Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben het zowel met @ramonneke als @TheoSchijf eens :)

Voor 99% kan het onafhankelijk van regelgeving worden geïmplementeerd. Zie de voorbeelden van Ramonneke. Maar... bijvoorbeeld Summon (zonder bestuurder), het nag interval, en gekke uitzonderingen als spitsstroken, die laatste procent zou wel eens heel lang kunnen duren.

En stukje hoger is al uitgelegd dat NL wetgeving niet belemmerend hoeft te zijn voor onze Tesla's

Eens. Een aantal problemen van vandaag heeft niets met wetgeving te maken maar wetgeving krijgt wel de schuld. Dus vrees ik dat de oplossing lang gaat duren. Ik hoop op mijn ongelijk.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Afgelopen dagen 2000 km door Frankrijk gereden.
Heen reis met versie 20.x
Terug met versie 24.4
Eerste positieve punt van de 20.4 is dat wisselen van rijbaan veel soepeler verloopt heel licht in de juiste richting sturen is voldoende om rijbaan wisselen te activeren. Bij de eerdere versies was meer druk nodig. Hierdoor ging het vaak mis en werd FSD uitgeschakeld.

Wat mij verder sterk opviel is dat in Nederland gelijk over de grens met FSD /NoA bij veel punten actieve snelheid ongevraagd omlaag gaat. In Frankrijk was dit minder of totaal niet storend.
 
  • Like
Reactions: TheoSchijf
Nog meer rij-ervaringen met 2019.24?
Ik heb hem nog niet. Ben benieuwd. Niet naar het schetsboek.

Ik merk niet veel verschil met AP/FSD. Ik kon zojuist overigens wel "gewoon" ruim 70 km ongestoord met FSD rijden. (op scherpe bochten van een klaverblad na, dan neem ik het even over :rolleyes:) Alle afritten en wisseling van rijkswegen gingen erg soepel. Maar dat ging de laatste tijd met de vorige versie ook regelmatig goed. Felle zon / schaduwvlakken blijft nog even opletten. Het feit dat ik positiever ben over FSD komt waarschijnlijk omdat het vanwege vakantie rustiger is op de weg. Van rijstrook wisselen lukt daardoor veel beter. ;)
 
Dat is natuurlijk het onzekere element...

Dit gezegd zijnde, ik vind NoA erg aangenaam. Het werkt niet altijd en overal, maar het is aangenamer dan telkens AP uit zetten en terug moeten aan zetten per rijstrookwissel.

Ah... Ik denk dat hier een verschil in zit. Ik rij met EAP/FSD. Dan kan je een lane change opstarten die 'automatisch' wordt uitgevoerd en hoef je dus niets aan/uit te zetten. verschil in startpunt qua beleving :)
 
In de VS blijkt NoA toch heel goed te werken, getuige dit filmpje:

Dat komt omdat die "NOA without lane change confirmation is". Deze bepaalt zelf wanneer een gat er is om ook te verplaatsen waar in NL het de bestuurder is. Dat zal vermoedelijk *iets* beter werken.

Check heel dat gedoe op 5:50 dan, dat zou dus in NL niet werken.

Daarnaast, enkel 1 oprit en 1 afrit. Geen snelwegwijzigingen, geen 3 of 4 banen moeten verplaatsen en gewoon relatief rustig. Enorm rustig vergeleken met mijn Zuid Hollandse spits ervaringen.
 
  • Like
Reactions: arne-nl
Idd de ruimte die hij nodig heeft om in te voegen ga je in Zuid Holland nog niet vinden op een zeer rustige zondag.
Dan is idd 3-4 banen moeten opschuiven binnen 1km gewoon een no-go met NoA.

Ik begrijp wat je schrijft en deel je statement dat het niet snel zal werken in NL.
Dat is m.i. echter niet zozeer het technische deel. Als de auto net zo snel van rijbaan wisselt op NOA als het nemen van een afrit dan is er al veel gewonnen. (dat is gewoon "settings" wijzigen). Als daarnaast de voorwaarden mbt ruimte voor/achter de auto ook wat strakker ingesteld worden dan kan de auto al veel vaker zelfstandig invoegen. Tenslotte nog wat beter anticiperen op achteropkomend verkeer -> pas van strook wisselen als er geen (snel) rijdend verkeer van achteren komt. Samenvattend: met een paar software aanpassingen zou er "veel meer veel beter" kunnen... Ik kan me echter ook voorstellen dat Tesla daar erg voorzichtig mee is. Hoe gaan bestuurders daar mee om? Wat te doen met uitzonderlijke situaties? Verschillende omstandigheden in verschillende landen? Etc. :rolleyes:

