Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Waar doel je precies op?

Als je de auto koopt dan moet je opties gaan aanvinken.
Dan wordt er gesproken over functionaliteit die aanwezig zou zijn en over toekomstige functionaliteit.

EAP Tesla.jpg


Als je dan klaagt dat zelfs de huidige aanwezige functionaliteit zeer slecht functioneert, dan krijg je een reactie dat dit maar een Beta versie is en je dus niet moet zeuren.

Dat het echter een Beta versie is krijg je pas te zien als als je in Tilburg je auto in ontvangst neemt en bij de aflevering Auto Steer wordt aangezet.

Ook wat er nu met de versie 9 beloofd wordt is nog maar een fractie van wat er bij verkoop beloofd is.
 
  • Informative
Reactions: woes
Wat ik geleerd heb bij Tesla is dat ik iets pas koop als ik zie dat het werkt. Ook besloten om daarom geen nieuwe te kopen omdat ik de vooruitgang vanuit AP1 te weinig vindt.

Hear Hear! Zit nog met een "oude" AP1 X waar ook al heel veel voor beloofd is toendertijd...helaas niet waargemaakt en gebeurd dus ook niet meer...ben nog wel tevreden over AP, rijd fantastisch, maar wat er toegezegd is is simpelweg niet gekomen...lang nagedacht om hem in te ruilen voor een AP2.5 variant maar nu met V9 ben ik blij dat ik dat niet gedaan heb...als ik ergens lees dat FSD of een AP met de beloofde functies goed functioneert dan ga ik nadenken om die van mij in te ruilen...maar waarschijnlijk komt dat pas met AP4.5 en V13 van de software...precies op het moment dat mijn auto toch weer een beetje oud begint te voelen ;) Daar heb ik nu gelukkig geen last van!

Die van mij is dit weekend exact 2 jaar oud, en kan me nog herrineren dat ik net na de aankoop aan het wachten was op versie 8.1 die in december 2016 zou komen waarbij nieuwe AP functionaliteiten zouden komen...gebaseerd op de tweets van Elon...nu 2 jaar (!!) verder komt er dan hopelijk de eerste echte "upgrade" voor AP, helaas wel 3 hardware varianten verder en 20 software updates...
 
  • Like
Reactions: herb_k and Refie
Ook wat er nu met de versie 9 beloofd wordt is nog maar een fractie van wat er bij verkoop beloofd is.

De tekst geeft volgens mij duidelijk aan dat het ondervoorbehoud is van goedkeuring. Een process dat volgens mij vrij lang op zich kan laten wachten of zelfs helemaal afgeketst kan worden. In ruil voor deze onzekerheid heb je korting gekregen.

Gelukkig zijn er tal van features inmiddels al wel beschikbaar. Zo past de Tesla zijn snelheid automatisch aan aan de verkeersomstandigheden, leest verkeersborden, behoud hij de positie op de rijstrook, kan autonoom wisselen van rijstrook en waarschuwt bijvoorbeeld bij een potentiële botsing.
 
De tekst geeft volgens mij duidelijk aan dat het ondervoorbehoud is van goedkeuring. Een process dat volgens mij vrij lang op zich kan laten wachten of zelfs helemaal afgeketst kan worden. In ruil voor deze onzekerheid heb je korting gekregen.

Gelukkig zijn er tal van features inmiddels al wel beschikbaar. Zo past de Tesla zijn snelheid automatisch aan aan de verkeersomstandigheden, leest verkeersborden, behoud hij de positie op de rijstrook, kan autonoom wisselen van rijstrook en waarschuwt bijvoorbeeld bij een potentiële botsing.

Dat is een kwestie van juist lezen.
Er staat duidelijk wat er nu aanwezig is en dat er nog niet gedefinieerde functionaliteit in de toekomst zal worden toegevoegd.

- Verkeersborden lezen kan hij niet.
- Autonoom wisselen van rijstrook zonder aangeven van de bestuurder kan hij niet.
 
