Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Service-ervaringen

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag naar Service Centrum Eindhoven.
De MY gaf sinds 2 dagen foutmeldingen mbt uitval ABS, antislip etc.
Nu blijkt een kabel van de ABS sensor kapot door invloed van buitenaf volgens Tesla.
Dat lijkt mij gek; het probleem trad op bij achteruitrijden van de oprit🤷‍♂️.
Klinkt mij als een bullshit reden om niet onder garantie een kapotte sensor te vervangen bij een auto van 1 jaar oud?
 
Vandaag naar Service Centrum Eindhoven.
De MY gaf sinds 2 dagen foutmeldingen mbt uitval ABS, antislip etc.
Nu blijkt een kabel van de ABS sensor kapot door invloed van buitenaf volgens Tesla.
Dat lijkt mij gek; het probleem trad op bij achteruitrijden van de oprit🤷‍♂️.
Klinkt mij als een bullshit reden om niet onder garantie een kapotte sensor te vervangen bij een auto van 1 jaar oud?
Beetje janken dat een kabel van een sensor geen slijtage-onderdeel is en als invloed van buitenaf de kabel heeft beschadigd, hoe goed was de kabel dan bevestigd af-fabriek?

Echte duidelijke indicatie van pech (een tak waarover je rijdt die dan ergens schade maakt) kan je ze niet aanrekenen, maar als het onduidelijk is of ze zelf niet die duidelijkheid kunnen scheppen (“we vonden een tak achter de wielafdekking meneer”) dan mag je volgens mij wel wat zagen. Wie niet waagt, niet wint.
 
Een marter die zich door een kabel knaagt laat duidelijke sporen na.

Ik heb de kabel dan ook niet gezien. Ik denk maar mee.

Bij onze VOLVO enkele jaren geleden wist een marter de kabel van de ABS sensor door te knagen, een week voor hij verkocht werd...
Diagnose was boordcomputer en heel de reutemeteut er rond vervangen. Kostenplaatje, > 4.000€
Zelf op onderzoek gegaan en samen met google en YT de oorzaak gevonden. Een drupje soldeersel, een stukje krimpkous en de Volvo deed het weer als voorheen.
 
Zeg je me nu, @Krisja , dat een ander merk dan Tesla geen coulance gaf op een kostenplaatje van 4K? En dat je het zelf kon repareren voor minder dan 10 euro en wat opzoekwerk?! ;)
Ah ja!
Want door die kapotte kabel is hoogstwaarschijnlijk vocht gekomen in de ECU (kans is 0,00002%), dan 12 werkuren en een diagnosefee van 250€. Plus het vervangen van de hydrauliek, met reinigen van alle remleidingen, wat nog eens 8,5 werkuren kost, en waarvoor waarschijnlijk de hele motor, versnellingsbak en brandstoftank moet gedemonteerd worden.
En zo kom je aan 4000€.…

Volvo vroeg mij ook 350€ voor een sleutel. 250€ voor de sleutel zelf, 50€ aan werk en 50€ voor gebruik diagnosemateriaal….
Echt vuil hebben ze hun handen niet moeten maken….
 
Zeg je me nu, @Krisja , dat een ander merk dan Tesla geen coulance gaf op een kostenplaatje van 4K? En dat je het zelf kon repareren voor minder dan 10 euro en wat opzoekwerk?! ;)

Tsja, op een wagen van 8 jaar en +300.000km, wetende dat de eigenaar overstapt naar een Range Rover (ik weet nog steeds niet waarom, maar ik deed het), dan willen garages (en misschien ook wel Tesla) de hoofdprijs voor een herstelling...

Ik heb trouwens nergens gezegd of nog maar geïnsinueerd dat Tesla fout is in de diagnose of dat Tesla dit mankement onder garantie moet herstellen. Het is de TS die dit verwacht.
 
Vandaag naar Service Centrum Eindhoven.
De MY gaf sinds 2 dagen foutmeldingen mbt uitval ABS, antislip etc.
Nu blijkt een kabel van de ABS sensor kapot door invloed van buitenaf volgens Tesla.
Dat lijkt mij gek; het probleem trad op bij achteruitrijden van de oprit🤷‍♂️.
Klinkt mij als een bullshit reden om niet onder garantie een kapotte sensor te vervangen bij een auto van 1 jaar oud?
of men kan duidelijk aantonen dat hier meer aan de hand is of men herstelt de ”schade” gewoon.…Ik zou hier toch niet al te snel toegeven.
 
