Nu geef HW3 met de nieuwe versie vooral nieuwe visualisatie toch, niet zo zeer extra rij functionaliteiten?
Correct, HW3 is vooral een gespecialiseerde chip voor het razendsnel verwerken van neural networks, met daarnaast een CPU die amper sneller is dan die van HW2.5. Op dit moment gebruikt Tesla
enkel en alleen neurale netwerken voor
verwerking van camerabeelden. Dus het bepalen, in combinatie met de radars en ultrasone sensoren, wat er allemaal om je heen gebeurt en wat dat nu eigenlijk is wat ie ziet. Dat "Tesla Vision" subsysteem heeft als output een lijst van interessante objecten om je heen, en kenmerken ervan zoals type, richting en snelheid, en een analyse van de 'driveable space', waar mogelijk gesegmenteerd in 'banen'.
Dus, gezien er zoveel misvattingen over zijn nog even in a nutshell:
Tesla gebruikt momenteel alleen neurale netwerken om de data van alle sensoren van je auto te vertalen in een overzicht van objecten en wegindeling. Voor zover mij bekend alleen camera zelfs.
HW3 kan snellere en complexere neurale netwerken verwerken gezien het 21 keer zoveel 'rauwe kracht' levert op het rekenwerk dat eraan ten grondslag ligt. Tot recent draaide HW3 gewoon 100% dezelfde software als HW2.x in emulatiemodus. Inmiddels worden HW3 auto's al een tijdje voorzien van code die de extra beschikbare rekenkracht begint te gebruiken om meer objecttypes te kunnen herkennen en classificeren, zoals daar zijn verkeerslichten, wegmarkeringen en containers.
De "zelfrijdende code" van Tesla is op dit moment nog
volledig procedureel. Oftewel - een hele grote en lange rij van if-then-else beslissingen die continu worden uitgevoerd als Tesla Vision weer eens een analyse heeft uitgepoept. Dat is dus echt geprogrammeerd op het niveau van "
als de auto voor mij meer dan 5km langzamer beweegt dan ikzelf en ik rij in een rechtsrijdend land en links is zowel nog een baan beschikbaar als zoveel ruimte dat er binnen nu en 10 seconden geen auto langszij komt dan stel ik een lane change naar links voor". Deze code wordt dus tientallen keren per minuut uitgevoerd en resulteert in de illusie van een slimme zelfrijdende auto, net zoals een schaakcomputer slim lijkt te zijn zonder het echt te zijn... maar hij wint na 50 jaar finetuning inmiddels wel van menselijke grootmeesters die echt briljant zijn.
Belangrijke volgende punten:
een neural network processor kan geen procedure code uitvoeren, en een CPU is erbarmelijk slecht in neurale netwerken evalueren. Dit leidt automatisch ertoe dat HW3 in de te voorziene toekomst hoogstens beter zal gaan rijden dan HW2 als gevolg van betere accuratere beeldherkenning. Dat is op dit moment nog niet statistisch significant waarneembaar, ze gebruiken zelfs nog dezelfde NN's voor de basisfunctionaliteit.
Wel is het zo dat men, nu HW3 uitgerold wordt, aan de gang is met elementen van de "FSD code" in neurale netwerken onder te brengen. Minder rigide, meer creatief, en zelfs de optie tot zelflerend cq. -verbeterend. Zodra ze dat publiek gaan uitrollen zal HW2 dat niet kunnen, die hardware zit voor Vision al aan z'n tax. Dus ja, DAN zal HW3 mogelijk aanmerkelijk beter en slimmer gaan rijden.
Dat betekent niet dat we nu een jaar stil gaan staan. Die procedurele code is nog heel veel slimmer te maken, en dat moeten ze ook wel gezien het volstrekt niet realistisch is dat al die functionaliteit snel in een betrouwbaar genoeg NN zit, en sowieso bestaat autorijden ook uit heel veel keuzes en beslissingen die dermate rigide zijn of afhankelijk van voorkennis zijn dat procedurele code zich er beter voor leent. De NN's zullen op een gegeven moment gaan helpen met dynamischer keuzes maken als "wat is nu een verstandige plaats op de weg" of "gaat die kerel me wel of niet dadelijk snijden" waar ze goed in zijn. "Ik moet nu afremmen naar 50 omdat ik de bebouwde kom in rij" is een NN niet geschikt voor.
Long story short: het rijden van de auto is procedurele code. Procedurele code wordt door CPU's uitgevoerd. De CPU van HW2 en HW3 is vrijwel even snel, en is dat ook 'ruim snel genoeg'. Op dit moment is het enige "voordeel" van HW3 in Europa dat er continu oranje pionnen in je scherm staan. Met de 2020.8.1 die nu komt hopelijk wat meer interessante output. Maar tegen de tijd dat het ECHT verschil gaat maken rijden alle FSD-paid Tesla's er al mee rond, dat gaat nog wel een tijd duren namelijk.