Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Service-ervaringen

This site may earn commission on affiliate links.
Maar een serviceafspraak ingeschoten via de app. Kan 1 okt terecht midden op de dag. Gelukkig zit ik thuis qua wagenpark best goed, dus hoef niet elke dag acrobatische toeren uit te halen om op pad te gaan. Heb wel in de serviceafspraak even gevraagd of ze we van te voren even willen bellen omtrent de duur van de reparatie. Kunnen we telefonisch even overleggen of ze misschien een beter tijdstip nog achter de hand hebben. Als ze het met een uurtje kunnen fixen, wil ik er best op wachten, als het 4 uur gaat duren ritsel ik zelf wel even een huurwagen.
 
Recentelijk heb ik mee gemaakt dat Eindhoven zonder overleg een afspraak annuleerde omdat een software probleem met mijn S (details zal ik besparen) volgens hen geen zaak van SeC is.

Daarna geen reactie van SeC meer en dat was het. Weg afspraak. Opnieuw plannen ging niet meer.

Nu week later bij Arnhem kunnen plannen, maar ik vind het behoorlijk onbeschoft dat se afspraak wordt geannuleerd zonder mijn instemmen of overleg.

Weg afspraak en dat was het. Nu maar hopen dat Arnhem de afspraak laat staan....
 
Maar een serviceafspraak ingeschoten via de app. Kan 1 okt terecht midden op de dag. Gelukkig zit ik thuis qua wagenpark best goed, dus hoef niet elke dag acrobatische toeren uit te halen om op pad te gaan. Heb wel in de serviceafspraak even gevraagd of ze we van te voren even willen bellen omtrent de duur van de reparatie. Kunnen we telefonisch even overleggen of ze misschien een beter tijdstip nog achter de hand hebben. Als ze het met een uurtje kunnen fixen, wil ik er best op wachten, als het 4 uur gaat duren ritsel ik zelf wel even een huurwagen.
De keren dat ik recent naar de telefonische service heb gebeld, gaven ze aan dat ik gewoon maandagochtend naar het SeC mocht rijden.

De SeC's in België waar ik ervaring mee heb, bellen je ook op om je afspraak voor zo een defect te vervroegen.
 
Waarom laat Tesla geen onafhankelijke reparatie centers toe? (Of doen ze dat wel?)
Ok, mits een certificeringtraject maar uiteindelijk zou dit toch een win win situatie zijn of
Zie ik iets over het hoofd?
Goeie vraag, net zoals waarom Tesla geen mini sec’s in de steden als bijvoorbeeld Alkmaar, Utrecht, Zwolle, Den Bosch, Venlo etc. heeft. Genoeg mogelijkheden om hun SeC netwerk uit te bouwen door voormalige panden van autobedrijven hiervoor te gebruiken. Er zal wel een goede reden zijn waarom het gaat zoals het nu gaat. Of dit, zoals het nu gaat, nou heel constructief voor de toekomst is, denk het niet. Dus reken maar meer op de standaard reactie: “nieuw merk”, “we zijn hard gegroeid”. (Hoor ik eigenlijk sinds ik mijn auto heb, maar wat ik niet hoor is wat ze eraan gaan doen).
 
Goeie vraag, net zoals waarom Tesla geen mini sec’s in de steden als bijvoorbeeld Alkmaar, Utrecht, Zwolle, Den Bosch, Venlo etc. heeft. Genoeg mogelijkheden om hun SeC netwerk uit te bouwen door voormalige panden van autobedrijven hiervoor te gebruiken. Er zal wel een goede reden zijn waarom het gaat zoals het nu gaat. Of dit, zoals het nu gaat, nou heel constructief voor de toekomst is, denk het niet. Dus reken maar meer op de standaard reactie: “nieuw merk”, “we zijn hard gegroeid”. (Hoor ik eigenlijk sinds ik mijn auto heb, maar wat ik niet hoor is wat ze eraan gaan doen).

Inderdaad, ik denk dat er genoeg garage zijn die maar wat graag op de kar zouden willen springen als "erkend service centre"
Goed voor Tesla (minder overhead) en goed voor klanten die in de buurt terecht zouden kunnen. Misschien zal het wel beteren met de tijd
maar ik blijf erbij, het model dan Tesla gebruikt, werkt enkel als je echt kwalitatief hoogstaande producten af kan leveren wat voorlopig nog niet het geval is naar mijn bescheiden mening. Het past wss niet in hun verticale integratie model maar het zou wel goed zijn voor de lokale werkgelegenheid en transitie.
 
