Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Vreemd, software update startte niet. Omdat andere forumleden hadden gemeld dat sentry mode er wellicht iets mee te maken had, heb ik die uitgezet. Daarna opnieuw gestart, na het aftellen kreeg ik echter dat hij gepland stond (in het verleden) en gebeurde er weer niks. Pas nadat ik de auto met app ontgrendeld en weer op slot had gezet (sentry nog steeds uit), kreeg ik de app zover dat hij na de countdown de update daadwerkelijk ging uitvoeren.
 
  • Love
Reactions: Rb338
Vreemd, software update startte niet. Omdat andere forumleden hadden gemeld dat sentry mode er wellicht iets mee te maken had, heb ik die uitgezet. Daarna opnieuw gestart, na het aftellen kreeg ik echter dat hij gepland stond (in het verleden) en gebeurde er weer niks. Pas nadat ik de auto met app ontgrendeld en weer op slot had gezet (sentry nog steeds uit), kreeg ik de app zover dat hij na de countdown de update daadwerkelijk ging uitvoeren.
Precies zo bij mij, de start van de update werd steeds in het verleden geplaatst. Ik moest zelfs in de auto Sentry uitzetten voordat de update uiteindelijk gedraaid werd. Voortaan dus Sentry uit voordat ik een update tracht uit te voeren.
 
Voor hen die het optrekken en afremmen te abrupt vinden gaan : zet de volgafstand eens op 5 auto’s , scheelt een hoop

wat ik gek vind aan de laatste update: heb de Autopilot op max +4 km/h. Op de binnenring A12 Utrecht verandert de automatisch ingestelde snelheid ineens van 84 naar 80 en al scroll je ‘m weer terug naar 84: dat wordt dan wel de ingestelde snelheid maar hij verrekt t om harder dan 80 te gaan...
verder gaat AP op de model 3 er absoluut op vooruit, iedere dag, iedere versie. NOA moet ik nog wel aan wennen en is mij iets te voorzichtig. Bijv A1->A28 zal hij nooit de linker uitvoeger kiezen maar heel vroeg naar rechts gaan, afremmen , rechter uitvoeger pakken. Op zich de veilige keus, maar als t niet al te druk is doe ik t zelf heel anders.
Check eens of je ingestelde snelheid voor waarschuwingen ook op +4 staat? Zelfs als je de waarschuwingen niet aan hebt staan neemt 'ie die marge over, heb ik ontdekt. Dus als je die weer even op 0 zet, dan is het weer opgelost. Althans, dat was bij mij zo..
 
  • Informative
Reactions: SpeedyEddy
Ik deed dit weekend een bijzondere constatering. AP was geactiveerd en nam afslag Pernis. Daar is de snelheidslimiet 100 en voor 2019.8.x bleef de AP snelheid gelijk aan de max snelheid. Echter nu in de bocht ging er steeds 10km van de AP snelheid af richting het kruispunt. Voorheen bleef AP gewoon door karren.

Meer mensen dit waargenomen als je van de snelweg komt?
 
Ik deed dit weekend een bijzondere constatering. AP was geactiveerd en nam afslag Pernis. Daar is de snelheidslimiet 100 en voor 2019.8.x bleef de AP snelheid gelijk aan de max snelheid. Echter nu in de bocht ging er steeds 10km van de AP snelheid af richting het kruispunt. Voorheen bleef AP gewoon door karren.

Meer mensen dit waargenomen als je van de snelweg komt?

Ja, zit er in sinds 2019.8.2. Echt belachelijk. Afslag A4 (richting noord) naar A20 (richting oost) gaat hij zelfs terug naar 90.
A16 (richting noord) naar A20 (richting oost) gaat hij zelfs terug naar 80 en haalt zelfs dat dan niet in de bocht van de afslag.
Hij hoekt dan door de bocht daar terwijl hij met een V8 vloeiend met 100km door de bochten ging.

Waar het wel logisch was, was bij de afrit van de N11 bij Bodegraven. Daar ging hij van 100 geleidelijk terug naar 40 tot vlak voor de rotonde aan het einde van de afslag. Het lijkt een voorproef voor het rijden op navigatie. Zou het dan toch eindelijk gaan komen?
Dat hij vertraagd vind ik niet zo gek maar wat hij je gaat beperken wel. Hij doet het ook op alleen TACC.
 
Ik merk inderdaad sinds 2019.8.3 ook wijzigingen in hoe AP omgaat met snelheidswijzigingen. Zoals ik hier of een ander draadje al had geschreven merk ik dat waar ik voorheen last had van phantom BRAKES (nu wel goed!) ik nu ook de snelheid in het blauwe cirkeltje zie veranderen. Ik heb het donkerbruine vermoeden dat de auto denkt dat ik op de weg onder de viaduct rij (daar liggen 2 rotondes). Auto gaat daardoor nu midden op de ringweg terug naar 40 km/h.

