Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Zou je met GPS spoofing een update kunnen triggeren? duur altijd zooooo lang voordat Nederland aan de beurt is.

GPS spoofing gaat waarschijnlijk niet werken. Als dat zou werken dan zou een grijs geimporteerde USA Tesla in Europa ook uiteindelijk wel Europese maps downloaden, maar dat is ook niet het geval. Bovendien is veel hardware in de auto voor NA (noord amerika) anders dan EU, voor bv. verschillende frequenties van draadloze signalen. Partnummer voor de MCU NA is anders dan MCU EU. Ik gok daarom dat het firmware updaten op basis van VIN is en niet op basis van waar de auto denkt dat ie is.

De manier waarop je een update kunt forceren is gewoon bekend. Maar vereist wel fysieke toegang tot wat netwerkkabels achter je dashboard. Wat je moet doen is 'in' het in-car netwerk komen, en dan kun je middels een API-call tegen de MCU praten en die een update laten downloaden.

Vind ik leuk, maar ik durf mijn dashboard nog niet open te trekken :) Laatste keer dat ik dat bij mijn Audi deed om een aftermarket A2DP in te bouwen brak ik een aantal van die clipjes af.
 
Op TeslaFi inmiddels 40% op V9. Nu weet ik niet wat het percentage USA/Canada is, maar schat in dat nu toch V9 daar breed Is uitgerold.

Dat betekent mi dat over max twee weken de Rest of World komt.

Verwacht eerst meerdere kleine testuitrol in RoW (denk aan links rijden Ed) en na twee/drie weken de grote V9 uitrol.

Uiteraard puur persoonlijke verwachtingen.
 
Het is wel interessant dat er velen zweren dat HD maps nodig zijn. HD maps zijn naar mijn mening shortcuts, een vorm van cheaten. Als ik naar Spanje rijd weet ik ook de weg niet. Ik moet ongeveer de steden weten die ik moet volgen en de snelwegen en dan kan ik gaan. De HD map doet mijn brein maken tijdens het rijden construeren. Borden lezen, pijlen volgen, baanmarkeringen begrijpen en lokale verkeersregels toepassen. Vanuit veiligheid en doorstroming is het fijn dat er in ieder geval een beetje extra data beschikbaar is zoals daadwerkelijke rijbanen bij een afslag maar dat noem ik geen HD map. Echte autonome software zou met deze input van A naar B moeten kunnen komen.

Sterker nog, indien de navigatie enkel een GPS punt zou hebben zonder wegen zou de software zelf de ontbrekende straten moeten kunnen vinden en dit net als een mens doen door te zien dat er een straat is en deze te volgen omdat er een kansberekening op kan worden toegepast in hoeverre dat de juiste straat zou zijn om op dit punt terecht te komen. Uiteraard meteen deze nieuwe informatie terug communiceren naar HQ zodat anderen deze nieuwe straat of snelweg mee kan nemen in de routeberekening.

Andere zinvolle informatie is bijvoorbeeld verkeerslicht afstellingen. De auto ziet een stoplicht op rood springen en weet dat het bijvoorbeeld minimaal 100 seconden duurt voor deze weer groen wordt en de routeplanner kiest real-time daarom rechtdoor of rechtsaf die op groen staat omdat statistisch dit sneller is. Net als wellicht doorrijden, keren en dan rechtsaf sneller kan zijn dan wachten op linksaf.

Daarna is het wachten dat auto's onderling kunnen communiceren en dan gaat we meemaken dat deze auto systemen super efficient over kruispunten gaan maar dat gaat echt heel lang duren want dat houd ik dat er geen mensen meer deelnemen in het auto verkeer. Dat gaat nog heel lang duren.

Ik verwacht ook dat V9 een flink aantal jaren op ons dashboard te zien zal zijn al zal misschien vanuit marketing oogpunt kleine verbeteringen als V10 of V11 gecommuniceerd worden.
 
Het is wel interessant dat er velen zweren dat HD maps nodig zijn. HD maps zijn naar mijn mening shortcuts, een vorm van cheaten. Als ik naar Spanje rijd weet ik ook de weg niet. Ik moet ongeveer de steden weten die ik moet volgen en de snelwegen en dan kan ik gaan. De HD map doet mijn brein maken tijdens het rijden construeren. Borden lezen, pijlen volgen, baanmarkeringen begrijpen en lokale verkeersregels toepassen. Vanuit veiligheid en doorstroming is het fijn dat er in ieder geval een beetje extra data beschikbaar is zoals daadwerkelijke rijbanen bij een afslag maar dat noem ik geen HD map. Echte autonome software zou met deze input van A naar B moeten kunnen komen.

