Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Service-ervaringen

This site may earn commission on affiliate links.
Het gaat om het welbekende trilprobleem bij het optrekken. Iets wat algemeen bekend is en waarvoor ze steeds naar permanente oplossingen zoeken. Zeker dat ik niet ga opdraaien voor die velgen als het hun fabricagefout is. Dan is het hek van de dam
Als enkel het vervangen van de velgen het probleem oplost en je velgen ook zichtbare schade hebben vrees ik dat Tesla wel een punt heeft en als dat niet van het begin af aan zo was is de velgschade in het gebruik ontstaan (en heeft dat de trillingen opgeleverd en niet andersom)
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Als enkel het vervangen van de velgen het probleem oplost en je velgen ook zichtbare schade hebben vrees ik dat Tesla wel een punt heeft en als dat niet van het begin af aan zo was is de velgschade in het gebruik ontstaan (en heeft dat de trillingen opgeleverd en niet andersom)
Nee, wij krijgen de definitieve fix voor het trillen. Die onderdelen worden nu besteld. Een paar weken geleden hebben wij een nieuwe velg gekregen omdat Tesla deze langs de stoep had gejaagd. En nu ineens moeten ook de velgen vervangen worden vanwege het trillen en daar zouden wij voor op moeten draaien. Krom toch?
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy
Nee, wij krijgen de definitieve fix voor het trillen. Die onderdelen worden nu besteld. Een paar weken geleden hebben wij een nieuwe velg gekregen omdat Tesla deze langs de stoep had gejaagd. En nu ineens moeten ook de velgen vervangen worden vanwege het trillen en daar zouden wij voor op moeten draaien. Krom toch?
Ah ok nu wordt het verhaal wel wat duidelijker en begrijp ik je slechte gevoel hierbij :)

Ok dan nu even omschakelen naar de argwaan modus (voordat ik straks voor een fanboi wordt uitgemaakt):
Staat de auto nu bij Tesla? En indien dat het geval is, kun je over de auto beschikken totdat de onderdelen binnen zijn?
Ik zou de velgen markeren en fotograferen zodat je kunt herkennen dat je je eigen velgen terugkrijgt na reparatie, en ik zou Tesla zwart op wit vertellen dat ze alleen de onder garantie vallende zaken dienen op te lossen, maar dat ze geen extra reparaties mogen uitvoeren waar kosten aan verbonden zijn (zoals de velgen vervangen voor nieuwe).
De markering is om te voorkomen dat ze handig van een setje kromme velgen afkomen door ze om te wisselen met die van jou, nadat je hebt aangegeven dat je geen nieuwe velgen wilt.
(einde argwaan modus)

Maar ik ga er niet vanuit dat Tesla op deze manier met andermans spullen omgaat, daarmee zouden ze zichzelf wel heel erg in de voet schieten.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Ah ok nu wordt het verhaal wel wat duidelijker en begrijp ik je slechte gevoel hierbij :)

Ok dan nu even omschakelen naar de argwaan modus (voordat ik straks voor een fanboi wordt uitgemaakt):
Staat de auto nu bij Tesla? En indien dat het geval is, kun je over de auto beschikken totdat de onderdelen binnen zijn?
Ik zou de velgen markeren en fotograferen zodat je kunt herkennen dat je je eigen velgen terugkrijgt na reparatie, en ik zou Tesla zwart op wit vertellen dat ze alleen de onder garantie vallende zaken dienen op te lossen, maar dat ze geen extra reparaties mogen uitvoeren waar kosten aan verbonden zijn (zoals de velgen vervangen voor nieuwe).
De markering is om te voorkomen dat ze handig van een setje kromme velgen afkomen door ze om te wisselen met die van jou, nadat je hebt aangegeven dat je geen nieuwe velgen wilt.
(einde argwaan modus)

Maar ik ga er niet vanuit dat Tesla op deze manier met andermans spullen omgaat, daarmee zouden ze zichzelf wel heel erg in de voet schieten.
Ja de Tesla staat op dit moment in Tilburg. Was zoals gewoonlijk weer een enorme waslijst aan dingen die gefixt moeten worden. Model S 100D uit 2018. Ik ga er ook niet vanuit dat ze dit doen. Wel ga ik nu naar het juridische pad kijken om ze te laten opdraaien voor nieuwe velgen. Zoals ze zelf in de mail aangeven komt het door het trillen. Lijkt me juridisch dus een simpele gevolgschade dus verhaalbaar. Wouden ze overigens niks over horen aan de telefoon uiteraard. 2e Tesla met enorme problemen. Voor ons nooit meer.
 
