Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Je vergeet blindspot-detectie. Ken geen ander merk wat je OTA kostenloos features geeft.
Geen ander merk waar zoveel "lucht" verkocht wordt; er is me bij de testrit en in de aanloop naar de aanschaf zoveel beloofd (onramp/offramp being one of them, blindspot detectie ook) dat nu, ruim 16 maanden later, nog steeds niet 'aan boord' is. En ja, dat is de fout geweest van de verkoper en een jonge, naïeve, kleine RobIII die dat allemaal maar blind aannam. Inmiddels ben ik bekend met de "3 months maybe, 6 months definitely" en "Elon time" (en we lachen er nu om, "ach, het is Elon") maar er is ook geen enkel ander merk dat daar mee weg zou komen. Ik heb EAP aangeschaft en pas sinds de laatste paar maanden is 't op 'tzelfde niveau als 'gewone' AP; de EAP waarbij allerlei mooie beloftes* over werden gedaan zijn nog steeds niet uitgerold. Maar ik heb er wel voor betaald. En ik heb écht gehangen op FSD... geen idee waarom, ik had vertrouwen denk ik, maar gelukkig nooit gedaan. Maar de stelligheid waarmee me door de verkoper werd verteld dat 't écht eind 2017 uitgerold zou worden had me we haast overtuigd. Ondertussen ben ik opeens al heel blij als m'n auto (van meer dan een ton, weetjewel, heelhardheelveelwerkencentjes) "auto wipers" heeft. Joehoe.

Nee, ik word daar niet vrolijk van.

En begrijp me niet verkeerd; ik vind 't nog steeds een fantastische auto om te zien, om in te rijden en ik geniet ECHT wel van 't ding. Maar na wat akkefietjes met, en bezoekjes aan, het SeC, verschillende updates die véél later, of erger, nooit zijn verschenen dan gepland / beloofd begint 't soms wel een beetje vervelend te worden steeds teleurgesteld te worden. Je kunt alles wel goed praten en, ja, OTA updates zijn helemaal de bomshizzle, maar er is ook nog heel veel ruimte bij Tesla voor verbetering. En dan mag je best wel eens een kritisch geluidje laten horen. En om 't dan met zo'n dooddoener als "ken geen ander merk wat je OTA kostenloos features geeft" goed te praten vind ik dan... nogal flauw. Ik heb er notabene voor betaald...

* "wisselt van rijstrook zonder opdracht van de bestuurder", "neemt zelf opritten en afritten van snelwegen", "verlaat de snelweg wanneer u uw bestemming nadert", "parkeert zelf op een parkeerplek in de buurt", "Met Smart Summon kan uw auto nog complexere omgevingen en parkeerplekken aan, zodat uw Tesla u 's ochtends kan komen ophalen zonder hinder te ondervinden van obstakels". En ja, die tekst stond eind 2016 ook al zo op de site; don't make me dig up my screenshots.

Hoe weet ik welke autopilot versie er in mijn auto zit? Kan ik dat ergens checken op een of andere manier?
---
delivered 08/2018

Dat zal waarschijnlijk een AP2.5 zijn, héél misschien 2.0 maar dan heeft 'ie wel heel lang op de boot gestaan :D
 
Last edited:
Mis nog steeds het activeren van de car firmware updates via de mobile device. Ik krijg altijd netjes de melding op de iPhone of iPad, maar moet het in de auto activeren.
 
Mij bekruipt het gevoel dat de aandacht primair op M3 wordt gericht. Voor MS/MX in Nederland is er maar weinig vooruitgang. Alleen Blind Spot zou ik zo willen karakteriseren.

Maar ik ben wel blij met het filmpje over wat AP in Frankrijk allemaal al ziet. Dat geeft mij wel het vertrouwen dat het *ooit* goed komt.

En zolang AP maar steeds iets beter wordt (geen Phantom Braking meer ed) rij ik met veel plezier.

De voornamelijk cosmetische veranderingen neem ik zoals ze komen.
 
Geen ander merk waar zoveel "lucht" verkocht wordt; er is me bij de testrit en in de aanloop naar de aanschaf zoveel beloofd (onramp/offramp being one of them, blindspot detectie ook) dat nu, ruim 16 maanden later, nog steeds niet 'aan boord' is. En ja, dat is de fout geweest van de verkoper en een jonge, naïeve, kleine RobIII die dat allemaal maar blind aannam. Inmiddels ben ik bekend met de "3 months maybe, 6 months definitely" en "Elon time" (en we lachen er nu om, "ach, het is Elon") maar er is ook geen enkel ander merk dat daar mee weg zou komen. Ik heb EAP aangeschaft en pas sinds de laatste paar maanden is 't op 'tzelfde niveau als 'gewone' AP; de EAP waarbij allerlei mooie beloftes* over werden gedaan zijn nog steeds niet uitgerold. Maar ik heb er wel voor betaald. En ik heb écht gehangen op FSD... geen idee waarom, ik had vertrouwen denk ik, maar gelukkig nooit gedaan. Maar de stelligheid waarmee me door de verkoper werd verteld dat 't écht eind 2017 uitgerold zou worden had me we haast overtuigd. Ondertussen ben ik opeens al heel blij als m'n auto (van meer dan een ton, weetjewel, heelhardheelveelwerkencentjes) "auto wipers" heeft. Joehoe.

Nee, ik word daar niet vrolijk van.

En begrijp me niet verkeerd; ik vind 't nog steeds een fantastische auto om te zien, om in te rijden en ik geniet ECHT wel van 't ding. Maar na wat akkefietjes met, en bezoekjes aan, het SeC, verschillende updates die véél later, of erger, nooit zijn verschenen dan gepland / beloofd begint 't soms wel een beetje vervelend te worden steeds teleurgesteld te worden. Je kunt alles wel goed praten en, ja, OTA updates zijn helemaal de bomshizzle, maar er is ook nog heel veel ruimte bij Tesla voor verbetering. En dan mag je best wel eens een kritisch geluidje laten horen. En om 't dan met zo'n dooddoener als "ken geen ander merk wat je OTA kostenloos features geeft" goed te praten vind ik dan... nogal flauw. Ik heb er notabene voor betaald...

* "wisselt van rijstrook zonder opdracht van de bestuurder", "neemt zelf opritten en afritten van snelwegen", "verlaat de snelweg wanneer u uw bestemming nadert", "parkeert zelf op een parkeerplek in de buurt", "Met Smart Summon kan uw auto nog complexere omgevingen en parkeerplekken aan, zodat uw Tesla u 's ochtends kan komen ophalen zonder hinder te ondervinden van obstakels". En ja, die tekst stond eind 2016 ook al zo op de site; don't make me dig up my screenshots.



Dat zal waarschijnlijk een AP2.5 zijn, héél misschien 2.0 maar dan heeft 'ie wel heel lang op de boot gestaan :D
Wat ik geleerd heb bij Tesla is dat ik iets pas koop als ik zie dat het werkt. Ook besloten om daarom geen nieuwe te kopen omdat ik de vooruitgang vanuit AP1 te weinig vindt.
 
Geen ander merk waar zoveel "lucht" verkocht wordt; er is me bij de testrit en in de aanloop naar de aanschaf zoveel beloofd (onramp/offramp being one of them, blindspot detectie ook) dat nu, ruim 16 maanden later, nog steeds niet 'aan boord' is. En ja, dat is de fout geweest van de verkoper en een jonge, naïeve, kleine RobIII die dat allemaal maar blind aannam. Inmiddels ben ik bekend met de "3 months maybe, 6 months definitely" en "Elon time" (en we lachen er nu om, "ach, het is Elon") maar er is ook geen enkel ander merk dat daar mee weg zou komen. Ik heb EAP aangeschaft en pas sinds de laatste paar maanden is 't op 'tzelfde niveau als 'gewone' AP; de EAP waarbij allerlei mooie beloftes* over werden gedaan zijn nog steeds niet uitgerold. Maar ik heb er wel voor betaald. En ik heb écht gehangen op FSD... geen idee waarom, ik had vertrouwen denk ik, maar gelukkig nooit gedaan. Maar de stelligheid waarmee me door de verkoper werd verteld dat 't écht eind 2017 uitgerold zou worden had me we haast overtuigd. Ondertussen ben ik opeens al heel blij als m'n auto (van meer dan een ton, weetjewel, heelhardheelveelwerkencentjes) "auto wipers" heeft. Joehoe.

Nee, ik word daar niet vrolijk van.

En begrijp me niet verkeerd; ik vind 't nog steeds een fantastische auto om te zien, om in te rijden en ik geniet ECHT wel van 't ding. Maar na wat akkefietjes met, en bezoekjes aan, het SeC, verschillende updates die véél later, of erger, nooit zijn verschenen dan gepland / beloofd begint 't soms wel een beetje vervelend te worden steeds teleurgesteld te worden. Je kunt alles wel goed praten en, ja, OTA updates zijn helemaal de bomshizzle, maar er is ook nog heel veel ruimte bij Tesla voor verbetering. En dan mag je best wel eens een kritisch geluidje laten horen. En om 't dan met zo'n dooddoener als "ken geen ander merk wat je OTA kostenloos features geeft" goed te praten vind ik dan... nogal flauw. Ik heb er notabene voor betaald...

* "wisselt van rijstrook zonder opdracht van de bestuurder", "neemt zelf opritten en afritten van snelwegen", "verlaat de snelweg wanneer u uw bestemming nadert", "parkeert zelf op een parkeerplek in de buurt", "Met Smart Summon kan uw auto nog complexere omgevingen en parkeerplekken aan, zodat uw Tesla u 's ochtends kan komen ophalen zonder hinder te ondervinden van obstakels". En ja, die tekst stond eind 2016 ook al zo op de site; don't make me dig up my screenshots.



Dat zal waarschijnlijk een AP2.5 zijn, héél misschien 2.0 maar dan heeft 'ie wel heel lang op de boot gestaan :D

Helemaal eens.
Ik heb duizenden euro's betaald voor een EAP (niet voor een Beta AP) en de belofte dat er nog meer moois gaat komen in de toekomst.

Ik zou inmiddels al blij zijn met een (TA)CC die redelijk zou functioneren. Voor een AP, op V8, heb ik de hoop al wel opgegeven en Tesla ook.
Zelfs volledig manueel rijden lukt niet zonder dat de auto soms denkt te moeten ingrijpen terwijl er niets in de buurt kan zijn dat dit zou rechtvaardigen.

Deze week is eerst de aandrijving voor gaan ratelen, doen de alarmlichten het niet meer en sinds gisteren is de achterwielophanging gaan bonken.
Dit staat dan nog weer los van het feit dat het dashboard de vorige keer bij het SeC is beschadigd en dat deze rammelt.

Goed volgende week gaat mijn auto weer, voor onbepaalde tijd, terug naar mijn SeC. We gaan het zien.
 
En dan nog alleen maar in de US...

En het wordt nog erger:

For each route where Navigate on Autopilot is available, you have the option of enabling the feature by pressing the button located in the Navigation Turn List.

Het werkt dus alleen maar op specifieke (bekende, voorgeprogrammeerde(?)) routes, ondanks Elon's beweringen in 't verleden. Dat doet me in ieder geval vermoeden dat 't nog héél lang gaat duren voordat wij 't gaan zien (want eer ze Nederland "in kaart" gaan brengen is de US en Canada etc. al lang-en-breed gedaan). En daar ging dus m'n laatste sprankje hoop op onramp/offramp.

En waar ik dan nog 't ergste van baal is dat je, normaliter, een Tesla Nederland zou kunnen bellen / mailen en vragen wanneer we het hier kunnen verwachten maar je wéét gewoon 't antwoord al. ALS ze überhaupt al hebben gehoord dat V9 is begonnen uit te rollen (be it aan selecte testers of wat dan ook) en ALS ze überhaupt al een idee hebben wat onramp/offramp zou moeten zijn (of ze houden zich verschrikkelijk goed van de domme, zie de onveilige keyfobs of het uncorken verhaal waarbij Tesla Nederland altijd van niks weet) wordt het antwoord: "we hebben geen idee, het komt als het komt". En dat zal wel zijn nadat mijn lease verlopen is en ik dus een aardige smak duiten teveel heb betaald voor zaken die me wél beloofd zijn maar nooit geleverd. Hell, zelfs al zou 't nu wél komen dan nog had ik al bijna ⅓ van m'n lease niks ervan gezien. :(

Helemaal eens.
Ik heb duizenden euro's betaald voor een EAP (niet voor een Beta AP) en de belofte dat er nog meer moois gaat komen in de toekomst.
Dat dus. Helemaal.
 
