Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Sla je slag: model X P100D voor € 102.700

This site may earn commission on affiliate links.
Tesla is in staat om goedkoper dan andere merken EV's te bouwen. De prijzen zijn na de aanpassingen iets lager dan die van de concurrenten wanneer men vergelijkbare modellen tegenover elkaar plaatst. Wat meer features en hogere prestaties voor Tesla, betere afwerking en meer comfort en ook minder fouten bij aflevering voor enkele concurrenten.
Tesla heeft de strategische keuze gemaakt niet te investeren in een netwerk van dealers en wil blijkbaar hoofdzakelijk online verkopen omdat dat aansluit bij hun huidig klantenprofiel en de kostenbasis verkleint.
Anderzijds kennen we de zwakke plek van Tesla: dienst na verkoop, extreem lange wachttijden voor wisselstukken en bij herstellingen. voor verbetering vatbare betrouwbaarheid en chaotische afleveringen met dito nazorg.
Ze lijken bijgevolg de eigen sterke punten nog sterker te maken en de zwakke punten verder te verwaarlozen. Hadden ze de extra marge die ze door hun voorsprong kunnen realiseren, niet beter geïnvesteerd in het versterken van de eigen zwakke punten?
Een auto is geen smartphone die nooit onderhoud nodig heeft, die nooit hersteld moet worden en die alleen met wat software updates af en toe moet bijgewerkt worden.
 
Inderdaad hier ook problemen met AlphaCredit. Opzich is ING nu ook nog interessant vind ik persoonlijk. Mag ik vragen over welke termijn die 30% restwaarde gaat? Want ik heb zonet gebeld en ik kreeg op 5 jaar 19% op 4jaar 26% en 3jaar 36%. Bij KBC is het inderdaad maximum 20% restwaarde zonder aankoopverplichting ongeacht de periode.
Ter vergelijking: de aanbieding die ik voor de Audi e-tron kreeg, ging uit van een restwaarde na 5 jaar (125.000km) van 65% (!). Dat lijkt mij een risico, tenzij Audi zelf mee garant staat.
 
Last edited:
Anderzijds kennen we de zwakke plek van Tesla: dienst na verkoop, extreem lange wachttijden voor wisselstukken en bij herstellingen. voor verbetering vatbare betrouwbaarheid en chaotische afleveringen met dito nazorg.
Ze lijken bijgevolg de eigen sterke punten nog sterker te maken en de zwakke punten verder te verwaarlozen. Hadden ze de extra marge die ze door hun voorsprong kunnen realiseren, niet beter geïnvesteerd in het versterken van de eigen zwakke punten?
Een auto is geen smartphone die nooit onderhoud nodig heeft, die nooit hersteld moet worden en die alleen met wat software updates af en toe moet bijgewerkt worden.

Model 3 is na 1 jaar betrouwbaarder dan Model S na 4 jaar dus hoe is dat een zwak punt?

Daarnaast zijn ze op 4 jaar tijd van 20.000 auto's per jaar gegroeid naar nu 500.000 auto's per jaar. Natuurlijk moeten service en afleveringen dan meegroeien en is dit in het begin moeilijk. Binnen 2 jaar spreekt niemand hier nog over.

upload_2019-3-11_10-7-42.png
 
  • Informative
  • Like
Reactions: PascalH and Danny n
Ik baseer me voor mijn statement op de informatie die ik van een medewerker van de grootste leasingmaatschappij van België ontving. Die is inderdaad gebaseerd op hun ervaring met de MS en MX. Het zou dus kunnen dat eea ondertussen verbeterd is en dat de M3 vanaf de lancering al minder problemen geeft.
De terughoudendheid, zichtbaar in de leasingtarrieven die echt wel hoger liggen dan bij de concurrenten bij meerdere Belgische leasingbedrijven, wijst erop dat het geschonden vertrouwen wat tijd zal nodig hebben om te herstellen.
 
Inderdaad hier ook problemen met AlphaCredit. Opzich is ING nu ook nog interessant vind ik persoonlijk. Mag ik vragen over welke termijn die 30% restwaarde gaat? Want ik heb zonet gebeld en ik kreeg op 5 jaar 19% op 4jaar 26% en 3jaar 36%. Bij KBC is het inderdaad maximum 20% restwaarde zonder aankoopverplichting ongeacht de periode.