En als Tesla het dan nog voor elkaar weet te krijgen dat er een Europees distributiecentrum komt voor onderdelen, zodat elk onderdeel binnen 24 uur bij het betreffende SeC ligt. Dan zijn ze al een eind de goede richting op. Momenteel leven ze qua onderdelenleveringen een paar eeuwen terug in de tijd, toen alles nog per schip ging.
 
  • Like
Reactions: JanG007
En als Tesla het dan nog voor elkaar weet te krijgen dat er een Europees distributiecentrum komt voor onderdelen, zodat elk onderdeel binnen 24 uur bij het betreffende SeC ligt. Dan zijn ze al een eind de goede richting op. Momenteel leven ze qua onderdelenleveringen een paar eeuwen terug in de tijd, toen alles nog per schip ging.
Ik heb het sterke vermoeden dat ze de onderdelen liever gebruiken voor de verkoop van een nieuwe auto dan een reeds bestaande (al betaalde) auto te repareren.

Dit kan ik niet hard maken, maar het klinkt bijna zo logisch. Het onderdeel is veel meer waard voor een nieuwe auto.

Zeg een deurhendel die beter op een nieuwe S of X kan dan op een bestaande. Want die nieuwe verkoop je niet zonder de deurhendel. De oude is al verkocht.
 
Wat is de marge tegenwoordig op een nieuw afgeleverde auto bij Tesla? (Spoiler alert: op nieuw verkochte auto’s in het algemeen is dat niet veel, zeker niet als daar partijen als LeasePlan tussen zitten).

Onderdelen, buiten garantiewerk, leveren meer op. Ok, probleem meteen te pakken. Een groot deel van de reparaties bij Tesla is garantiewerk. Dan een stapje hoger de “voedselketen” bekijken, is er niet een afdeling die de kwaliteit van de onderdelen toetst en defecten/ontwerpfouten/fabricagefouten bij de leveranciers claimt?

Was altijd in de veronderstelling dat er mensen uit de automotive bij Tesla NL zaten.... Ben benieuwd wat zij in hun “vorig” leven in de automotive dan hebben gedaan?

Hoop niet dat jouw vermoeden klopt @widodh, maar het zou wel passen in de ervaringen waarbij de levertijden van zelfs simpele onderdelen buitengewoon lang is. (Mijn ervaring is dat ik langer op onderdelen heb moeten wachten dan op de aflevering van mijn wagen, da’s best gek)
 
Ik heb het sterke vermoeden dat ze de onderdelen liever gebruiken voor de verkoop van een nieuwe auto dan een reeds bestaande (al betaalde) auto te repareren.

Dit kan ik niet hard maken, maar het klinkt bijna zo logisch. Het onderdeel is veel meer waard voor een nieuwe auto.

Zeg een deurhendel die beter op een nieuwe S of X kan dan op een bestaande. Want die nieuwe verkoop je niet zonder de deurhendel. De oude is al verkocht.
Waarschijnlijk beperkt zich de (bewust gekozen) onderdelenschaarste tot de niet-USA gebieden. Wat ik er van lees heeft men het in de USA inmiddels op orde gekregen door per Service Center voldoende voorraad te hebben liggen.

Het hemd is ook bij Tesla nader dan de rok. Of het is hier in de wingewesten niet bevorderlijk voor je carrière om stampei te maken over terecht ontevreden klanten.

Wat is eigenlijk het standpunt van de recent opgerichte belangenbehartiger, Tesla Owners Club Netherlands, @AnalysiZ?
 
Ik heb het sterke vermoeden dat ze de onderdelen liever gebruiken voor de verkoop van een nieuwe auto dan een reeds bestaande (al betaalde) auto te repareren.

Dit kan ik niet hard maken, maar het klinkt bijna zo logisch. Het onderdeel is veel meer waard voor een nieuwe auto.

Zeg een deurhendel die beter op een nieuwe S of X kan dan op een bestaande. Want die nieuwe verkoop je niet zonder de deurhendel. De oude is al verkocht.
Maar die redenering gaat ervan uit dat er een tekort is aan onderdelen en dat Tesla dus moet kiezen tussen nieuw en reparatie. Maar dat zou toch heel vreemd zijn: de meeste onderdelen komen toch van toeleveranciers en die kunnen toch wel een paar procent meer maken?
 