Hear Hear! Zit nog met een "oude" AP1 X waar ook al heel veel voor beloofd is toendertijd...helaas niet waargemaakt en gebeurd dus ook niet meer...ben nog wel tevreden over AP, rijd fantastisch, maar wat er toegezegd is is simpelweg niet gekomen...lang nagedacht om hem in te ruilen voor een AP2.5 variant maar nu met V9 ben ik blij dat ik dat niet gedaan heb...als ik ergens lees dat FSD of een AP met de beloofde functies goed functioneert dan ga ik nadenken om die van mij in te ruilen...maar waarschijnlijk komt dat pas met AP4.5 en V13 van de software...precies op het moment dat mijn auto toch weer een beetje oud begint te voelen ;) Daar heb ik nu gelukkig geen last van!

Die van mij is dit weekend exact 2 jaar oud, en kan me nog herrineren dat ik net na de aankoop aan het wachten was op versie 8.1 die in december 2016 zou komen waarbij nieuwe AP functionaliteiten zouden komen...gebaseerd op de tweets van Elon...nu 2 jaar (!!) verder komt er dan hopelijk de eerste echte "upgrade" voor AP, helaas wel 3 hardware varianten verder en 20 software updates...

Precies. Om die reden blijf ik lekker bij AP1, doet fantastisch wat ik wil en is langzamerhand op een niveau gekomen waarbij ik zelf niet of nauwelijks beter kan sturen. Komt natuurlijk ook bij dat ik een liefhebber ben van alleen achterwielaandrijving. En weet dat ik 20 jaar heb gereden met snelle quattro Audi's.
De natuurlijke manier van sturen zonder aandrijfkrachten is en blijft voor mij heel aantrekkelijk.
Tenslotte heb ik bepaald geen maandagochtend Model S. De mijne is muisstil, geen rammeltje niets. Ik ga, na meer dan drie jaar geen SeC te hebben bezocht, alleen voor afloop van de garantie een keer langs.
 
Zo vreemd vind ik dat niet en ik vind het juist een goed punt.
Voor dit soort Autopilot heb je HD maps nodig en die zijn er nou eenmaal nog niet wereldwijd.
Dus die 8 camera's rondom zitten er voor de kat z'n viool? Elon blijft er maar op hameren dat dergelijke zaken (Lidar, HD maps e.d.) helemaal niet nodig zijn.

En mocht je auto op de route een stuk door een stad of dorp of B-wegen moeten dan is AP daar gewoon nog niet goed genoeg voor.
Dat heeft ook niemand beweerd? Er zou onramp/offramp komen, alles tussen die ramps is, logischerwijs, snelweg.

Zoals ik het lees: na het kiezen van een bestemming kijkt de auto of voor die route HD maps beschiikbaar zijn en of de route geschikt is, zo ja dan heb je de keuze om dit op de nieuwe AP te doen.
Je kunt 't lezen zoals je wil maar zo is 't niet verkocht ;) Althans, niet aan mij. Maar ik ben op dat vlak misschien te naïef geweest en me teveel op de mouw laten spelden door de verkoper.

En die HD maps zullen in de loop der tijd echt wel beschikbaar worden voor meer routes.
Ja, in de loop der tijd vast ja. Hoe lang nog? Dagen? Weken? Maanden? Jaren? Ik wil onderhand wel eens waar voor m'n geld.

Als ze het ruimer beschikbaar zouden maken dan waar het voor geschikt is krijg je net als met de introductie van AP1 weer gekken die het toch op landweggetjes en rotondes gaan gebruiken en daar weer over gaan mopperen.

A) Idioten hou je toch. In mijn beroep is er een quote: "Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning". Einstein had ongeveer eenzelfde spreuk als ik me niet vergis, maar ik kom er even niet op. De strekking lijkt me echter duidelijk ;)
B) Nogmaals; het zou alleen op snelwegen moeten werken; niemand heeft landweggetjes of rotondes genoemd. En ik heb geen op-de-centimeter-naukeurige-kaart nodig om te bepalen of ik op de snelweg zit of niet...

Dat post zit vol met aannames en de release kan je op verschillende manieren interpreteren.

