Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Snelladers vs publieke palen

This site may earn commission on affiliate links.
Helaas wil ook niet iedereen er aan mee. Ook zijn kabels in woonwijken niet eens dik genoeg om het aan te kunnen. Nu al willen netbeheerders op sommige plekken geen laadpalen plaatsen omdat de kabel in de grond het niet aan kan.

Het AC protocol (J1772) is te dom voor woorden, échte Smart Charging is niet mogelijk met AC laden.

Probeer je ook eens in je eigen straat te gaan staan en je voor te stellen dat er bij elke P-plek een laadpaal staat met een kabeltje de auto in. Ziet er niet uit, wirwar aan kabels en onhandig.

Ookal zou je in elke lantaarnpaal het doen en met 6A laden, dan heb je voor een straat snel 150A nodig! En dan is het AC protocol nog te dom om dit goed te doen...



..

In het werkende voorbeeld dat ik gegeven heb, wordt via het PP contact de stroom geregeld, heb ik begrepen.
Simpel, eenvoudig en efficiënt.
 
In het werkende voorbeeld dat ik gegeven heb, wordt via het PP contact de stroom geregeld, heb ik begrepen.
Simpel, eenvoudig en efficiënt.

Ik zal hier niet volledig technisch op in gaan, maar het AC protocol mist bijvoorbeeld:
- Starttijd voor het laden
- Terugkoppelen over hoe vol een accu is
- Vanuit laadpaal het laden tijdelijk stoppen
- Lager dan 6A laden
- Terug leveren (V2G is ter discussie uiteraard)

Komt er gewoon op neer dat het huidige AC protocol niet afdoende is voor op écht grote schaal Smart Charging.
 
Ik zal hier niet volledig technisch op in gaan, maar het AC protocol mist bijvoorbeeld:
- Starttijd voor het laden
- Terugkoppelen over hoe vol een accu is
- Vanuit laadpaal het laden tijdelijk stoppen
- Lager dan 6A laden
- Terug leveren (V2G is ter discussie uiteraard)

Komt er gewoon op neer dat het huidige AC protocol niet afdoende is voor op écht grote schaal Smart Charging.

Mijn open EVSE is perfect in staat om een starttijd mee te geven en het laden tijdelijk te stoppen. De stroom is (traploos of toch met zeer kleine trapjes) instelbaar. Het CP-signaal kan op elk moment van het laden de stroom wijzigen met een bijna ogenblikkelijke aanpassing van de laadstroom door het voertuig. Uiteraard moet hiervoor wat software worden toegevoegd.
De AC-laadpalen in de NMBS-stations in België zijn op dit ogenblik al uitgerust met de mogelijkheid om op basis van het gewenste afhaaluur en de benodigde kWh het laadproces zo te organiseren dat tijdens momenten van piekvraag niet geladen wordt en dringende laadbeurten voorrang kunnen krijgen. Je moet dan wel (eenmalig) opgeven welke auto je hebt en de initiële SOC. Maar de laadpaal geeft vervolgens tijdens het laadproces bijna perfect de SOC weer. Dat is dus geen terugkoppeling van de SOC, maar een benaderende berekening op basis van wat er aan energie door de laadpaal is geleverd.
Het kan dus allemaal via het AC-protocol gestuurd worden.

Als ik bij de Open EVSE het laden wil onderbreken, wordt eerst het CP-signaal op 0A gezet en pas daarna onderbreekt de contactor de verbinding. Zo krijg je nooit vonken. Wat nu kan aangestuurd worden door een druk op de knop kan uiteraard ook op basis van een tijdsmeting, de informatie van andere laadpalen, de belasting van het net, de productiehoeveelheid van hernieuwbare energie, een sensor die de opwarming van het laadstation opvolgt of een kleine computer die een en ander optimaliseert. Het is technisch dus zeker mogelijk om in AC-laadinfrastructuur intelligentie in te bouwen.
Het is alleen in de meeste gevallen nog niet geïmplementeerd.
 