  • Like
Reactions: Krisja
Ik ga eerdaags voor de derde keer in minder dan een half jaar naar de service afdeling voor een krakend geluid en instabiele wegligging. Bij eerdere afspraken zijn er wellicht dingen gedaan en is er getwist of de rekening voor de leasemaatschappij was of dat het garantie was. Al met al is er nog niets verbeterd en moet ik constateren dat de monteurs niet best zijn.
Waar ik eerder dacht dat het probleem rechts zat denk ik eigenlijk meer dat het links zit. Ondanks dat ze beweren met geluidsapparatuur dit soort problemen te achterhalen moet ik constateren dat dit niet het geval is.
De service afdeling lijkt van zeer matig niveau tot nu toe.
Wordt vervolgd.
 
Ik ga eerdaags voor de derde keer in minder dan een half jaar naar de service afdeling voor een krakend geluid en instabiele wegligging. Bij eerdere afspraken zijn er wellicht dingen gedaan en is er getwist of de rekening voor de leasemaatschappij was of dat het garantie was. Al met al is er nog niets verbeterd en moet ik constateren dat de monteurs niet best zijn.
Waar ik eerder dacht dat het probleem rechts zat denk ik eigenlijk meer dat het links zit. Ondanks dat ze beweren met geluidsapparatuur dit soort problemen te achterhalen moet ik constateren dat dit niet het geval is.
De service afdeling lijkt van zeer matig niveau tot nu toe.
Wordt vervolgd.

Wat denk ik belangrijker is dan links of rechts is of het probleem voor of achter is. En of het tijdens sturen is, of gewoon bij rechtuit rijden over een slecht wegdek ofzo. Hoe meer info je zelf geeft, hoe meer de monteurs er mee kunnen doen om het probleem te reproduceren en oplossen. Anders kan het ook helpen om te vragen of een monteur met je kan mee rijden zodat je zelf kunt aangeven om welk geluid het gaat, als het voor jou duidelijk hoorbaar is.
 
Dat is tegenwoordig het probleem in veel garages. Vanwege tijdsdruk rijdt de monteur niet met de auto. Een beetje goede garage zou zelf op het idee komen om een proefrit te maken en zo het probleem constateren. Je kan niet van de consument verwachten dat die een juiste diagnose kan geven.
Je neemt dus zomaar aan dat ze bij Tesla niet proefrijden met de auto? Lijkt me geen juiste aanname. Ik doelde er meer op om samen met de monteur te rijden zodat het gewoon duidelijk is waar het om gaat. Consument hoeft zeker geen diagnoses te stellen maar een duidelijke omschrijving van de klacht zal je altijd veel verder helpen aangezien de monteur dan veel gerichter kan zoeken.
 
Na vele jaren van erg tevreden zijn moet het volgende me even van het hart. Ik ben al een fan van toen we de roadster nog moesten ophalen in Nederland omdat er simpelweg geen garage was in België. Ook de eerste versie van de Model S werd met plezier van stal gehaald en intensief gebruikt.

Nadat ik begin dit jaar beslist heb mijn Model S 100D van november 2017 in te ruilen voor een Model X Plaid kreeg ik echter een mooie rondleiding doorheen zowat alles wat mis kan lopen eens je service nodig hebt:
  • De levering van de X Plaid werd tot vijf maal toe (5!) uitgesteld wegens ‘de wagen staat nog op een parking en geraakt niet in de garage’. ‘uw nummerplaat ligt bij een andere garage’. ‘de 12V batterij is stuk’. ‘de zetel moet vervangen worden’..
    Kan gebeuren hoor ik je denken: er werd vier van de vijf keer ongeveer tien minuten voor de eigenlijke levering gebeld met een droge ‘het zal toch niet voor vandaag zijn’. Dat is lastig als ze je verplichten om van Wilrijk naar Brugge te rijden en je er dus zo goed als bent.
  • Levering was onmogelijk in Aartselaar (hoewel ik in Wilrijk woon), dat moest in Brugge gebeuren. Tot na het vierde uitstel, dan kon het plots wel.
  • Na de levering kreeg iemand die ingesteld was als extra bestuurder plots dreigmails in het Frans om de betaling vrij te geven. Heeft goed drie weken geduurd voor ze mijn talloze mailtjes gelezen hadden en begrepen dat dit naar mij moest.
  • Middenrij maakte ongelooflijk veel lawaai en zeer traag als je stoel wilde verplaatsen: opgelost na een serviceafspraak.
  • Shudder in het stuur (Yoke) bij 130 km per uur: ‘we hebben het probleem niet kunnen nabootsen en gaan we daarvoor dan toch moeten aanrekenen’. Uiteindelijk toch gratis geen oplossing gekregen – de shudder is er immers nog steeds - nadat ik mijn been stijf hield.
  • Gevraagd hoe ze de 21.000 euro prijsverschil wensen goed te maken die mijn wagen nu minder kost: stilte
  • Klikkend geluid ophanging bij traag afdraaien, service afspraak ingepland
  • Interieur regelmatig kletsnat bij openen deuren achteraan, service afspraak ingepland
  • Voorruit gebarsten na steen (kan gebeuren): op aanraden servicecenter afspraak gemaakt via app, offerte goedgekeurd, afspraak gepland.
    Dag voor afspraak voicemail: ‘wij doen geen glasschade, maak een afspraak bij Carglass’.
  • Vandaag voor de tweede keer naar Carglass voor niks: ‘uw ruit is niet beschikbaar bij Tesla ze hebben weer op de verkeerde gegeven, we weten niet wanneer dat wel zal kunnen maar reken op vijf maanden’.