Mijn interpretatie is dat het alleen op autosnelwegen te gebruiken is, ik zou het ook erg gevaarlijk vinden om het in de stad te gebruiken. Vandaar de geselecteerde routes, voor onze veiligheid.
Nogmaals; ik heb 't nooit over gebruik buiten de snelweg gehad ;)

Dat is een kwestie van juist lezen.
Er staat duidelijk wat er nu aanwezig is en dat er nog niet gedefinieerde functionaliteit in de toekomst zal worden toegevoegd.
Je kunt lezen tot je een ons weegt; er is me door de Tesla vertegenwoordiger recht in m'n gezicht verteld (eind 2016) dat AP onramp/offramp en alle andere beloftes die ze doen op die pagina binnen een paar maanden zou kunnen. En FSD zou uiterlijk eind 2017 uitgerold worden. Trust me, zéker over dat laatste was ik érg skeptisch (ik heb wel een beetje een idee wat er bij komt kijken ;)) en dus heb ik geen FSD genomen. En, ja, het is heel lullig voor Tesla dat ze achterlopen op de planning door hun akkefietje met MobilEye dat ze een flink stuk uit de planning geslagen heeft en de Model 3 die een beetje een zorgenkindje bleek en ... en ... Maar let's face it, dat is niet mijn probleem.

Verkeersborden lezen kan hij niet.
Ook een belofte die mij door de vertegenwoordiger is gedaan. Q4 2016 ergens.

Autonoom wisselen van rijstrook zonder aangeven van de bestuurder kan hij niet.
Zie vorige opmerking. "Binnen een paar maanden meneer!". Right. :rolleyes: Ik heb 'm nu pakweg 16 maanden. En een maand of 3 terug kreeg ik "auto wipers'. Joehoe! Vet man! En dat terwijl er al 9 maanden lang autonome Tesla's over onze (snel)wegen hadden moeten zoeven. Ja, ja, "Elon time" en we lachen 't wel weer weg. Maar stiekem is 't best sneu.

Ik ben nog steeds Tesla fan, het zijn geweldige auto's en ik geniet er van om er in te rijden. Maar dat maakt 't meteen zo dubbel. Want je wordt behandeld als een klant van de Primera, als er, god-verhoede, iets aan je auto komt ben je 'm soms maanden kwijt, Elon blaat vanalles-en-nogwat maar komt daar dan of op terug, of stelt de verwachtingen drastisch naar beneden bij na maanden iedereen lekker te hebben gemaakt of stelt je helemaal teleur door achteraf te zeggen "jaaaaa, nee meneertje, alleen AP2.5+... ach, u heeft AP2? Jammer dan!". En dat ondanks dat 'ie ons verzekerd heeft dat AP2.5 alleen sneller was maar er in de voorlopige toekomst verder geen onderscheid zou zijn.

Ik klink misschien wat zuur nu, dat besef ik, maar dat valt an-sich wel mee :p
 
Last edited:
  • Like
Reactions: FrankNL
De mijne (AP1) kan toch echt wel verkeersborden lezen. Als er snelheidsborden staan bij wegenwerken, dan past hij de snelheidslimiet aan. Ook matrix borden boven de snelweg worden vlot gelezen.

Wat hij niet doet, is de snelheid aanpassen. Zo kun je tegen 120 door de wegenwerken knallen op autopilot, desondanks dat de auto weet dat je er maar 50 mag. Ergens maar goed dat hij daar niet teveel in tussenkomt, want het bord dat "het einde van de snelheidsbeperking" moet aanduiden, dat heeft hij meestal niet gezien...
 
De mijne (AP1) kan toch echt wel verkeersborden lezen. Als er snelheidsborden staan bij wegenwerken, dan past hij de snelheidslimiet aan. Ook matrix borden boven de snelweg worden vlot gelezen.

Wat hij niet doet, is de snelheid aanpassen. Zo kun je tegen 120 door de wegenwerken knallen op autopilot, desondanks dat de auto weet dat je er maar 50 mag. Ergens maar goed dat hij daar niet teveel in tussenkomt, want het bord dat "het einde van de snelheidsbeperking" moet aanduiden, dat heeft hij meestal niet gezien...

Dan heb jij een unieke Tesla. Tesla geeft zelf aan dat het nu nog gebeurd aan de hand van GPS data.
Matrix borden en tijdelijke borden kunnen dan ook niet gelezen worden.
 
De mijn doet het echt wel, en 't heeft niets met GPS te maken. En uniek is hij evenmin:

Does your AP1 read speed signs?