  • Informative
Reactions: woes
Ja de Tesla staat op dit moment in Tilburg. Was zoals gewoonlijk weer een enorme waslijst aan dingen die gefixt moeten worden. Model S 100D uit 2018. Ik ga er ook niet vanuit dat ze dit doen. Wel ga ik nu naar het juridische pad kijken om ze te laten opdraaien voor nieuwe velgen. Zoals ze zelf in de mail aangeven komt het door het trillen. Lijkt me juridisch dus een simpele gevolgschade dus verhaalbaar. Wouden ze overigens niks over horen aan de telefoon uiteraard. 2e Tesla met enorme problemen. Voor ons nooit meer.
Ik haal niet uit dat bericht dat de velgen gevolgschade zijn van de trillende aandrijfassen, ik haal er alleen maar uit dat Tesla de auto pas trillingsvrij krijgt wanneer ook de velgen vervangen zijn.
Hoe die velgen beschadigd geraakt zijn wordt niet duidelijk, en ik heb persoonlijk nog nooit gehoord en kan het me ook niet voorstellen (en dan put ik uit mijn ervaring als automonteur, is wel 20 jaar geleden) dat velgen beschadigd zijn geraakt door trillende assen.
 
  • Like
Reactions: Wim S. and PaulusdB
Ik haal niet uit dat bericht dat de velgen gevolgschade zijn van de trillende aandrijfassen, ik haal er alleen maar uit dat Tesla de auto pas trillingsvrij krijgt wanneer ook de velgen vervangen zijn.
Hoe die velgen beschadigd geraakt zijn wordt niet duidelijk, en ik heb persoonlijk nog nooit gehoord en kan het me ook niet voorstellen (en dan put ik uit mijn ervaring als automonteur, is wel 20 jaar geleden) dat velgen beschadigd zijn geraakt door trillende assen.
De auto staat o.a. bij Tesla voor het trillen tijdens het optrekken. Zij hebben nu geconstateerd dat vanwege dat trillen de velgen vernieuwd moeten worden. Dat is wat ze zelf in de mail benoemen.
 
De auto staat o.a. bij Tesla voor het trillen tijdens het optrekken. Zij hebben nu geconstateerd dat vanwege dat trillen de velgen vernieuwd moeten worden. Dat is wat ze zelf in de mail benoemen.
Niet 'vanwege', maar 'in verband met' staat er in het bericht dat je hier hebt geplaatst.
Je draait oorzaak en gevolg om: de velgen zijn niet stukgegaan vanwege het trillen, maar de velgen veroorzaken (mede) het trillen.
De bron van de trillingen zijn blijkbaar niet alleen je aandrijfassen maar ook de velgen, los van elkaar, zonder dat ze iets met elkaar te maken hebben. Die velgen zullen gewoon door het gebruik niet helemaal recht of rond meer zijn, gebeurt vaak, is gewone slijtage.
Gelukkig kun je (indien dit het geval is) die velgen gewoon bij een specialist laten richten voor klein geld en hoef je echt geen nieuwe velgen te kopen om dat op te lossen.
Ik geloof niet dat je enige kans maakt met juridische stappen (en dit is bedoeld als mijn persoonlijk advies aan jou, ik heb verder geen belangen bij Tesla, heb op dit moment geen aandelenpositie enz. ;)).
 
nu zijn de 21" velgen ook wel erg snel krom/kapot te krijgen. De vergevensgezindheid van 5 cm rubber is nu eenmaal niet zoveel. Even door een putje met iets te hoge snelheid en je velg is krom/gebutst of gescheurd. Ik heb ook al eens lek gereden hierdoor.

Ik zou vragen wat precies geconstateerd is aan de velgen. Of inderdaad een tweetraps maken. Eerst aandrijfassen vervangen, en dan zelf bepalen of het nodig is om ook de velgen te vervangen. Heb je winterwielen? Anders die erop laten zetten.

Mijn laatste service-ervaring is trouwens positief. Bij optrekken/remmen steeds een rare "klonk", komend van de achteras. Gevoel alsof er wat los zit. Dat bleek eenvoudig op te lossen door te smeren. Daarnaast ook nog remblokken en schijven voor vervangen omdat bij stevig remmen de auto extreem trilde (ook voelbaar in stuur). Hele schappelijke prijs ook nog (600 euro voor volledige voorzijde, schijven en blokken en montage).
 