Sterker nog, indien de navigatie enkel een GPS punt zou hebben zonder wegen zou de software zelf de ontbrekende straten moeten kunnen vinden en dit net als een mens doen door te zien dat er een straat is en deze te volgen omdat er een kansberekening op kan worden toegepast in hoeverre dat de juiste straat zou zijn om op dit punt terecht te komen. Uiteraard meteen deze nieuwe informatie terug communiceren naar HQ zodat anderen deze nieuwe straat of snelweg mee kan nemen in de routeberekening.

Wat jij dus autonoom rijden noemt is menselijk rijden. Vliegt een vliegtuig niet omdat vogels het anders doen?

In de AI zie je dit heel vaak. Ooit was er de discussie dat schaken niet door computers kon worden gedaan. Het was duidelijk een spel waar strategie voor nodig was, dat konden computers nooit.

Nu zeggen we: schaken is makkelijk voor de computer, hij rekent gewoon alle mogelijkheden na. Dat is alleen niet hoe een mens schaakt. Is dat dan cheaten? Computers schaken veel beter dan mensen.

Kortom, computers doen dingen anders dan mensen. Dat maakt het naar mijn mening niet cheaten. Sterker nog; met een HD map kan de auto het voor elkaar krijgen veel minder vaak in lastige situaties te komen dan ik zelf. Ik heb op vakantie, waar ik de weg niet ken, al menigmaal in situaties gezeten waar ik met een HD map in mijn hoofd nooit in zou zijn geraakt en daar blij om zou zijn :)
 
  • Informative
Reactions: GIO1974 and stev
Nu zeggen we: schaken is makkelijk voor de computer, hij rekent gewoon alle mogelijkheden na. Dat is alleen niet hoe een mens schaakt. Is dat dan cheaten? Computers schaken veel beter dan mensen.

Helaas heb je hierin ongelijk! Dat was vroeger, brute force het mini/maxi algoritme toepassen met daarin menselijke tweaks. De huidige generatie schaakcomputers zoals Alpha Zero zijn gebaseerd op Neural Nets en zijn gewoon getraind door het voeden van schaakpotjes net zoals de mens. Met een kleine set aan trainingsdata kon deze Stockfish verpulveren!

Dat is nou het mooie aan Neural Nets, deze zijn gebaseerd op onze beperkte kennis van hoe ons brein werkt en een computer kan dit sneller voor een specifieke taak doen en kan daarin ook nog eens meer sensors hebben dat de mens.

Probleem waar de huidige Tesla neural nets tegen aan lopen is dat het tegen de max van de computer aan loopt. Hierdoor moet de sensor dataflow beperkt worden door de resolutie te verlagen, de kleur dynamiek te beperken en/of de framerate te verlagen. Nu is dat nog fixed want volgens mij heeft elke sensor een vaste data stream maar ik voorzie dat dit straks dynamisch gaat net zoals wij dat doen. Je scanned je omgeving en als je iets waarneemt wat van belang is ga je dit met meer precisie volgen. Heel kort naar hoge resolutie om op grotere afstand te zien wat het is, waarnemen, dan weer terug naar laag en vanaf dat moment enkel op hoog niveau object tracking toepassen. Je hoeft niet elk frame te zien dat het op een stilstaande vuilnis container gaat.

Ik zeg niet dat meer meta data in maps niet zinvol zijn zoals ik ook een paar kleine voorbeeldjes aangaf maar HD maps waarin op de centimeter nauwkeurig de positie van rijbanen, stoplichten en borden staat is echt niet nodig. Jouw voorbeeld over de weg niet kennen is ook geen HD map. HD maps zijn enkel nodig voor autonome systemen die NIET gebaseerd zijn op zelf lerend vernomen en dus eigenlijk gewoon hand geschreven logica bevat.

Het grootste voordeel, bij neural nets is de hoeveelheid data heel beperkt waar bij systemen met HD maps er een gigantische hoeveel data is. Bij de eerste is veel compute power nodig en is het systeem zelf in staat keuzes te maken en daardoor flexibeler ook in omgevingen waar geheel geen data is omdat deze zelf instaat de omgeving te interpreteren, bij de tweede minder computer power nodig omdat er heel veel calculaties lookups zijn vereenvoudigd maar moet je wel een flinke bak aan data offline meenemen en nog lastiger up-to-date houden!

Maar misschien hebben we een nieuw draadje nodig... interessante discussie maar is een beetje off-topic aan het worden. Om het toch weer on topic te maken. Elon heeft meermaals in het verleden aangegeven voor volledig autonoom rijden te gaan met enkel cameras en zonder HD maps. Ik denk dat dat ook de enige keuze is! Zeker in een stad waarin zoveel dynamiek is, rijbanen die wijzigen door ongelukken, weg afsluitingen, rijbaan verminderingen door werkzaamheden, spits, stilstaande voertuigen, etc. dat kun je allemaal niet afvangen met HD maps. De vraag is echter, zijn we daar de komende paar jaar al toe in staat of gaat dit nog 20 jaar duren? Persoonlijk denk ik dat het er "ineens" is en dat het eerder is dan we denken. Bij elke grote technologische of wetenschappelijke gebeurtenis verbaas ik me weer over hoe snel zaken gaan en dit gaat enkel sneller! Wij als mens kunnen de extreme snelheid van technologische vooruitgang gewoon simpelweg niet (meer) bevatten.
 