Ook afrit naar de A4 naar A44 waar je van 130 km/h naar 120 km/h gaat verlaagd autopilot de snelheid. Als ik bv. rij met 140 km/h waar je 130 mag, en ik neem afslag A44 waar je 120 mag dan zakt ie terug naar 120 km/h. En zoals we autopilot kennen gaat dat weinig subtiel, maar gewoon met 60 kW in de regen. Voorheen bleef de auto gewoon op 140 km/h door rijden.

Ik ben geen fan.

Nou is dat verlagen van de snelheid wanneer je AP eraf trok dat we ergens in 2018.50.* oid hadden ook weer verdwenen. Ik hoop dat dit ook weer teruggedraaid gaat worden.
 
@Tozz Juist op plekken waar ik nooit eerder last heb gehad van phantom braking is dat nu bijna dagelijks prijs.
Vanmorgen nog bij de flyovers bij de A20 en A13. Nooit eerder last gehad daar en met de 2019.8.2 en 2019.8.3 knalt hij er daar steeds hard in.
Ook vorige week toe het zwaar bewolkt was en je dus geen last had van scherpe schaduwen op de weg.
 
Ook op de A6 van Amsterdam naar Lelystad bij Almere een stuk waar de snelheid terugvalt. Komt goed, denk ik dan maar.

Wat ik itt sommige posters hierboven wel goed vind is dat er automatisch wordt afgeremd en dan ook nog tot de wettelijke snelheden. Voor FSD zal de wet echt leidend moeten zijn, en 140km mag simpelweg nergens in NL.

NB: liever geen discussie over 'dat maak ik zelf wel uit' :rolleyes:
 
Ook op de A6 van Amsterdam naar Lelystad bij Almere een stuk waar de snelheid terugvalt. Komt goed, denk ik dan maar.

Wat ik itt sommige posters hierboven wel goed vind is dat er automatisch wordt afgeremd en dan ook nog tot de wettelijke snelheden. Voor FSD zal de wet echt leidend moeten zijn, en 140km mag simpelweg nergens in NL.

NB: liever geen discussie over 'dat maak ik zelf wel uit' :rolleyes:

Maar 80 waar je 100 mag en het ook prima kan is natuurlijk weer niet de bedoeling;)
 
Ik vind het nieuwe gedrag wel goed bij het verlaten van de snelweg. Vaak is autopilot al afgeschakeld zodra ik de afslag neem en dan rol je gematigd uit.

Nog iets anders is dat ik he-le-maal gek wordt van wat ik inmiddels "micro breaks" noem. Vooral vaak waarneembaar i.c.m. lane change assist. Je hebt een auto ingehaald, je rijd sneller dan de auto rechts die je echt al ruim bent gepasseerd. Drukt het pookje omhoog en dan remt de auto heel kort even 2 à 3 km/u om vervolgens van baan te veranderen. Ik heb het bijna altijd tenzij het totaal verlaten is wat bijna nooit voorkomt.

Regelmatig heb ik ook deze "micro breaks" als een auto me inhaalt. Het lijkt wel vanaf het moment dat de auto zichtbaar is in de voorwaarts gerichte B stijl camera die.

Uiteraard ook het feit dat bij het activeren van de lane change het stuur 'tegengewicht' wil voelen. Als het voor de normale AP goed is, waarom moet ik dan nog een keer extra een rukje aan het stuur geven? Ik snap dat dat logisch is toen er voor AP nog geen 360 view was maar sindsdien is dat natuurlijk onzinnig.

Anyway, die micro breaks zijn erg irritant en dat maakt lane change assist niet echt te gebruiken. Zeker omdat er vaak een auto achter je zit die juist anticipeert op het feit dat je knipperlicht wordt geactiveerd en rustig het gat dichtrijd en dan een mini breaktest krijgt om ook nog even een paar seconden te moeten wachten voor de Tesla daadwerkelijk opzij gaat.
 
@Tozz Juist op plekken waar ik nooit eerder last heb gehad van phantom braking is dat nu bijna dagelijks prijs.
Vanmorgen nog bij de flyovers bij de A20 en A13. Nooit eerder last gehad daar en met de 2019.8.2 en 2019.8.3 knalt hij er daar steeds hard in.
Ook vorige week toe het zwaar bewolkt was en je dus geen last had van scherpe schaduwen op de weg.

Sinds 2019.8.3 heb ik steeds meer het idee dat phantom brakes niet het gevolg zijn van schaduwen, maar van wegen die over elkaar heen liggen. Jij geeft ook aan dat je over een flyover gaat, ik ervaar het ook bij een viaduct waar een andere weg onder ligt.

