Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Service-ervaringen

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag de auto naar Tesla gebracht voor diagnose waarom deze ieder uur wakker wordt vanaf het moment dat de MCU2 is geplaatst. Daar zijn ze helaas nog niet achter.
Wel hebben ze aangegeven dat het stuurhuis is versleten en vervangen moet worden. Dat dat moest gebeuren wist ik al eind september na de APK keuring alleen is toen aangeven dat je middels schakelen tussen "Comfort, standaard en Sport" van het probleem af zou zijn. Dat heeft inderdaad tijdelijk gewerkt. Nu alsnog het stuurhuis zelf. Kost EURO 575,-

Heel goed dat het service center Arnhem dit gelijk meeneemt! Wat ik wel jammer vind is dat ze alleen de open versie hebben liggen en de gesloten niet. Die zou alleen bij extreem winterweer zoals Noorwegen nodig zijn.. Maja... wij gaan ook eens door het sneeuw ;) . Dat is wel jammer. Zo ben je over 5 jaar weer aan de beurt.
 
Vandaag de auto naar Tesla gebracht voor diagnose waarom deze ieder uur wakker wordt vanaf het moment dat de MCU2 is geplaatst. Daar zijn ze helaas nog niet achter.
Mijn MCU1 bleef constant wakker, mijn MCU2 werd elk kwartier wakker. Na een recente update wordt ie elk uur wakker.

Gebruik je ergens TeslaFi, ABRP, TeslaMate of een andere app om je auto te volgen?
 
Mijn MCU1 bleef constant wakker, mijn MCU2 werd elk kwartier wakker. Na een recente update wordt ie elk uur wakker.

Gebruik je ergens TeslaFi, ABRP, TeslaMate of een andere app om je auto te volgen?
Leuke vraag, maar ik denk dat je het antwoord al weet. Wat ik ook met Tesla heb gedeeld:

Met MCU 1 sliep de auto tussen 6 en 8 uur en was de auto 2 a 3 uur wakker. Het enige wat is aangepast is de MCU1 naar MCU2.

  • Teslamate: 3de party app houdt de auto niet wakker en maakt de auto ook niet wakker; Dit is aantoonbaar via screenshots met MCU 1 maar ook via het Internet van de bouwer en vele gebruikers.
Na MCU2 installatie:
  • Door de MCU 2 is de auto is ieder uur wakker voor 20 minuten of een langer tijd, soms 11 uur, wakker (verbruik 3% per dag soms zelfs in 12 uur en één keer 5% in 12 uur. Dit was al voordat de huidige vries kou zijn intrede deed. Met de kou gebruikt de auto standaard meer vampire drain.
  • Met de MCU 1 was het patroon 6 tot 8 uur slapen en dan 2 tot 3 uur wakker (Verbruik 1% per dag); 12V accu is 29 nov op aanraden van Tesla vervangen. Die zou de trigger zijn, maar helaas is het probleem daarmee niet verholpen. De vorige accu ging 2 jaar mee;
  • Het Allsetra alarmsysteem is verwijderd op aanraden van Tesla verwijderd. Achteraf was dit niet nodig;
  • Wifi verbinding is uitgeschakeld;
  • Schedule (welke vorm dan ook) is uitgeschakeld;
  • Summon is uitgeschakeld;
  • Automatisch voorverwarmen is uitgeschakeld;
  • Optie dat de auto niet continue online (mobiel verbonden) is niet meer aanwezig in MCU2. Was wel bij MCU1;
 
Dit zal toch echt aan de auxiliary powersupply liggen die de model s van to half/eind 2015 niet hebben op het pack. Dit geeft een hogere drain met mcu2 die niet van deze powersupply gebruik maken. Daardoor moet de contactor van de hoofd accu sluiten. Op MCU 1 had je nog de energie bespaar modus. Die zit niet op mcu2. Tesla moet iets in de sw doen of de kabelboom naar de accu aanpassen. Wat denken jullie dat ze gaan doen.
 
