijg ik een medewerker aan de lijn. De MX moet nog voor de bodyshop worden opgehaald, dus de kans is zeer klein dat hij vandaag echt af is. Ik nogmaals benadrukt dat ik morgen een maand lang niet in het land ben. Nu gaat de medewerker bellen, maar de kans is zeer klein dat ik de MX echt vandaag kan ophalen... Dus gaat er een maand een loaner voor mijn deur staan.
Lessen die ik zover heb geleerd:
- Interne communicatie bij Tesla bestaat niet. Keer op keer moet je vertellen wat er aan de hand is en gemaakte afspraken herhalen
- gemaakte afspraken moet je zelf najagen
- Planning is er niet. Tesla kan sneller een auto in elkaar zetten dan een onderdeel nazenden voor replacement
- Escalatie naar directie werkt redelijk. Voor mij heeft dat gezorgt dat er wat schot in de zaak komt
- Goed iets: de medewerkers zelf werken hard, maar individueleel (en dus verschrikkelijk inefficient)
- " We komen er zo snel mogelijk op terug" is een standaard reactie die in praktijk betekend dat er er nooit meer wat van hoort.
- Tesla verliest verschrikkelijk veel geld door een huidige inefficientie
Maar:
Na wat kilometers in een BWM 4-serie (toch niet de minste auto) waardeer je je Tesla weer zooooooveel meer!