Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ervaar sinds 2020.4.1.(m3 sr+) Elke dag phantom breaks op de snelweg. Gister pas echt een gevaarlijke situatie meegemaakt waarbij m'n auto uit het niets keihard op de rem gaat en ik volop moest accelereren om bestuurder achter me niet bij mij in de auto te hebben.

Geen enkele aanleiding waardoor ik het zou kunnen verklaren zoals een zichtbaar contrastverschil ( van open wegdek richting een tunnel etc.).
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Daar is ie weer!
brokenphantom.jpg
 
EAP niet gebruiken is je eigen het beste van Tesla ontzeggen. Het is zeker niet perfect, maar AP was voor mij de reden dat ik een Tesla kocht, en ik zou ongelofelijk pissed zijn moest de overheid het ooit afschaffen. AP scheelt echt 90% van mijn irritatie mbt andere weggebruikers en het rijden tout-court. Die zeldzame phantom brake weegt daar echt niet tegenop.
 
EAP niet gebruiken is je eigen het beste van Tesla ontzeggen. Het is zeker niet perfect, maar AP was voor mij de reden dat ik een Tesla kocht, en ik zou ongelofelijk pissed zijn moest de overheid het ooit afschaffen. AP scheelt echt 90% van mijn irritatie mbt andere weggebruikers en het rijden tout-court. Die zeldzame phantom brake weegt daar echt niet tegenop.
Voor mij ligt het misschien anders. Ik heb vroeger, toen ik jonger was, uitsluitend motor gereden. Dan wordt de rijstijl anders. Ook ik irriteer mij aan andere weggebruikers, maar houdt mijn focus elke seconde op het verkeer en anticipeer veel eerder. Ook houd ik (meer) rekening met op en afritten en onoverzichtelijke situaties/ kruisingen e.d. Zelf soms al 4 km voor de situatie. Als ik rijd dan rijd ik. En natuurlijk maak ik ook fouten, maar de paar keer dat ik AP heb gebruikt vond ik het zo onstabiel en nog niet doorontwikkeld dat ik dat gevaarlijker vond dan mijn eigen rijstijl.
 
Oh ik heb 8 jaar dagelijks met de motorfiets gependeld, en net met autopilot op mijn Tesla vond ik het zo bevrijdend om niet meer continu gefocust te zijn. Ik heb sinds ik mijn Model X heb nog maar 1 keer terug de motorfiets gebruikt om te pendelen, en na 1 dag had ik er al genoeg van. De tijdswinst weegt niet op tegen de mentale vermoeidheid na een uur motorrijden.

Sindsdien staat mijn motorfiets met 30000km voornamelijk in de garage, en heb ik al 123000km op mijn Model X gezet.

Ik zou niet weten wat er zo onstabiel is aan autopilot, in vergelijking met de risico's waar ik mezelf aan bloot stelde - en anderen mij aan bloot stelden - op de motorfiets. Ja, een keertje een phantom brake, maar da's nog altijd minder gevaarlijk dan bestuurders die los doorheen je motorfiets kijken en op meters van je achterband komen kleven. Ja, met m'n motorfiets kon ik het kraantje rechts ook open draaien, maar die plaat achteraan is even leesbaar voor geautomatiseerde bermroverij, en het windgeruis nefast voor mijn gehoor.

En dan spreek ik nog niet over het financiële plaatje... Zelfs met gratis parking is mijn motorfiets nog altijd duurder per kilometer en heb ik elke dag een ommetje naar een tankstation nodig, tegenover de parkeerkosten en laadkosten van mijn X.

Ik ben blij dat ik ~10 jaar heb kunnen motorrijden, maar ben ook blij dat ik er na 10 jaar nog kan navertellen. Ik zie momenteel niet echt een reden om het lot nog meer te tarten.
 
