ProfTournesol
Member
Zou je met GPS spoofing een update kunnen triggeren? duur altijd zooooo lang voordat Nederland aan de beurt is.
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Zou je met GPS spoofing een update kunnen triggeren? duur altijd zooooo lang voordat Nederland aan de beurt is.
Het is wel interessant dat er velen zweren dat HD maps nodig zijn. HD maps zijn naar mijn mening shortcuts, een vorm van cheaten. Als ik naar Spanje rijd weet ik ook de weg niet. Ik moet ongeveer de steden weten die ik moet volgen en de snelwegen en dan kan ik gaan. De HD map doet mijn brein maken tijdens het rijden construeren. Borden lezen, pijlen volgen, baanmarkeringen begrijpen en lokale verkeersregels toepassen. Vanuit veiligheid en doorstroming is het fijn dat er in ieder geval een beetje extra data beschikbaar is zoals daadwerkelijke rijbanen bij een afslag maar dat noem ik geen HD map. Echte autonome software zou met deze input van A naar B moeten kunnen komen.
Sterker nog, indien de navigatie enkel een GPS punt zou hebben zonder wegen zou de software zelf de ontbrekende straten moeten kunnen vinden en dit net als een mens doen door te zien dat er een straat is en deze te volgen omdat er een kansberekening op kan worden toegepast in hoeverre dat de juiste straat zou zijn om op dit punt terecht te komen. Uiteraard meteen deze nieuwe informatie terug communiceren naar HQ zodat anderen deze nieuwe straat of snelweg mee kan nemen in de routeberekening.
Nu zeggen we: schaken is makkelijk voor de computer, hij rekent gewoon alle mogelijkheden na. Dat is alleen niet hoe een mens schaakt. Is dat dan cheaten? Computers schaken veel beter dan mensen.
Deze belofte deed hij eerder al:Tesla owners who ordered Full Self-Driving will get free HW3 upgrade, says Elon Musk
Zeker. De bestuurder blijft immers volledig verantwoordelijk.Hoe zit het nu eigenlijk met de NL wetgeving? Ik kon dat zo niet vinden.
Dat 'Drive on Nav' in V9, dus zelf auto's inhalen, zelf afslag pakken.. is dat legaal in Nederland anno vandaag de dag?
Helaas heb je hierin ongelijk! Dat was vroeger, brute force het mini/maxi algoritme toepassen met daarin menselijke tweaks. De huidige generatie schaakcomputers zoals Alpha Zero zijn gebaseerd op Neural Nets en zijn gewoon getraind door het voeden van schaakpotjes net zoals de mens. Met een kleine set aan trainingsdata kon deze Stockfish verpulveren!
Dat is nou het mooie aan Neural Nets, deze zijn gebaseerd op onze beperkte kennis van hoe ons brein werkt en een computer kan dit sneller voor een specifieke taak doen en kan daarin ook nog eens meer sensors hebben dat de mens.
Probleem waar de huidige Tesla neural nets tegen aan lopen is dat het tegen de max van de computer aan loopt. Hierdoor moet de sensor dataflow beperkt worden door de resolutie te verlagen, de kleur dynamiek te beperken en/of de framerate te verlagen. Nu is dat nog fixed want volgens mij heeft elke sensor een vaste data stream maar ik voorzie dat dit straks dynamisch gaat net zoals wij dat doen. Je scanned je omgeving en als je iets waarneemt wat van belang is ga je dit met meer precisie volgen. Heel kort naar hoge resolutie om op grotere afstand te zien wat het is, waarnemen, dan weer terug naar laag en vanaf dat moment enkel op hoog niveau object tracking toepassen. Je hoeft niet elk frame te zien dat het op een stilstaande vuilnis container gaat.
Ik zeg niet dat meer meta data in maps niet zinvol zijn zoals ik ook een paar kleine voorbeeldjes aangaf maar HD maps waarin op de centimeter nauwkeurig de positie van rijbanen, stoplichten en borden staat is echt niet nodig. Jouw voorbeeld over de weg niet kennen is ook geen HD map. HD maps zijn enkel nodig voor autonome systemen die NIET gebaseerd zijn op zelf lerend vernomen en dus eigenlijk gewoon hand geschreven logica bevat.
Het grootste voordeel, bij neural nets is de hoeveelheid data heel beperkt waar bij systemen met HD maps er een gigantische hoeveel data is. Bij de eerste is veel compute power nodig en is het systeem zelf in staat keuzes te maken en daardoor flexibeler ook in omgevingen waar geheel geen data is omdat deze zelf instaat de omgeving te interpreteren, bij de tweede minder computer power nodig omdat er heel veel calculaties lookups zijn vereenvoudigd maar moet je wel een flinke bak aan data offline meenemen en nog lastiger up-to-date houden!
Maar misschien hebben we een nieuw draadje nodig... interessante discussie maar is een beetje off-topic aan het worden. Om het toch weer on topic te maken. Elon heeft meermaals in het verleden aangegeven voor volledig autonoom rijden te gaan met enkel cameras en zonder HD maps. Ik denk dat dat ook de enige keuze is! Zeker in een stad waarin zoveel dynamiek is, rijbanen die wijzigen door ongelukken, weg afsluitingen, rijbaan verminderingen door werkzaamheden, spits, stilstaande voertuigen, etc. dat kun je allemaal niet afvangen met HD maps. De vraag is echter, zijn we daar de komende paar jaar al toe in staat of gaat dit nog 20 jaar duren? Persoonlijk denk ik dat het er "ineens" is en dat het eerder is dan we denken. Bij elke grote technologische of wetenschappelijke gebeurtenis verbaas ik me weer over hoe snel zaken gaan en dit gaat enkel sneller! Wij als mens kunnen de extreme snelheid van technologische vooruitgang gewoon simpelweg niet (meer) bevatten.
Mijn auto is van feb'18, mét FSD. Zou ik er binnen de afschrijftermijn nog wat aan hebben??Elon Time
Just sayin'