Laden; in volgorde van gemak, en dus voorkeur, vanuit de gebruiker gezien (in ieder geval vanuit mij :smile:)
1) tijdens lang verblijf op standplaats (thuis) - langzaam laden is snel genoeg
2) tijdens lang verblijf op werk - langzaam laden is snel genoeg
3) tijdens lang verblijf andere bestemmingen - langzaam laden
4) tijdens kort verblijf elders/gekozen pauzes onderweg; snelladen op deze tijdelijke bestemmingen zou mooi zijn.
5) tijdens 'gedwongen' stilstand ivm legere batterij; snelladen.
Eigenlijk is de noodzaak tot snelladen er alleen maar indien je noodgedwongen moet bijladen. Tesla bouwt snelladers vanwege de noodzaak om lange afstanden te kunnen overbruggen. Fastned presenteerde hun snelladers als basisoplossing.
Maar helaas: <herhaal> snelladen zal nooit zo snel worden als langzaam laden (15 seconden) </herhaal>, ook niet bij 800V, of bij weet ik veel hoeveel kw.

Alle andere argumenten zijn allemaal vanuit de aanbieder/infrastructuur gezien.
Lijkt me dat we die kant moeten aanpassen aan onze behoeftes ipv dat we straks allemaal gefrustreerd gaan staan wachten bij 'snel'laders.

Betreffende het aantal benodigde aantal laadplekken: bedenk wel dat er op elke auto bijna twee parkeerplaatsen zijn; schattingen uit 2002: 10 miljoen openbare parkeerplaatsen, + 3 miljoen bij bedrijven + 1.4 miljoen bij woningen.
Ikzelf gebruik weinig publieke laadpalen vanwege een eigen oplaadpunt bij het werk.

Dat hele V2G zie ik nog niet zo gebeuren; je verliest het voordeel dat je je beschikbare SoC/range volledig zelf in de hand hebt.
Pas als ik met een halve batterijlading 500km zou kunnen halen zou ik me daar niet meer druk om maken.
En dan nog is een thuisbatterij gewoon efficienter voor dag/nacht opslag.
 
Last edited:
Laden; in volgorde van gemak, en dus voorkeur, vanuit de gebruiker gezien (in ieder geval vanuit mij :smile:)
1) tijdens lang verblijf op standplaats (thuis) - langzaam laden is snel genoeg
2) tijdens lang verblijf op werk - langzaam laden is snel genoeg
3) tijdens lang verblijf andere bestemmingen - langzaam laden
4) tijdens kort verblijf elders/gekozen pauzes onderweg; snelladen op deze tijdelijke bestemmingen zou mooi zijn.
5) tijdens 'gedwongen' stilstand ivm legere batterij; snelladen.
Eigenlijk is de noodzaak tot snelladen er alleen maar indien je noodgedwongen moet bijladen. Tesla bouwt snelladers vanwege de noodzaak om lange afstanden te kunnen overbruggen. Fastned presenteerde hun snelladers als basisoplossing.
Maar helaas: <herhaal> snelladen zal nooit zo snel worden als langzaam laden (15 seconden) </herhaal>, ook niet bij 800V, of bij weet ik veel hoeveel kw.

Alle andere argumenten zijn allemaal vanuit de aanbieder/infrastructuur gezien.
Lijkt me dat we die kant moeten aanpassen aan onze behoeftes ipv dat we straks allemaal gefrustreerd gaan staan wachten bij 'snel'laders.

Betreffende het aantal benodigde aantal laadplekken: bedenk wel dat er op elke auto bijna twee parkeerplaatsen zijn; schattingen uit 2002: 10 miljoen openbare parkeerplaatsen, + 3 miljoen bij bedrijven + 1.4 miljoen bij woningen.
Ikzelf gebruik weinig publieke laadpalen vanwege een eigen oplaadpunt bij het werk.