  • Like
Reactions: Carl and Superendo
De keren dat ik AP aanzette was het slingeren, ongecontroleerd gas geven en remmen. Naar links of rechts gaan waar het niet kon. Dicht langs vrachtwagens schuren, zaken zien die er niet waren en dan daarop reageren. Zonder reden plotseling van 130 naar 90 gaan op de snelweg terwijl er verkeer achterop kwam. Dan denk ik dat ik ik beter rijd. En let wel op..... Ik blijf wel gefocused, maar ben super relaxed en ontspannen aan het rijden. Zelfs bij 160. Ik kan mij alleen ergeren als mensen rare dingen doen omdat ze zitten te kwekken (ouwehoeren) te appen, te telefoneren, uit hun neus zitten te eten, gewoonweg niet zitten op te letten danwel geen zin hebben om op te letten of dat ze niet willen begrijpen dat er gevaarlijke situaties en plekken zijn en dan toch nog met 120 rechts inhalen waar 80 is toegestaan, terwijl mensen precies daar naar rechts moeten. Die laatste groep is vaak nog de asociale groep die ongelukken veroorzaken en dan nog hard tegen de Politie schreeuwen dat de ander verkeerd was.
 
De keren dat ik AP aanzette was het slingeren, ongecontroleerd gas geven en remmen. Naar links of rechts gaan waar het niet kon. Dicht langs vrachtwagens schuren, zaken zien die er niet waren en dan daarop reageren. Zonder reden plotseling van 130 naar 90 gaan op de snelweg terwijl er verkeer achterop kwam.

Als je auto echt zo rijdt, moet je een afspraak maken met het service center, want da's niet normaal.

Als je FSD heb aangekocht, wilt dat dus zeggen dat je niks gebruikt van een uitgaven van 6K.

Ik kan mij alleen ergeren als mensen rare dingen doen omdat ze zitten te kwekken (ouwehoeren) te appen, te telefoneren, uit hun neus zitten te eten, gewoonweg niet zitten op te letten danwel geen zin hebben om op te letten of dat ze niet willen begrijpen dat er gevaarlijke situaties en plekken zijn en dan toch nog met 120 rechts inhalen waar 80 is toegestaan, terwijl mensen precies daar naar rechts moeten. Die laatste groep is vaak nog de asociale groep die ongelukken veroorzaken en dan nog hard tegen de Politie schreeuwen dat de ander verkeerd was.
En dat is de luxe die ik ervaar van AP: al die dingetjes boeien me niks meer. De auto rijdt, en als er trager verkeer voor is, vertraagt ie. Verdwijnt dat tragere verkeer, versnelt ie opnieuw. Voor de rest houdt ie z'n rijvak aan en suggereert ie wanneer ik best van rijvak wissel.
 
Als je auto echt zo rijdt, moet je een afspraak maken met het service center, want da's niet normaal.

Als je FSD heb aangekocht, wilt dat dus zeggen dat je niks gebruikt van een uitgaven van 6K.


En dat is de luxe die ik ervaar van AP: al die dingetjes boeien me niks meer. De auto rijdt, en als er trager verkeer voor is, vertraagt ie. Verdwijnt dat tragere verkeer, versnelt ie opnieuw. Voor de rest houdt ie z'n rijvak aan en suggereert ie wanneer ik best van rijvak wissel.
De volledige FSD moet nog komen; zo ook de 3.0 hardware, maar dat geldt voor iedereen geloof ik. Ik zal het nogmaals uitproberen en rijd dan een keer naar het SeC. Kan ik gelijk vragen hoe het persoonlijk met de medewerkers gaat. Altijd goed contact.
 
Ha, daar is de AP discussie weer! Dan hier mijn mening hierover:

Autopilot was voor mij geen aankoop argument. Vond het een een onnodige gimmick, dacht het zelden te gebruiken en zag al op tegen de cruise control functie na het lezen op dit forum. Achtergrond: motorrijder op dikke naked, Z4, ex Jaguar XJ; ik rij graag en vlot zelf dus.

Na 15 k kilometer gebruik ik AP waar het kan. Voor mij is dat N-wegen, lekker rustig in de rij, even afzetten bij een rotonde of bij een inhaal kans (net als op de motor in een paar seconden er voorbij). Op de snelweg alleen als het rustig is. Daar reageert AP wel heel vroeg op voorliggers met afremmen. Je moet wel heel vroeg naar links om dat te voorkomen.

voordelen:
  • Rij meer ontspannen,
  • Rij rustiger (+5 km max).
  • Beveiligingsfuncties (dode hoek, rand van de weg, afstand andere auto’s) werken vrijwel altijd erg goed.
Nadelen:
  • Ik rijd zelf beter, dus bochten vloeiender en in bochten meer afstand met ander tegenliggers. Afstand houden meer geleidelijk.
  • Af en toe een phantom break, geeft schrik, gelukkig geen gevaarlijke situaties.
  • Afstand houden op snelweg bij inhalen is echt overdreven voorzichtig. Ik trap het gas er nu gewoon doorheen, anders maak je wel een knullige indruk, vooral bij drukker verkeer.
Vind het al met al erg knap hoe ver die Autopilot nu is, al zijn de verwachtingen door Tesla zelf ook aangewakkerd, bij velen nog hoger.
 