  • Like
Reactions: woes
Niet 'vanwege', maar 'in verband met' staat er in het bericht dat je hier hebt geplaatst.
Je draait oorzaak en gevolg om: de velgen zijn niet stukgegaan vanwege het trillen, maar de velgen veroorzaken (mede) het trillen.
De bron van de trillingen zijn blijkbaar niet alleen je aandrijfassen maar ook de velgen, los van elkaar, zonder dat ze iets met elkaar te maken hebben. Die velgen zullen gewoon door het gebruik niet helemaal recht of rond meer zijn, gebeurt vaak, is gewone slijtage.
Gelukkig kun je (indien dit het geval is) die velgen gewoon bij een specialist laten richten voor klein geld en hoef je echt geen nieuwe velgen te kopen om dat op te lossen.
Ik geloof niet dat je enige kans maakt met juridische stappen (en dit is bedoeld als mijn persoonlijk advies aan jou, ik heb verder geen belangen bij Tesla, heb op dit moment geen aandelenpositie enz. ;)).
Vreemd dat toen ze al is eerder de Assen vervangen hadden er niks aan de hand was. Daarnaast zit er net een nieuwe velg op omdat de haal en breng service de velg + band gesloopt had. Kan me niet vertellen dat die met nauwelijks gebruik in de afgelopen weken ineens ook krom is. Blijf het een frappant verhaal vinden. Ik ga als alles klaar is er wel mee naar de garage in de buurt en kijken wat zij vragen.
 
Vreemd dat toen ze al is eerder de Assen vervangen hadden er niks aan de hand was. Daarnaast zit er net een nieuwe velg op omdat de haal en breng service de velg + band gesloopt had. Kan me niet vertellen dat die met nauwelijks gebruik in de afgelopen weken ineens ook krom is. Blijf het een frappant verhaal vinden. Ik ga als alles klaar is er wel mee naar de garage in de buurt en kijken wat zij vragen.
Inmiddels was de auto alweer “klaar”, gebeld en toen werd duidelijk dat de andere punten opgelost waren behalve de Assen want die onderdelen waren er nog niet. We moeten dan weer opnieuw komen als de onderdelen binnen zijn. Of te wel hoe maak je van jouw probleem iemands anders probleem. Ze wisten een maand lang al dat die onderdelen vervangen moesten worden en dan nu zeggen ja we wisten niet wat er besteld moest worden. Volgensmij komen er veel klanten terug om het trillen op te lossen aangezien er nu een permanente fix is. Wel slim om deze dan niet op voorraad te hebben. Waardeloos bedrijf iig. Mocht er nog iemand interesse hebben in een 4% bijtelling auto van december 2018 stuur vooral een berichtje.
 
Interessant hoe communicatie de beleving van service beïnvloed.
Gister mijn M3 ingeleverd voor het fixen wat wat kleine afleverpuntjes die het plezier verder niet beperkt hebben.
Ik ging naar huis met een MS 90D.
Niks te klagen zou je denken, toch?

Als ik er vanuit ga dat volgende week alles opgelost is was er feitelijk niks mis met de service.

Maar als je dan kijkt naar de communicatie wordt het een andere beleving:
- "Heeft u de sleutelkaart bij u?" .....nee, ik ben gewend aan de phone key....-> terug naar huis
- Ik: "Kan je misschien een nieuw kaartje koppelen?" Antwoord: "Als we dat voor iedereen moesten doen...", ik: ".... had je nu niet 30 minuten vertraging in je planning en had je mij positief verrast. Want toegegeven, het was wel dom van mij. Maar misschien kan je de reminder verbeteren. " De suggestie wordt niet opgepakt.
- "Hoe laat is hij klaar" -> "Weet ik niet. Ik moet even kijken of ik de onderdelen heb en niet elke monteur kan dit..." ...
- "Ik heb gerekend op 2 uur wachttijd" -> "ik heb geen leenauto beschikbaar"
- 1,5 uur later bij een andere medewerker: "Weet je al hoe laat hij klaar is?" -> "Ja, over 5 dagen want hij moet naar de bodyshop, heeft u geen vervangende auto gekregen? Ik heb er nog genoeg..."

Als ik dat even vergelijk met BMW, is het verschil dat de communicatie vooral ging over ontzorgen: "Wij gaan uw BMW helemaal in orde maken. Ga lekker zitten in onze business lounge. Er komt zo iemand bij u voor koffie of thee."
En als er dan onverhoopt iets anders ging. "We hebben er wat meer werk aan dan gepland omdat XYZ ook kapot blijkt te zijn. Maar ik heb een dikke ..-sersie voor u zodat u weer verder kunt."

