Pascal-R
Active Member
Helaas wil ook niet iedereen er aan mee. Ook zijn kabels in woonwijken niet eens dik genoeg om het aan te kunnen. Nu al willen netbeheerders op sommige plekken geen laadpalen plaatsen omdat de kabel in de grond het niet aan kan.
Bij Netbeheerders spelen vaak heel andere krachten. Zonder dat er gedegen onderzoek was gedaan, werd er al door de netbeheerders heel hard geroepen dat de kabels het niet aan kunnen. Door heel hard te roepen dat het voor ontzettende problemen zorgt, en er extra kabels nodig zijn, proberen de netbeheerders de x-factor hoger dan 1 te krijgen. Dat is voor hen de enige manier om jaarlijks meer in plaats van minder geld binnen te krijgen.
Het net bij huishoudens is echter uitgelegd om de kortstondige pieken tussen 6 en 8 en tussen 17.00 aan 19.00 op te vangen. In een vrij beperkt aantal uren wordt meer dan 60% van de energie gebruikt in een huishouden. Een gemiddeld huis verbruikt 3500 kWh. Een gezin rijdt (over meerdere auto's verdeeld) gemiddelde 20.000 auto km's per jaar, waarbij meer auto km's worden afgelegd op het platteland dan in stedelijke omgeving. 20.000 km is ongeveer 4.000 kWh. Het Nederlandse net kan per huishouden zonder enig probleem dat aantal extra kWh leveren. Dat lukt alleen niet op de piekmomenten.
- - - Updated - - -
J1772 is inderdaad een zeer simpel protocol met erg weinig mogelijkheden. Er zijn echter ook andere protocollen die over dezelfde kabel heen kunnen en ook worden gebruikt. De IEC Standard 15118 ondersteunt bijvoorbeeld ook plug en charge (zonder gebruik van een pasje kan de auto zich identificeren). En ook voor smart charging biedt dit protocol uitkomsten.Het AC protocol (J1772) is te dom voor woorden, échte Smart Charging is niet mogelijk met AC laden.
Als we het hebben over elektrisch rijden op grote schaal, moet je ook de algemene uitgangspunten hanteren voor autorijden, en niet uitgaan van de gemiddelde Tesla rijder. Gemiddeld genomen worden er meer km's gereden door mensen die buiten de stad wonen en ook door mensen die wel eigen parkeergelegenheid hebben. Daarnaast hebben deze huishoudens ook vaker meer dan 1 auto. Gemiddeld genomen rijdt een auto 40 km per dag. Dat betekend dat een auto per week dus maar 56 kWh nodig heeft. De auto een of 2 keer per week 1 a 2 uurtjes aan een laadpaal hangen en dan met 22 kWh laden is dan meer dan genoeg.
Snelladen is hoe dan ook niet ideaal voor de levensduur van batterijen. Zeker als het auto's zijn met een batterypack van beperkte omvang. In Japan zijn in diverse steden in 2011 Leaf's gebruikt voor taxi vervoer. Deze taxi's werden nagenoeg allen met snelladers geladen. De impact was dat de accu binnen 2 jaar nog maar de helft van de oorspronkelijke capaciteit had. Dit in tegenstelling tot auto's die veelvuldig aan AC langzaam laders hingen:
http://www.japantoday.com/category/kuchikomi/view/osakas-great-ev-taxi-experiment-does-a-slow-burnout
Zo lang ik geen bewezen onderzoek heb gezien waaruit blijkt dat veelvuldig (80% of meer van de sessies) snelladen geen impact heeft op de capaciteit van de batterij, geloof ik alleen in snelladen voor nood en roadtrips.
Last edited: