Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Ben gisteren achter een zeer praktische functie gekomen die ik nog niet kende na 3,5 jr Tesla en 140k km. Ofwel mijn vorige had het niet, ofwel nieuw in v9 ofwel heb gewoon 3,5jr niet opgelet.

Iedere ochtend ontkoppel ik mijn laadpunt door de keyfob aan de achterkant ingedrukt te houden, ik haal de stekker eruit en meld me af bij mijn thuislaadpunt (newmotion) door mijn pasje erlangs te houden. Ik kom er nu achter dat wanneer ik mijn pasje langs mijn thuislaadpunt haal, automatisch het het laadpunt ontkoppelt. Scheelt weer een handeling. Oja, en de nieuwe tesla sluit vervolgens automatisch het klepje!

Het zijn de kleine dingen die het doen en me iedere keer weer vrolijk maken.
Dit is inderdaad nieuw sinds een update 2 maanden geleden ofzo.
Klepje sluit al automatisch sinds de nieuwe laadpoort, 2 jaar ofzo :)
 
ik heb vraagje. Ik heb zelfs pas een maandje een Tesla model X dus ben nog niet helemaal bekend met hoe updates werken. 3 weken geleden zat ik op een oude software versie. ik dacht (8.1 -2018.26). Ik had toen Tesla ergens anders anders voor aan de telefoon en de servicemedewerker vertelde me toen dat mn software update klaar stond en vanavond wel zou installeren. Mn auto de hele avond op WIFI gezet maar een week lang gebeurde er niets. Opnieuw maar even Tesla gebeld en de servicemedewerker vertelde me dat hij het heel vreemd vond zei want de update stond klaar maar installeert niet.. dat had hij nog nooit meegemaakt. Hij heeft toen de software "gepushed" en binnen uur had ik het binnen (versie 42.3). Dat is nu al weer 2 weken geleden en ik zie dat er al weer vele updates zijn gevolgd.

Mijn vraag is dan ook, hoe weet ik nou of mijn updates nu wel binnen komen of dat het weer "gepushed" moet worden. Heeft iemand dit meegemaakt en weet je wat je er dan aan moet doen?
 
Mijn vraag is dan ook, hoe weet ik nou of mijn updates nu wel binnen komen of dat het weer "gepushed" moet worden. Heeft iemand dit meegemaakt en weet je wat je er dan aan moet doen?

TeslaFi deelt hun firmware tracker publiekelijk en is hier bereikbaar : TeslaFi.com Firmware Tracker

Als je je registreert kun je net iets meer informatie zien.

upload_2018-11-18_9-18-58.png


Even een filtertje op de S&X:

upload_2018-11-18_9-20-26.png



Dan zie je dat 42.2 bij de meeste is uitgerold. Ik hang ook altijd aan de wifi en zit daar ook op. Morgen moet ik naar SeC Rotterdam dus vermoed dat ik daarna weer op een hogere versie zit. Hopelijk Remote Access niet te disablen die volgens mij in 42.3 zit.
 
  • Like
Reactions: wooter
Ik zit ondertussen ook op 2018.44 maar helaas staat de MX bij de SEC met een kapotte vooras (denken ze). Gebeurde bij het accelereren (grote klap rechtsvoor en veel gepiep en geknars daarna). Moet dus even wachten om 2018.44 uit te proberen. Maar gelukkig tijdelijk geholpen met een loaner MS (AP1).
Dat is niet mis, @JohnT .
Kon je eigenlijk nog verder rijden?
Had je voordat dit gebeurde al lange tijd last van Shudder? (trillende voorassen bij acceleratie). Ben benieuwd of dit aan elkaar gerelateerd is.
 
Ik heb sinds 42.2 het probleem dat mijn iPhone automatisch muziek gaat afspelen, ongeacht of ik de telefoon als input kanaal heb geslecteerd of niet. Erg irritant, vooral wanneer je met een podcast bezig bent.....

Het kan overigens ook nog zijn dat het komt door iOS 12. Het viel me laatst pas op.

