Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Kende ik niet, interessant. Echter, dan moet ik een vreemde partij ws weer toegang geven tot mijn auto, doe ik liever niet. Om dezelfde reden geen TeslaFi voor mij, al zou ik het leuk vinden om mijn ritten op de slaan.
Teslafi heeft die planning functie ook, en is zelfs uitgebreid. Met Teslafi kan je ook geofencing toevoegen, en voorwaarden aan functies koppelen. Je wil bv niet dat als je niet aan een lader hangt, hij toch de airco aan zet.

Zo heb ik schedules ingesteld dat ie elke weekdag om 7u40 de airco moet aanzetten als ie thuis staat en verbonden is met de lader, en om 21u moet melden als ie niet in de lader steekt.
 
  • Informative
Reactions: CARdioDriver
Een repeater op de motorkap helpt ook niet als op de motorkap het signaal wat de repeater moet repeaten niet beschikbaar is.

Een repeater moet je ophangen tussen je bestaande WiFi accesspunt en het apparaat dat je wil voorzien van WiFi. De repeater moet immers zowel bereik naar het apparaat (de auto) hebben en naar het bestaande Wifi Netwerk. Als 1 van beide buiten bereik is valt er niets te repeaten. Je ziet dan waarschijnlijk wel het SSID van de repeater, maar de repeater heeft geen verbinding met je bestaande netwerk en dus ook geen internet.

Een repeater op de motorkap heeft dus geen zin. Dan had je ook in de auto je WiFi netwerk wel kunnen gebruiken zonder repeater.

In zo'n geval is de beste oplossing een reguliere accesspoint aan een netwerkkabel. Als dat lastig is kun je overwegen om een Devolo adapter set te nemen, dat netwerkverkeer over stroomkabels stuurt.
Een repeater raad ik toch wel af, hoor.

Wifi moet je vergelijken met een klas met kinderen (=je smartphones, tablets, laptops,...), en 1 leerkracht (je wifi router). Hoewel de leerkracht de baas is, spreken de leerlingen ook. Om mekaar goed te verstaan, kan er maar 1 persoon tegelijk iets zeggen. Als er meerderen tegelijk beginnen te praten, moet iedereen stoppen met praten, alvorens de kinderen en de leerkracht weer iets proberen te zeggen.

Stel dat de klas zo groot is, dat de kinderen op de eerste rij de kinderen op de laatste rij niet horen, en de kinderen op de laatste rij ook de leerkracht vooraan niet horen. Dan denk je misschien dat het handig is om een 2e leerkracht in te huren en die halverwege de klas te zetten. Maar die leerkracht moet alles wat alle leerlingen vooraan zeggen dan herhalen, zodat de leerlingen achteraan het kunnen horen, en vice versa. Ook moet die 2e leerkracht alle instructies van de eerste leerkracht herhalen.

Wat wilt dit zeggen dat je op een lesuur van 50 minuten kan doen? Plots duurt een leerstof doornemen dubbel zo lang, want naast dat niemand tegelijk kan praten met iemand anders, moet alles ook nog eens herhaald worden door die 2e leerkracht!

Dan wordt het al heel wat praktischer om de klas gewoon in 2 aparte klaslokalen te splitsen en te werken met een microfoon/luidspreker per klas (zoals bv een telefoonverbinding). Ja, je zit nog altijd met leerlingen die per ongeluk over mekaar heen praten, maar je verliest tenminste niet meer de tijd die je nodig hebt om een leerkracht alles te laten herhalen wat een leerling of de eerste leerkracht al had gezegd.

Dus daarom: geen wifi repeater, maar gewoon een 2e wifi access point met bedrade ethernet-verbinding :). Je gaat zien dat je internet-snelheid plots verdubbelt :)

Een uitzondering zijn de Wifi mesh routers; zij werken met een apart kanaal die de ethernet-verbinding vervangt.
 
Veel voorkomend probleem met wifi is dat de auto alleen 2.4 Ghz aankan. Netwerken op 5Ghz worden niet gevonden, waarschijnlijk omdat de auto geen 5Ghz ondersteuning heeft.
Ik ben geen IT techneut, maar als de auto alleen 2.4Ghz aan kan, dan kan je dat toch niet softwarematig naar 5Ghz opschalen? Ik dacht dat je dat alleen hardwaretechnisch kunt oplossen door een 5Ghz of dual band module in te laten bouwen.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Een 5Ghz Wifi heeft een kleiner bereik dan een 2,4Ghz.
Wellicht dat jouw Tesla het 5Ghz signaal te zwak vindt daardoor.

Wellicht is het auto afhankelijk, wellicht heb ik een hardwarestoring, maar zeker is dat ik géén 5ghz verbinding kan maken. Accespoint is in auto met 100% bereik. Op 2.4 geen probleem, op 5 niente.
 
Wellicht is het auto afhankelijk, wellicht heb ik een hardwarestoring, maar zeker is dat ik géén 5ghz verbinding kan maken. Accespoint is in auto met 100% bereik. Op 2.4 geen probleem, op 5 niente.

Ik heb nu een loaner van medio 2017 en die ziet niet eens mijn 5Ghz netwerk het 2,4Ghz netwerk wel.

Wellicht ligt dit aan de aanwezige hardware in de auto. In principe is 5Ghz ook niet nodig want de meeste 2,4Ghz wifi's zijn toch al sneller dan een gebruikelijk internet of je moet glasvezel oid in huis hebben.