Vandaag naar Service Center Groningen gegaan.. In Juni heeft de auto een onderhoudsbeurt gehad volgens het 4-year maintenance plan. Toen was er geen interieur filter op voorraad. Vandaag afspraak om deze alsnog te plaatsen.
Ik ben eigenlijk altijd wel tevreden geweest over de dienstverlening bij Tesla. Er gaat naar mijn idee wel veel stuk aan de auto, maar werd eigenlijk zonder problemen wel opgelost. Je moet wel altijd bedelen om een leenauto, maar vooruit..
Aangekomen bij Tesla blijkt dat ik ineens +/- 300,- moet betalen voor een interieurfilter. Op mijn vraag waarom dat ineens geld kost kreeg ik de reactie dat de servicebeurt destijds in Juni 4 dagen te laat was. Ik had eigenlijk toen al de hele servicebeurt moeten betalen. Dat is toen niet gedaan, maar daarom zou ik nu wel het filter moeten betalen. Als Tesla de onderdelen op voorraad had had ik 'm dus wel gratis gehad.
Nu snap ik dat er regeltjes zijn mbt. service intervallen en slijtage en dergelijke.. Maar dit onderhoudscontract is in feite niets meer dan een lijstje van materialen die ze vervangen. Denk aan de batterij van de keyfob, de ruitenwissers, vloeistofniveaus checken en her en der wat filtertjes. Je betaald een vast tarief voor 4 van dergelijke beurten. Het is mij niet helder waarom het wat uit maakt of ik dat 4x binnen 1 jaar doe of dat ik daar 4 of 5 jaar over wil doen. Nu snap ik dat je met een prepaid tarief je als bedrijf ooit van die openstaande verplichting af wil.. (boekhoudtechnisch is het vast een openstaande schuld).. Maar 4 dagen?
De medewerker maakt zich er makkelijk vanaf: "Ik ben niet bij machte er wat aan te doen", en daarmee slaan ze elke discussie dood. Ik kan kiezen om te betalen of om 'm dan maar niet te laten vervangen. Ik kies er voor om 'm te laten vervangen. Nu was ook een koplamp kapot, dus die ook meteen maar.
Nu zou je kunnen aanvoeren dat "contract is contract", en daar staat inderdaad iets in over 4 jaar of X kilometers en daar zat ik inderdaad 4 dagen overheen. Nu vind ik dat al wel wat rigide, nogmaals, omdat het in feite gewoon een afkoopsom is voor een paar onderdelen.. Maar als je de initiele servicebeurt gratis hebt verstrekt maar door gebrek aan adequaat voorraadbeleid niet alle onderdelen op voorraad hebt dan vind ik dat je zo'n "herstelafspraak" ook volgens diezelfde afspraken moet naleven.
Vervolgens blijkt nadat de koplamp vervangen is dat het interieurfilter alweer niet op voorraad is, ookal was de initiele afspraak voor alleen het vervangen van dit filter. Dus er komt nu een 3e servicebeurt voor een interieurfilter.
Ook vervelend is dat ik de baliemedewerker op de hoogte breng dat de klant voor mij 2 defecte koplampen heeft op z'n Model S.. Die auto was nog binnen garantie aan het kenteken te zien.. De reactie daarop was wat gemompel dat ze even gaan kijken, maar heb niet het idee dat ze wat gaan vervangen als de eigenaar er niet om vraagt. Had eigenlijk de eigenaar zelf moeten aanspreken..
Dus als XG-521-F hier op 't forum aanwezig is.. Snel een afspraak maken voor 2 koplampen