In ons geval op 5 jaar. De offerte die we voor ING hebben gekregen was ook via Tesla zelf en stond op 30%. Maar dan kom je dus ironisch genoeg een hoger renting bedrag uit dan wat er op de website staat terwijl we een 1ste verhoogde aanbetaling doen die dubbel zo hoog is.
Ik heb het er mentaal zeer moeilijk mee dat ze niet eens de moeite doen de renting simulaties op hun website correct te zetten indien er effectief problemen zijn met Alphacredit. Dit is zelfs puur bedrog en misleiden van klanten vind ik. Dus hier is het een dubbeltje op zijn kant of we er mee doorgaan.
 
In ons geval op 5 jaar. De offerte die we voor ING hebben gekregen was ook via Tesla zelf en stond op 30%. Maar dan kom je dus ironisch genoeg een hoger renting bedrag uit dan wat er op de website staat terwijl we een 1ste verhoogde aanbetaling doen die dubbel zo hoog is.
Ik heb het er mentaal zeer moeilijk mee dat ze niet eens de moeite doen de renting simulaties op hun website correct te zetten indien er effectief problemen zijn met Alphacredit. Dit is zelfs puur bedrog en misleiden van klanten vind ik. Dus hier is het een dubbeltje op zijn kant of we er mee doorgaan.

Inderdaad ik kijk al lang niet meer naar de cijfers van de Tesla website maar eerder naar de voorstellen die ik krijg van de bank. Weet je toevallig of die 30% gaat over de gegarandeerde restwaarde die Tesla geeft? Ga zelf ook eens bij Tesla horen nu ik weet dat je 4% meer restwaarde kunt krijgen als je via Tesla gaat. In mijn geval was dit dus 26% en zou ik 23% zelf aanbetalen. Denk dat dit in Belgie het beste is dat je momenteel kunt krijgen.
 
Ik word eigenlijk een beetje moe van het gezwalk. Het wordt tijd voor de volgende professionalisering-slag bij het bedrijf...

Eens. Dit gezwabber komt nogal amateuristisch over. Leasemaatschappijen zijn boos ivm verdampte restwaarde, dus effectief stijgen de leaseprijzen ookal is de aankoopsom gedaald. Nu weer prijzen omhoog na 2 weken.. Winkels blijven ineens open, vorige week gingen ze nog dicht..

Ik snap wel dat Tesla elk half jaar een andere partner heeft voor het verzorgen van de lease aanvragen. Geen bank die zaken wil doen met zo'n wispelturige partner.
 
Wie de duurdere modellen wil kopen met de huidige prijzen heeft nog 1 week (bron)

Bizar verhaal, dit. Ik kan me hier niets bij voorstellen hoe dat gaat in een bedrijf. Eerst stuur je een bericht uit dat prijzen tot 35% dalen en een week later stuurt dezelfde (?) afdeling een bericht uit dat de prijzen nu weer stijgen? Of is er bij betreffende journalist iets niet goed gegaan/bekend?
 
Ik word eigenlijk een beetje moe van het gezwalk. Het wordt tijd voor de volgende professionalisering-slag bij het bedrijf...
Persoonlijk denk ik dat Tesla heel goed weet waar ze mee bezig is. Achteraf zal het ons ook duidelijk worden.
Een mogelijk scenario is:
1. Er is een groot cashflow probleem, vanwege tegenvallende verkopen, en
2. Er komen upgraded Model S en Model X modellen aan, en
3. Het mag niet gebeuren dat kopers gaan wachten op die upgraded modellen (zie 1), en
4. Tesla verlaagt daarom sterk de prijzen van de huidige oude modellen (normaal bij ieder automerk, alleen bij Tesla wat drastischer), en
5. Door een prijsverhoging aan te kondigen (en niet direct in te voeren), wordt de verleiding om NU te kopen nog verder verhoogd.

Ook de sterke prijsverlaging van FSD past in dit scenario. Gratis de broodnodige cash.