Je leest het al, er zijn best wat frustraties. Wat mij betreft onbegrijpelijk dat er zoveel blijft misgaan. Het klassieke ‘dat hebben we nu nog nooit gehoord’-cliché van de lokale garagist houden ze ook mooi overeind.

Dat gezegd zijnde merk ik wel dat de mensen die er dagelijks instaan ook wel willen helpen maar dat simpelweg niet kunnen.
 
Beetje vreemde combinatie van fouten.

Bij SeC Hasselt heb ik ooit een nieuwe ruit gekregen. Ttz, de wagen werd tijdens service tijd naar de nabijgelegen Car Glass gereden 😂

Over het prijsverschil: dat kan altijd zuur zijn. Had je maar later moeten geleverd krijgen? 😬
Fijn dat je de empathiekaart trekt voor de man met de waslijst aan frustraties. Echt een hart onder de riem dan zo'n reactie.
 
Fijn dat je de empathiekaart trekt voor de man met de waslijst aan frustraties. Echt een hart onder de riem dan zo'n reactie.
Ik ben zijn mama niet.

Verder zijn dit dingen die je met het SeC moet oppakken, desnoods escaleren. Hier kan je wat over jammeren, maar buiten het advies om het te escaleren of een niet-Tesla te kopen zodat je je aan andere dingen kan frustreren kom je hier niet.
 
Excuses, ik had de indruk dat deze topic 'Service-ervaringen' net bedoeld was om ervaringen te delen aangaande de service.. en die is in mijn geval (voor deze wagen) beneden alle peil. Zaken escaleren binnen het SeC is een echte nachtmerrie. Voor de levering alleen al kan ik niet tellen hoe vaak ik ze aan de lijn heb gehad, of dat geprobeerd heb. Als iets simpel als een ruit vervangen vier telefoontjes + een interventie in de app vraagt en het vervolgens strand op een 'dit gaat maanden duren' dan loopt er duidelijk iets mis.

Spijtig dat je dit ziet als jammeren, ik heb zeker geen nood aan een mama die mijn handje komt vasthouden. Nuttige input kan ik dit alvast niet noemen. Wat wel nuttig zou zijn is ervaringen horen van mensen die iets dergelijks ook hebben meegemaakt en hoe zij dat opgelost hebben gekregen. Als je die niet hebt snap ik überhaupt niet waarom je het nuttig acht te reageren.

Mag ik je vragen wat je precies bedoeld met 'Beetje vreemde combinatie van fouten'? Mijn inziens zijn de fouten niet gerelateerd aan elkaar, maar zeker wel gekende problemen binnen Tesla. De 12V batterij die defect is bij levering, de stoel die niet functioneerde zoals dat moet, de kabel van de gordel achteraan die fouten geeft en vervangen moest worden (die was ik nog vergeten in mijn lijstje maar ja hoor, ook deze was bingo), het niet beschikbaar zijn van voorruiten, de extreem chaotische manier van leveren, de dichtingen van de falcon deuren die vervangen moeten worden, de shudder in het stuur,.. niets van dit alles is nieuw als ik het forum erop nalees.

Zoals gezegd heb ik al meer dan tien jaar enkel goede ervaringen met Tesla, alleen ben ik in die tien jaar ook nauwelijks in contact geweest met het SeC. Met wat ik nu meemaak: gelukkig maar.