Het verbaasd me al dat AP/FSD in huidige vorm met "Beta-stempeltje" erop zomaar bij een paar duizend proefkonijnen actief kan zijn in NL ;) Vooral als er "Full Self Driving" als naam aangehangen wordt dan wekt dat verkeerde verwachtingen en gaan mensen het ook verkeerd gebruiken. Daar komen ze echter vanzelf achter bij de eerste rotonde..... :confused:
 
Ik heb opeens dat mijn auto steeds in de war is met instappen en uitstappen. Stap ik in, doe ik mijn deur dicht, gaat het scherm op zwart. Moet ik de deur open doen om mijn pin in te voeren en dan blijft je aan. Bij uitstappen blijft het scherm opeens vaak aan en klappen de spiegels niet in. Ook niet als ik op de sleutel druk. Doe ik hebt portier dan nog een keer open en dicht dan gaat hij wel uit. Dit gedrag is niet consequent gek genoeg. Soms gaat het gewoon normaal.
Ik heb keyless entry uit, pin aan. Met keyless aan en pin aan deed ie het ook. Herkent iemand dit?

2019.20.4.2, S90D AP1
 
Ik begrijp wat je schrijft en deel je statement dat het niet snel zal werken in NL.
Dat is m.i. echter niet zozeer het technische deel. Als de auto net zo snel van rijbaan wisselt op NOA als het nemen van een afrit dan is er al veel gewonnen. (dat is gewoon "settings" wijzigen). Als daarnaast de voorwaarden mbt ruimte voor/achter de auto ook wat strakker ingesteld worden dan kan de auto al veel vaker zelfstandig invoegen. Tenslotte nog wat beter anticiperen op achteropkomend verkeer -> pas van strook wisselen als er geen (snel) rijdend verkeer van achteren komt. Samenvattend: met een paar software aanpassingen zou er "veel meer veel beter" kunnen... Ik kan me echter ook voorstellen dat Tesla daar erg voorzichtig mee is. Hoe gaan bestuurders daar mee om? Wat te doen met uitzonderlijke situaties? Verschillende omstandigheden in verschillende landen? Etc. :rolleyes:

Het verbaasd me al dat AP/FSD in huidige vorm met "Beta-stempeltje" erop zomaar bij een paar duizend proefkonijnen actief kan zijn in NL ;) Vooral als er "Full Self Driving" als naam aangehangen wordt dan wekt dat verkeerde verwachtingen en gaan mensen het ook verkeerd gebruiken. Daar komen ze echter vanzelf achter bij de eerste rotonde..... :confused:

Met de beschikbare hardware is het volgens mij niet mogelijk om te achterhalen wat de snelheid van een auto achter je is. Of een auto 200 of 80 rijdt maakt veel verschil. Om veilig te kunnen inhalen.
 
Met de beschikbare hardware is het volgens mij niet mogelijk om te achterhalen wat de snelheid van een auto achter je is. Of een auto 200 of 80 rijdt maakt veel verschil. Om veilig te kunnen inhalen.

Volgens de presentaties van 'FSD-day' zijn de camera's leading en niet zo zeer de radar, zijn genoeg cameras richting achteren om softwarematig te bepalen hoe snel iets dichterbij komt.

Blijft alleen nooit 100% failsafe volgens mij, laagstaande zon in de cameras, etc etc
 
Vandaag maar cabin overheat protection aangezet, temp blijft rond 37 graden. Gisteren 48 gezien :/
Hebben jullie dit ook aan of is het beetje onzin en moet de auto gewoon tegen kunnen?
hier de hele week bij parkeren op de werkplek aangezet. Qua range valt het mee (verbruikt ca 15-20km), en het beperkt misschien mogelijk de schade aan elektronica. Temperatuur blijft in de cabin inderdaad op/rond 37-38 graden Celsius hangen.
 
Ik heb opeens dat mijn auto steeds in de war is met instappen en uitstappen. Stap ik in, doe ik mijn deur dicht, gaat het scherm op zwart. Moet ik de deur open doen om mijn pin in te voeren en dan blijft je aan. Bij uitstappen blijft het scherm opeens vaak aan en klappen de spiegels niet in. Ook niet als ik op de sleutel druk. Doe ik hebt portier dan nog een keer open en dicht dan gaat hij wel uit. Dit gedrag is niet consequent gek genoeg. Soms gaat het gewoon normaal.
Ik heb keyless entry uit, pin aan. Met keyless aan en pin aan deed ie het ook. Herkent iemand dit?

2019.20.4.2, S90D AP1
Dat heb ik ook af en toe.
Maar je moet de deur niet open doen en pin invoeren.
Ik deed dat bij begin ook totdat m'n vriendin merkt dat je gewoon "black" screen tikt en scherm spring dan terug aan :D