Hebben andere mensen ook dit probleem? En vooral: weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
 
  • Helpful
Reactions: FrankNL
Ik heb sinds 42.2 het probleem dat mijn iPhone automatisch muziek gaat afspelen, ongeacht of ik de telefoon als input kanaal heb geslecteerd of niet. Erg irritant, vooral wanneer je met een podcast bezig bent.....

Het kan overigens ook nog zijn dat het komt door iOS 12. Het viel me laatst pas op.

Hebben andere mensen ook dit probleem? En vooral: weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
Ik ook. Op een gegeven moment vond ik de muziek wel erg bij mijn smaak passen.
Even kijken, en ja de muziek kwam, zonder enig handelen van mij, van de iPhone X muziekbibliotheek.
Als je de muziek stopt op de iPhone en gewoon Spotify selecteert, komt de iPhone niet meer tussenbeide.
 
Ik heb sinds 42.2 het probleem dat mijn iPhone automatisch muziek gaat afspelen, ongeacht of ik de telefoon als input kanaal heb geslecteerd of niet. Erg irritant, vooral wanneer je met een podcast bezig bent.....

Het kan overigens ook nog zijn dat het komt door iOS 12. Het viel me laatst pas op.

Hebben andere mensen ook dit probleem? En vooral: weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
Yep. Ik ook. Bloedirritant. Ik heb nog geen goede oplossing kunnen vinden
 
Ik ook. Op een gegeven moment vond ik de muziek wel erg bij mijn smaak passen.
Even kijken, en ja de muziek kwam, zonder enig handelen van mij, van de iPhone X muziekbibliotheek.
Als je de muziek stopt op de iPhone en gewoon Spotify selecteert, komt de iPhone niet meer tussenbeide.

De muziek speelt bij mij niet automatisch op de speakers in de Tesla af, de muziek is gewoon actief op de iPhone, zonder dat ik dat dus hoor. Over het algemeen heb ik mijn telefoon in mijn broekzak zitten, het is dan vrij irritant om eerst te schakelen naar de telefooninput op de mcu, de muziek pauzeren en weer de gewenste input (radio of spotify te selecteren).

Ik heb inmiddels wel iets gevonden: How to stop your iPhone from autoplaying music in the car ik gaan eens testen of het werkt met de optie CarPlay beperkingen (waarschijnlijk gaat dan alleen de muziek op de iPhone niet automatisch aan wanneer ik dat juist wel wil).
 
Ook hier een bekend V9 kwaaltje, sinds vanmiddag :mad:
6C8DFD15-44DB-4C10-A1C4-7DD6F0E4026A.jpeg


Ik had de auto ook nog op “pin to drive” staan, de pincode wilde niet echt lukken. Het vierde cijfertje wilde niet ingedrukt worden. Auto gereset, pin to drive uit weten te zetten.
Morgen maar eens bellen of ze een update kunnen pushen, want het begint nu wel een beetje irritant te worden (omgevingsdetectie wat spontaan uitvalt, Spotify (tesla account en prive account) wat het niet doet, wegvallende tekst in het grote scherm. Ben benieuwd wat ik morgen ga ervaren. #neveradullmoment
 
Om even in te haken op de PIN to Drive. Sinds vorige week doet mijn touchscreen niks meer, het scherm blijft volledig zwart. Dit betekent dat heel veel dingen niet meer werken, zelfs de verwarming aanzetten kan niet meer. Maar ik heb de auto gelukkig nog wel naar het Service Center kunnen rijden afgelopen donderdag (zonder verwarming, lekker koud), wat onmogelijk was geweest als ik PIN to Drive aan had staan.

Ik meld het hier even, omdat het wel nuttig is om mee te nemen in de overweging bij het inschakelen van die functie. Ik heb er zelf voor gekozen om de keyfob in een beschermend zakje van Lojack te doen (de Keyjack), zodat de relay attack niet meer mogelijk is. Dus ik ben niet tegen wat extra beveiliging. Maar de PIN to Drive laat ik liever even uit.
 
  • Informative
Reactions: Faiz71
Om even in te haken op de PIN to Drive. Sinds vorige week doet mijn touchscreen niks meer, het scherm blijft volledig zwart. Dit betekent dat heel veel dingen niet meer werken, zelfs de verwarming aanzetten kan niet meer. Maar ik heb de auto gelukkig nog wel naar het Service Center kunnen rijden afgelopen donderdag (zonder verwarming, lekker koud), wat onmogelijk was geweest als ik PIN to Drive aan had staan.