Feitelijk, is dat precies hetzelfde als bij Tesla. Mooie lounge, Nespresso koffie, schoon toilet, 'droge check-in garage'. Het gaat dus puur om de woordjes. Mooie kans om de service beleving op hetzelfde niveau te brengen als de rijbeleving.
 
Als ik dat even vergelijk met BMW, is het verschil dat de communicatie vooral ging over ontzorgen
Dat is hoe ik het altijd meegemaakt heb. Ook nog in juni en september. Groot verschil blijkbaar in NL. In Aartselaar vrijdagmorgen een vraag gesteld. Ik vertrek woensdag naar het buitenland en wou even informeren wat de kans is dat mijn panne, die ik in juli in de UK had, zou terug komen. Uitgebreid het verslag van de UK bekeken. Technieker bij gehaald..
Omdat het antwoord mij niet volledig bevredigde, zeiden ze: we kunnen een safety checkup doen. Omdat een en ander moet gedemonteerd worden kost het 110€.
-“Ik vertrek woensdag wel op reis”
-“oh maar we hebben nog ruimte op maandag en dinsdag hoor”
Het lijkt ook rustiger in de sec’s. Ik denk dat ze via het huidige reserveringssysteem extra marge laten. Als de SeCs de reservaties vroeger zelf noteerden, overboekten ze zichzelf denk ik.
 
Twee weken geleden weigerde de linker voordeur van mijn Model X zich van buiten te laten open. Alleen van binnenuit kon ik hem nog open duwen. Vervelend probleem, want dit betekent dat ik telkens aan de passagierszijde moet instappen, de deur open duwen, uitstappen, en dan weer instappen aan de bestuurderszijde. Daarna is rijden wel gewoon mogelijk.

Na tevergeefs allerlei resets te hebben gedaan en wat zoeken op het forum vermoedde ik dat de de doormotor stuk is. Blijkt een zwak onderdeel te zijn bij 2016/2017 Model X'en.

Via de app een service afspraak ingeboekt, en ik kon na 11 dagen al terecht in Duiven. Viel me mee.

Een dag van te voren nog even per SMS gevraagd of alle onderdelen op voorraad zijn en daar kreeg ik netjes binnen een uur een positief antwoord op.

De service afspraak was afgelopen woensdag. Daar aangekomen kreeg ik te horen dat de reparatie de hele middag zou duren. Tegenvaller, maar goed, de koffie is lekker, laptop en telefoon mee, dan kom je de middag wel door.

Helaas bleek om 16.30 dat de vervanging weliswaar goed was verlopen, en dat de rechtervoordeur uit voorzorg ook gedaan was, maar dat de bijbehorende software update problemen gaf. Ik zou een gratis leenauto krijgen, zodat ze de auto de dag erna konden afmaken.

Tegenvaller, want ik woon op meer dan een uur rijden van het service center, dus dat betekent dat ik nog een middag kwijt zou zijn aan het ophalen van de auto.
"Dan komen we uw auto morgen wel naar u toe brengen". Okay, dat is een heel fijn aanbod! Dat heeft Tesla in het verleden wel vaker voor mij gedaan, maar ik dacht dat die service tot het verleden behoorde. Heel fijn dat dit toch nog kan!

Verder was de reparatie geheel kostenloos, daar was ook geen discussie voor nodig. Mijn auto is net uit de 80.000km garantie en ik was benieuwd hoe Tesla daar mee om zou gaan. Geen probleem dus.

De dag erna werd de auto netjes op tijd bij me afgeleverd en alles prima in orde.

Dus een goede service ervaring, het gebeurt echt nog wel bij Tesla.

(Ik weet niet of het helpt dat ik een TMC sticker op mijn auto heb, maar het zal allicht geen negatieve invloed hebben).
 
Interessant hoe communicatie de beleving van service beïnvloed.
Gister mijn M3 ingeleverd voor het fixen wat wat kleine afleverpuntjes die het plezier verder niet beperkt hebben.
Ik ging naar huis met een MS 90D.
Niks te klagen zou je denken, toch?

Als ik er vanuit ga dat volgende week alles opgelost is was er feitelijk niks mis met de service.