Daar hebben ze het verderop in het stukje ook over een GPS database....
Hij ziet ze blijkbaar ook als de camera is afgeplakt volgens een bijdrage ;)

Hoe kan hij immers ook max snelheden wijzigen als er helemaal geen borden staan. Juist alleen via een GPS database.
Daar kom ik dagelijks langs en ook een max snelheid wijziging zonder bord naar max snelheid buiten de bebouwde kom die in NL niet bestaat.

Bij matrixborden geeft hij alleen de max snelheid aan die van toepassing is als de matrixborden niet aan zouden staan.

Het zou raar zijn als het anders zou zijn want volgens Tesla werkt het via een GPS database.
De loaners met een AP1 waarin ik redelijk wat km's gereden heb geeft deze snelheden ook zo aan niet als bij mijn EAP. Ook de foute snelheden waarvoor er helemaal geen bord staat.
 
Hij pakt bij mij toch echt de 30 borden bij tijdelijke en zeer lokale wegwerkzaamheden. Ik kan niets met zekerheid zeggen, maar volgens mij is het GPS database aangevuld met herkenning via de camera. Kan me niet voorstellen dat die 30 borden in die database staan in ieder geval.
 
Hij pakt bij mij toch echt de 30 borden bij tijdelijke en zeer lokale wegwerkzaamheden. Ik kan niets met zekerheid zeggen, maar volgens mij is het GPS database aangevuld met herkenning via de camera. Kan me niet voorstellen dat die 30 borden in die database staan in ieder geval.

Dit klopt met mijn ervaring. Borden bij lokale wegwerkzaamheden pakt hij hier ook. Schrok mij de eerste keer rot toen hij in eens begon te remmen terwijl ik het niet verwacht had. Helemaal omdat er echt niemand aan het werk was en er alleen wat paaltjes in het gras stonden met een snelheidsbeperkend bord.
 
Hij pakt bij mij toch echt de 30 borden bij tijdelijke en zeer lokale wegwerkzaamheden. Ik kan niets met zekerheid zeggen, maar volgens mij is het GPS database aangevuld met herkenning via de camera. Kan me niet voorstellen dat die 30 borden in die database staan in ieder geval.

2nd that.. Volgens mij ook een combinatie van beide, waarbij de camera een hogere prioriteit krijgt.
 
Dit klopt met mijn ervaring. Borden bij lokale wegwerkzaamheden pakt hij hier ook. Schrok mij de eerste keer rot toen hij in eens begon te remmen terwijl ik het niet verwacht had. Helemaal omdat er echt niemand aan het werk was en er alleen wat paaltjes in het gras stonden met een snelheidsbeperkend bord.
Hier ook inderdaad, met AP1.

En matrixborden kan hij ook gewoon lezen. Ik rijd dagelijks over een knooppunt met variabele snelheid (standaard 120 km/u, bij drukte 90 km/u). Als er 90 op de matrixborden staat toont hij ook netjes 90 op het dashboard. En als de matrixborden leeg zijn, toont hij gewoon 120.
 
Jongens, wat een gezeur. De meeste van ons hebben een zakelijke achtergrond op de eoa manier. Als je bij de aankoop de zekerheid van bepaalde features binnen een bepaald tijdsbestek had willen hebben, dan had je dat gewoon contractueel moeten vastleggen. Je gaat toch niet af op wat iemand je mondeling aangeeft.
Ik vind het te meer een gezeur omdat er door jaren heen een groot aantal gratis verbeteringen OTA zijn en worden doorgevoerd. Allemaal zaken die nooit zijn genoemd, beloofd of wat dan ook...

Ok, kom er maar in... -;)
 
Jongens, wat een gezeur. De meeste van ons hebben een zakelijke achtergrond op de eoa manier. Als je bij de aankoop de zekerheid van bepaalde features binnen een bepaald tijdsbestek had willen hebben, dan had je dat gewoon contractueel moeten vastleggen. Je gaat toch niet af op wat iemand je mondeling aangeeft.
Ik vind het te meer een gezeur omdat er door jaren heen een groot aantal gratis verbeteringen OTA zijn en worden doorgevoerd. Allemaal zaken die nooit zijn genoemd, beloofd of wat dan ook...

Ok, kom er maar in... -;)

Lastig voor je als andere opbouwende kritiek hebben?