Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Maar 80 waar je 100 mag en het ook prima kan is natuurlijk weer niet de bedoeling;)

Natuurlijk! En wie weet: komt er een soort off set die je kan instellen.... Voor mensen zoals ik die AP nog steeds wat eng vinden, zeker in (scherpe) bochten een -10KM en voor anderen, die wellicht ook beter rijden, een +10KM Everybody happy!
 
Ik deed dit weekend een bijzondere constatering. AP was geactiveerd en nam afslag Pernis. Daar is de snelheidslimiet 100 en voor 2019.8.x bleef de AP snelheid gelijk aan de max snelheid. Echter nu in de bocht ging er steeds 10km van de AP snelheid af richting het kruispunt. Voorheen bleef AP gewoon door karren.

Meer mensen dit waargenomen als je van de snelweg komt?

A50-A12 (rijdend) noord-zuid ook terug naar 100 al is de max snelheid daar 120. Hij kiest dus “veilige snelheid”
 
Dat dus, je ziet in het AP/TACC balletje dus de snelheid steeds iets minder worden waar de GPS database de wettelijke limiet correct toont.
Ik heb dezelfde ervaring, ook op N2/A2 noordwaards overigens, en fly-over van A27 vanaf utrecht naar A2, dat snelheid afneemt. Heb een keer stroom bijgegeven maar toen klapte hij uit de AP. Mijn interpretatie was dat het stuursysteem maar een beperkte tegendruk van de wielen kunnen opvangen. Voor elke bocht is er dus een max snelheid waarbij de Autosteer het ‘bij kan houden’.

Overigens vind ik NoA lane change flinke verbetering maar het is er nog niet helemaal.
 
Gisteren avond werd software versie 2019.8.4 aangeboden. Ik heb het gelijk geïnstalleerd. Eerste reboot binnen 2 minuten bij het achteruitrijden had ik een camera beeld freez paar seconden later een reboot. Nog geen 400km gereden en twee keer een reboot is een beetje teveel. Je kan doorrijden maar tijdens reboot werken je richtingaanwijzers ook niet. Geen idee of andere functies ook uitvallen zoals je remlichten
 
Gisteren avond werd software versie 2019.8.4 aangeboden. Ik heb het gelijk geïnstalleerd. Eerste reboot binnen 2 minuten bij het achteruitrijden had ik een camera beeld freez paar seconden later een reboot. Nog geen 400km gereden en twee keer een reboot is een beetje teveel. Je kan doorrijden maar tijdens reboot werken je richtingaanwijzers ook niet. Geen idee of andere functies ook uitvallen zoals je remlichten
Heb het zelf nog niet gehad, maar wel gelezen dat de richtingaanwijzers wel degelijk nog werken, je ziet en hoort het alleen niet binnenin. (En weet het dus ook niet als hij eventueel blijft op staan, zoals hij vaak wel eens durft doen)
 
  • Informative
Reactions: Bas.
Oké.. bij versie 2019.8.4 is de lane change op auto pilot behoorlijk achteruit gegaan. Nu is vrijwel altijd wat druk op het stuur noodzakelijk geworden en is ie erg afwachtend. Hopelijk snel weer een update die e.a. weer terug op het oude niveau (of hoger) brengt
 
Ik vind het nieuwe gedrag wel goed bij het verlaten van de snelweg. Vaak is autopilot al afgeschakeld zodra ik de afslag neem en dan rol je gematigd uit.

Nog iets anders is dat ik he-le-maal gek wordt van wat ik inmiddels "micro breaks" noem. Vooral vaak waarneembaar i.c.m. lane change assist. Je hebt een auto ingehaald, je rijd sneller dan de auto rechts die je echt al ruim bent gepasseerd. Drukt het pookje omhoog en dan remt de auto heel kort even 2 à 3 km/u om vervolgens van baan te veranderen. Ik heb het bijna altijd tenzij het totaal verlaten is wat bijna nooit voorkomt.

Regelmatig heb ik ook deze "micro breaks" als een auto me inhaalt. Het lijkt wel vanaf het moment dat de auto zichtbaar is in de voorwaarts gerichte B stijl camera die.

Uiteraard ook het feit dat bij het activeren van de lane change het stuur 'tegengewicht' wil voelen. Als het voor de normale AP goed is, waarom moet ik dan nog een keer extra een rukje aan het stuur geven? Ik snap dat dat logisch is toen er voor AP nog geen 360 view was maar sindsdien is dat natuurlijk onzinnig.