Voor Model Y verwacht ik dat je donderdag direct kunt reserveren, uiteraard met (hoge?) aanbetaling.
 
wat de financiering in België betreft, opletten,
renting is helemaal niet hetzelfde als operationele leasing

renting = je financiert de wagen, de wagen is eigendom van de lease maatschappij, je betaalt eventueel een verhoogde eerste factuur, je bepaalt zelf een restwaarde die minimum 16% is, de restwaarde is niet de reële restwaarde die je op de markt krijgt, het is een restbedrag dat je aan de leasingmaatschappij betaalt, als je beslist de wagen te kopen, je hebt een koopoptie aan die restwaarde
verzekeringen, onderhoud, enz zit niet in dit bedrag, dat betaal je zelf

operationele leasing = doen ze al lang met Lease Plan bijv = de leasing maatschappij koopt de wagen, in de prijs zit ook het onderhoud, de banden, de verzekering, ... .
De restwaarde die zij hanteren, is niet via koopoptie aan te kopen, je moet de wagen terug afstaan aan de leasing maatschappij
Heel belangrijk ook is hoeveel km je denkt af te leggen. 10.000 km is veel goedkoper dan 20.000 km, logisch, want bijv onderhoud component per maand zal veel duurder zijn
...
 
Goh, laat die ignore knop ook door mij al zijn ingedrukt. Musk een Etterbak (met hoofdletter) noemen is ronduit onbeschoft.
Ik ga zijn schamele taalgebruik graag uit de weg.

:(:( vetouwen, volgende set, Etterbak Musk, belazerd, hetzelfde toen, financierders :(:(
Goh, laat die ignore knop ook door mij al zijn ingedrukt. Musk een Etterbak (met hoofdletter) noemen is ronduit onbeschoft.
Ik ga zijn schamele taalgebruik graag uit de weg.

:(:( vetouwen, volgende set, Etterbak Musk, belazerd, hetzelfde toen, financierders :(:(
Ignore knop, ik lig hier niet wakker van,
Ten eerste ik heb geuit naar Elon.
Elon mag alles zeggen, zijn we vergeten toen hij de reddingswerker pedo...l noemde in het nieuws 3x toe.
Ik was het vergeten dat hij heilig is.
 
ik heb de indruk dat de tweedehandsprijzen toch voor de meeste hoog blijven,
mijn 2015 S 85 autopilot en 21inch staat toch nog altijd rond de helft van zijn aankoopwaarde 4 jaar geleden
voor een auto met 124.000 km helemaal niet slecht
dat gratis superchargen is ook een mooie troef en die software die blijft evolueren
 
dat pedo verhaal is toch ook niet correct
elon musk was uitgenodigd door de lokale regering om een alternatief reddingsplan uit te werken,
muks maakt zijn agenda meerdere dagen vrij, en krijgt dan eerst een kritiek van die duiker
die duiker lulde maar wat, creëerde de indruk dat Musk niet wist waar hij mee bezig was
dat was onterecht

en zo is het misgelopen, inderdaad Elon Musk had beter moeten weten,
maar het is ook een mens he,
er is geen enkele andere CEO ter wereld die 2 mega moeilijke bedrijven aanstuurt, en dan toch nog even een weekje de tijd neemt om mensen te helpen

hebben we niet allemaal al eens iets verkeerd gezegd als we onder hoge stress staan ?

trouwens al vergeten in welke rampen elon musk wel een gigantisch verschil kon maken : nl Costa Rica, Australie, ...
 
dat pedo verhaal is toch ook niet correct
elon musk was uitgenodigd door de lokale regering om een alternatief reddingsplan uit te werken,
muks maakt zijn agenda meerdere dagen vrij, en krijgt dan eerst een kritiek van die duiker
die duiker lulde maar wat, creëerde de indruk dat Musk niet wist waar hij mee bezig was
dat was onterecht

en zo is het misgelopen, inderdaad Elon Musk had beter moeten weten,
maar het is ook een mens he,
er is geen enkele andere CEO ter wereld die 2 mega moeilijke bedrijven aanstuurt, en dan toch nog even een weekje de tijd neemt om mensen te helpen

hebben we niet allemaal al eens iets verkeerd gezegd als we onder hoge stress staan ?

trouwens al vergeten in welke rampen elon musk wel een gigantisch verschil kon maken : nl Costa Rica, Australie, ...
Tevens weet bijna niemand dat de zakken waarin de jongens zaten en waarmee ze uit de grot zijn gehaald door de prive jet van Elon zijn ingevlogen.
 
  • Informative
Reactions: stevenp