Dat hele V2G zie ik nog niet zo gebeuren; je verliest het voordeel dat je je beschikbare SoC/range volledig zelf in de hand hebt.
Pas als ik met een halve batterijlading 500km zou kunnen halen zou ik me daar niet meer druk om maken.
En dan nog is een thuisbatterij gewoon efficienter voor dag/nacht opslag.

En dan komt het. Als we straks een (bijna) geheel elektrisch wagenpark hebben dan is het nog zo dat maar een beperkt deel thuis of op het werk (op een acceptabel niveau) kan laden. Daarbij zitten er dan ook heel veel die maar weinig km maken, zoals onze Leaf die na 2 jaar op 18,5 k km staat. Zeg dus 10.000 km per jaar / 6 = zeg maar 35 kWh per week. (Ik herhaal wat eerder op het forum is opgemerkt)
Wat zal die dan liever doen? Eén keer per week naar een snellader in de buurt voor een kwartiertje of een plek zoeken langs de stoep waar hij de auto een aantal uren aan een kabeltje moet hangen? Dat wordt dan echt een gedoe en het zal er niet uit zien.

Daarnaast zullen het er zoveel zijn dat het aspect van de piekbelasting niet speelt omdat er, net als nu, een spreiding zal zijn. Die groep gaat niet na het werk laden als het dan druk is. Net zoals nu de tankstations zullen de snellaadstations overdag doorlopend wel bezet zijn en door de spreiding zal het met de pieken wel meevallen.

Tenslotte V2G. Dat is net zoals waterstof een idee uit een (achterhaald) verleden dat ook gedoemd is om te mislukken. Het zal namelijk ook van de autobezitter af gaan hangen en het zal wel wat overtuigingskracht kosten. Verder is het voor de autogebruiker erg onpraktisch want hij moet steeds ingeplugd zijn (terwijl hij dat maar één keer per week wil doen). En inderdaad is het al achterhaald door de verwachte opmars van de thuisbatterijen die daar wel een rol in kunnen spelen.
 
Eén keer per week naar een snellader in de buurt voor een kwartiertje of een plek zoeken langs de stoep waar hij de auto een aantal uren aan een kabeltje moet hangen? Dat wordt dan echt een gedoe en het zal er niet uit zien.

Niet of/of maar en/en?

Ik denk dat het voor een belangrijk deel van de woonsituatie afhangt. Bij grote appartementencomplexen bijvoorbeeld heb je parkeerterreinen voor vele tientallen auto's, meestal met de elektra al in de grond. Daar kun je gemakkelijk, en eventueel zelfs enkele tientallen, groepjes van vier plaatsen om een paal maken waar je vier auto's aan kunt hangen die dan smart geladen worden. De bewoners daar gaan dan zelden langs een snellader. Anderen wonen in een straat waar genoeg ruimte is om bijvoorbeeld op elke straathoek een paal te zetten, of bedenk maar hoe je van lantaarnpalen kunt aftappen. Als er veel plaatsen zijn, is er vast twee keer per week een plekje vrij, en dat is voor velen al genoeg. Voor extra slok of als je niet aan de beurt kwam ga je bij de snellader langs. Er zijn ook straten waar het vrijwel niet te doen is om veel laadpunten te maken, voor die mensen blijft de snellader de uitkomst.

Wat die kabels over de stoep betreft, ik doe het zelf en zie het niet zozeer als een probleem. Ben wel ook na twee jaar nog verbaasd dat je bij Tesla links moet inpluggen, is dat voor de UK bedacht??
 
Niet of/of maar en/en?

1) Bij grote appartementencomplexen bijvoorbeeld heb je parkeerterreinen voor vele tientallen auto's, meestal met de elektra al in de grond. Daar kun je gemakkelijk, en eventueel zelfs enkele tientallen, groepjes van vier plaatsen om een paal maken waar je vier auto's aan kunt hangen die dan smart geladen worden.
De bewoners daar gaan dan zelden langs een snellader.