Anyway, die micro breaks zijn erg irritant en dat maakt lane change assist niet echt te gebruiken. Zeker omdat er vaak een auto achter je zit die juist anticipeert op het feit dat je knipperlicht wordt geactiveerd en rustig het gat dichtrijd en dan een mini breaktest krijgt om ook nog even een paar seconden te moeten wachten voor de Tesla daadwerkelijk opzij gaat.

microbreaks.png
 
  • Funny
Reactions: SpeedyEddy
Ook de 2e update met sentry mode gehad. Vaak zat dat afremmen meegemaakt met naar rechts van baan wisselen. Ook vaak zat dat degene achter je pissig word en de auto naar rechts gooit waarbij AP in paniek raakt en de manoeuvre stopt. A59->N2/A2 ri noord gaat nu wel beter op NoA, al word in de bocht de snelheid flink ingenomen (je kan daar prima 100 blijven rijden). Ritsend invoegen met NoA werkt nog steeds voor geen meter, NoA/AP kan er echt niet mee omgaan dat z'n rijstrook verdwijnt. De spitsstrook op A27 van Utrecht naar Hilversum is ook nog steeds niet bruikbaar door de belijning waar AP helemaal van over de floss raakt.
Die spitsstroken zijn ook idiote ideeën. Vroeger kreeg je €150,- boete als je over een doorgetrokken streep reed. Nu mag het hier wel en daar weer niet. Richt het gewoon in dat het logisch is of doe het niet. Schiet sowieso niet op. Strook open. Verplichte slakkengang.
 
@Bas. NoA wil op de A27 daar na het invoegen ook direct van de spitsstrook af. Heb gemerkt dat NoA ook vaak situaties probeert te vermijden waar hij nog niet goed mee kan omgaan. Gisteren A27->A2 ri zuid wilde NoA heel graag niet op de verdwijnende rijstrook uitkomen maar die ernaast en daarna invoegen. Vanwege filevorming wilde de navigatie eigenlijk een omweg nemen maar ik zat op de linkerstrook en NoA kreeg de auto niet op tijd bij de uitvoegstrook. Wel leuk om te zien dat zelfs 20 meter na het verdrijvingsvlak NoA nog panisch op zoek is naar mogelijkheden om naar rechts te gaan. Bij een splitsing van een rijbaan en bij uitvoegen start NoA nu ook rijbaanwissels zonder bevestiging, wat best wel even wennen is.
 
@Bas. NoA wil op de A27 daar na het invoegen ook direct van de spitsstrook af. Heb gemerkt dat NoA ook vaak situaties probeert te vermijden waar hij nog niet goed mee kan omgaan. Gisteren A27->A2 ri zuid wilde NoA heel graag niet op de verdwijnende rijstrook uitkomen maar die ernaast en daarna invoegen. Vanwege filevorming wilde de navigatie eigenlijk een omweg nemen maar ik zat op de linkerstrook en NoA kreeg de auto niet op tijd bij de uitvoegstrook. Wel leuk om te zien dat zelfs 20 meter na het verdrijvingsvlak NoA nog panisch op zoek is naar mogelijkheden om naar rechts te gaan. Bij een splitsing van een rijbaan en bij uitvoegen start NoA nu ook rijbaanwissels zonder bevestiging, wat best wel even wennen is.
Wel apart dat Tesla M3 rijders inzet om NOA te testen. Als het goed werkt gaat het naar MS en MX...?
 
  • Funny
Reactions: SpeedyEddy
@Bas. NoA wil op de A27 daar na het invoegen ook direct van de spitsstrook af. Heb gemerkt dat NoA ook vaak situaties probeert te vermijden waar hij nog niet goed mee kan omgaan. Gisteren A27->A2 ri zuid wilde NoA heel graag niet op de verdwijnende rijstrook uitkomen maar die ernaast en daarna invoegen. Vanwege filevorming wilde de navigatie eigenlijk een omweg nemen maar ik zat op de linkerstrook en NoA kreeg de auto niet op tijd bij de uitvoegstrook. Wel leuk om te zien dat zelfs 20 meter na het verdrijvingsvlak NoA nog panisch op zoek is naar mogelijkheden om naar rechts te gaan. Bij een splitsing van een rijbaan en bij uitvoegen start NoA nu ook rijbaanwissels zonder bevestiging, wat best wel even wennen is.
In gevallen waarin ik snel zoiets moet beslissen zet ik AP altijd direct uit, maar dan moet je wel zeker van je zaak zijn (goed opgelet hebben) en niet in een halve EAP-roes zitten. En dat uitzetten doe ik door de hendel naar boven want het stuur door de EAP heen trekken geeft mij en vooral evt passagiers een vervelend gevoel en een verkeerde indruk aan medeweggebruikers (maar je wordt er wel meteen wakker van als je nog in een EAP roes zit ;-)