Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
Heb net een uur zitten spitten in UNECE documenten om mijn eigen verbazing over de regulatory approval eens uit te zoeken.

First: WP29, de werkgroep over geautomatiseerd rijden, is sinds 24 september in sessie, tot morgen. Van wat ik in de voorlopige notulen zie zijn de amendementen erdoor met betrekking tot laterale acceleratie in bochten, en zijn aanzienlijk scherpere bochten dus nu mogelijk bij snelheden tot 100km/u. Daarnaast zijn de timings voor lane changes enorm opgehoogd van 5 naar 15 seconden. Zou ook veel frustratie moeten schelen.

Vervolgens ontdek je waarom we in de EU alleen stalk confirm hebben op NOA. Zonder dat zou het een ACSF categorie E auto zijn, waarvoor simpelweg nog geen testprocedures zijn gedefinieerd. Je kunt dus geen UNECE r79 approval krijgen op no-stalk NOA in landen die "blind" r79 volgen, zoals de EU landen.

Daar zijn de testende instanties, in deze de Nederlandse RDW, echter bevoegd van af te wijken. Theoretisch zouden ze Tesla's dus mogen goedkeuren op ACSF categorie E, hoewel niet enorm waarschijnlijk.

Echter de kern blijkt vervolgens te liggen in dat een type approval wel gekoppeld is aan een revisie van de r79 regels. Op dit moment zijn de auto's van Tesla goedgekeurd volgens een oude revisie, en worden ze dus non compliant als ze nu software krijgen die de regels van die specifieke revisie overtreden. Oftewel het RDW moet weer aan de bak voor een aangepaste type approval willen we die ruimere limieten krijgen. Ik vermoed dat dat uit de weg moet voor ze v10 hier gaan of zelfs mogen introduceren.
Ik had er al een speciaal draadje over gestart: UN/ECE 79

In het kort: volgens mij is er nog niks besloten en zijn we alleen maar achteruit gelopen. Een tweetal concrete voorstellen is vervangen door 'informal documents' met sterk afgezwakte verbeteringen.

Voor degenen zie zelf alle stukken willen doornemen: https://globalautoregs.com/documents?meeting_id=1255
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: curry684
Al lijkt die ook niet helemaal te kloppen, daar staat in de notes ook bij dat bij Autopilot (dus niet FSD) de lane changes werken met je richtingaanwijzer...

Oh ja, vergeten. De website die zegt dat je moet bellen voor meer info, het (al tijden "vernieuwde") bel-menu dat je naar de app doorstuurt en de app die naar de webpagina verwijst voor als je het daar niet kan vinden..
 
  • Like
Reactions: Hans59
Ik lees veel over de multimedia en games, maar kan weinig vinden over verbeteringen in AP/EAP/FSD... En daar gaat mijn interesse naar uit...
Dat is zoals een upgrade van je smartphone... Een betere camera met betere resolutie zal gemediatiseerd worden, maar verbeteringen in het operating system zal je maar weinigen over horen.

Idem met Tesla: als je AP/EAP/FSD het beter als tevoren deed maar nog altijd niet extra functionaliteit heeft, dan zal daar ook niet zo expliciet over gecommuniceerd worden.

Tot nader order stopt een Tesla niet automatisch voor een stop-bord of een rood licht, dus daar hoor je dan niks van. Dat Smart Summon het nu mogelijk maakt om je Tesla op een parkeerterrein te laten rijden, ja dat komt wel in de media. En in Europa zal je het niet mogen gebruiken want daar vond iemand dat het veiliger was dat een auto dat enkel kan met bluetooth-verbinding met je telefoon.
 
Heb ik op de vorige pagina wat over geschreven: alleen als ze de eigenschappen van de auto waarop hij is goedgekeurd veranderen, zoals maximumsnelheid of autonome capaciteiten. Dan moet er een nieuwe typegoedkeuring overheen.

Voor een bugfix in Cuphead niet natuurlijk.

Model 3 zit inmiddels op 04, in januari begonnen op 00.