2) Anderen wonen in een straat waar genoeg ruimte is om bijvoorbeeld op elke straathoek een paal te zetten, of bedenk maar hoe je van lantaarnpalen kunt aftappen. Als er veel plaatsen zijn, is er vast twee keer per week een plekje vrij, en dat is voor velen al genoeg. Voor extra slok of als je niet aan de beurt kwam ga je bij de snellader langs. Er zijn ook straten waar het vrijwel niet te doen is om veel laadpunten te maken, voor die mensen blijft de snellader de uitkomst.

3) Wat die kabels over de stoep betreft, ik doe het zelf en zie het niet zozeer als een probleem. Ben wel ook na twee jaar nog verbaasd dat je bij Tesla links moet inpluggen, is dat voor de UK bedacht??

1) klopt, maar dat is gewoon thuisladen.

2) zal het niet worden want men moet erop kunnen vertrouwen dat er plek is dicht bij huis, dat men als het ware kan zien.. Als "alle" auto's elektrisch zijn zal ook dat trouwens niet voldoende zijn.

3) ja, maar wij zijn eraan gewend. Eerlijk gezegd vind ik het ook geen gezicht en ik sluit niet uit dat er een moment van ommekeer gaat komen en dat men juist "paal" en perk gaat stellen aan al die oprukken laadpaaltjes. En het grote publiek wil het gemak van kunnen inpluggen en niet het gehannes met kabels die hij zelf moet pakken en aan twee kanten inpluggen (om maar niet te spreken van het gedoe met pasjes)

Maar we zullen het uiteraard zien.
 
1) klopt, maar dat is gewoon thuisladen.
Daarover ging het in de tweede zin van je post toch: "Als we straks een (bijna) geheel elektrisch wagenpark hebben dan is het nog zo dat maar een beperkt deel thuis of op het werk (op een acceptabel niveau) kan laden." Ik denk dus dat dat deel niet zo beperkt zal zijn. Er wordt vaak gerefereerd aan de onmogelijkheden voor de appartementenbewoners, maar ik zie dat wat zonniger. Bovendien zijn we het samen eens dat juist een groot deel maar eens in de pakweg vijf dagen hoeft te laden.

2) zal het niet worden want men moet erop kunnen vertrouwen dat er plek is dicht bij huis, dat men als het ware kan zien.. Als "alle" auto's elektrisch zijn zal ook dat trouwens niet voldoende zijn.
Ook hier geldt: Juist een groot deel hoeft maar eens in de pakweg vijf dagen te laden. Als er dan bij elke tiende woning een dubbele paal staat, en/of je kunt in een lantaarnpaal inpluggen, ben je al een heel eind op weg. En dan zeg ik: lukt het een keer niet, dan ga je alsnog langs de snellader. (Ik denk trouwens wel dat er een uitdaging ligt in het vereenvoudigen en beter in het straatbeeld laten passen van palen. Die enorme kasten zouden toch niet nodig moeten zijn? En pasjes ook niet, als een paal zelf een auto zou gaan herkennen).


3) (...) En het grote publiek wil het gemak van kunnen inpluggen en niet het gehannes met kabels die hij zelf moet pakken en aan twee kanten inpluggen (om maar niet te spreken van het gedoe met pasjes)
Je bent een verwend mens met je eigen oprit :wink:. Ik vind het geen enkel punt, het kost me niet meer dan 20 seconden, mijn keyhangert zit aan mijn sleutelbos, en ik doe liever dat acht keer per maand dan drie keer in de maand langs de benzinepomp.

Maar we zullen het uiteraard zien.
En dat is juist heel belangrijk: als de mensen veel oplaadpunten zien die zichtbaar een hoge beschikbaarheid hebben, komt het sneller goed.
 
Even een algemene vraag: zien jullie weleens een auto staan bij die fastned oplaadstations? Ik heb er namelijk bijna nog nooit iemand zien staan. Het wordt vast wel gebruikt, anders zouden ze niet zo uit de grond schieten. Maar ik heb het gevoel dat er een flinke overcapaciteit is nu. Vergelijk het eens met de drukte bij Tesla superchargers.

