Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2024.2.*

This site may earn commission on affiliate links.
Ik laad thuis mijn M3 AWD 2019 met een TWC op één fase. (Geen zin om een nieuwe kabel te trekken vanuit de meterkast en met 5%/20km per uur heb ik het de afgelopen jaren prima gered). Voor ik vertrek op een lange trip laad ik de auto meestal vol tot 100%. Ik plan dan dat de 100% wordt bereikt om het moment van vertrek.
Tot de laatste update bleef de auto altijd laden op 16A/3,7kW tot heel kort voor de 100%. Sinds enkele weken is me opgevallen dat het vermogen al terug begint te lopen vanaf ~ 93%. Dus bij 96% laad de auto nog maar op 9A/2kW. Bij 98% gaat het nog langzamer. Nu ik het weet, vind ik het niet echt een probleem. Ik plan gewoon nog een extra uurtje als ik echt de 100% nodig heb. Wel vraag ik me af waarom dit is. Als je op drie fases laadt is het misschien nodig, maar dan heb je bij 96% altijd nog 6kW. Op een DC-lader laadt je met 96% zeker ook nog met meer dan 10kW.
 
Ik laad thuis mijn M3 AWD 2019 met een TWC op één fase. (Geen zin om een nieuwe kabel te trekken vanuit de meterkast en met 5%/20km per uur heb ik het de afgelopen jaren prima gered). Voor ik vertrek op een lange trip laad ik de auto meestal vol tot 100%. Ik plan dan dat de 100% wordt bereikt om het moment van vertrek.
Tot de laatste update bleef de auto altijd laden op 16A/3,7kW tot heel kort voor de 100%. Sinds enkele weken is me opgevallen dat het vermogen al terug begint te lopen vanaf ~ 93%. Dus bij 96% laad de auto nog maar op 9A/2kW. Bij 98% gaat het nog langzamer. Nu ik het weet, vind ik het niet echt een probleem. Ik plan gewoon nog een extra uurtje als ik echt de 100% nodig heb. Wel vraag ik me af waarom dit is. Als je op drie fases laadt is het misschien nodig, maar dan heb je bij 96% altijd nog 6kW. Op een DC-lader laadt je met 96% zeker ook nog met meer dan 10kW.
Ik zou niet te veel fixeren op die 100%. Met wat geluk haal je nog steeds dezelfde SuC en als dat zo is, heb je die gemankeerde 7% er aan de Suc op 2 minuten bij.
Als je er niet geraakt heb je pech, maar ook dan zal het tijdsverschil beperkt zijn en wellicht geen extra stop vergen.
Andersom, 2 uur reserve nemen en dan riskeren om 1 uur op 100% te staan is ook niet dramatisch. Het wordt pas schadelijk als je meerdere uren blijft staan.
 
Duurt even maar dan heb je ook wat. De 2024.2.3 komt nu binnen. Ben wel weer benieuwd. Maar meestal merk je niet veel en kijk ik al weer uit naar de volgende update ;). Hoop dat de matrix koplampen werken op de Y. Maar hoor verschillende verhalen.
 
Als ik het goed onthouden heb, gaat die waarschuwing pas werken als je eenmaal thuis geladen hebt.
Ik laad wel zo dicht bij huis (aan een openbare paal) dat de Tesla app wel laat zien dat ik thuis heb geladen.
Denk dat het dan toch wel handig is, want ik wil nog wel eens vergeten naar de laadpaal te rijden 's avonds en dan parkeer ik gewoon voor de deur maar heb dan de volgende ochtend spijt 😅
 
  • Like
Reactions: PriOkkie
Ik zou niet te veel fixeren op die 100%. Met wat geluk haal je nog steeds dezelfde SuC en als dat zo is, heb je die gemankeerde 7% er aan de Suc op 2 minuten bij.
Als je er niet geraakt heb je pech, maar ook dan zal het tijdsverschil beperkt zijn en wellicht geen extra stop vergen.
Andersom, 2 uur reserve nemen en dan riskeren om 1 uur op 100% te staan is ook niet dramatisch. Het wordt pas schadelijk als je meerdere uren blijft staan.
Ik maak me er ook helemaal niet zo druk om. Met 5% minder kom ik ook overal wel aan. Als het kan, neem ik die 5% extra toch graag mee. Daardoor heb ik toch altijd een wat ruimere keuze uit de verschillende Superchargers die ik tussen de 270 en 350 km tegenkom in Duitsland. Mij ging het er meer om of het iets is wat alleen ik heb of dat anderen dit ook merken. Maar ik weet ook dat er niet veel zijn die met slechts 1 fase 16A de auto vol laden.
 
Ik maak me er ook helemaal niet zo druk om. Met 5% minder kom ik ook overal wel aan. Als het kan, neem ik die 5% extra toch graag mee. Daardoor heb ik toch altijd een wat ruimere keuze uit de verschillende Superchargers die ik tussen de 270 en 350 km tegenkom in Duitsland. Mij ging het er meer om of het iets is wat alleen ik heb of dat anderen dit ook merken. Maar ik weet ook dat er niet veel zijn die met slechts 1 fase 16A de auto vol laden.
Ik doe het met 1 fase 32A en de laatste procenten gaan er ook trager in. Het laatste procent soms zelfs helemaal niet. Ik krijg dan de ‘laden voltooid’ melding op 99%.
 
Ik maak me er ook helemaal niet zo druk om. Met 5% minder kom ik ook overal wel aan. Als het kan, neem ik die 5% extra toch graag mee. Daardoor heb ik toch altijd een wat ruimere keuze uit de verschillende Superchargers die ik tussen de 270 en 350 km tegenkom in Duitsland. Mij ging het er meer om of het iets is wat alleen ik heb of dat anderen dit ook merken. Maar ik weet ook dat er niet veel zijn die met slechts 1 fase 16A de auto vol laden.
Ik heb dezelfde setup. Vertraging was/is me niet opgevallen. De voorspelling hoe lang hij nodig heeft voor laden klopt wel aardig (ik geef hem tijdstip waarop ik weg wil). Bij jou ook?
 
Ik heb dezelfde setup. Vertraging was/is me niet opgevallen. De voorspelling hoe lang hij nodig heeft voor laden klopt wel aardig (ik geef hem tijdstip waarop ik weg wil). Bij jou ook?
Zou ik ook kunnen proberen. In plande eigenlijk altijd 4 uur voor vertrek het starten met laden. Klopte altijd precies met 5% per uur. Sinds de laatste update zie ik het laatste uur de verwachte eindtijd oplopen.
 
Krijg nu 24.2.6 binnen
IMG_3257.png
 
Zou ik ook kunnen proberen. In plande eigenlijk altijd 4 uur voor vertrek het starten met laden. Klopte altijd precies met 5% per uur. Sinds de laatste update zie ik het laatste uur de verwachte eindtijd oplopen.
Kan met de koude te maken hebben. AC laden warmt de auto niet echt op.
Misschien wil het BMS dan nog de batterij opwarmen en gaat een deel van jouw 11kW naar extra verwarming.
 
Wellicht een stomme vraag; nooit geweten dat de model y een autopark functie heeft. Zo ja; waar vind ik die?

Als je in de tesla app naar "Upgrades" gaat en dan "Software upgrades" Dan kan je of de "enhanced Autopilot" of de Full Self Driving Capability" kopen 3800,-/7500,-.

Als je die hebt dan heb je pas die functie. Weet alleen niet of deze al in NL werkt. De Summon werkt namelijk ook heel anders dan in America.
 
  • Like
Reactions: FAarts