  • Helpful
Reactions: Maurice1
CAC is only part of the equation. Other metrics change with age and use, and differently depending on exact usage. Even if you get the CAC to match, it'd be only one piece of the puzzle, and it'll just fall out of line soon anyway.



The older cars don't even have the wiring from the battery pack connector to the MCU in order to utilize a standby supply even if the pack is replaced. I've not tried retrofitting this wiring in an older car, so I'm not 100% sure if it would work without issues. It'd definitely be a bit of a task.



Had a few people mention crowd funding when I mention this... the issue is that crowdsourcing generally involves some type of reward for the "investors"... and I've no clue what that would even look like for something like this. I'm not looking to scam people, and let's face it... that's what most crowd funded things do.
 
Dit zal toch echt aan de auxiliary powersupply liggen die de model s van to half/eind 2015 niet hebben op het pack. Dit geeft een hogere drain met mcu2 die niet van deze powersupply gebruik maken. Daardoor moet de contactor van de hoofd accu sluiten. Op MCU 1 had je nog de energie bespaar modus. Die zit niet op mcu2. Tesla moet iets in de sw doen of de kabelboom naar de accu aanpassen. Wat denken jullie dat ze gaan doen.
Mijn X is van 2017, die zal toch die aux. powersupply hebben.
 
Afgelopen week voor service naar Tesla Zwolle geweest. De sensor in de stoel die detecteert of er iemand op zit is stuk. Dit is netjes vervangen.

Gelijk gebruik gemaakt van een mooie winterbanden actie: 2000 euro ex BTW voor 4 keer 20" winterbanden + velgen. Omdat ik dit 'spontaan' tijdens de service had bijgekocht kreeg ik de sensor-vervanging gratis (75 euro) en hebben ze ruiterwisservloeistof gratis bijgevuld. Kleine extra dingetjes maar toch netjes. Top service van Tesla Zwolle!

tesla.png
 
Afgelopen week voor service naar Tesla Zwolle geweest. De sensor in de stoel die detecteert of er iemand op zit is stuk. Dit is netjes vervangen.

Gelijk gebruik gemaakt van een mooie winterbanden actie: 2000 euro ex BTW voor 4 keer 20" winterbanden + velgen. Omdat ik dit 'spontaan' tijdens de service had bijgekocht kreeg ik de sensor-vervanging gratis (75 euro) en hebben ze ruiterwisservloeistof gratis bijgevuld. Kleine extra dingetjes maar toch netjes. Top service van Tesla Zwolle!

View attachment 750319
Goede actie van Zwolle. Vraagje wat is de rode streep onder de koplamp? Ik denk lichtreflectie.
 
Even flinke complimenten voor Tesle Service Duiven! Echt een top service!

Eind okt is de MCU2 geïnstalleerd en toen was de phantom drain schrikbarend hoog van 1 % naar 3 a 4%. Eerste aanname was dat het de 12V accu was.
Achteraf is duidelijk geworden dat het laden van de 12V een gevolg is, maar niet de oorzaak. Na een flinke diagnose waarbij V11 update een behoorlijke verbetering heeft gebracht op het verbruik is, lijkt het probleem opgelost te zijn. Nu nog een maandje proefdraaien maar na een uitvoerige uitleg ondersteund met logging van de auto heb ik er alle vertrouwen in.

MCU2 wordt standaard iedere uur online (niet wakker) om een check te doen en vervolgens te gaan slapen. Is er iets aan de hand, dan zal de auto wakker worden. Dat was bij de MCU1 en de architectuur van de auto anders qua opzet wat betreft power management. Doordat deze nu ieder uur online komt, wordt een oudere architectuur auto ook eerder wakker en dan begint de vampire drain een rol te spelen. Voor het wakker worden/ blijven kunnen meerdere oorzaken een rol spelen. Dit was bij de vorige software versie een serieus probleem. Met versie 11 is het probleem al grotendeels opgelost. Als we dat nu eerder wisten ;) .

Hartelijk dank!
 