Helaas heb je hierin ongelijk! Dat was vroeger, brute force het mini/maxi algoritme toepassen met daarin menselijke tweaks. De huidige generatie schaakcomputers zoals Alpha Zero zijn gebaseerd op Neural Nets en zijn gewoon getraind door het voeden van schaakpotjes net zoals de mens. Met een kleine set aan trainingsdata kon deze Stockfish verpulveren!

Dat is nou het mooie aan Neural Nets, deze zijn gebaseerd op onze beperkte kennis van hoe ons brein werkt en een computer kan dit sneller voor een specifieke taak doen en kan daarin ook nog eens meer sensors hebben dat de mens.

Probleem waar de huidige Tesla neural nets tegen aan lopen is dat het tegen de max van de computer aan loopt. Hierdoor moet de sensor dataflow beperkt worden door de resolutie te verlagen, de kleur dynamiek te beperken en/of de framerate te verlagen. Nu is dat nog fixed want volgens mij heeft elke sensor een vaste data stream maar ik voorzie dat dit straks dynamisch gaat net zoals wij dat doen. Je scanned je omgeving en als je iets waarneemt wat van belang is ga je dit met meer precisie volgen. Heel kort naar hoge resolutie om op grotere afstand te zien wat het is, waarnemen, dan weer terug naar laag en vanaf dat moment enkel op hoog niveau object tracking toepassen. Je hoeft niet elk frame te zien dat het op een stilstaande vuilnis container gaat.

Ik zeg niet dat meer meta data in maps niet zinvol zijn zoals ik ook een paar kleine voorbeeldjes aangaf maar HD maps waarin op de centimeter nauwkeurig de positie van rijbanen, stoplichten en borden staat is echt niet nodig. Jouw voorbeeld over de weg niet kennen is ook geen HD map. HD maps zijn enkel nodig voor autonome systemen die NIET gebaseerd zijn op zelf lerend vernomen en dus eigenlijk gewoon hand geschreven logica bevat.

Het grootste voordeel, bij neural nets is de hoeveelheid data heel beperkt waar bij systemen met HD maps er een gigantische hoeveel data is. Bij de eerste is veel compute power nodig en is het systeem zelf in staat keuzes te maken en daardoor flexibeler ook in omgevingen waar geheel geen data is omdat deze zelf instaat de omgeving te interpreteren, bij de tweede minder computer power nodig omdat er heel veel calculaties lookups zijn vereenvoudigd maar moet je wel een flinke bak aan data offline meenemen en nog lastiger up-to-date houden!

Maar misschien hebben we een nieuw draadje nodig... interessante discussie maar is een beetje off-topic aan het worden. Om het toch weer on topic te maken. Elon heeft meermaals in het verleden aangegeven voor volledig autonoom rijden te gaan met enkel cameras en zonder HD maps. Ik denk dat dat ook de enige keuze is! Zeker in een stad waarin zoveel dynamiek is, rijbanen die wijzigen door ongelukken, weg afsluitingen, rijbaan verminderingen door werkzaamheden, spits, stilstaande voertuigen, etc. dat kun je allemaal niet afvangen met HD maps. De vraag is echter, zijn we daar de komende paar jaar al toe in staat of gaat dit nog 20 jaar duren? Persoonlijk denk ik dat het er "ineens" is en dat het eerder is dan we denken. Bij elke grote technologische of wetenschappelijke gebeurtenis verbaas ik me weer over hoe snel zaken gaan en dit gaat enkel sneller! Wij als mens kunnen de extreme snelheid van technologische vooruitgang gewoon simpelweg niet (meer) bevatten.

Volgens mij schrijf je niets dat tegen mijn post in gaat. Waar het mij om gaat is dat computers soms dingen op een andere manier bereiken dan wij mensen.

Uiteindelijk zul je inderdaad liever zonder die HD maps werken; alleen vind ik het zelf niet fijn als de auto een weggetje inrijdt om ‘maar te zien of het goed uitkomt’, zoals in de post waarop ik reageerde. Dus daarvoor zou je prima HD maps kunnen gebruiken.

Overigens kunnen die HD maps ook prima uit minder data bestaan, zoals je zelf ook al aangeeft: er is niet altijd zoveel data nodig om een goede keuze te maken.

Laatst begreep ik overigens dat het idee (van volgens mij TomTom) is dat HD maps automatisch bijgewerkt worden door de auto’s onderling. Dat zou inhouden dat je het sector-based in kunt laden en niet altijd alles in de auto hoeft te hebben. Zeker met fallback op een goed neural net die ook zonder die kaarten kan rijden.