Ik meld het hier even, omdat het wel nuttig is om mee te nemen in de overweging bij het inschakelen van die functie. Ik heb er zelf voor gekozen om de keyfob in een beschermend zakje van Lojack te doen (de Keyjack), zodat de relay attack niet meer mogelijk is. Dus ik ben niet tegen wat extra beveiliging. Maar de PIN to Drive laat ik liever even uit.
Via de app kan je 'sleutelloos rijden' inschakelen. Dan is er geen pin vereist.

Mits de auto nog een data verbinding heeft.
 
Via de app kan je 'sleutelloos rijden' inschakelen. Dan is er geen pin vereist.

Mits de auto nog een data verbinding heeft.
Data verbinding wordt ook door het touchscreen geregeld, dus die is er dan ook niet meer.

Zelfs veel dingen die zijn te regelen en zichtbaar zijn via het dashboard scherm (dus het scherm achter het stuur) doen het niet meer. Temperatuur instellen via de knoppen op het stuur werkt dus ook niet. De Energy Graph was leeg. De auto begon ook de snelheid in MPH aan te geven ipv KMH (ik vond het al zo raar dat ik op een snelheid van 80 iedereen inhaalde op de snelweg...).
 
Deze bug begint wel het formaat van een olifant te krijgen. Het grote scherm is blijkbaar de Achilleshiel van ons geliefde voiture. Het laatste waar je op zit te wachten is dat je wagen digitaal/electronisch uiteen begint te vallen.
Succes, hopelijk vinden ze snel de oorzaak. Terug naar V8.2 (of wat de voorlaatste versie ook mag wezen) zit er niet meer in?
 
Dat is niet mis, @JohnT .
Kon je eigenlijk nog verder rijden?
Had je voordat dit gebeurde al lange tijd last van Shudder? (trillende voorassen bij acceleratie). Ben benieuwd of dit aan elkaar gerelateerd is.
Eigenlijk niet achteraf: ik kreeg van Road Assistance het advies naar de SeC te rijden (30km verderop). Hoewel ik aangaf dat er iets kapot was gegaan hielden zij vol dat er iets in het wiel was gekomen en het "perfectly safe" was naar de Se te rijden die het er wel even uit zouden halen. Dus met een slakkengangetje en zweet in de bilnaad naar de SeC gereden en daar zeiden ze dat het totaal onverantwoord advies was geweest. Voortaan dus mijn eigen instinct volgen :-(.
Ik heb nog nooit last gehad van shudder en dit lijkt een geïsoleerd geval te zijn: "Ze geven aan dat ze dit uitzonderlijke geval intern gaan opnemen om herhaling te voorkomen."
 
  • Informative
Reactions: Gaston
Vandaag weer slechte AP dag. Twee maal werd een lane change naar links afgebroken en ging de auto weer naar rechts. Daar maak je geen vrienden mee...

Verder blij dat ik chill mode heb uitgezet. Ik rij op de tweede baan van de vier, haal vrachtwagen in, maar deze ziet mij waarschijnlijk niet en besluit naar links te komen. Links rijden auto's, dus blij met acceleratievermogen om te kunnen ontsnappen.

In zijn algemeenheid kijk ik momenteel wat gefronst: MS en MX komen bij de meeste laatste versies niet voor, die worden alleen op M3 uitgerold. En laatste versie is 44.1 terwijl week 47 lopend is... Ik denk dat er meer problemen met V9 zijn dan gedacht....
 
Omdat bij mij de keuzes in het menu van het grote scherm praktisch onleesbaar waren, vanmorgen maar eens met de klantenservice gebeld.
Een Power Off en reset zou wellicht wat verbetering moeten geven, volgens het mannetje van de klantenservice. Was om de cache wat grondiger te legen dan wat alleen de reset doet. (Ik heb het idee dat dat een beetje het standaard aspirientje is wat ze bij elke storing of bug adviseren)

En zowaar, een Power Off werkt. :)
Misschien een ideetje om de cache iets uit te breiden? (Als dat mogelijk is)