Ik denk dat er in de toekomst een aansluiting komt in de hele stoeprand van de woonwijken, om de zeg 6 meter. Vergelijkbaar met wat je nu ziet in jachthavens. Gewoon via de gemeentebelasting betalen. Of misschien wordt daar in de toekomst je wegenbelasting wel op gebaseerd.

Janwillem, voor dit topic (FastNed) is een apart draadje. Daar post ik trouw al mij observaties van auto's die staan te laden bij de (inmiddels twee) FastNed laadstations waar ik dagelijks langs rij (2 keer per dag dus).

Ik post niet zo vaak in dat draadje...
 
1) Je bent een verwend mens met je eigen oprit :wink:.

2) En dat is juist heel belangrijk: als de mensen veel oplaadpunten zien die zichtbaar een hoge beschikbaarheid hebben, komt het sneller goed.

ad 1: Het is nog veel erger :redface:

Schermafbeelding 2015-12-09 om 22.01.13.png
Schermafbeelding 2015-12-09 om 22.01.23.png


ad 2: Wat we aan het doen zijn is niet elkaar te overtuigen wat de beste aanpak is, maar om in te schatten wat er straks nodig is om het grote publiek zover te krijgen dat zij elektrisch gaan.
Natuurlijk helpt het (tot op zekere hoogte) wanneer ze zien dat de palen bezet zijn, maar het gaat er ook om wat ze dan zien.

Een mooi voorbeeld is nu Van der Valk Eindhoven. Neem eens iemand mee en vraag wat ze vinden van het allegaartje aan laders links. Er zijn zes laadpunten, waarbij ook snelladers, maar iedereen denkt dan van "Als het zo moet". Maar als ze dan rechts de acht Superchargers zien dan wil ineens iedereen dat wel. Vooral als je ze zelf eens laat aankoppelen. Dan krijg je reacties als: "Ja, dit is het!".
Ik zie het massaal kabeltjes uitleggen niet zitten, niet omdat ik dat erg vind, maar omdat ik denk dat men daarop af zal haken.
 
Wat we aan het doen zijn is niet elkaar te overtuigen wat de beste aanpak is, maar om in te schatten wat er straks nodig is om het grote publiek zover te krijgen dat zij elektrisch gaan.
Helemaal eens. Ik probeer te illustreren dat lokaal, bijna op straatniveau, moet worden bekeken wat het beste werkt. Als we in 2025 allemaal elektrisch rijden, zullen er veel laadopties zijn.
 
Ik denk dat het andersom is: als er veel (goedkope!) laadopties zijn, rijden we in 2025 allemaal elektrisch.
(Snel is niet zo belangrijk, maar dat is een ander punt.)

En hier ben ik dan weer zo bang dat, mede door het wegvallen van de accijns op brandstof, men weer creatief belasting zal gaan heffen. Met als somberste scenario een klakkeloze km heffing. (Ik ben niet altijd een positivo :)
 
En dan komt het. Als we straks een (bijna) geheel elektrisch wagenpark hebben dan is het nog zo dat maar een beperkt deel thuis of op het werk (op een acceptabel niveau) kan laden. Daarbij zitten er dan ook heel veel die maar weinig km maken, zoals onze Leaf die na 2 jaar op 18,5 k km staat. Zeg dus 10.000 km per jaar / 6 = zeg maar 35 kWh per week. (Ik herhaal wat eerder op het forum is opgemerkt)
Wat zal die dan liever doen? Eén keer per week naar een snellader in de buurt voor een kwartiertje of een plek zoeken langs de stoep waar hij de auto een aantal uren aan een kabeltje moet hangen? Dat wordt dan echt een gedoe en het zal er niet uit zien.

Daarnaast zullen het er zoveel zijn dat het aspect van de piekbelasting niet speelt omdat er, net als nu, een spreiding zal zijn. Die groep gaat niet na het werk laden als het dan druk is. Net zoals nu de tankstations zullen de snellaadstations overdag doorlopend wel bezet zijn en door de spreiding zal het met de pieken wel meevallen.
Jouw mening deel ik dus ook volledig wat dat betreft. Ik zie het eigelijk ook zo gebeuren.