Last edited:
Dit is eigenlijk het enige dat ik mis ten opzichte van mijn Volvo V60 PIH. Het Blis systeem met lichtje in de spiegel vond ik zeer prettig werken. Wanneer Versie 9.0 daar een oplossing voor heeft zou ik dit zeer welkom vinden. Dan ook een audio piepje wanneer je onverhoopt toch te vroeg instuurt
Pas ergens gelezen dat in 9.0 de linker laneline rood wordt ipv blauw wanneer iemand in je dode hoek zit
 
Het werkt dus alleen maar op specifieke (bekende, voorgeprogrammeerde(?)) routes, ondanks Elon's beweringen in 't verleden.
Zo vreemd vind ik dat niet en ik vind het juist een goed punt.
Voor dit soort Autopilot heb je HD maps nodig en die zijn er nou eenmaal nog niet wereldwijd.
En mocht je auto op de route een stuk door een stad of dorp of B-wegen moeten dan is AP daar gewoon nog niet goed genoeg voor.
Zoals ik het lees: na het kiezen van een bestemming kijkt de auto of voor die route HD maps beschiikbaar zijn en of de route geschikt is, zo ja dan heb je de keuze om dit op de nieuwe AP te doen.

En die HD maps zullen in de loop der tijd echt wel beschikbaar worden voor meer routes.
Ook voor de EU. De nieuwe navigatie gebaseerd op Mapbox kregen wij ook iets later dan de US, maar we kregen het wel.

Als ze het ruimer beschikbaar zouden maken dan waar het voor geschikt is krijg je net als met de introductie van AP1 weer gekken die het toch op landweggetjes en rotondes gaan gebruiken en daar weer over gaan mopperen.
 
Ik hoop vooral dat de AP (2) minder voorzichtig rijd.

120 op de AP en 200m voor je rijd een vrachtwagen, terwijl je dan richting aan geeft duikt AP al in de remmen omdat er "nog maar" 100 a 150m tussen jouw en die vrachtwagen zit.

AP vind ik zelfs op standje 1 echt in veel situaties veel te veel afstand houden. Gaten zijn zo groot dat mensen steeds hun auto er tussen drukken waardoor mijn auto weer in de remmen gaat.

Ik vind dat zeker als het iets drukker wordt AP nog veel te voorzichtig rijdt.
Geldt ook voor lanechange, gaat tergend langzaam naar links, wacht vervolgens veel te lang met acceleren
 

Wat een prachtige update! Hier kan ik echt van genieten.

Het is echt prachtig om te zien hoe ze blijven investeren in auto's die al tijden geleden verkocht zijn. Zo veel nieuwe features heb ik er nog nooit bijgekregen en moet bij mijn vorige auto's juist betalen voor updates.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Wat een prachtige update! Hier kan ik echt van genieten.

Het is echt prachtig om te zien hoe ze blijven investeren in auto's die al tijden geleden verkocht zijn. Zo veel nieuwe features heb ik er nog nooit bijgekregen en moet bij mijn vorige auto's juist betalen voor updates.

Ehh, je hebt er reeds voor betaald. Op 11-7-2018 werd gesteld in de verkoop informatie dat het aanwezig is op de auto.
Raar dat je blij wordt van een leverancier die pas na maanden gaat leveren wat deze beloofd.:confused:
 
En het wordt nog erger:



Het werkt dus alleen maar op specifieke (bekende, voorgeprogrammeerde(?)) routes, ondanks Elon's beweringen in 't verleden.

Dat post zit vol met aannames en de release kan je op verschillende manieren interpreteren.

Mijn interpretatie is dat het alleen op autosnelwegen te gebruiken is, ik zou het ook erg gevaarlijk vinden om het in de stad te gebruiken. Vandaar de geselecteerde routes, voor onze veiligheid.
 
Ehh, je hebt er reeds voor betaald. Op 11-7-2018 werd gesteld in de verkoop informatie dat het aanwezig is op de auto.
Raar dat je blij wordt van een leverancier die pas na maanden gaat leveren wat deze beloofd.:confused:

Mij hebben ze niks beloofd, anders dan dat ze blijven werken aan verbeteringen. Maar ja, we weten inmiddels wel hoe lastig het is om de toekomst te voorspellen. Helemaal als het gaat om grote innovaties.