Maar als je dan kijkt naar de communicatie wordt het een andere beleving:
- "Heeft u de sleutelkaart bij u?" .....nee, ik ben gewend aan de phone key....-> terug naar huis
- Ik: "Kan je misschien een nieuw kaartje koppelen?" Antwoord: "Als we dat voor iedereen moesten doen...", ik: ".... had je nu niet 30 minuten vertraging in je planning en had je mij positief verrast. Want toegegeven, het was wel dom van mij. Maar misschien kan je de reminder verbeteren. " De suggestie wordt niet opgepakt.
- "Hoe laat is hij klaar" -> "Weet ik niet. Ik moet even kijken of ik de onderdelen heb en niet elke monteur kan dit..." ...
- "Ik heb gerekend op 2 uur wachttijd" -> "ik heb geen leenauto beschikbaar"
- 1,5 uur later bij een andere medewerker: "Weet je al hoe laat hij klaar is?" -> "Ja, over 5 dagen want hij moet naar de bodyshop, heeft u geen vervangende auto gekregen? Ik heb er nog genoeg..."

Als ik dat even vergelijk met BMW, is het verschil dat de communicatie vooral ging over ontzorgen: "Wij gaan uw BMW helemaal in orde maken. Ga lekker zitten in onze business lounge. Er komt zo iemand bij u voor koffie of thee."
En als er dan onverhoopt iets anders ging. "We hebben er wat meer werk aan dan gepland omdat XYZ ook kapot blijkt te zijn. Maar ik heb een dikke ..-sersie voor u zodat u weer verder kunt."

Feitelijk, is dat precies hetzelfde als bij Tesla. Mooie lounge, Nespresso koffie, schoon toilet, 'droge check-in garage'. Het gaat dus puur om de woordjes. Mooie kans om de service beleving op hetzelfde niveau te brengen als de rijbeleving.
Die service was er zeker ook 3 jaar geleden. Maar tegenwoordig hoor ik het nog maar weinig.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Twee weken geleden weigerde de linker voordeur van mijn Model X zich van buiten te laten open. Alleen van binnenuit kon ik hem nog open duwen. Vervelend probleem, want dit betekent dat ik telkens aan de passagierszijde moet instappen, de deur open duwen, uitstappen, en dan weer instappen aan de bestuurderszijde. Daarna is rijden wel gewoon mogelijk.

Na tevergeefs allerlei resets te hebben gedaan en wat zoeken op het forum vermoedde ik dat de de doormotor stuk is. Blijkt een zwak onderdeel te zijn bij 2016/2017 Model X'en.

Via de app een service afspraak ingeboekt, en ik kon na 11 dagen al terecht in Duiven. Viel me mee.

Een dag van te voren nog even per SMS gevraagd of alle onderdelen op voorraad zijn en daar kreeg ik netjes binnen een uur een positief antwoord op.

De service afspraak was afgelopen woensdag. Daar aangekomen kreeg ik te horen dat de reparatie de hele middag zou duren. Tegenvaller, maar goed, de koffie is lekker, laptop en telefoon mee, dan kom je de middag wel door.

Helaas bleek om 16.30 dat de vervanging weliswaar goed was verlopen, en dat de rechtervoordeur uit voorzorg ook gedaan was, maar dat de bijbehorende software update problemen gaf. Ik zou een gratis leenauto krijgen, zodat ze de auto de dag erna konden afmaken.

Tegenvaller, want ik woon op meer dan een uur rijden van het service center, dus dat betekent dat ik nog een middag kwijt zou zijn aan het ophalen van de auto.
"Dan komen we uw auto morgen wel naar u toe brengen". Okay, dat is een heel fijn aanbod! Dat heeft Tesla in het verleden wel vaker voor mij gedaan, maar ik dacht dat die service tot het verleden behoorde. Heel fijn dat dit toch nog kan!

Verder was de reparatie geheel kostenloos, daar was ook geen discussie voor nodig. Mijn auto is net uit de 80.000km garantie en ik was benieuwd hoe Tesla daar mee om zou gaan. Geen probleem dus.

De dag erna werd de auto netjes op tijd bij me afgeleverd en alles prima in orde.

Dus een goede service ervaring, het gebeurt echt nog wel bij Tesla.

(Ik weet niet of het helpt dat ik een TMC sticker op mijn auto heb, maar het zal allicht geen negatieve invloed hebben).
Ongelofelijk dat ze tegen mij gister in Tilburg vertelden dat er absoluut geen breng service meer wordt uitgevoerd en het bij jou gewoon gedaan wordt. Maandag maar meteen contact opnemen dat ze dit ook voor ons mogen regelen. Fijn dat ze bij jou iig wel klantvriendelijk zijn.
 