Uiteindelijk de klant. Als er een defect onderdeel is, lijkt het mij dat de toeleverancier dit betaalt en oplost door een goed werkend onderdeel te sturen.

Zo werkt het niet. Tesla dient de spullen aan te schaffen, en bij garantie claims wordt dat dan omgewisseld door de fabrikant. Het is een commercieel verhaal, iemand zal het in het magazijn liggen moeten betalen. En ja, dat is uiteindelijk (maar dan pas!) de klant, voor die tijd de leverancier van de auto. Tesla dus. De fabrikant gaat echt niet investeren in voorraad bij Tesla.
 
Het is IMHO zo verschrikkelijk simpel; voorraden aanleggen kost geld, veel geld. Optuigen inkooporganisatie en hoge directe inkoopkosten zoals transport en warehousing hebben een directe invloed op de winstgevendheid. Daarnaast is er de investering in de voorraad zelf. Tesla maakt in mij ogen de bewuste keuze om de beschikbare cash in produktontwikkeling te stoppen ipv de service hell eens op te lossen. Zolang als de After Sales Experience geen invloed heeft op de verkoop van nieuwe auto's is dit vanuit Tesla's oogpunt een te begrijpen beslissing. Uiteindelijk keert de wal het schip, vraag is hoe lang het gaat duren. Ik denk nog wel eventjes....
 
  • Like
Reactions: wooter and widodh
Zo werkt het niet. Tesla dient de spullen aan te schaffen, en bij garantie claims wordt dat dan omgewisseld door de fabrikant. Het is een commercieel verhaal, iemand zal het in het magazijn liggen moeten betalen. En ja, dat is uiteindelijk (maar dan pas!) de klant, voor die tijd de leverancier van de auto. Tesla dus. De fabrikant gaat echt niet investeren in voorraad bij Tesla.
Het is IMHO zo verschrikkelijk simpel; voorraden aanleggen kost geld, veel geld. Optuigen inkooporganisatie en hoge directe inkoopkosten zoals transport en warehousing hebben een directe invloed op de winstgevendheid. Daarnaast is er de investering in de voorraad zelf. Tesla maakt in mij ogen de bewuste keuze om de beschikbare cash in produktontwikkeling te stoppen ipv de service hell eens op te lossen. Zolang als de After Sales Experience geen invloed heeft op de verkoop van nieuwe auto's is dit vanuit Tesla's oogpunt een te begrijpen beslissing. Uiteindelijk keert de wal het schip, vraag is hoe lang het gaat duren. Ik denk nog wel eventjes....
Was het maar zo simpel als jullie denken. Tesla is geen snackkraam voor wat betreft supply chain en cash flow. (En wellicht heeft zelfs een snackkraam leverancierskrediet.) Lees er maar eens dit artikel op na: No, Wall Street — Tesla Has No Cash Or Liquidity Problem (And A P.S. For Elon Musk) | CleanTechnica
... A measure of how much Tesla can delay supplier payments is Days Payable Outstanding or DPO, which measures the average amount of time Tesla took to pay its suppliers after they delivered their products. DPO peaked in Q2 2018 at 82 days, and in Q4 2018, DPO was only 54 days. ...
TL;DR: Bij goed voorraadbeheer en bijbehorende logistiek krijgt Tesla de onderdelen eerder betaald dan de producent/leverancier. Hier zie je trouwens het nadeel van doorgeschoten verticale integratie; dan ben je die producent ook zelf...
 
  • Like
Reactions: JanG007
De enige reden waarom Tesla's service zo belabberd is, is een financiële... Geen capaciteit (of het nu liquiditeit of management is) om de After Sales Service op te tuigen. Met voldoende investering is Tesla's probleem redelijk snel op te lossen (of in ieder geval zijn snel mega verbeteringen te realiseren), maar ipv vooruitgang zien we alleen maar verdere achteruitgang. Dan kan het toch niet anders dat we het hier hebben over een bewuste managementkeuze? Uiteindelijk betaalt een goede service organisatie zich dubbel uit; directe winstgevendheid plus tevreden klanten die terug komen en in de regel meer uitgeven dan bij een vorige aankoop. Het is de opstartfase van zo'n service organisatie die pijn doet, zeker nu het wagenpark nog relatief klein en super jong is. En Elon heeft gelijk; waarom investeren terwijl resources elders hard nodig zijn en verkopen de capaciteit nog overtreffen?