Niet elke P gaat naar mijn idee een laadaansluiting krijgen. En al die kabels vinden de meeste mensen ook maar niets.

We praten hier dan over het GROTE publiek wat GEEN oprit heeft en 10 hoog woont.

Niet of/of maar en/en?

Ik denk dat het voor een belangrijk deel van de woonsituatie afhangt. Bij grote appartementencomplexen bijvoorbeeld heb je parkeerterreinen voor vele tientallen auto's, meestal met de elektra al in de grond. Daar kun je gemakkelijk, en eventueel zelfs enkele tientallen, groepjes van vier plaatsen om een paal maken waar je vier auto's aan kunt hangen die dan smart geladen worden. De bewoners daar gaan dan zelden langs een snellader. Anderen wonen in een straat waar genoeg ruimte is om bijvoorbeeld op elke straathoek een paal te zetten, of bedenk maar hoe je van lantaarnpalen kunt aftappen. Als er veel plaatsen zijn, is er vast twee keer per week een plekje vrij, en dat is voor velen al genoeg. Voor extra slok of als je niet aan de beurt kwam ga je bij de snellader langs. Er zijn ook straten waar het vrijwel niet te doen is om veel laadpunten te maken, voor die mensen blijft de snellader de uitkomst.

Wat die kabels over de stoep betreft, ik doe het zelf en zie het niet zozeer als een probleem. Ben wel ook na twee jaar nog verbaasd dat je bij Tesla links moet inpluggen, is dat voor de UK bedacht??
Hopen dat die plek 1x in de week vrij is? Thuis komen en hopen dat je er terecht kan?

We gaan hier dan uit van dat mensen sociaal naar elkaar zijn en de auto weg haalt. Dat is men niet. Niemand heeft er zin in om in de stromende regen zijn auto weg te halen omdat hij vol is. Die laat hij lekker staan tot de volgende ochtend.

Zodra er meer laadpalen komen komt ook vandalisme om de hoek kijken. Onderhoud, achterstandsbuurten, etc, etc.

Ik vind die kabel achterin de auto gooien al vervelend. Zeker als het regent. Natte kabel met zand er aan. Nee, wat dat betreft is een (overdekte) snellader écht fijner.


Wat ik nog wel zie gebeuren is dat er snelladers bij de parkeerterreinen komen van:
- Supermarkten
- Bouwmarkten

Daar ben je snel 10 a 15 min en in die tijd gooi je de auto even vol. Fastned opperde bijv ook al daar naar te kijken voor de snelladers in Den Haag. Dát zijn slimme plekken om een auto snel vol te gooien.

Voor mij voelt de tripplanner in de Model S ook niet als vrijheid. Ik moet langs die SuperCharger anders kom ik er niet. Nee, ik bepaal waar ik ga laden. Wil gewoon gaan rijden en dan ergens een snellader pakken als het nodig is. Liever niet, maar je ontkomt er niet aan.

En hier ben ik dan weer zo bang dat, mede door het wegvallen van de accijns op brandstof, men weer creatief belasting zal gaan heffen. Met als somberste scenario een klakkeloze km heffing. (Ik ben niet altijd een positivo :)

Zeker. Dat gaat gebeuren. Als die miljarden wegvallen gaat het linksom of rechtsom alsnog ergens anders in rekening worden gebracht.
 
Kilometerheffing, jazeker, H.
Net als de maandelijkse heffing op zonnepaneelcapaciteit (afhankelijk van de hoeveelheid zon in die maand, om het niet te eenvoudig te maken).
En tenslotte natuurlijk ook een jaarlijkse heffing per kWh (on- en offline) batterijcapaciteit.

NB: geen heffingen op aanschaf, want dat is slechts eenmalig en kun je niet gaandeweg verhogen.
 