Last edited:
Tot Tesla je auto automatisch kan laten inparkeren bij een Supercharger hoef je voorlopig weinig te verwachten van FSD.
Dat was voor mij de eerste grote teleurstelling na het ophalen van mijn Tesla bij de Delivery. Dat het voor de ontwikkeling van autonoom rijden nog niet mogelijk is om 3 typen voertuigen die je zelf hebt gemaakt de laatste 5 meter te laten rijden over een terrein dat je zelf kan inrichten zegt voldoende over de staat waarin de ontwikkeling van autopilot zich nu bevindt: nog in een zeer pril beginstadium
 
Tot Tesla je auto automatisch kan laten inparkeren bij een Supercharger hoef je voorlopig weinig te verwachten van FSD.
Dat was voor mij de eerste grote teleurstelling na het ophalen van mijn Tesla bij de Delivery. Dat het voor de ontwikkeling van autonoom rijden nog niet mogelijk is om 3 typen voertuigen die je zelf hebt gemaakt de laatste 5 meter te laten rijden over een terrein dat je zelf kan inrichten zegt voldoende over staat waarin de ontwikkeling van autopilot: nog in een zeer pril beginstadium
Ik sta wel een beetje te kijken van je teleurstelling dat je auto nog niet zelf rijdt. Het is nu toch niet dat je vorige auto dat wel kon, en je Tesla tekort schiet?

Heb je overigens niet eerst een proefrit gedaan? Kwestie van je verwachtingen te schetsen?

Mijn ervaringen met autopilot in een proefrit (met AP 2.0 in het voorjaar van 2017, dus nog met de beperking van 50 km/u buiten de snelweg) waren namelijk voor mij zo positief dat autopilot wel degelijk een USP was voor mij.

Verder vind ik in pril 2020 huilen dat je auto niet volledig zelf autonoom van deur tot deur kan rijden je erg verwend klinken.
 
  • Like
Reactions: Cely and Mars2020
Aangezien AP op standje 2 op de snelweg 1 seconde afstand houdt, zegt dat wel wat over je rijstijl als je dat te veel vind... :D

Ik reed vroeger ook zo hoor, maar correct is het niet.
Reageer jij op mijn quote over de rijstijl van AP tov van mijn eigen rijstijl? Helaas wat jij schrijft heb ik niet geschreven en zeker niet bedoeld. Ik had er al een hekel aan dat auto's mijn nummerplaat wilden zoenen (want dat waren altijd mannen) en deed dat zelf ook niet. Gekke was wel......Als ik mijn "brother" jasje aan had dan deden ze het niet hahahhahaha.

Je krijgt er wel van langs he, Wooter. Twee keer in 10 minuten.
 
Dank voor de verduidelijking!

En laten we ook eerlijk wezen: zonder AP op zou ik ook minder dan een seconde tussenafstand laten en in mijn oude gewoonten vervallen. Daarom net dat ik AP zo goed vind: het geeft me rust en in z'n totaliteit rij ik veiliger.
 
Ja, dat je teleurgesteld bent dat je Tesla niet zelf die laatste 5 meter kan inparkeren vind ik erg verwend klinken.
Nou, klinkt misschien wel wat verwend, maar als ik dit zo lees zou je het wel verwachten als je (No)AP aan hebt staan en de auto navigeert zelf naar de Charger. Mij klinkt het vreemd in de oren als je dan voor die laatste 5 meter je auto apart in (auto-) park moet zetten. Vind ik gewoon vreemd. Zou gewoon toch moeten kunnen. Net zoals dat de auto een charger opzoekt die je niet hoeft te delen. Zou toch in de software opgenomen moeten kunnen worden, of zeg ik iets geks?
 
  • Like
Reactions: Tezlaowner