MCU2 wordt standaard iedere uur online (niet wakker) om een check te doen en vervolgens te gaan slapen. Is er iets aan de hand, dan zal de auto wakker worden. Dat was bij de MCU1 en de architectuur van de auto anders qua opzet wat betreft power management. Doordat deze nu ieder uur online komt, wordt een oudere architectuur auto ook eerder wakker en dan begint de vampire drain een rol te spelen. Voor het wakker worden/ blijven kunnen meerdere oorzaken een rol spelen. Dit was bij de vorige software versie een serieus probleem. Met versie 11 is het probleem al grotendeels opgelost. Als we dat nu eerder wisten ;) .
Identiek met wat ik zag via TeslaMate. TeslaFi weet van niks, maar met TeslaMate zag ik mijn 2017 Model X met MCU2 elk kwartier wakker worden. Sinds V11 (ik denk zelfs een paar versies tevoren) is die termijn verlengd naar eens per uur.

Bijvoorbeeld, afgelopen nacht:

1641576314013.png


Bij mij was de wisseling op 29 november:

1641576612666.png


Het rode blok was een update van 2021.36.5.8 naar 2021.40.6
 
Voor het eerst sinds 2 jaar bij een service center geweest van Tesla. Netjes geholpen, maar helaas konden ze mijn stoelverwarming niet maken en moet er waarschijnlijk een hele nieuwe stoel in (waarschijnlijk een issue met de kabelboom in de stoel). Mijn M3 LR is voor een paar dagen dus omgeruild voor een M3 performance.

Prima ruil. En wow... ik vond mijn LR al snel, maar die performance is echt bizar. Nu snap ik mensen wat beter dat ze die 10.000 euro de moeite waard vinden :D. Dit is speelgoed en ik voel me een kind in de snoepwinkel! Ik heb nu inmiddels met meerdere buurtkinderen en afspraak staan om een keer mee te rijden om de acceleratie te voelen. Worden een paar drukke dagen... 🏎️
 
Voor het eerst sinds 2 jaar bij een service center geweest van Tesla. Netjes geholpen, maar helaas konden ze mijn stoelverwarming niet maken en moet er waarschijnlijk een hele nieuwe stoel in (waarschijnlijk een issue met de kabelboom in de stoel). Mijn M3 LR is voor een paar dagen dus omgeruild voor een M3 performance.

Prima ruil. En wow... ik vond mijn LR al snel, maar die performance is echt bizar. Nu snap ik mensen wat beter dat ze die 10.000 euro de moeite waard vinden :D. Dit is speelgoed en ik voel me een kind in de snoepwinkel! Ik heb nu inmiddels met meerdere buurtkinderen en afspraak staan om een keer mee te rijden om de acceleratie te voelen. Worden een paar drukke dagen... 🏎️
Echt vet he?..als je hem op soc 80/90% hebt staan,is dat ding moordend snel...love it! Boys will be boys 😀
 
Voor het eerst sinds 2 jaar bij een service center geweest van Tesla. Netjes geholpen, maar helaas konden ze mijn stoelverwarming niet maken en moet er waarschijnlijk een hele nieuwe stoel in (waarschijnlijk een issue met de kabelboom in de stoel). Mijn M3 LR is voor een paar dagen dus omgeruild voor een M3 performance.

Prima ruil. En wow... ik vond mijn LR al snel, maar die performance is echt bizar. Nu snap ik mensen wat beter dat ze die 10.000 euro de moeite waard vinden :D. Dit is speelgoed en ik voel me een kind in de snoepwinkel! Ik heb nu inmiddels met meerdere buurtkinderen en afspraak staan om een keer mee te rijden om de acceleratie te voelen. Worden een paar drukke dagen... 🏎️
Laat even weten wanneer je de banden moet vervangen ;)
 
Voor het eerst sinds 2 jaar bij een service center geweest van Tesla. Netjes geholpen, maar helaas konden ze mijn stoelverwarming niet maken en moet er waarschijnlijk een hele nieuwe stoel in (waarschijnlijk een issue met de kabelboom in de stoel). Mijn M3 LR is voor een paar dagen dus omgeruild voor een M3 performance.