Dit mede doordat je nu ook de snelheidsverlaging in het blauwe cirkeltje ziet. Lijkt gebaseerd op GPS + mapdata.
 
Sinds 2019.8.3 heb ik steeds meer het idee dat phantom brakes niet het gevolg zijn van schaduwen, maar van wegen die over elkaar heen liggen. Jij geeft ook aan dat je over een flyover gaat, ik ervaar het ook bij een viaduct waar een andere weg onder ligt.

Dit mede doordat je nu ook de snelheidsverlaging in het blauwe cirkeltje ziet. Lijkt gebaseerd op GPS + mapdata.
Ik heb dat vooral ook erg op N-wegen. Ben er vrij zeker van dat dat een oorzaak is van harde zware phantom brakes
 
Ook op de A6 van Amsterdam naar Lelystad bij Almere een stuk waar de snelheid terugvalt. Komt goed, denk ik dan maar.

Daar komt het naar mijn idee ook overduidelijk door de nieuwe situatie in combi met oude kaartdata. Navigatie in de IC is daar ook de weg kwijt (denkt dat je op een oprit zit, tussen de koeien rijdt, etc)

Wat ik itt sommige posters hierboven wel goed vind is dat er automatisch wordt afgeremd en dan ook nog tot de wettelijke snelheden. Voor FSD zal de wet echt leidend moeten zijn, en 140km mag simpelweg nergens in NL.

Die discussie is een ander verhaal, maar dat mijn auto puur omdat ik halverwege een afslag zit ineens met 60 kW regen 20 km/h afremt vind ik een slechte zaak. Ik schrik er al van, laat staan de bestuurder achter mij.

Ook helpt het niet mee qua "rijcomfort" als de auto op een snelweg ineens dergelijke snelheidswijzigingen doet.

Voorlopig is het ook nog lang geen FSD. Het is nog steeds niet veel meer dan "TACC met lane keep assistentie"
 
Ik vind het nieuwe gedrag wel goed bij het verlaten van de snelweg. Vaak is autopilot al afgeschakeld zodra ik de afslag neem en dan rol je gematigd uit.

Nog iets anders is dat ik he-le-maal gek wordt van wat ik inmiddels "micro breaks" noem. Vooral vaak waarneembaar i.c.m. lane change assist. Je hebt een auto ingehaald, je rijd sneller dan de auto rechts die je echt al ruim bent gepasseerd. Drukt het pookje omhoog en dan remt de auto heel kort even 2 à 3 km/u om vervolgens van baan te veranderen. Ik heb het bijna altijd tenzij het totaal verlaten is wat bijna nooit voorkomt.

Regelmatig heb ik ook deze "micro breaks" als een auto me inhaalt. Het lijkt wel vanaf het moment dat de auto zichtbaar is in de voorwaarts gerichte B stijl camera die.

Uiteraard ook het feit dat bij het activeren van de lane change het stuur 'tegengewicht' wil voelen. Als het voor de normale AP goed is, waarom moet ik dan nog een keer extra een rukje aan het stuur geven? Ik snap dat dat logisch is toen er voor AP nog geen 360 view was maar sindsdien is dat natuurlijk onzinnig.

Anyway, die micro breaks zijn erg irritant en dat maakt lane change assist niet echt te gebruiken. Zeker omdat er vaak een auto achter je zit die juist anticipeert op het feit dat je knipperlicht wordt geactiveerd en rustig het gat dichtrijd en dan een mini breaktest krijgt om ook nog even een paar seconden te moeten wachten voor de Tesla daadwerkelijk opzij gaat.

Die brakes zijn idd ook heel herkenbaar en echt verschrikkelijk irritant.
Ik heb een erg slechte rug en de rem acceleratie klappen kort achter elkaar breaks my back...:(
 
Ook de 2e update met sentry mode gehad. Vaak zat dat afremmen meegemaakt met naar rechts van baan wisselen. Ook vaak zat dat degene achter je pissig word en de auto naar rechts gooit waarbij AP in paniek raakt en de manoeuvre stopt. A59->N2/A2 ri noord gaat nu wel beter op NoA, al word in de bocht de snelheid flink ingenomen (je kan daar prima 100 blijven rijden). Ritsend invoegen met NoA werkt nog steeds voor geen meter, NoA/AP kan er echt niet mee omgaan dat z'n rijstrook verdwijnt. De spitsstrook op A27 van Utrecht naar Hilversum is ook nog steeds niet bruikbaar door de belijning waar AP helemaal van over de floss raakt.
 
  • Informative
Reactions: woes