Ongelofelijk dat ze tegen mij gister in Tilburg vertelden dat er absoluut geen breng service meer wordt uitgevoerd en het bij jou gewoon gedaan wordt. Maandag maar meteen contact opnemen dat ze dit ook voor ons mogen regelen. Fijn dat ze bij jou iig wel klantvriendelijk zijn.
Als de toonzetting van je contact maandag dezelfde is als dit bericht (maar wellicht lees ik het fout) en je refereert naar hetgeen @Gaston hier vermeld heeft, verwacht ik niet alleen dat je geen succes zal hebben, maar dat je de goedbedoelde acties van medewerkers om service te verlenen (als men tijd over heeft of zelfs in hun vrije tijd, heb ik ook meegemaakt) bij andere SeC's de nek omdraait.
In Tilburg is het nou eenmaal verschrikkelijk druk, zeker nu.
Ik snap je frustratie (ik heb je eerdere posts gelezen), maar het is denk ik goed om even diep adem te halen.
Anders is de uitwerking van de post van @Gaston niet de gewenste, niet alleen voor jou, maar wellicht ook voor meer mensen.
 
  • Like
Reactions: Paco
Als de toonzetting van je contact maandag dezelfde is als dit bericht (maar wellicht lees ik het fout) en je refereert naar hetgeen @Gaston hier vermeld heeft, verwacht ik niet alleen dat je geen succes zal hebben, maar dat je de goedbedoelde acties van medewerkers om service te verlenen (als men tijd over heeft of zelfs in hun vrije tijd, heb ik ook meegemaakt) bij andere SeC's de nek omdraait.
In Tilburg is het nou eenmaal verschrikkelijk druk, zeker nu.
Ik snap je frustratie (ik heb je eerdere posts gelezen), maar het is denk ik goed om even diep adem te halen.
Anders is de uitwerking van de post van @Gaston niet de gewenste, niet alleen voor jou, maar wellicht ook voor meer mensen.
Ik snap je reactie maar er hoort niet met 2 maten gemeten te worden. Als bedrijf heb je echt geen tijd om continue heen en weer te rijden voor een probleemauto. Het is inmiddels niet de 1e,2e of 8e keer dat wij terug moeten ivm problemen aan de auto. Een tijdje geleden kon Arnhem voor ons de auto ook gewoon halen en brengen, weliswaar hebben ze deze dan wel weer beschadigd, dus ik zie niet in waarom de auto niet opnieuw opgehaald kan worden. Desnoods regel ik het met Arnhem zelf.
 
  • Like
Reactions: SMU
Het lijkt ook rustiger in de sec’s. Ik denk dat ze via het huidige reserveringssysteem extra marge laten. Als de SeCs de reservaties vroeger zelf noteerden, overboekten ze zichzelf denk ik.
Inderdaad. Als je via de app plant in Hasselt, moet je al volgende maand kijken. Maar in Hasselt zit er dan iemand die zelf met je contact opneemt om de afspraak vroeger te plannen.
 
Ook nog terzijde: onze Model 3 verloor al sinds het begin 0,2 bar per week in een band. Ik kon het nog moeiteloos behelpen door om de 2 weken even met de compressor wat lucht bij te blazen. Ik had al eens een afspraak gemaakt met het SeC en die hadden me gecontacteerd, en gezegd dat dat ook bij een bandencentrale verholpen kan worden. Ik gaf aan ik dat wel had verwacht, maar vermoedde dat er iets mis was aan het ventiel ofzo, maar kon ook begrijpen dat na 8 maanden je moeilijk nog op garantie kan rekenen...

Goed, gisteren had ik de Model 3 mee en had wat tijd over, en reed even langs bij een bandencentrale die ik in het verleden had aangeraden gekregen van het personeel van het SeC, en waar ze een velg van mijn Model X hadden gerecht en nieuwe achterbanden geïnstalleerd en opnieuw uitgelijnd. Echt wel mensen met kennis van zaken en geen schrik van Tesla's, maar geen Nespresso en tafeltje om op je laptop te werken ;).

Nog geen kwartiertje later was het probleem gevonden en was ik kosteloos terug op weg: in de rand van de band zat nog een label geplakt dat ervoor zorgde dat de band niet zo goed aan het wiel aansloot en er dus lucht langs ontsnapte... Niet iets typisch Tesla, maar de man van de bandencentrale had dit gedrag al eerder gezien.