Prima ruil. En wow... ik vond mijn LR al snel, maar die performance is echt bizar. Nu snap ik mensen wat beter dat ze die 10.000 euro de moeite waard vinden :D. Dit is speelgoed en ik voel me een kind in de snoepwinkel! Ik heb nu inmiddels met meerdere buurtkinderen en afspraak staan om een keer mee te rijden om de acceleratie te voelen. Worden een paar drukke dagen... 🏎️
Je hebt geluk, in Zaventem zetten ze de leenwagens in chill mode 😭
 
  • Informative
Reactions: JanG007
Zo! Na ruim twee jaar vol plezier het SeC links te hebben laten liggen werd ik vandaag weer eventjes fijntjes herinnerd aan Tesla waardeloze service apparaat. Helaas bleek mijn auto niet ongeschonden uit een proefrit van 10km (voor uitbalanceren....) gekomen te zijn; achterscherm stuk, velg kapot en een mega gat in mijn band..."Uit coulance" (echt waar, dit verzin ik niet....) heeft Tesla aangeboden de auto zelf te (laten) repareren. Gevalletje kan gebeuren zullen we maar zeggen, maar de hele communicatie was ouderwets hopeloos; niet terugbellen, mega wachttijden aan de telefoon, afspraken mbt leenauto niet nakomen en complete desinteresse aan de balie. Ik ben er weer eventjes klaar mee. Heerlijke auto die Tesla maar wat een ellende als je naar het SeC moet. Foei Tesla!
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Zo! Na ruim twee jaar vol plezier het SeC links te hebben laten liggen werd ik vandaag weer eventjes fijntjes herinnerd aan Tesla waardeloze service apparaat. Helaas bleek mijn auto niet ongeschonden uit een proefrit van 10km (voor uitbalanceren....) gekomen te zijn; achterscherm stuk, velg kapot en een mega gat in mijn band..."Uit coulance" (echt waar, dit verzin ik niet....) heeft Tesla aangeboden de auto zelf te (laten) repareren. Gevalletje kan gebeuren zullen we maar zeggen, maar de hele communicatie was ouderwets hopeloos; niet terugbellen, mega wachttijden aan de telefoon, afspraken mbt leenauto niet nakomen en complete desinteresse aan de balie. Ik ben er weer eventjes klaar mee. Heerlijke auto die Tesla maar wat een ellende als je naar het SeC moet. Foei Tesla!
Wat is er gebeurd dat er zoveel schade is aan je auto?

Vervelend dat de service tegenval. In Duiven echt een super service gekregen. Je krijgt na de service ook een verzoek tot invullen van een review. Ik zou zeker de punten op een constructive wijze communiceren.
 
Wat is er gebeurd dat er zoveel schade is aan je auto?

Vervelend dat de service tegenval. In Duiven echt een super service gekregen. Je krijgt na de service ook een verzoek tot invullen van een review. Ik zou zeker de punten op een constructive wijze communiceren.
Volgens Tesla heeft de monteur een paaltje over het hoofd gezien. Zag wel dat het verbruik sky high was tijdens de proefrit dus het zal wel niet zachtzinnig gebeurd zijn. Maar goed, die dingen gebeuren... Ik heb in bijna zeven jaar Tesla zoveel service ellende meegemaakt dat ik reviews tegenwoordig niet meer invul. Gevalletje alle hoop verloren.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Volgens Tesla heeft de monteur een paaltje over het hoofd gezien. Zag wel dat het verbruik sky high was tijdens de proefrit dus het zal wel niet zachtzinnig gebeurd zijn. Maar goed, die dingen gebeuren... Ik heb in bijna zeven jaar Tesla zoveel service ellende meegemaakt dat ik reviews tegenwoordig niet meer invul. Gevalletje alle hoop verloren.
Wel jammer dat je geen sentry hebt