Ik hoop eigenlijk dat draadloos laden (of automatisch inpluggen) verder ontwikkeld wordt. Dan hoeft de laadpaal maar een pukkel of put in het wegdek te zijn waar je je auto (ook al automatisch) bovenop parkeert. Mechanisch lijkt het me allemaal niet zo moeilijk, en de verliezen bij draadloos laden zouden bij langzaam laden (destinationladers charging of 's nachts) ook niet zo heftig moeten zijn.
 
Ik denk dat het andersom is: als er veel (goedkope!) laadopties zijn, rijden we in 2025 allemaal elektrisch.
Dat is niet andersom, dat zijn we eens (ik gaf geen volgorde aan. Het gaat minstens hand in hand. Ik schreef dan ook: "En dat is juist heel belangrijk: als de mensen veel oplaadpunten zien die zichtbaar een hoge beschikbaarheid hebben, komt het sneller goed.").

- - - Updated - - -

Hopen dat die plek 1x in de week vrij is? Thuis komen en hopen dat je er terecht kan?
Dat zeg ik toch juist niet? Ik zeg: niet "of/of" maar "en/en". Als ik vandaag niet in mijn straat terecht kan, dan morgen maar. Ik heb immers nog 150 km over en ik hoef er morgen maar 50. En als het morgen ook niet kan, rij ik wel naar de dichtstbijzijnde snellader. Maar ik val in herhaling.

Ik denk wel dat degenen die denken dat de honderdduizenden auto's in Den Haag, waarvoor volgens hen niet een ruime capaciteit van eenvoudige laadoplossingen in de straat gerealiseerd moet worden omdat "ze" dat daar niet willen, zich een beetje vergissen als ze denken dat die mensen wel een FEV gaan kopen omdat er her en der snelladers zullen zijn. Ga ik mijn buurman overtuigen dat hij straks niet alleen een betaalbare FEV kan kopen, maar ook gemakkelijk kan laden (want vier straten verderop staan toch een paar snelladers?)? Nope. "Dus dat duurt 20 minuten? En als er net één voor mij staat, wacht ik dus 20 min en dan moet ik zelf ook nog 20 min?". Even denken... "Maar je kunt in de app zien of er één vrij is". "En ben ik de enige die op die app zit te turen?".

Nogmaals: iedere situatie vraagt een eigen oplossing. Laten we nou niet voor een ander gaan verzinnen wat voor die ander de slimme of mooie oplossing is. Mijn buurman en ik willen namelijk heel graag dat er veel meer palen komen.

Even de situatie in mijn straat: over een plm 150 m staan 23 woningen, waarvan 7 een eigen oprit hebben. Drie bewoners hebben een laadpaal in de voortuin geplaatst en rollen af en toe hun kabel over de stoep uit. Niet handig en niet fraai. Met twee palen kunnen langs de stoep kunnen vier auto's tegelijk worden geladen. Daar kunnen minstens twaalf auto's mee worden bediend, gezien de laadfrequentie.
(En: in een straal van 50 meter vanaf de hoek wonen drie Tesla eigenaren. Eén heeft een eigen oprit, de andere twee leggen één of twee keer per week een kabel over de stoep. Geen klachten uit de buurt. Wel een keer een gemeenteraadslid die van zijn fiets stapte en zei: ja, we moeten hier meer voorzieningen realiseren).

En laten we dat van die kabels nou niet overdrijven, een korte kabel langs de auto direct naar de paal, big deal? Welkom in de grote stad.
 
Last edited:
Ik zal hier niet volledig technisch op in gaan, maar het AC protocol mist bijvoorbeeld:

- Terugkoppelen over hoe vol een accu is
- Vanuit laadpaal het laden tijdelijk stoppen
- Lager dan 6A laden


Komt er gewoon op neer dat het huidige AC protocol niet afdoende is voor op écht grote schaal Smart Charging.

In de ISO https://www.iso.org/obp/ui/#iso:std:iso:15118:-3:ed-1:v1:en word beschreven hoe een EV gaat communiceren.